PDA

Bekijk Volledige Versie : mijn kanarie komt niet uit de rui

carlalalala
18-09-2007, 19:11
Goedenavond beste mensen,

Ik heb een kanarie van november 2006, ik heb hem in januari gekocht in de dierenwinkel. Eigenlijk wilde ik deze kanarie niet maar een ander, want de kanarie die ik nu heb zat toen al niet goed in de veren. De man van de dierenwinkel zei dat dit niet uitmaakte en dat hij al heel mooi floot. Ik heb met me laten overhalen en deze kanarie gekocht:confused: En inderdaad na 2 dagen begon (Arie) te fluiten, dat heeft een paar maanden geduurd totdat hij in de rui kwam, dat was zo,n 15/16 weken geleden, ondertussen ben ik ook nog verhuisd en Arie blijft maar in de rui:help.
Nu hoor ik van verschillende mensen verschillende verklaringen:confused: Hij zou in de verhuisrui zitten enz enz.....
Arie krijgt kanarievoer/ eivoer/ grit en rui eivoer. Ik doe ook iedere avond een doek over zijn kooi heen, maar hij blijft in de rui.
Op zich zou het geen probleem zijn maar Arie fluit ook niet meer en ik begreep uit de informatie die ik op de kanarie site heb gelezen dat het zo wie zo niet gezond is als de kanarie in de rui blijft.

Wie o wie kan mij helpen met nuttige tips,want ik wil graag nog lang genieten van Arie!

Groetjes Carla

Ton Koek
18-09-2007, 19:27
Te lang durende rui is heel vaak het gevolg van tocht.
Controleer dat eens door een kaars te branden bij de kooi of het echt tochtvrij is. Bij een bewegende vlam is er toch sprake van tocht (kan ook door CV veroorzaakt worden).

Succes.

Birdfarm
18-09-2007, 21:10
Nooit in de volle zon tenzij een gedeelte afgeschermd is zodat hij uit de zon kan als hij dat wil.
Afstand tot radiator of verwarming minimaal een meter.
Nooit naast of vlakbij een televisie of magnetron.
Rui duurt minimaal 3 maanden.
Een veer heeft gemiddeld 6 weken nodig om volledig uit te groeien.
Dus heeft arie nu nog ruipennen dan is het geen probleem, maar laat hij nog steeds veertjes vallen dan mag je je terecht zorgen maken.
Komkommer en weegbreezaadjes zijn een goed ruimiddel.

Greetzzz

jerilo
19-09-2007, 11:11
Ik heb ook hetzelfde probleem gehad en ook al diverse keren hier op het forum inlichtingen gevraagd wat ik eraan kon doen.
Mijn kanarie bleef ook maar in de rui of hij was weer ziek of ..... enz. maar zingen deed hij ook niet meer.

Nu hij sinds een paar maanden in de buitenvoliere zit zijn al zijn problemen over en zingt hij de hele buurt bijelkaar!

Ik houd de problemen ook op tocht in huis. Ik had het al gecontroleerd met een kaars maar die deed niks maar waarschijnlijk voelde de kanarie toch tocht langs zich komen.

Jeroen

carlalalala
20-09-2007, 19:16
Bedankt voor jullie tips:) Arie rui,t nog steeds al wordt het wel wat minder, ik vind nog wel donsjes naast zijn kooi.
Volgens mij is hij nog wel gezond want hij gaat nog graag in z,n badje, ik hoop wel dat hij weer gaat zingen. Heb hem vandaag nog helemaal niet gehoord normaal piept hij wel wat.
Ik hoop dat er nog meer tips binnenkomen.

Groetjes Carla

Richard Muller
26-09-2007, 00:48
Hoi Carla,

Gewoon een halve ui geven en de buitenste schil eraf halen, dit 1 a 2 keer per week doen en je zult zien dat de rui snel over is bij de vogel.

Succes en groetjes van Richard -0-
htpp://mullervogels.come2me.nl