Mededeling

Collapse
No announcement yet.

putters

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • putters

    Van diverse mensen hoor ik dat ze bij putters met 1 man en 3 poppen in 1 grote vlucht kweken. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of tips over hebben?

    Vr. gr.

    Wim

  • #2
    ik kweek met de kleine putters 1 man en 3 poppen. nu het tweede jaar en kweek redelijk tot goed (16 jongen over 2 ronden)

    met de grote putters heb ik dit ook geprobeerd maar dit is minder goed afgelopen (nesten vernield, jongen uitgeworpen, eieren vernield) maar dat kan ook aan de man hebben gelegen. met deze doe ik het niet meer

    zet de man en de poppen al in de winter bij elkaar, de man zal zich aan 1 pop koppelen maar bevrucht de andere poppen ook, hang minimaal 6 nest gelegenheden op, het mag ook dicht bij elkaar, bij mij hebben 2 poppen op 10 cm afstand van elkaar een nest groot gebracht.

    wel meerdere voer plaatsen maken, zodat de poppen allemaal tegelijk kunnen gaan eten (tijdens de broed, en opfok van de jongen)

    het probleem is eigenlijk het grootste als je aan de tweede ronde begint, de jongen van de eerste ronde vliegen nog rond en je kunt ze niet afvangen en met de man apart zetten, deze moet immers de 3 poppen bevruchten.
    de jongen hangen op de nesten en hun ontlasting bevuild de eitjes.( hierdoor is de tweede ronde bijna volledig verloren gegaan)

    ik ga dit jaar probeeren de eieren onder een kanarie teleggen en onder de putter kunst eitjes(tweede ronde) en de 12 de dag terug teleggen onder de putter, dan zijn de andere jonge putters zelfstandig en ik heb schone eitjes.
    en de putter kan zijn eigen jongen groot brengen.

    tip. koop een goed kweekprogramma (zooeasy) want dit heb je echt nodig op deze manier van kweken.
    www.fretteren.eu

    Opmerking


    • #3
      Hartelijk dank voor deze reactie. Hier kan ik wat mee. Zelf ga ik ook met kleine putters kweken in een voliere van 3,5 x 1x 2m. Het probleem met de 2e ronde kan ik me goed voorstellen; ga kijken hoe dat op te lossen is.

      Vr. gr.

      Wim

      Opmerking


      • #4
        Beste Bullfinch, het kweken op deze manier zal incidenteel wel eens goed gaan in de regel genomen zal het paars gewijs kweken echter meer jongen opleveren. Het afvangen van de man is bij deze kweek met drie poppen vrijwel onmogelijk. Bij nest controle stoor je de drie poppen alle drie. Tevens is dit ook voor het exact bij houden van de afstamming niet al te zeker. Er wordt ook wel eens een ei in andermans nest gedeponeert. etc.
        De punten die Naruch aanvoert er bij genomen is deze kweekmethode niet aan bevelens waardig.
        Er zijn niet veel punten aan te dragen die voor deze kweekmethode spreken. Misschien plaatsgebrek?
        Maar mocht je het toch willen proberen veel succes en laat horen hoe het je is gelukt!

        Greetings Lucky

        Opmerking


        • #5
          Lucky, bedankt voor je (kritische) reactie. Ik heb inderdaad een niet al te grote voliere en wil daarin met 1 soort proberen te kweken. Ik kweek al goudvinken in broedkooien. 2 vogels in de voliere van bovenstaande afmetingen is wel erg mager. 2 koppels wil met putters al helemaal niet lukken dus 1 man met 3 poppen lijkt me wel wat. Verder heb ik inderdaad meerdere mensen gehoord die het met succes toepassen; 't lijkt me het proberen waard, de kritische punten neem ik natuurlijk mee.

          Vr. gr.

          Wim

          Opmerking

          Working...
          X