PDA

Bekijk Volledige Versie : Halsbandparkieten

sporthal
20-09-2007, 11:00
Hoe kun je bij een halsband parkiet het verschil zien in een man of pop.:help

Henk3
20-09-2007, 12:39
De mannen hebben de halsband als ze op kleur zijn. De poppen niet. De eerste 2 jaar kun je nog wel eens in het ootje worden genomen en kan een pop zomaar een man worden.
http://www.halsbandparkiet.nl/

Ton Koek
20-09-2007, 12:40
Vanaf ongeveer 2,5 jaar heeft alleen de man een echte halsband. Bij jonge vogels is het een stuk lastiger.

Ik vind http://www.halsbandparkiet.nl/ een prima site met veel uitleg en mooie foto's.

wessellouw
20-09-2007, 14:03
Hallo Ton:

Ja veel en mooie foto's.
Maar ook: fantasie benamingen.
Ergo:
een prentenboek: ja
een leerboek: absoluut niet!

Zie de N.B.v.V. standaardeisen van de edelparkieten deel 2.

Wessel van der Veen.

jan de nijs
20-09-2007, 15:44
Ik neem aan dat de vraag over gewoon groene halsbanden gaat ??
Hier zie je inderdaad moeilijk de eertste 2 moeilijkwat man /pop is ,wel hebben poppen vaak een wat smallere kop en doffer op de voorhoofd.
ik heb bij kwekers welke als jonge vogels een stam instuurde wel eens gezegd dat zijn de mannen en dat poppen wat ook uit kwam,maar dit is dan ook jaren lange ervaring en het zelf kweken van deze soort.
hier op curacao hebben ze deze problemen ook ,maar hier ging het een stuk gemakkelijker, ze hadden een lutino man x grijze pop 1 jong grijsgroen dit is een man split lutino en blauw en de andere is een lutino, dus een pop welke ook nog grijsgroen kan zijn ,maar wat je niet kan zien.
zo kan je bij meer mutaties gelijk zien wat poppen of mannen zijn qua kleur naar gelang de samenstelling van het kweekpaar.
buiten het door Wessel aangegeven standaardeisen is ook het boek Aziatische parkieten en hun mutaties van Sjack Bastiaan iets wat bij geen enkele kweker van deze soorten mag ontbreken in de boekenkast.

Henk3
20-09-2007, 18:16
http://www.nbvv.nl/content.asp?page=36

psittacula
20-09-2007, 23:09
Hallo Ton:

Ja veel en mooie foto's.
Maar ook: fantasie benamingen.
Ergo:
een prentenboek: ja
een leerboek: absoluut niet!

Zie de N.B.v.V. standaardeisen van de edelparkieten deel 2.

Wessel van der Veen.

Vertel mij eens wat voor fantasie benamingen er op mijn website staan
en ook wil ik graag van u weten waarom het geen leerboek is voor liefhebbers/ kwekers van halsbandparkieten ????
Misschien ben ik als jarenlange kweker van halsbandparkieten wel helemaal de kluts kwijt en weet u het beter als ik
Graag van u een andwoord

groeten
webmaster van www.halsbandparkiet.nl

wessellouw
21-09-2007, 11:46
Goede morgen:

Als u de Standaardeisen van de edelparkieten deel 1 (sorry voor het eerdere type foutje (2) ) vergelijkt met de fantastische benamigen op uw site, dan moet die site zeker aan een beginneling nooit als studieobject aangeduid worden.

Een willekeurige greep:
uw benaming - de correcte benaming
pastelblauwe buttercup - pale fallow turquoise
blauwe lacewing - pallid blauw
grijs/isabel - grijs/pallid
pastelblauwe lacewing - pallid turquoise
olijf buttercup - D D pale fallow groen, enz., enz.

Eén "naam" in detail: lacewing.
Lacewing is de naam die alleen bij grasparkieten gebruikt wordt voor de crossing-over van cinnamon en ino.
SL ino kan niet alle bruine eumelanine (veroorzaakt door cinnamo) verwijderen; alleen zwart eumelanine. Een groene grasparkiet heeft een zwarte streeptekening op het vleugeldek; die wordt bruin bij een cinnamon groene. Door de crossing-over krijgt men dan een gele vogel met een vage bruine streeptekening.

Bij andere parkieten spreekt men tegenwoordig van cinnamon-ino.
Nog afgezien van het feit dat lacewing misbruikt is voor een totaal andere mutatie: hij zou zelfs niet gebruikt kunnen worden analoog aan de grasparkiet voor dezelfde crossing-over. Er bestaat geen groene halsband met een zwarte streeptekening op het vleugeldek, laat staan dat die onbestaande tekening zou kunnen muteren in een bruine bestreping.

Pallid is een allele (alternatief) van SL ino en komt dus op hetzelfde locus voor op het mannelijke Z chromosoom: er bestaat dus ook een crossing over cinnamon-pallid.

Ik denk dat u hoognodig de standaard moet downloaden, eens contact moet opnemen met de TC Grote parkieten en vervolgens uw benamingen moet aanpassen volgens hun instructies.

Een beginner die zich op dergelijke verzinsels baseert heeft driedubbel werk:
hij moet deze fantasietjes leren;
hij moet ze vervolgens vergeten;
hij moet alsnog de correcte namen leren.

Ik hoop dat u wilt aannemen dat dit opbouwende kritiek is.

Met vriendelijke groeten,
Wessel van der Veen.

psittacula
21-09-2007, 12:30
Wat jij onder fantasiebenaming verstaat is de oude benaming die jaren werd gebruikt bij de halsbandparkieten en daarom kan je dus niet spreken van fatasiebenaming.
Nu is er enkele jaren geleden de nieuwe benaming gekomen en ook ik weet dat er daardoor verwarring is onstaan , maar omdat er door de kwekers nogal veel van de oude benaming gebruik gemaakt wordt , en ook in de meeste vogel boeken nog de oude benaming staat ( niet iedereen kan of wil 75 euro betalen voor het boek van Bastiaan ) , heb ik daarom nog niet bij alle foto's de nieuwe benaming staan.

groeten

Henk3
21-09-2007, 13:11
Hallo psittacula, Is het misschien een idee om de oude namen te vervangen door de nieuwe benaming en dan er bij vermelden wat de oude benaming was?
Zomaar een gedachtengangetje.:)

psittacula
21-09-2007, 14:51
Hallo henk3

Zal tzt de benamingen aanpassen aan de nieuwe benaming

groeten
Ben