PDA

Bekijk Volledige Versie : ZWOLLE vogelbeurs

winterkoning
17-09-2007, 15:06
vraag zoals aan mij gesteld :
wanneer ZWOLLE vogelbeurs ?
en hoe laat open? voor particulier?
en adres?
bvd
mvg

Ton Koek
17-09-2007, 15:21
Van de site van "De Volièrevriend" Zwolle

Vogelmarkt zaterdag 22 september 2007
In de IJsselhal Rieteweg 4 8011 AB Zwolle

Met 10.000m2 overdekte verkoopruimte de allergrootste !
Geen tocht en kou door uniek sluizensysteem.
Ruime parkeergelegenheid.
Kwartels en uilen zijn verboden n.a.v. art 4 van de faunawet.
Ook vogels vallende onder de B.U.D. regeling worden NIET toegelaten.
Niet zelfstandige vogels zijn verboden.
Openingstijden: van 10.30 tot 16.00 uur.
Handelaren moeten voor 9.30 uur binnen zijn.
Plaatsreservering is verplicht en kan tot 1 week voor de markt.

Op 10 minuten loop afstand NS-station
Entree: Volwassenen € 4,00 p.p. Kinderen tot 6 jaar onder begeleiding gratis.

Dat is de officiële versie.
Als je vogels wil gaan kopen kun je beter om 07.00 uur gaan, je betaalt dan 1 meter tafelhuur als toegang (7,50). Om 13.00 uur is het zo'n beetje over allemaal.

Lucky
17-09-2007, 15:43
Ja Ton, dat laatste klopt "De vroege vogels vangen de dikste worm":D

Greetings Lucky:)

Henk3
17-09-2007, 18:35
Winterkoning, het is vaak zo dat er al heel wat handel gebeurt voordat de vogels de hal binnen komen. Men staat de handelaren al op te wachten. Dat is in Zwolle en ook in Meppel het geval. Maar dat zal op andere plekken niet anders zijn denk ik. Maar geen nood, niet alle vogels worden direct opgekocht. Ook handelaren onder elkaar doen dit. Het is zelfs zo dat er ook mensen zijn die met niks komen en hun handel snel even kopen om ze vervolgens binnen zelf weer door te verkopen. Ja, ja. zo gaat het ook.

Ben86
17-09-2007, 19:05
maar een handelaar koopt toch niet vogels die duur zijn? dus de vogels betreft voor tentoonstellingen ofzo blijven over toch?

mvg Ben

Henk3
17-09-2007, 22:51
Ben86
maar een handelaar koopt toch niet vogels die duur zijn? dus de vogels betreft voor tentoonstellingen ofzo blijven over toch?

Die mensen weten heel goed wat wat waard is, ga daar maar van uit. Als ze denken dat ze er aan kunnen verdienen, zullen ze het niet laten.
Het is handelswaar, meer niet voor deze mensen.

Piet
18-09-2007, 09:26
Zwolle is gewoon een veel grotere beurs dan Boskoop, er staan veel meer stands met vogelbenodigdheden, boeken etc. Er is ook veel ruimte voor de "gewone" liefhebber die zijn vogels aanbied naast veel handelaren.
Het is een beurs die liefhebbers uit heel Europa aantrekt daarom is het aanbod van speciale vogels daar ook groot. De beursoppervlakte is ruwweg 3 keer zo groot als Boskoop. Het verschil is dat Boskoop er elke maand is en Zwolle maar 2 keer per jaar.
Ik heb daar Duitsers, Italianen, Denen, Belgen(jawel) etc gesproken die allemaal opzoek zijn naar iets aparts. Uit die landen komt soms ook een interessant aanbod aan vogels.

winterkoning
18-09-2007, 09:45
ja piet dat is zo
want voor degene waar ik het voor vroeg is een italiaan,hij brengt (hopelijk want bij die gasten moet je het altijd maar weer afwachten) wat moois voor me mee.
ik zit al te popelen.
ik heb voor hem het stukje van ton koek zijn berichtje(nr 2) gekopieerd en opgestuurd en zo goed en zo kwaad vertaald naar/ in het engels.
maar ik heb begrepen dat er daar een vertaler aanwezig is ,dus die kan me mooi helpen,want vragen zijn er al weer zat.
mvg winterkoning

tropic
18-09-2007, 10:10
Opletten winterkoning, vroeg zijn is de boodschap. Italianen, tsjechen, duitsers,... staan er verschillende met de mobilhome op de parking. Ik vermoed van de avond ervoor al.
Dus ten laatste om 7 uur moet je er zijn, of je komt tweede.
Waar ik het wel verschrikkelijk moeilijk mee heb, (maar dat is dan persoonlijk), is dat er 's morgens in het balkdonker, met de zaklamp erop gericht, vogels van eigenaar veranderen. Dit begrijp ik dus niet. Je ziet toch gewoon niet wat je koopt. Het is volgens mij zo al moeilijk als ze gewoon in een kleine tentoonstellingskooi zitten, laat staan dat het dan nog balkdonker is. Je kan toch niets zien van die vogels zijn houding, enz... kortom, alles wat belangrijk is aan een vogel.
Dus, vroeg zijn en langs de handelareningang, en je kan MISSCHIEN iets kopen.:)

winterkoning
18-09-2007, 12:46
tja tropic ik kan je niet meer dan gelijkgeven wat die diverse handelswijze betreft.
dat mischien kopen is idd in hoofdletters geschreven want normaliter zit er niks voor mij bij op een vogelbeurs (hoe groot hij ook is) want ik kom daar eenmaal niet zo graag en koop alleen vanuit import (het liefste ,omdat men daar nog niet aan "geklooid"heeft en 100% natuurvorm ) en anders van de SERIEUZE (zonder poespas) kweker(en dit is dan vaak buitenland ivm de vogelsoortjes),maar in dit geval is het daarnaartoe (zwolle) of naar modena (italíë) rijden (wat denk jij dat ik het liefst doet?).
als de beste man de vogels bij zich heeft en zich houd aan de gemaakte afspraak dan maakt het voor mij niet uit hoe laat IK ga,dan zijn de vogels toch voor mij.
maargoed als ik er toch ben,wie weet? ik stel me er maar niet al te veel van voor,want als ik mij er iets van voor de geest haalt dan zie ik talloze vogeltjes in lopertjes of met zijn tienen in een TT kooi.
maw schrikbeelden dus.(zo dan weten jullie gelijk mijn standpunt wat beurzen betreft).
mvg winterkoning

Henk3
18-09-2007, 12:55
Ik weet dat er zelfs mensen uit Israël naar de Zwolsche vogelbeurs komen.
Ook ik heb een beetje moeite met die vogelbeurzen maar dan ook omdat er vaak een rokerige lucht hangt en daar kan ik niet al te best tegen. Je komt er wel van alles tegen, dat weer wel. En het is echt niet zo dat alles voor aanvang van de markt al van eigenaar verwisseld is hoor. Duizenden vogels.

Voor mij is Zwolle {ben er gisteravond nog geweest} en idem dito Meppel een half uurtje rijden. Dus dat is niet het probleem. Echter ik kan er niet lang zijn. Want ik krijg het benauwd en koppijn. En dat heb ik er niet echt voor over.:(

Ton Koek
18-09-2007, 19:43
Ook ik heb een beetje moeite met die vogelbeurzen maar dan ook omdat er vaak een rokerige lucht hangtZwolle valt daarin inderdaad negatief op, net als de uitlaatgassen van de auto's die gewoon naar binnen mogen (ook diesels dus) tot een uur of 9.
Gelukkig zijn er al heel veel beurzen waar niet gerookt mag worden bij de vogels. Dat zou standaard moeten zijn vind ik.

(ik rook zelf nog wel)

Hans de Vries
18-09-2007, 20:05
.......Ook ik heb een beetje moeite met die vogelbeurzen maar dan ook omdat er vaak een rokerige lucht hangt en daar kan ik niet al te best tegen......
....... Echter ik kan er niet lang zijn. Want ik krijg het benauwd en koppijn.

Dat is ook mijn reden om niet naar Zwolle te gaan. In Meppel heb je dat probleem gelukkig niet.
Trouwens, vogelliefhebbers met serieuze koopplannen moeten wel een beetje rekening houden met de concurrentie van betaalkrachtige buitenlanders.
Wij Nederlanders zijn nogal 'op de centjes' terwijl b.v. Duitsers en Italianen daar met dikke tieten geld rondlopen..... En ook de handelaren weten dat.

Henk3
18-09-2007, 23:12
Hans de Vries,
Dat is ook mijn reden om niet naar Zwolle te gaan. In Meppel heb je dat probleem gelukkig niet.
Nou Hans, dan ben je misschien erg vroeg in de morgen in Meppel geweest. Ik ben er de laatste keer voor 2 jaar geleden geweest en niet langer dan ongeveer een uur binnen geweest. Door de slechte lucht die er hing moest ik naar buiten. En ik ben toen ook maar niet weer naar binnen gegaan. Het was wel weer genoeg. Arme vogels die daar de hele dag moeten zitten. Dat kan stukken beter volgens mij. Maar ja wie ben ik nou helemaal hé?

Henk3
19-09-2007, 12:53
http://www.speciaalclub-kleur.nl/markten.htm

Ben86
19-09-2007, 18:21
het is dat ik geen tijd heb want alleen al zou ik niks nodig hebben is het een plezier om er rond te lopen.

ja inderdaad ik was bij een kweker vroeg ook abnormale prijzen. (was wel nederlands kampioen dat jaar maar dan nog) hij zei ook kopen jullie ze niet dan wacht ik gewoon tot de duitsers komen die nemen ze graag mee voor dit geld.

maar zoals ik al zei echt de moeite waard bijna elke vogel is er wel te zien.
mvg Ben

Ben86
23-09-2007, 22:38
oke nou iedereen heeft zijn idee erover hier geplaatst maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het er echt was? ik ben jammer genoeg niet geweest daarom deze vraag.

mvg Ben

Henk3
24-09-2007, 07:50
Kan je dat ff definiëren {nader omschrijven}, Winterkoning?:confused:

Henk3
24-09-2007, 10:47
Ja nu is het wel duidelijk, zo te lezen was je er al vroeg present. Toch ben ik nog wel benieuwd naar ervaringen van anderen. :rolleyes:
Zelf ben ik er niet naar toe geweest.

dijkkamp
24-09-2007, 14:12
ik ben wel geweest en ben best tevreden maar hier over zo meer, ben eigenlijk wel benieuwd of winterkoning dit ook allemaal heeft medegedeeld aan de marktcom.(ik zal ze een ieder geval wel enkele aanbevelingen toesturen) maar laten we eerst het rijtje van verschrikking eens afwerken.

a. ongelofelijke wachtrij (kan volgens mij anders)

moet ook anders want anders gaat de markt door zijn eigen sucsses kapot.

b. de stank van auto uitlaten en rook (kan volgens mij anders).

ja klopt als men alleen de standhouders en grote handelaren(meer als 30 kooien b.v.) toestaat om met de auto naar binnen te rijden zal dit verminderen moet er wel bijzeggen dat de roosters en het dak wel los gingen
voor c geld dus hetzelfde.

d .de ongelofelijke aantallen van mensen en hun mentaliteit ,duwen,aanstoten met lopers etc etc (kan volgens mij anders).

dit probleem is een maatschappelijk probleem en is dus niet iets wat met de markt op zichzelf te maken heeft(ga maar eens naar de voetbal of een concert)

e.de vele vogels (soms) in te kleine kooitjes/lopers(kan volgens mij anders)

ja klopt vogels in te kleine kooien en in lopers hoort niet maar ja zolang als mensen deze vogels kopen zal dit nooit veranderen persoonlijk zal ik nooit een vogel uit een loper kopen je kunt de vogel niet eens goed bekijken

. de absurde prijzen (voor sommige vogels) de "verkooppraatjes"die kant noch wal sloegen,en dit alleen maar om te verkopen.

ook dit is geen specifiekmarkt probleem dit gebeurt ook bij de liefhebber:rolleyes: thuis.

g.het optreden van de aid,zij hebben controles uitgevoerd(perfekt) maar hoorde dat het wederom weer op zo'n amateuristische gebeurde
(men wist van sommige vogels ,toeten noch blazen) maar iig goed dat ze PROMINENT aanwezig waren.

ook dit is geen specifiekmarkt probleem dit gebeurt ook bij de liefhebber thuis dat vogels meegenomen worden en later weer terug gegeven worden

h. en voor mij persoonlijk: de gemaakte afspraak is niet nageleefd,dus "voor niks" ernaar toegeweest.(maw er gingen geen vogelsvoor MIJ mee terug naar huis).

ook dit is geen specifiekmarkt probleem dit gebeurt ook bij de liefhebber thuis dat je er komt en de vogels zijn weg,niet de juiste vogels waar men het over heeft,niet de kwaliteit die beloofd was enz enz

maar goed nu mijn ervaring van afgelopen zaterdag om 8.00 uur binnen en al snel waren we enkele vogels kwijt aan Italianen,Duitsers,Denen die na redelijk goed bestuderen van de vogels en soms enkele relavante vragen de vogels zonder te willen handelen de vogels kochten.
tegen een uur of 11 waren we de meeste vogels dan ook kwijt en dan komen de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten he zoveel geld voor dat vogeltje dit mankeert er aan en dat is niet goed ik snap dan eigenlijk niet waarom ze de vogel dan nog willen kopen maar goed dat zal wel aan mij liggen.

om 1.30 de spullen maar ingepakt en naar huis zelf nog 4 vogels over van de 15 mijn 2 andere collega kwekers waren alles kwijt en de andere collega bleef nog even.

voor wat mij betreft was het dus weer een geslaagde markt en ja ook dingen gezien mee gemaakt waar ik niet over te spreken ben(zie ook boven) maar dit zal ik persoonlijk ook nog even mededelen aan de marktcom. zodat ze daar indien ze willen hun voordeel mee kunnen doen.
en een markt of een TT of wat dan ook organiseren waren geen dingen verkeerd gaan of anders kunnen zal wel een utopi zijn.

rest mij niets anders als alle vrijwillegers die mee werken aan een markt groot of klein veel plezier en veel sucses te wensen en ik ben er weer op 23 februari zal vast na de TT's niet al mijn vogels thuis kunnen verkopen.

Ton Koek
24-09-2007, 14:38
Wat aanbevelingen betreft: in plaats van auto's de hal in laten zou men ook kunnen kiezen de handelaren zelf karren/karretjes te laten meenemen. Dat gebeurt bij veel markten. Een paar veilingkarren zelf aanschaffen zou ook een optie zijn.
Uitlaatgassen zijn voor de mens al niet zo best, voor vogels ronduit schadelijk.

Verder ook hier, complimenten voor de organsiatie en vrijwilligers. Het kan altijd beter maar zo'n groot evenement organiseren waar zoveel iefhebbers naar uitkijken is niet niks. Petje af.

Henk3
24-09-2007, 15:44
Winterkoning
ik weet het IK ben de zeikerd.
mvg winterkoning Dat valt nog wel hard mee hoor!
Wat betekent trouwens ( ïig ) wat ik wel vaker voorbij zie komen in de teksten? Ik heb geen idee man.:huh

winterkoning
24-09-2007, 15:54
iig

= mijn (wellicht ook van andere )afkorting van : in ieder geval
(ja ik weet het,het is onduidelijk zonder puntjes ertussen).

ik weet dat mensen moeite hebben met mij,ik heb gewoon dikwijls een andere gedachtengang dan andere en kan een theorie /stelling vanuit verschillende perspectieven zien/benaderen.(dat maakt het zo lastig ,ook soms voor mezelf)
mvg winterkoning

Henk3
24-09-2007, 15:56
Verrek, dat dacht ik al, dus toch wel goed.
Nou Winterkoning ga maar lekker door met je gedachtengangen,theoriën e.d. Kan geen kwaad.

dijkkamp
24-09-2007, 16:27
ik weet het IK ben de zeikerd.

mensen die meedenken/kritisch zijn worden vaak ziekerds genoemd.

ik vond alleen de uitspraak een verschrikking nergens op slaan en zeer negatief en dat heb ik even proberen te verduidelijken.

ga jij ook met jouw kooitjes of lopertjes dan naar een voetbalwedstrijd?

ja

want ik zeg maar zo de vogels zijn zo duur naargelang de "gek" ervoor wilt betalen.

ik heb nog nooit een vogel gekocht die te duur was heb er wel verschijnende laten zitten die toch op de helft van de redelijke marktwaarde zaten.

ik koop liefst vanuit de import(vroeger althans want dan waren de vogels van zichzelf "eerlijk")

de vogels waren mischien dan wel eerlijk maar hoeveel van de 100 vogels gevangen in het wild kwamen er dan terecht(levend)bij de kweker en dat is eerlijk en waarom is er nu geen import meer omdat het allemaal zo eerlijk was.

ben eigenlijk wel benieuwd of winterkoning dit ook allemaal heeft medegedeeld aan de marktcom

nog geen antwoord op gehad trouwens.

alexd
24-09-2007, 16:29
Ik was er ook en inderdaad de vreselijke luchtkwaliteit is het eerste wat je opvalt. Helemaal mee eens dat dit zeker voor een groot deel op te lossen is. (niet roken en een beter beleid met de auto's.

Ook de vreselijke aantallen in lopers en andere te kleine kooien stond mij tegen, ik denk dat als de marktcommissie duidelijke regels opstelt t.a.v. maximum aantallen in kooien/lopers dit probleem voor een groot deel opgelost kan worden. (mits deze gehandhaaft worden uiteraard) Vergeet niet dat ook de kritische mens op de markt komt en het slechte imago van markten bevestigd ziet worden.

Het allerergste (buiten dierenleed om natuurlijk) vind ik nog dat ver voordat de markt opent grote aantallen mensen voor een paar euro meer door de handelareningang naar binnen worden gelaten. Laat de handelaren maar bouwen van 7.00 tot 8.30, en laat dan iedereen zonder of met een klein aantal vogels binnen...Want zelfs zonder vogels kan je al door de handelareningang...rijen mensen wachtend voor de kassa terwijl er ook al rijen niet handelaren met hun 1e keus handel naar buiten stromen. Dat kun je in mijn ogen niet echt verkopen als organisatie en komt op mij over als een klassiek staaltje gemakkelijk aan marktgeld komen.

AID? hoe kon ik die herkennen?

Dan nu het goede:

Gelukkig zie ik steeds meer handelaren en particulieren die vogels anbieden op een dierwaardige manier. In schone, ruime kooien met voer, water en bodembedekking. Ik denk dat de meeste bezoekers wel weten welke handelaren ik bedoel.

Ondanks de importstop een aanbod tropen etc. (het zal ooit veel meer geweest zijn maar zeg niet dat er niks zat)

sterk wisselende prijzen maar zelfs een aantal "normale" prijzen

mijn "date" was zijn afspraak wel nagekomen en ik ben huiswaarts gekeert met een paar prachtige vogels.

Veel mensen gesproken, weer van alles opgestoken en een beregezellige dag gehad!

Tot zover mijn bevindingen.

In februari niet, maar volgend jaar zeker weer! Denk nog wel even naar Joure te gaan..

tropic
24-09-2007, 16:58
Was er ook, en ja, er zijn een aantal dingen te verbeteren, maar er zijn ook een aantal goede dingen, dus..
De luchtkwaliteit is m.i inderdaad het grootste probleem. Dit is ook al iedere keer aangekaart, en volgens mij makkelijk op te lossen.
Als men de deuren opendoet van 7 tot 8 voor handelaars met voertuig, en voor niemand , maar dan ook voor niemand anders, dan is om 8 uur de hal autovrij, en om 8h30, wanneer men iedereen buiten handelaar binnenlaat voor één en dezelfde prijs is de hal geurvrij.
Past men dan nog de regel van het niet roken toe. Ik dacht dat in iedere openbare plaats een rookverbod geld, dan lost men nog meer op.
Zet men dan de friettenten en eetstanden buiten ipv binnen, dan is meteen alles opgelost.
Eenieder zal er beter van worden, en vooral de vogels.-0-

rupicola
24-09-2007, 17:29
Op een ander bekend vogelforum ben ik de discussie al eens behoorlijk aangegaan omtrent een aantal (ook hier al genoemde) zaken met betrekking tot de vogelmarkten in de IJsselhallen te Zwolle.

enkele voorbeelden:

Het langdurig -bij weer of geen weer- openen van de haldeuren, zowel aan het begin als aan het einde van de markt.
Geen sluissysteem, maar wel aanzienlijk temperatuurverschillen met b.v. de oplopende temperatuur tijdens de markt.

Het eveneens twee maal per marktdag toelaten dat de handelaren met auto's in de hal komen, terwijl er al veel vogels in de hal aanwezig zijn. Vanzelfsprekend veroorzaken de uitlaatgassen daarbij geen best klimaat om vogels in te zetten.

De bak- en rooklucht in de hal gedurende de hele marktdag.

De matige tot slechte ventilatie en het tengevolge daarvan aanzienlijk oplopen van de temperatuur tijdens de markt. (en vervolgens dus ook weer het te grote contrast met situatie op het moment dat de deuren van de hal zijn geopend!)

Het toelaten van zeer grote aantallen mensen voor de officiële gepubliceerde openingstijd.
Letterlijk bussen vol buitenlanders zijn u voor geweest op het moment dat u niets vermoedend vanaf 10.30 uur de hal betreedt!

De nog steeds voorkomende volgepropte lopers.

Jammer dat deze problematiek al zo veel jaren speelt, waarbij, alle gewaardeerde inspanningen van vele vrijwilligers ten spijt, tot op heden nog geen duidelijke verbeteringen te constateren zijn. Ook jammer is het feit dat het kennelijk te lage aantal vrijwilligers als argument wordt gebruikt voor het niet optimale verloop van een aantal zaken, hetgeen slechts betekent dat het evenement qua omvang kennelijk boven het hoofd van de organisatie is gegroeid. Dit mag echter hoe dan ook geen gevolg hebben voor het bedenkelijke welzijn van de betreffende vogels op de markt.

Waarom deze kritiek?

Niet op de persoon, maar wel rekening houdend met het feit dat andere (anti)organisaties meekijken. Bedenk ook dat er hele volksstammen rondlopen, die al problemen hebben met het überhaupt opsluiten van een levend wezen! Wie er gelijk heeft doet niet ter zake, maar met de huidige stand van zaken krijgen tegenstanders een stok in handen geworpen om maatregelen tegen het houden van vogels in gevangenschap steeds beter te onderbouwen. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn van een vogelmarkt! Sterker nog, een vogelmarkt hoort een promotieplaatje naar buiten te zijn! Helaas zie ik bepaald geen promotionele uitstraling op Zwolle.

Ook in combinatie met actuele zaken rond de illegale vogelvangsten, de vogelgriep en andere al dan niet terechte 'imago-aanslagen' op de vogelhouderij lijkt het mij dat een en ander toch iets is om eens goed te overdenken!

kingfisher
24-09-2007, 18:56
Ben er dus voor het eerst(en laatst) geweest omdat ik in de buurt op vacantie was.
De beurs viel mij zwaar tegen,niet veel bijzondere vogels( zal ook wel met import te maken hebben).
Toch vrij veel handelaren die de vogels slecht hadden zitten en dan bedoel ik teveel in een hok en geen water of voer en ook bijvb. Ara's in een kooi gepropt waar je nog niet eens een een parkiet in zou doen.
Verder ook weer de bewuste tamme vogels op het hok(vleugels geknipt).
En via de zij ingang gingen de buitenlanders en vips al weer naar buiten met kooien vol die voor de openingstijd al binnen waren geweest en jan met de korte achternaam kon om half elf pas naar binnen.
Verder ook de slechte lucht en blauw van de rook
En de vraagprijzen ,ook voor de gewone vogeltjes van de gekke,bastaardputter tussen de 50 en 75 euro,als je dan vraagt zijn ze van goud staan ze je nog dom aan te kijken ook.
Moest voor mij schoonmoeder een nieuw zangertje meenemen,de oude een mozambiquesijs van 15 jaar was helaas overleden,heb maar niet verder gekeken en een mooie topaas man kanarie bij een kweker gekocht voor een schappelijke prijs.
Losse mozambique mannen wordt 80 euro voor gevraagd dus dat heb ik haar maar niet aangedaan.
Voor mij is het de laatste keer geweest,Boskoop is niet veel meer maar deze beurs gaat ook nergens over.
Maar dat is mijn mening en wie ben ik?:D
Mvg,
Kingfisher

Ben86
24-09-2007, 19:14
misschien heel dom van mij hoor maar volgens mij is dit een vogelliefhebbers forum. en vogelmarkt is niet het plaatje van de echte liefhebber want een echte liefhebber mag zich toch wel meer in de sfeer van tentoonstellingen zien toch? dat is volgens mij het plaatje.

vogelmarkt is voor mij ik ben niet zo oud dus (net volwassen zoals menig ouder het leuk wil omschrijven) weinig ervaring nog maar 10 jaar. maar ik weet wel dat en de meeste zullen dit niet leuk vinden. maar een markt is een markt en niet meer. het is iets waar handelaren hun waar verkopen. een echte liefhebber zoekt de echte liefhebber op. dit kan op een markt maar je zal toch het echte waar bij een liefhebber thuis moeten opzoeken.

maja misschien ben ik wel dom. maar dit beeld is al menig jaar en het zal niet veranderen een handelaar blijft handelen en veel mensen die van hun vogel afmoeten verkopen ze aan een handelaar. niet wetend wat er met deze vogel gebeurd. en dit zullen veel mensen afkeuren blablabla. maar je moet wel van je vogel af. die schijnheilige liefhebber die bij je thuis komt leuk praat en ze na een week verkoopt heb je ook geen grip op. al met al iedereen heeft iets voor zich en koppelt dit aan een markt. begrijp me niet verkeerd maar een markt is iets waar een echte liefhebber zich toch alleen maar ergert dus niet de plek om heen te gaan of gewoon niet zo kritisch zijn.

een ander zwart maken is makkelijk maar zoek je een vogel die je echt nodig heb en die handelaar zo onmenselijk als men ze nog nooit heeft gezien. heeft een vogel die je lijkt dan zijn er maar weinig die nee kunne zeggen.

maja ik zal wel dom zijn ben misschien opgegroeid met het verkeerde idee maar ben benieuwd naar jullie reactie op mijn stelling EEN ECHTE LIEFHEBBER SLUIT ZIJN OGEN DICHT OP EEN MARKT OF HIJ MOET HIER GEWOON NIET KOMEN.

mvg Ben

Henk3
24-09-2007, 19:56
Er wordt steeds vogelmarkt Zwolle genoemd. Voor de duidelijkheid er zijn daar 2 grote vogelmarkten.

1. Ijsselhal.
2. W.R.Z.V. Hallen.

kingfisher
24-09-2007, 20:02
Hallo Ben,
lijkt me niet dat je dom bent,zeker niet,maar hou er rekening mee dat op een vogelbeurs(markt) ook kwekers hun vogels aan de man proberen te brengen.
Ik ben er een aantal tegen gekomen waaronder ook "grote jongens"o.a. èèn uit belgië die (ik zal zijn naam niet noemen) een aantal hier op het forum wel kennen, zeker Winterkoning en Serinus.
Dus dat op een beurs alleen handelaren staan gaat zeker niet op,ik heb ook een, weliswaar klein ,aantal kwekers/liefhebbers gezien die wel weten hoe het moet dus nette schone kooien met voer en water en hooguit 2 of 3 vogels per kooi en zelfs een lijst bij zich hebben met de ringnummers van de vogels die ze bij zich hebben.
Je moet het evenals een tt ook als een ontmoetings plaats zien(mijn mening hè) voor de echte liefhebber en ook om contacten te leggen.
Ik zal er zelf weinig kopen maar als ik wat zie bij een kweker altijd proberen contact te leggen om evt later bij die persoon thuis vogels aan te schaffen.
Mits het aan te rijden valt.
Dit is me al meerdere malen gebeurt en heb er goede contacten aan overgehouden.
mvg,
Kingfisher

molineti
24-09-2007, 22:11
Ik kom al in geen 10 jaar meer op vogelmarkten,en als ik sommige bovenstaande reacties lees zal dit voorlopig ook wel zo blijven.

Ik kan niet begrijpen dat er in deze tijd nog complimenten gegeven moeten worden aan 1 handelaar die het goed en netjes voor elkaar heeft.

Het had toch allang zover kunnen zijn(door stellen van fatsoens/welzijnseisen)dat er hooguit 1 iemand vernoemd zou moeten worden die het niet goed voor elkaar had,en dat het dus normaal zou zijn dat men de zaken goed voor elkaar had.

Mijn vraag off topic:

handelaar uit breda

Zou Mij iemand zijn naam of 06 nummer kunnen geven?

De reden hiervoor is dat ik een geintresseerde heb voor door mij aangeboden vogels en diegene uit Breda komt.

Ik wil niet dat de door mij aangeboden vogels in het handelscircuit terecht komen,en wil dit dus graag uitsluiten.

Helaas zijn er tegenwoordig meer handelaren en tussenhandelaren dan liefhebbers/kwekers :(

BVD Rene

Ben86
24-09-2007, 22:49
Beste Kingfisher,

wat u zegt komt me heel bekend voor heb ook me 4e vogel rond 9 jaar terug gekocht in zwolle ijsselhalle. bij een top kweker heb hier een goede basis uit kunnen halen later weer vogels gehaald niet het resultaat wat ik wilde maar door selectie enz. goede stam opgebouwd mijn vader heeft nu vogels nou zo mooi heb ik ze nog niet gehad. gewoon samen selecteren enz. maar wel dus via die markt.

ik zeg niet dat dat niet kan. maar je als je iets niet lijkt je weet vantevoren hoe het is en toch ga je erheen en dan gaat men hier hun beklagen.

ik vind dat je mensen in hun waarde moet laten handelaren moet je in hun waarde laten zolang er mensen genoeg zijn die van de handelaren kopen kun je er niks tegen doen. er zit geld in dus het blijft gewoon simpel zat. het is een probleem en echt niet goed te praten maar dit zijn hele ander soort mensen als ons.

haha even voorbeeldje ik ga naar een voetbal wedstrijd uefa ik weet dat een engelse club moet spelen. maar heb een hekel aan hooligans. ik ga evengoed en na de tijd ga ik lope klage van ja die hooligans dit en dat. als je daar niet tegen kan kun je beter thuis blijven.

mvg Ben

alexd
25-09-2007, 08:23
Ben ik zie wel wat in je hooligan antwoord; je gaat er zelf heen en als je goed voorbereid bent weet je wat je kunt verwachten. Hou je niet zo van vogelmarkten, sja ga dan vooral niet naar zwolle.

Maar gezien de grote aantallen vogels, handelaren en bezoekers voorziet een markt als die in Zwolle zeer zeker in een behoefte.
Maar wat ik, en een hoop andere mensen hier aan proberen te geven zijn verbeterpunten denk ik.

Feit blijft ondanks enkele negatieve punten dat het toch maar even gedaan wordt door vrijwilligers! (iets wat ik in mijn eerdere berichtje even vergeten was op te schrijven bij positieve punten)

Ben86
26-09-2007, 17:55
ik snap wel dat jullie een paar verbeteringspunten willen geven en natuurlijk zijn er mensen die daar komen die je wel aanspreken zoals bijv. mede vogelliefhebbers en de echte ervaren kwekers enzovoort. maja daar blijft het bij. ik bedoel het blijft een markt en dat is en blijft een magneet voor handelaren met volle kooien vogels. waar veel mensen/vogelliefhebber/vogelhouders zijn worden vogels verkocht en is voor de handelaren geld. en dat is iets waar ze als organisatie van ijsselhallen toch een groot gedeelte van inkomen uithaalt. dus dat is niet zomakkelijk aan te pakken.

ik denk dus ook dat van de lijst met puntjes er voor ons vogelliefhebbers altijd (tenminste de komende jaren) wel een paar op ons lijstje blijven staan.

mvg Ben

casehulsebosch
19-02-2017, 11:38
Vogelbeurs Zwolle. Naar zeggen 9000 bezoekers op de grootste vogelbeurs van Europa dit weekend en niets te vermelden?

gr kees

Sytze F
19-02-2017, 11:40
Het was inderdaad erg druk!

Jobert
19-02-2017, 14:14
Ik ben voor het eerst sinds jaren weer eens geweest. Ikwas er iets over 8-en. Het eerste wat ik zag toen ik het parkeerterrein opreed was een ontsnapte toekan. Deze is later gelukkig weer gevangen door de brandweer maar helaas bij de verkeerde persoon terechtgekomen, zie ook http://www.destentor.nl/regio/zwolle/ontsnapte-toekan-belandt-in-verkeerde-handen-1.6915385
Verder vond ik de entree wat chaotisch. Twee entree's waarbij aan de linkerzijde slechts 1 deur open was. De linkerkassa was gesloten waardoor redelijk wat mensen dwars door de menigte naar de rechterkassa probeerden te komen. Eénmaal in bezit van een kaartje werd er over de hekken geklommen om voor in de rij te komen. Ik had zelf een E-ticket dus hoefde niet te klimmen :). Uiteindelijk is mijn ticket geeneens bekeken of gescand!? Dat vond ik wel opvallend. Op deze manier kunnen kaartjes meerdere keren gebruikt worden.

Aan de markt zelf gemengde gevoelens overgehouden. Ik zag een aantal vogels in mindere conditie maar aan de andere kant sprongen er ook enkele verkopers uit die hun kooien mooi met groen hadden ingericht waardoor de vogels wat dekking hadden en daardoor wat rustiger waren. Qua aanbod van Afrikaanse prachtvinken (waarvoor ik zelf kwam) viel het me wat tegen. Ik heb heel snel alle rijen afgelopen om een goed beeld te krijgen en heb goudbuikjes, oranjekaakjes, vuurvinken, blauwkopblauwfazantjes, enkele blauwfazantjes, paar zwartbuikvuurvinken, enkele donkerrode amaranten, een koppel bruinborst negervinken en 1-1-1 nonastrilde gezien (wellicht ben ik nog iets vergeten). Op de laatste vier na dus eigenlijk vooral het standaardaanbod.
Verder kan ik me verbazen over mensen die met complete steekwagens met lege kooien aan komen lopen en vervolgens met volle kooien weer weggaan. Naast vogels heb ik dus ook mensen bekeken. Dat blijft leuk.

Zelf heb ik uiteindelijk om 10u de markt weer verlaten, een koppel donkerrode amaranten rijker. Ik was eigenlijk op zoek naar twee poppen maar deze worden helaas nergens los aangeboden.

Edit: er zaten ook nog een granaatastrilde man en een elfenastrilde.

euphonia
19-02-2017, 19:58
...Aan de markt zelf gemengde gevoelens overgehouden...
Had ik ook altijd vandaar dat ik al jaren niet meer ben geweest. In de tijd dat ik ging stond men gewoon op het parkeerterrein vanuit de achterbak van de auto dwergpapegaaien te verkopen. Voorgaande zal wel allang verleden tijd zijn neem ik aan.

Het organiseren van een dergelijk evenement is natuurlijk een knappe prestatie op zich. Dat er dan hier en daar iets mis gaat is niet vreemd echter deze beurs wordt daar al jaren gehouden dus zou je mogen verwachten dat met name de entree en kaartcontrole vlotjes zou moeten verlopen.

G de Beer
19-02-2017, 20:45
Zaten er ook Mexicosijzen?

casehulsebosch
19-02-2017, 22:15
Als je dan voor de 65ste! keer de Zwolse vogelbeurs organiseert zou je denken dat alles vlot zou zijn verlopen. Als ik het zo lees niet dus.
Ik begrijp best dat deze beurs een hele organisatie vergt maar uiteindelijk zou men het na al die tijd toch een beetje onder de knie moeten hebben?

gr kees

BirdBreeder
19-02-2017, 22:42
Zaten er ook Mexicosijzen?

Niet gezien helaas!

rupicola
19-02-2017, 23:15
@ Kees:

De eigenaar van de IJsselhallen is een van de grootste leisure concerns van Nederland en runt 24 soortgelijke locaties, attractie- en dierenparken.
Je zou denken dat een dergelijk clubje wel een beetje berekend zou moeten zijn op de komst van een paar bezoekers meer . . .

Hubert62
20-02-2017, 19:42
Ben ook geweest en eigenlijk viel mij het binnen komen nog wel mee.
Kwam rond 9.15 uur aan en was met 20 min. binnen,ondanks er een flinke rij voor E-ticket stond.
Wat fout ging ,rond 12.00 uur wilde menigeen eruit,toen hebben ze nets iets te laat de zijdeur geopend waardoor verlaters geen blokkade vormen voor de intreders.Wel vind ik dat (ver)kopers met karren ,palletswagens ed. een andere ingang moeten krijgen.
Ik heb in ieder geval mijn (bestelde)duiven weer in goede orde ontvangen en deze zijn niet binnen geweest.

Kristof
21-02-2017, 13:39
Om half tien toegekomen,met E-ticket, recht binnengewandeld. geen seconde moeten aanschuiven.
Perfect, en om kwart voor 2 vertrokken zonder problemen of file.

Als er 9000 man was,(maar had het gevoel dat het toch iets minder was) dan is perfect logisch dat je niet iedereen op 10 minuten binnenkrijgt.
Dat zou je toch moeten weten.
Ben gewoon wat later gekomen. En dan kun je zo binnen.
Heeft dan nog het voordeel, dat ik zo vroeg niet moet opstaan :D

Ton
21-02-2017, 19:51
was vandaag op het nieuws dat ze 3 handelaren hebben aangehouden.

meer dan 1100 afrikaantjes in beslag genomen.

ze konden niet aantonen, hoe ze aan de vogels waren gekomen.

zeer waarschijnlijk illegale import.

bermke
21-02-2017, 20:06
Maar ik las vandaag een stuk op internet
dat particulieren zijn gewaarschuwd
omdat ze vogels verkochten en ze niet geregistreerd stonden als handelaar

Maar mag je dan helemaal je EK vogels niet verkopen via een beurs ?
Dat is toch vreemd

Dit stond er
Ook waren er op de Zwolse vogelmarkt verschillende hobbykwekers die vogels verkochten, terwijl ze niet geregistreerd stonden als handelaar. Zij hebben een waarschuwing gekregen

BirdBreeder
21-02-2017, 20:21
Maar ik las vandaag een stuk op internet
dat particulieren zijn gewaarschuwd
omdat ze vogels verkochten en ze niet geregistreerd stonden als handelaar

Maar mag je dan helemaal je EK vogels niet verkopen via een beurs ?
Dat is toch vreemd

Dit stond er
Ook waren er op de Zwolse vogelmarkt verschillende hobbykwekers die vogels verkochten, terwijl ze niet geregistreerd stonden als handelaar. Zij hebben een waarschuwing gekregen

Wat is dat voor onzin? Je bent toch niet meteen een handelaar als je je eigen gekweekte jongen verkoopt?

Jobert
21-02-2017, 20:41
Ik denk dat we het eerder zo moeten zien: er komen mensen met vogels binnen zonder tafelruimte te hebben gereserveerd. Vervolgens gaan die mensen wel proberen om hun vogels te slijten. Zij staan dus bij de organisatie niet geregistreerd als handelaar (want geen tafelruimte gereserveerd). In mijn ogen is het in dat geval terecht dat ze een waarschuwing krijgen.

bermke
21-02-2017, 20:42
Blijkbaar mag je niets meer verkopen dan kunnen ze de ouderwetse Rommelmarkten ook wel verbieden

Dit is het artikel
http://nos.nl/artikel/2159353-afrikaanse-vogels-in-beslag-genomen-op-markt-in-zwolle.html

Dit stuk gaat over de NVWA
Maar mischien heb je gelijk dat ze geen plek gereserveerd hadden

HJ de Graaf
21-02-2017, 21:30
http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/dieren/huisdieren-houden-en-fokken/bedrijfsmatig-huisdieren-houden
Zodra je een vogel verkoopt houd je 'Bedrijfsmatig huisdieren' en moet je je registeren.

euphonia
21-02-2017, 22:07
Het zal mij benieuwen op welke wijze, waar en door wie de in beslag genomen vogels weer de markt op komen.

Jan Vriend
22-02-2017, 11:54
http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/dieren/huisdieren-houden-en-fokken/bedrijfsmatig-huisdieren-houden
Zodra je een vogel verkoopt houd je 'Bedrijfsmatig huisdieren' en moet je je registeren.

Wel verwarrend allemaal het is net of je op een kruispunt staat en op alle wegwijzers staat Rome.Wordt het niet is tijd voor jurisprudentie(proefproces).Wat is een bedrijf eigenlijk?

Daniel
22-02-2017, 19:19

De tekst is daar niet eenduidig over en in de toelichting in Onze vogels van vorig jaar (?) werd aangegeven dat dit niet zo helder ligt. Ik kan me voorstellen dat de NVWA een strikte uitleg toepast, maar ik weet niet of die juridisch stand zou houden.

HJ de Graaf
22-02-2017, 21:02
Volgens mij staat het er vrij duidelijk Bedrijfsmatig ben je zodra:

U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
U bent geregistreerd bij de Kamer van koophandel of u heeft een btw-nummer.
U adverteert.
U oefent de activiteiten uit om winst te maken.

Wat ik alleen niet snap is dat er voor honden en katten een uitzondering geld en als ik het goed begrijp mag je bijvoorbeeld 20 honden per jaar verkopen van € 500,- p/st zonder dat je bedrijfsmatig handeld maar zodra je bijvoorbeeld een paartje zebravinkjes of guppys verkoopt van ik noem maar eens € 5 per paar ben je bedrijfsmatig bezig.
Lijkt mij hoog tijd dat de bond eens wat juridische informatie gaat inwinnen

Jan Vriend
23-02-2017, 08:42
Waar moet je dan registreren als je geen bedrijf bent/hebt? Het begrip vriend lijkt mij niet te controleren.

Henk3
23-02-2017, 09:55
Als dit allemaal zo is dan denk ik dat het wel eens einde hobby verhaal kan zijn voor veel liefhebbers. En daarmee misschien wel een hele winkelketen die om zou kunnen vallen mettertijd. Het zou ook nog kunnen leiden tot nog meer uitheemse vogelsoorten in de vrije natuur eventueel. Maar misschien zie ik dit hopelijk helemaal verkeerd. Voor mij wordt het allemaal steeds onduidelijker in iedergeval.

Daniel
23-02-2017, 13:26
Volgens mij staat het er vrij duidelijk Bedrijfsmatig ben je zodra:

U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
U adverteert.

Wat ik alleen niet snap is dat er voor honden en katten een uitzondering geld en als ik het goed begrijp mag je bijvoorbeeld 20 honden per jaar verkopen van € 500,- p/st zonder dat je bedrijfsmatig handeld maar zodra je bijvoorbeeld een paartje zebravinkjes of guppys verkoopt van ik noem maar eens € 5 per paar ben je bedrijfsmatig bezig.
Lijkt mij hoog tijd dat de bond eens wat juridische informatie gaat inwinnen

Er staat dat dit de indicaties zijn voor het bedrijfsmatig bezig zijn. Dus het is niet zo dat als je 1 van die zaken doet je meteen binnen de scope van deze regeling valt. Het is uiteindelijk een interpretatie van de situatie door individuele inspecteurs en daardoor kan het wel eens gebeuren dat gelijke gevallen anders beoordeeld worden. En het fokken voor het niet zelf houden is ook een lastige. Wat als je fokt met als doel het deelnemen aan tentoonstellingen, maar daarna vogels verkoopt door gebrek aan ruimte. Heb je dan gekweekt om te verkopen of niet? De regeling is dus helemaal niet zo helder als zegt HJ de Graaf.

stick
23-02-2017, 19:40
Ikzelf was er ook zaterdag en ik was met een e-ticket op 10min binnen. Ik ben eerst enkele vogels gaan oppikken maar daarna heb ik eens een rondje gedaan. Ik ben geen parkietenliefhebber dus deze heb ik genegeerd.
Opvallend vond ik het groot aantal Europese Insecteneters, deze blijken hier altijd goed vertegenwoordigd. Blauwborsten, Grasmussen, Roodborstjes, Pestvogels, Spreeuwen en zelfs een buidelmees heb ik gezien. De normale wildzang als Putter en Goudvink zijn veel minder aanwezig. Ook opvallend vond ik, zijn de vele soorten Duiven, tientallen verschillende soorten heb ik gezien. Kom je anders ook niet veel tegen op een beurs. Enkele steltlopers vielen mij ook op zoals Purperkoeten, Afrikaanse Lelkievit en zeer opvallen een wit Waterhoen.
Verder zijn er genoeg handelaars met rariteiten op de beurs die er voor zorgen dat deze beurs zo bijzonder is.
Ikzelf vind Zwolle een topbeurs. Ideaal om ook eens met buitenlandse kwekers af te spreken. Zelf heb ik vogels geruild met een Oostenrijker, iets wat ik niet zou doen als ik er zelf voor moest rijden.
Als je naar deze beurs komt waar 9000 man rondloopt mag je niet verwachten om eens rustig zonder drukte een wandeling te maken, dat kan gewoon niet. En dat het hier en daar eens opstropt moet je er dan ook bij pakken.

HJ de Graaf
23-02-2017, 19:54
Wellicht lees ik het verkeerd Daniel en ik hoop dat het allemaal meevalt, maar vorig jaar wees de nvwa mij al op het bedrijfsmatig houden

U bent bedrijfsmatig bezig als u de activiteiten met huisdieren met een zekere omvang en regelmaat uitoefent. In de meeste gevallen is dit wel duidelijk zoals bij een dierenspeciaalzaak of een dierenpension. Is het minder duidelijk, dan zijn er indicaties om iets als bedrijfsmatig te beschouwen. Deze indicaties hoeven niet allemaal van toepassing te zijn om iets al bedrijfsmatig te beschouwen.

U adverteert.

Nu hadden ze het ook over de transportvergunningen transport verder dan 65km die nodig zou zijn waarop in de toekomst gecontroleerd gaat worden, kortom het wordt er allemaal niet makkelijker en leuker op. Helaas was de rvo niet aanwezig op onze markt zodat ik samen met nvwa en rvo eens van gedachten kon wisselen over hoe het een en ander te interpreteren

mvg

Jan Vriend
23-02-2017, 21:56
Er staat zoveel vermeld dat je als leek door de bomen het bos niet meer ziet.Als ik het goed begrijp moet in principe elke vogel voor het binnen komen van een evenement worden gecontroleerd op besmettelijke ziekten.Dit lijkt mij niet te doen.

Ton
24-02-2017, 19:55
typisch nederland weer.

je verzuipt in de regels, en niemand die het snapt......:(

bermke
26-02-2017, 12:45
het is allemaal een geld kwestie
er worden steeds minder mensen gepakt die illegale vogel hebben
dus verzinnen ze andere manieren om aan geld te komen \

mosje
26-02-2017, 12:56
Beste

Volgens mij is dit honden en kattenbesluit tot stand gekomen doordat een hoge overijverige ambtenaar een steen weggerold heeft
en daar kwam een neandertaler onder vandaan die daar sinds de prehistorie had liggen slapen en die brulde iets onverstaanbaars wat de ambtenaar
op google translate heeft ingevoerd en het honden en kattenbesluit was geboren!
complete en totale waanzin.

M.vr.gr.Evert-jan

loodje
26-02-2017, 17:36
Beste

Volgens mij is dit honden en kattenbesluit tot stand gekomen doordat een hoge overijverige ambtenaar een steen weggerold heeft
en daar kwam een neandertaler onder vandaan die daar sinds de prehistorie had liggen slapen en die brulde iets onverstaanbaars wat de ambtenaar
op google translate heeft ingevoerd en het honden en kattenbesluit was geboren!
complete en totale waanzin.

M.vr.gr.Evert-jan

Hier heb ik even smakelijk om gelachen.:D

Jan Vriend
26-02-2017, 17:56
Was zeker de steen des aanstoots Evert-jan.:)

mosje
27-02-2017, 20:17
Beste

Ben vandaag al bij een slachtoffer geweest van deze "wanprestatie"van de overheid.
Een liefhebber die er mee stopte omdat nvwa bij hem langs is gekomen en hem dit even door de strot duwde.

Let wel dat dit het einde van de hobby betekent voor 99% van de liefhebbers!
Want eenieder die ook maar 1 vogel verkoopt ,is een handelaar.
Ik zie nagenoeg niemand de cursus vogelverzorgen in Barneveld gaan volgen,een ubn nummer aanvragen en bijvoorbeeld een quarantaine afdeling inrichten enz.
met alle kosten van dien.

Als je de afgelopen 3 jaar een advertentie op vogelmarktnet of marktplaats heb gehad;kunnen ze ieder moment bij je op de
stoep staan met een waarschuwing en dat ze de volgende keer gaan "handhaven".
Voor 1 zebravink kunnen ze je al "pakken"!!

Wordt het dan niet eens tijd om wat te gaan organiseren door bijv. de NBvV om dit gedrocht van een besluit
te vernietigen en de bedenkers er van in een tbs kliniek op te laten nemen?

Ook de medewerkers van de nvwa staan met een groot vraagteken boven hun hoofd van: moeten we dit echt uitvoeren en sorry;we worden ook maar gestuurd.

Het gebeurd echt!

M.vr.gr.Evert-jan

Hubert62
02-03-2017, 00:50
Ach ,wat een bang makerij allemaal.

Deze actie loopt niet zo hard als men denkt voor de zg. hobbykweker.
Handelaren/kwekers die zich met enige regelmaat inschrijven voor beurzen ,markten enz ,deze worden waarschijnlijk onder de loep genomen?.
Maar dit meer onder het motto "Dierenwelzijn" aanvullend eventueel met voorgaande transport van deze dieren.
Oja, volgens mij adventeer ik al meer dan 7 jaar op vogelmarktnet ,dus ik zou zeggen komt u maar!.

Jan Vriend
02-03-2017, 15:16
Hubert,
Hoop dat het allemaal meevalt.Wat is dan een hobbykweker voor de NVWA?

Hubert62
02-03-2017, 23:18
Jan,

Persoonlijk vind de benaming al niet goed ,iemand is liefhebber van bepaalde rassen/soorten en probeert voor zichzelf hier jongen van te krijgen.
Dit is een uitdaging van de persoon, bij sommige rassen is het al heel moeilijk.
M.a.w het gaat hier om aantallen ,grote aantallen en die hebben liefhebbers niet ,deze zijn al blij met èèn.
Als men kweekt voor een opkoper of beurzen is men naar mijn mening geen hobbykweker meer,maar bedrijfsmatig bezig.
ik verkoop ook vogels via internet ,maar......allemaal door mij geringde vogels.
Dit is volgens mij ook de handelswijze van de Nvwa ,EK vogels geen probleem!

Jan Vriend
03-03-2017, 12:16
Ben het met je eens Hubert gevoelsmatig is het niet moeilijk Hobby en bedrijfsmatig uit elkaar te houden.Waarom er nu nog steeds onduidelijkheid is dat je als vogelkweker een vogel verkoopt een UBN moet aanvragen is mij niet duidelijk en het valt als je geen bedrijf hebt ook niet mee er één aan te vragen.Ik weet ook niet of er achter de schermen van de NBvV er aan gewerkt wordt deze onduidelijkheid weg te nemen of wordt er gewacht dat Platform Verantwoord Huisdieren bezit de kar gaat trekken.
Gr Jan

fons
05-03-2017, 10:44
SIMPEL?

Als twee vreemden elkaar de hand schudden en beide hun naam bekend maken noemt men dit KENNISMAKING.
Als men nu vogels aan elkaar verkoopt, dan verkoop je toch aan een kennis? Dit is toegestaan.
Ben benieuwd wat een jurist hiervan denkt.

groetjes fons

Hubert62
05-03-2017, 22:58
Hoi Fons ben wel geen jurist ,maar zo simpel als jij omschrijft is het niet.

Je begint namelijk al met vreemden?.Hoe/waar hebben deze elkaar gevonden/ontmoet?.
Daarnaast ,wat hebben deze gemeen ,houden deze dezelfde rassen/soorten?.
Of is hier sprake van bloedverversing of eventueel uitwisselen nieuwe soorten.
Ik ben oorspronkelijke duivenkweker en kan voor een mooie prijs 20 putters kopen van een man die ik heb leren kennen op een vogelmarkt.
Wat denk je?.

Jan Vriend
06-03-2017, 10:36
Voor een nog mooiere prijs doorverkopen en je bent handelaar.Nu zijn putters niet het ideale voorbeeld van deze moeten al geregistreerd zijn.Na een kennismaking ben je geen vreemden meer voor elkaar,een vreemde is een onbekende volgens van Dale.
Gr,Jan.

fons
09-03-2017, 00:32
Ben het met Jan eens. Tussen handelen en af en toe vogels verkopen zit een groot verschil.

groetjes fons

mosje
12-03-2017, 00:23
Beste

Een bekende is nog [lang] geen vriend.
Je moet dan voldoende aannemelijk maken dat het ook een vriend betreft.
De nvwa hoeft geen verschil te maken of je nu 1 vogel verkoopt of weggeeft of 1000.
Daar zijn zij geheel vrij in.
Al vraag je alleen maar een vogel[of goudvis] op marktplaats dan ben je met je voorraad opbouw bezig als handelaar en bovendien adverteer je dan.
Ze maken geen onderscheid tussen eigen kweek geringde vogels of niet,dat is een fabeltje.
Heb je 1 nestkastje in je voliere hangen dan heb je al een ruimte speciaal ingericht voor het fokken!
Lees het maar na op die link van H.J. De Graaf.
Iedereen voldoet aan 1 of meerdere van die voorwaarden om aangemerkt te worden als handelaar.
Dit gaat echt heel ver en er schijnt niemand zich zorgen te maken.
Struisvogel gedrag zou ik het noemen.

M.vr.gr.Evert-jan

Jan Vriend
12-03-2017, 20:20
Beste

Een bekende is nog [lang] geen vriend.
Je moet dan voldoende aannemelijk maken dat het ook een vriend betreft.
De nvwa hoeft geen verschil te maken of je nu 1 vogel verkoopt of weggeeft of 1000.
Daar zijn zij geheel vrij in.
Al vraag je alleen maar een vogel[of goudvis] op marktplaats dan ben je met je voorraad opbouw bezig als handelaar en bovendien adverteer je dan.
Ze maken geen onderscheid tussen eigen kweek geringde vogels of niet,dat is een fabeltje.
Heb je 1 nestkastje in je voliere hangen dan heb je al een ruimte speciaal ingericht voor het fokken!
Lees het maar na op die link van H.J. De Graaf.
Iedereen voldoet aan 1 of meerdere van die voorwaarden om aangemerkt te worden als handelaar.
Dit gaat echt heel ver en er schijnt niemand zich zorgen te maken.
Struisvogel gedrag zou ik het noemen.

M.vr.gr.Evert-jan

Vraag mij af hoe je aannemelijk moet maken wat een vriend is,je hebt: kaartvrienden,visvrienden,faceboekvrienden,voetbal vrienden,allemansvrienden etc.etc. Vogelhouders die hun vogels ringen staan sterker om aan te tonen dat ze hobbymatig bezig zijn.Wie een advertentie plaatst: alle TT en kweek vogels te koop wegens omstandigheden lijkt mij geen handelaar.Als de Nvwa met willekeur kan handhaven dan heeft onze maatschappij een groot probleem.Dat niemand zich zorgen schijnt te maken weet ik niet,vraag mij af waar dat op gebaseerd is.De link van H.J. De Graaf is letterlijke test en biedt niet de oplossing eerder verwarring.

girlits
12-03-2017, 20:50
Die zorgen waar jij op doelt zijn jaren geleden hier al geuit door verschillende mensen die toen ook niet serieus zijn genomen maar achteraf toch gelijk hadden zoals nu maar weer blijkt.Nog steeds mis ik hun discussie,s over bovennoemde onderwerpen maar ook hun goede bijdragen over soorten en of kweek van vogels.
Lees dan in het bondsblad een artikel over verantwoord vogelhouden en liever geen mutanten en stukje verder weer een artikel over 45 koppels zebravinken opzetten waarvan mischien zo,n 200 jongen in verschillende kleuren/formaten en daarnaast nog andere vogels.Wat moet die man een hoop vrienden hebben om ze alle weg te geven.
Heb een mail gestuurd omdat ik graag antwoord had op een aantal vragen over een opleiding/kosten en voorwaarden voor een uniek bedrijfsnr.
Mail terug met een nr van mijn ingediende mail dat ik zo spoedig mogelijk bericht zou krijgen,helaas heeft iemand mijn vrouw gebeld en haar gezegd dat ik me niet naar moet maken.Had het liever op papier gehad maar helaas.

mvg eddie

Jan Vriend
12-03-2017, 21:34
Die zorgen waar jij op doelt zijn jaren geleden hier al geuit door verschillende mensen die toen ook niet serieus zijn genomen maar achteraf toch gelijk hadden zoals nu maar weer blijkt.Nog steeds mis ik hun discussie,s over bovennoemde onderwerpen maar ook hun goede bijdragen over soorten en of kweek van vogels.
Lees dan in het bondsblad een artikel over verantwoord vogelhouden en liever geen mutanten en stukje verder weer een artikel over 45 koppels zebravinken opzetten waarvan mischien zo,n 200 jongen in verschillende kleuren/formaten en daarnaast nog andere vogels.Wat moet die man een hoop vrienden hebben om ze alle weg te geven.
Heb een mail gestuurd omdat ik graag antwoord had op een aantal vragen over een opleiding/kosten en voorwaarden voor een uniek bedrijfsnr.
Mail terug met een nr van mijn ingediende mail dat ik zo spoedig mogelijk bericht zou krijgen,helaas heeft iemand mijn vrouw gebeld en haar gezegd dat ik me niet naar moet maken.Had het liever op papier gehad maar helaas.

mvg eddie

Eddie,
Kun je het misschien verduidelijken wat je bedoelt?

girlits
13-03-2017, 00:26
Heb altijd met veel plezier op de beurs in zwolle gestaan .Dit met vriendenclubje en daardoor met zo,n soms wel 100 vogels waarvan de meesten ek
Dit niet om kapitalen te verdienen maar gewoon een bijdrage in de onkosten terug te krijgen en een leuke dag te hebben
Omdat we bij elkaar willen staan bespreken we een tafel van een meter of tien die door een van ons besteld wordt.De besteller is verantwoordelijk voor de tafel en kan er dus op worden aangesproken.
Als ik dat ben en geen handelsnr heb ben ik de handelaar zonder papieren en kan bekeurd worden.Zal hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren maar niemand geeft me dat op papier.Wil graag van iemand de toezegging hebben dat ik me geen zorgen hoef te maken bij een eventueel volgend bezoek
als hobbyverkoper.Wil ook wel graag weten wat ik zou moeten ondernemen om een handelsnr te krijgen omdat mij ook al gezegd is dat het 2020 verplicht is.Vraag me af hoe de bond het regeld als tijdens de landelijke show er ook veel vogels verkocht worden?
Dit topic loopt al jaren en nog steeds geen duidelijkheid

mvg eddie

Henk3
13-03-2017, 09:25
Ja het is zeker onduidelijk. Misschien goed om allemaal eens contact te maken hier: http://www.nbvv.nl/de_bond.asp Want ik krijg bijna het gevoel dat er helemaal niet meegelezen wordt van daaruit helaas.

Jan Vriend
13-03-2017, 09:57
Ja het is zeker onduidelijk. Misschien goed om allemaal eens contact te maken hier: http://www.nbvv.nl/de_bond.asp Want ik krijg bijna het gevoel dat er helemaal niet meegelezen wordt van daaruit helaas.

Zo als ik het heb begrepen moet er eerst door de Nvwa proces verbaal worden opgemaakt voor er actie kan worden ondernomen,het blijft nu nog steeds bij waarschuwingen.Dit komt misschien ook wel omdat het voor alle partijen niet duidelijk is waar de grens ligt tussen hobbymatig of bedrijfsmatig.Verkoop mag bv wel aan vrienden,wat moet je daar nu mee,alleen over de definitie vriend kun je een avond filosoferen.Wat belangrijker is de verkoop moet enige omvang hebben en met regelmaat.

Henk3
13-03-2017, 10:02
Wat is regelmaat dan Jan, één keer per jaar je vogels verkopen is ook met enige regelmaat. Overigens heb ik zelf een e-mail verzonden naar de NBvV met het verzoek om duidelijkheid en ook om hier eens mee te komen lezen.

casehulsebosch
13-03-2017, 11:16
Quote Henk3:"om hier eens mee te komen lezen".

Een beetje input of feedback, of hoe je dat ook noemt in het Nederlands, zou ook "leuk" zijn.

gr kees

Jan Vriend
13-03-2017, 18:58
Wat is regelmaat dan Jan, één keer per jaar je vogels verkopen is ook met enige regelmaat. Overigens heb ik zelf een e-mail verzonden naar de NBvV met het verzoek om duidelijkheid en ook om hier eens mee te komen lezen.

Henk als jij kunt aantonen dat jij je vogels 1 keer per jaar verkoopt dan kun je aantonen dat je hobby matig bezig bent.Als je 365 dagen vogels verkoopt zal dat een stuk moeilijker worden.

Henk3
13-03-2017, 19:23
Ik gaf ook maar een voorbeeld Jan, het zal waarschijnlijk niet altijd lukken om ze in één keer te verkopen.

casehulsebosch
14-03-2017, 02:18
Wij zaten in een outback station in het Noord Westen van Western Australie. Iedere dag om 5 uur in de namiddag was er happy hour.
Voor hen die geen alcohol bij zich hadden was er een "ruilhandel" omdat er geen licentie was om alcohol houdende dranken te verkopen.Waar een wil is, is een weg.

gr kees

Henk3
14-03-2017, 09:19
Ruilen zal nu ook wel gebeuren Kees maar als je vogels kweekt kan het zo zijn dat je er zelf geen ruimte meer voor op een gegeven moment en dan helpt ruilen ook al niet. Soms is het wel de bedoeling dat er weer ruimte vrijgemaakt gaat worden voor de volgende kweek. We kunnen natuurlijk ook gaan barbequen zo af en toe.

girlits
14-03-2017, 12:02
En dan de vogels die je kwijt wil op de barbeque of begrijp ik dat verkeerd :)

mvg eddie

Henk3
14-03-2017, 13:59
En dan de vogels die je kwijt wil op de barbeque of begrijp ik dat verkeerd :)

mvg eddie
Goed gedacht Eddie. We eten per slot ook wel eens ander gevogelte.:)

graaf277
15-03-2017, 13:28
Heb altijd met veel plezier op de beurs in zwolle gestaan .Dit met vriendenclubje en daardoor met zo,n soms wel 100 vogels waarvan de meesten ek
Dit niet om kapitalen te verdienen maar gewoon een bijdrage in de onkosten terug te krijgen en een leuke dag te hebben
Omdat we bij elkaar willen staan bespreken we een tafel van een meter of tien die door een van ons besteld wordt.De besteller is verantwoordelijk voor de tafel en kan er dus op worden aangesproken.
Als ik dat ben en geen handelsnr heb ben ik de handelaar zonder papieren en kan bekeurd worden.Zal hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren maar niemand geeft me dat op papier.Wil graag van iemand de toezegging hebben dat ik me geen zorgen hoef te maken bij een eventueel volgend bezoek
als hobbyverkoper.Wil ook wel graag weten wat ik zou moeten ondernemen om een handelsnr te krijgen omdat mij ook al gezegd is dat het 2020 verplicht is.Vraag me af hoe de bond het regeld als tijdens de landelijke show er ook veel vogels verkocht worden?
Dit topic loopt al jaren en nog steeds geen duidelijkheid

mvg eddie

Hallo ff kort een reactie:
De hele kwestie mbt ben je hobbymatig dan wel bedrijfsmatig bezig komt voor uit de nieuwe wetgeving, die
sinds 2014 van kracht is. En de NVWA heeft nu aangekondigd dat zij moeten gaan handhaven. En het lastige in deze is om duidelijk te krijgen wanneer is het hobby en wanneer ben je een 'bedrijf'. De marktcommissie
van de Zwolse vogelmarkt krijgt hier over 28 maart a.s. een uitleg van de NVWA en ook zijn hier enkele vertegenwoordigers van de NBvV bij aanwezig. Zal hier na 28 maart ook weer eea over posten en ook zullen wij op onze site eea vermelden.
zie hier voor informatie: RVO.NL Agrarisch ondernemen > Dieren houden > (Huis)dieren houden en fokken > Bedrijfsmatig huisdieren houden

Serinus
15-03-2017, 14:27
Hallo,

Fijn dat je even laat weten wat de uitkomst van dat overleg gaat zijn, Graaf277.
Aan de andere kant denk ik dat NVWA eerst en vooral in contact met de NBvV en andere overkoepelende organisaties de spelregels zou moeten communiceren.
Dat had eigenlijk al gebeurd moeten zijn.....!
Nu komt er eerst weer een hoop onrust en "gedoe", met weer allerhande gissingen en verhalen die een eigen leven gaan leiden.
Niet goed!

Maar ik ben dus wél benieuwd wat er ten opzichte van jullie beurs in het bijzonder en de andere beurzen in zijn algemeenheid, voor spelregels gaan gelden.
Maar bovenal natuurlijk; wat betekend dit nou in de praktijk voor de vogelliefhebber die gewoon op een nette manier zijn overtallige vogels van de hand wil doen.
Succes met het overleg!

Groeten, Serinus.

Jan Vriend
15-03-2017, 18:51
Ben ook benieuwd,de NVWA heeft de spelregels ook niet bedacht.

graaf277
17-03-2017, 13:58
Ben ook benieuwd,de NVWA heeft de spelregels ook niet bedacht.

E.e.a. is bedacht door ministerie van Economische zaken is het antwoord van de RVO op de vraag waar eea vandaan komt, de NVWA is alleen voor de controle(s) en de handhaving.

Jan Vriend
17-03-2017, 17:15
E.e.a. is bedacht door ministerie van Economische zaken is het antwoord van de RVO op de vraag waar eea vandaan komt, de NVWA is alleen voor de controle(s) en de handhaving.

Daarom ben ik ook benieuw hoe en wat ze gaan handhaven.Als je de NVWA een vraag(per mail) over dit onderwerp stelt,wordt je doorverwezen naar de RVO Agrarisch ondernemen etc. Als het maar geen kastje/muur wordt.

graaf277
30-03-2017, 19:51
Afgelopen dinsdagavond uitleg gehad van medewerker NVWA over de huidige wetgeving. Het komt er op neer dat de wetgeving sinds 2014 van kracht is en dat men vanaf nu gaat handhaven. Indien met bedrijfsmatig bezig is dient met een UBN-nr te hebben en alle daarbij horende zaken (quarantaine afdeling, zieken afdeling, toezicht, administratie etc...) De criteria welke gehanteerd worden zijn:

•U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
•U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
•U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
•U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
•U bent geregistreerd bij de Kamer van koophandel of u heeft een btw-nummer.
•U adverteert.
•U oefent de activiteiten uit om winst te maken.
•Voor honden en katten geldt in eerste instantie een getalsmatige indicatie: u heeft in een aaneengesloten periode van 12 maanden in totaal meer dan 20 honden of katten verkocht, afgeleverd, opgevangen of gefokt. Deze getalsmatige indicatie is, net zoals onder het Honden- en kattenbesluit, een richtsnoer. Beoordeling of er sprake is van bedrijfsmatigheid gebeurt in twijfelgevallen (bij minder dan 20 dieren) voor honden en katten ook aan de hand van hierboven genoemde indicaties.

en volgens NVWA als je aan één van deze criteria voldoet ben je dus bedrijfsmatig bezig. Wij hebben enkele voorbeelden genoemd bijv: "ik sta op de Zwolse vogelmarkt en heb 20 kanaries bij me voor de verkoop met alle 20 geringd met ringen met mijn kweeknummer ben ik dan bedrijfsmatig bezig; volgens NVWA JA!
Het is een lastige kwestie als ze hier volop en onbeperkt op gaan handhaven. Ze hebben in februari al een 100 flyers uitgedeeld op de Zwolse Vogelmarkt. En een aantal standhouders aangegeven dat die binnen een bepaalde termijn een UBN-nr moeten hebben. Dus er is al een begin gemaakt. Tenslotte de heren van de NBvV die ook aanwezig waren zijn het niet eens met e.e.a. en gaan verder in gesprek met de NVWA, mocht ik daar nog verder wat van horen zal ik dat t.z.t. ook weer posten.

graaf277
30-03-2017, 19:57
Er is ook nog positief nieuws te melden de positieflijst voor zoogdieren is ter ziele:

Rechter zet streep door huisdierenlijst

Vandaag heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (het CBb) het beroep van de Stichting Platform Verantwoord Huisdierenbezit tegen de positieflijst gegrond verklaard. Daarmee heeft het College een streep gehaald door de Positieflijst voor zoogdieren 2015 en door de Positieflijst voor zoogdieren 2017, die deze zomer in werking zou treden. Een einde aan de Positieflijst is goed nieuws voor het dierwelzijn. Zoals uit de cijfers van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming al bleek, werden met beide positieflijsten alleen diersoorten verboden die vrijwel geen welzijnsproblemen kennen en succesvol gehouden worden door gespecialiseerde dierhouders. Een verbod zou deze houders hebben verplicht om dierkoppels te scheiden waarmee het welzijn sterk in gedrang zou zijn gekomen.

voor uigebreid verhaal zie: Platform verantwoord huisdierenbezit

mosje
30-03-2017, 22:07
Beste

Het is dus precies wat ik al dacht.
Dat zou ook einde van de vogelmarkt in Zwolle betekenen dus.
Heb ik nog een vraag over hoe ze dan omgaan met buitenlandse verkopers?

Als de rechter die positieflijst kan verbieden lijkt het me helemaal makkelijk om die onzinwet van bedrijfsmatig dierhouderij te doen
verdwijnen.
Die gaat echt helemaal nergens meer over.
Gewoon met alle belanghebbende verenigingen van postduivenhouders,watervogelhouders tot aquariumliefhebbers naar de rechter stappen.
Lijkt mij een uitgemaakte zaak als de rechters zoals hoort redelijk en billijk zijn.

M.vr.gr.Evert-jan

HansV
30-03-2017, 23:38
Wat mij opvalt is dat er een aantal 'grote' aanbieders van vogels niet meer actief is op vogelmarkt. Toeval of hebben deze heren ook een waarschuwing/boete gehad?

graaf277
31-03-2017, 07:14
E.e.a. geld alleen voor Nederlanders tis een Nederlandse Wet! Dat is ook zoals gewoonlijk ze lopen hier voorop met dit soort zaken.
Ik weet niet wie ze wel of wie ze niet gewaarschuwd hebben daar doen ze geen mededelingen over naar ons toe.

En ja Zwolle heeft de 'pech' in dit geval dat we de grootste zijn en wij worden dus volop en onbeperkt gevolgd door de instanties en dit kan inderdaad grote gevolgen hebben voor het voortbestaan van de Zwolse Vogelmarkt, we gaan kijken hoe dit uitpakt in september.

mosje
31-03-2017, 08:01
Beste

Alweer een rede dat ze geen poot hebben om op te staan bij de rechter want ze willen zo graag in Europeese gemeenschap blijven.
Ze kunnen nooit en te nimmer eisen dat Nederlanders aan allerlei normen moeten voldoen waar Duitsers,Belgen of andere europeaanen niet aan hoeven te voldoen.

Het maakt niet uit wie ze tot nu toe hebben gewaarschuwd.
Ze kunnen/moeten nu gewoon iedereen "pakken" want iedereen voldoet aan 1 van de voorwaarde als omschreven.

M.vr.gr.Evert-jan

Jan Vriend
31-03-2017, 08:27
Beste

Het is dus precies wat ik al dacht.
Dat zou ook einde van de vogelmarkt in Zwolle betekenen dus.
Heb ik nog een vraag over hoe ze dan omgaan met buitenlandse verkopers?

Als de rechter die positieflijst kan verbieden lijkt het me helemaal makkelijk om die onzinwet van bedrijfsmatig dierhouderij te doen
verdwijnen.
Die gaat echt helemaal nergens meer over.
Gewoon met alle belanghebbende verenigingen van postduivenhouders,watervogelhouders tot aquariumliefhebbers naar de rechter stappen.
Lijkt mij een uitgemaakte zaak als de rechters zoals hoort redelijk en billijk zijn.

M.vr.gr.Evert-jan

Wachten op een proces-verbaal lijkt mij de enige optie.

girlits
31-03-2017, 10:38
Dan moet ik dus in plaats van een aantal vrienden uit duitsland mee te nemen nu met hun mee en voor de tijd mijn vogels aan hun overdragen zodat hun mijn vogels kunnen verkopen waar ze van mij wel een overdrachtsbewijs voor kunnen krijgen.Zij kunnen dan aantonen waar de vogels wegkomen en op die formulieren wordt geen prijs genoemd dus ,door mij weggegeven.
Wachten op een procesverbaal is natuurlijk een optie maar je zult degene maar zijn die een aantal vogels kwijt is en duizenden euro,s boete kreeg.

mvg eddie

mosje
31-03-2017, 10:53
Beste

Wel lastig want hoe toon je aan dat het je vrienden zijn?
Dan maakt de wetgever ook geen verschil in verkopen of weggeven/afgeven;dat is voor de wet hetzelfde.

Niet betalen zou ik zeggen en dan zou er toch een proces verbaal al moeten zijn?
Maar afwachten lijkt mij ook geen goed idee.
Zou er in september wel een vogelmarkt komen dan?
De helft van 1 hal zou dan wel volstaan.

M.vr.gr.Evert-jan

Thee
31-03-2017, 11:37
Dat ze excessen aanpakken lijkt me in het kader van dierenwelzijn niet meer dan logisch. Maar voor de hobby vogels houden en misschien wat geld vragen om wat voer te kunnen kopen ... kom op zeg mogen we in dit land helemaal geen plezier meer ergens aan beleven.

graaf277
31-03-2017, 11:42
tja wellicht is een proces de enige weg, tot op heden hebben alle andere acties richting Ministerie niets opgeleverd. Ook zou het mooi zijn als de bond meerdere signalen krijgt van 'ongeruste' leden m.b.t. deze kwestie. Wij gaan in ieder geval in september nog een Zwolse Vogelmarkt organiseren!
Zodra er nieuws is zal ik dat hier weer posten.

mosje
31-03-2017, 12:41
Beste

De bond kon niet op geruchten reageren was hen reaktie.
Mogelijk dat ze het nu inzien na de uitleg van de nvwa.

Maar iedereen kan lezen wat er in die wet staat.
Het is heel duidelijk en overzichtelijk.
Alles is in die wet afgetimmerd ; je mag zelfs je vogel/dier niet meegeven aan de dierenambulance[of je moet aan kunnen tonen dat het je familie of vriend is]!
Dat staat er gewoon letterlijk allemaal in.
Iedereen maar dan ook iedereen valt op enig moment of constant onder 1 van de voorwaarden om aangemerkt te worden als "bedrijfsmatig".

Het is van geen belang wat ze wel of niet gaan handhaven.
Je kan toch geen wet maken en dan zeggen: ja;maar dit of dat gaan we niet handhaven?
Dan moet je alles wat er in de wet staat handhaven.

Belachelijk eigenlijk dat we ons in dit land om zulk soort onzin druk of zorgen moeten maken.
Zijn er dan echt geen belangrijker zaken dan het kwellen van dierenliefhebbers met onzinwetjes.

M.vr.gr.Evert-jan

Jan Vriend
31-03-2017, 18:28
tja wellicht is een proces de enige weg, tot op heden hebben alle andere acties richting Ministerie niets opgeleverd. Ook zou het mooi zijn als de bond meerdere signalen krijgt van 'ongeruste' leden m.b.t. deze kwestie. Wij gaan in ieder geval in september nog een Zwolse Vogelmarkt organiseren!
Zodra er nieuws is zal ik dat hier weer posten.

Denk dat de bond wel weet hoe de vork in de steel zit.Om ze dan nog een hart onder de riem te steken lijkt mij overbodig.Er zitten een paar "oude" rotten bij onze organisatie die van de hoed en de rand weten.

girlits
01-04-2017, 11:59
Mischien;) is die hoed iets te groot en zakt voor hun ogen en oren:)en krijgen ze niet alles mee:eek:

mvg eddie

Jan Vriend
01-04-2017, 18:30
Snap dat niet iedereen een hoge pet van de NBvV heeft,maar voor de inzet van de 2 wijze mannen neem ik mijn hoed af.

Henk3
01-04-2017, 19:45
Snap dat niet iedereen een hoge pet van de NBvV heeft,maar voor de inzet van de 2 wijze mannen neem ik mijn hoed af.

Je zondagse?

Jan Vriend
01-04-2017, 20:57
Je zondagse?

Inderdaad Henk en trek natuurlijk mijn grapjas aan.

Daniel
01-04-2017, 21:19
Blijkbaar zijn dit weekend de kattenmensen aan de beurt en is er vandaag volop bij die mensen gecontroleerd door de NVWA. Naar aanleiding van die actie heeft Mevrouw Philippi-Go (de advokaat van het platform verantwoord huisdierenbezit) de volgende informatie geplaatst:

De definitie die door EZ gehanteerd wordt van bedrijfsmatig is volstrekt ridicuul. Er kan volgens de rechter alleen sprake zijn van bedrijfsmatig als:• er sprake is van een duurzame organisatie van kapitaal en arbeid en deelname aan het maatschappelijke verkeer;
• er moet sprake zijn van een winstverwachting dat wil zeggen dat gelet op de inzet van arbeid en kapitaal er redelijkerwijs voldoende omzet moet kunnen worden gegenereerd om winst te maken;
• er moet daarbij rekening worden gehouden met gedane investeringen;
• er moet voorts sprake zijn van winst over langere termijn. Een kleine winst gedurende één jaar is daartoe niet voldoende;
• er moet bij de redelijkerwijs te verwachten winst rekening worden gehouden met tegenslagen welke bij levende have te verwachten zijn;
• de hoogte van de algemene (vaste) kosten geven een indicatie of er redelijkerwijs en onder de gegeven omstandigheden al dan niet winst te verwachten is voor de activiteiten waarbij rekening moet worden gehouden met de schaal waarop die worden uitgevoer

Die rechter is de hoge raad en deze definitie wordt ook door de fiscus gevolgd. Het is dus ook maar de vraag de definitie van Economische Zaken stand houdt in het geval van een rechtszaak. Ik ben benieuwd hoe de NVWA reageert indien dit aan hen wordt voorgelegd?

Jobert
02-04-2017, 11:26
De NVWA heeft hier weinig aan. Zij zijn slechts een controlerende instantie. Zij maken geen wetten en ook al zou (is) een wet zo krom als je maar kunt bedenken, dan nog heeft de NVWA hier niets mee van doen. Er moet gewoon een rechtszaak komen. Die uitspraak kan het ministerie vervolgens dwingen deze kromme wet aan te passen.

Daniel
02-04-2017, 14:43
Klopt, maar als de NVWA zich bewust is van de uitspraak is de kans wel groot dat ze voorzichtiger zullen zijn met de handhaving. Wat ik begreep van het Platform Verantwoord Huisdierenbezit zitten ze te wachten op een excuus om een zaak aan te spannen.

mosje
02-04-2017, 15:40
Beste

Vandaar dat ze namen en "rugnummer"wilde weten en niet op geruchten wilde reageren.
Ze vroegen ook wel heel erg nadrukkelijk of ze soms bij mij geweest waren wat niet het geval was.
En met enkel een waarschuwing kunnen ze ook nog geen proces beginnen als ik het zo begrijp anders was het dus al gebeurd.

M.vr.gr.Evert-jan

ries
06-05-2017, 20:52
een vraag als je meer dan negen vogels verkoop ben je dan ook beroeps matig bezig of niet .

Jan Vriend
06-05-2017, 22:43
een vraag als je meer dan negen vogels verkoop ben je dan ook beroeps matig bezig of niet .

Als het struisvogels zijn is de kans groot dat dit zo is,als het kanaries zijn is de kans al een heel stuk minder,er zal toch een keer een gerechtelijke uitspraak moeten komen voor er enige duidelijkheid is.

ries
07-05-2017, 08:31
de dierenbescherming is bij ons langs geweest die begonnen er over .
ik vond het al en raar regel

mosje
07-05-2017, 15:18
Beste

In de wet staat: dat als je 1 vogel verkoopt[of weggeeft] al bedrijfsmatig bezig bent.
Begrijp niet waarom zo veel mensen denken dat 9 of 10 [al dan niet geringd en/of e.k.]dan wel zou mogen?
Bij 1 nestkastje in je voliere heb je al een "kweekinrichting" en ben je ook bedrijfsmatig bezig.
Staat er allemaal heel duidelijk in.
Dat is niet rekbaar.

M.vr.gr.Evert-jan

G de Beer
07-05-2017, 20:41
Ik geloof er niets van. Waar in de wet staat dat dan? Welk wetboek en wat is het artikelnummer?

Jan Vriend
07-05-2017, 22:26
Beste

In de wet staat: dat als je 1 vogel verkoopt[of weggeeft] al bedrijfsmatig bezig bent.
Begrijp niet waarom zo veel mensen denken dat 9 of 10 [al dan niet geringd en/of e.k.]dan wel zou mogen?
Bij 1 nestkastje in je voliere heb je al een "kweekinrichting" en ben je ook bedrijfsmatig bezig.
Staat er allemaal heel duidelijk in.
Dat is niet rekbaar.

M.vr.gr.Evert-jan

Waarom worden er dan geen proces verbalen uitgereikt?

Hubert62
08-05-2017, 00:02
Na enkele Nvwa,ers aan de tand te hebben gevoeld is het mij helemaal duidelijk.

Ik als hobbykweker heb enkele volieres en probeer jongen op stok te krijgen van de door mij gehouden vogels.Als ik deze verkoop aan de liefhebber/kweker van deze soort(en) blijft het gewoon hobby.Worden deze opgekocht door een opkoper is deze bedrijfsmatig bezig ,want deze handelt ,wij niet. Wel is het zo ,ga ik b.v. naar Zwolle en huur daar meters voor verkoop (ook al zijn het mijn eigen vogels)ben ik bedrijfsmatig bezig. Zolang ik het thuis doe niet.
Daar komt bij dat een hobbykweker tijdelijk vogels aan kan bieden ,namelijk in of na het broedseizoen ,een handelaar het gehele jaar door.
Op grote vogelbeurzen zal de toezicht hierop waarschijnlijk iets verscherpt worden ,in de eerste instantie dierenwelzijn, want een slechte huisvesting dat kan echt niet meer?.En zieke vogels al helemaal niet.

mosje
08-05-2017, 01:33
Beste

Elke nvwa,er kan wel zijn eigen draai geven aan dit verhaal maar het is niet wat in de wet staat.
Ze weten ook wel dat er geen hout van klopt en daarom kletsen ze maar wat in het luchtledige.
Zou ook betekenen dat er eigenlijk niets gaat veranderen als alleen dat je je eigen vogels niet op een beurs mag verkopen.
Dat zou het welzijn van de vogels ook niet echt ten goede komen want dan ben je genoodzaakt om je vogels bij een handelaar te moeten brengen
die ze dan vervolgens wel op een beurs zou mogen verkopen zonder "goede overdracht van de kweker m.b.t. voeding,huisvesting en kweekervaring" enz..
Lijkt me geen goede zaak.

Wat de richtlijnen van bedrijfsmatigheid zijn, staat duidelijk beschreven ook hier in de link op dit onderwerp naar het ministerie.
Jammer dat zo weinig mensen de moeite nemen om deze op te zoeken en onderzoeken of ze aan 1 van deze voorwaarden mogelijk voldoen.
Wat niet weet wat niet deert denken ze misschien.

M.vr.gr.Evert-jan

Jan Vriend
08-05-2017, 17:31
Je hebt het eerst over wettelijk en nu over richtlijnen.Misschien kijken er wel meer dan je denkt.Er is er maar 1 die kan bepalen waar de grens ligt en dat is de rechter en dan kunnen we als liefhebbers ons verdedigen.Er zijn genoeg voorbeelden dat je de richtlijnen niet altijd letterlijk moet opvatten.Stel je hebt een beschermde vogel broedend in de tuin mogen de kinderen dan nog in de tuin spelen?

Jobert
08-05-2017, 20:48
Beste

Elke nvwa,er kan wel zijn eigen draai geven aan dit verhaal maar het is niet wat in de wet staat.
Ze weten ook wel dat er geen hout van klopt en daarom kletsen ze maar wat in het luchtledige.
Zou ook betekenen dat er eigenlijk niets gaat veranderen als alleen dat je je eigen vogels niet op een beurs mag verkopen.
Dat zou het welzijn van de vogels ook niet echt ten goede komen want dan ben je genoodzaakt om je vogels bij een handelaar te moeten brengen
die ze dan vervolgens wel op een beurs zou mogen verkopen zonder "goede overdracht van de kweker m.b.t. voeding,huisvesting en kweekervaring" enz..
Lijkt me geen goede zaak.

Wat de richtlijnen van bedrijfsmatigheid zijn, staat duidelijk beschreven ook hier in de link op dit onderwerp naar het ministerie.
Jammer dat zo weinig mensen de moeite nemen om deze op te zoeken en onderzoeken of ze aan 1 van deze voorwaarden mogelijk voldoen.
Wat niet weet wat niet deert denken ze misschien.

M.vr.gr.Evert-jan

Beste Evert-Jan,

Ik heb zeker de moeite genomen om de criteria van bedrijfsmatigheid op de site van het ministerie door te nemen. Waar ik echter naar op zoek ben, zijn de exacte wetsartikelen. Al doorklikkend op de site van RvO krijg je dan verwijzingen naar het "Besluit houders van dieren" en de "Wet dieren". De teksten van deze besluiten/wetten worden in de Staatscourant gepubliceerd en zijn integraal na te lezen op wetten.overheid.nl. Nu ik heb zowel de besluit- als de wettekst doorgenomen maar ik kan deze criteria van bedrijfsmatigheid niet terugvinden. Dat leidt bij mij tot de conclusie dat die criteria geen keiharde wet zijn maar inderdaad een richtlijn. Deze moet dus aan te vechten zijn want deze is immers interpretatie-afhankelijk, zoals ook al wordt aangetoond in dit draadje (blijkens de verklaringen van de verschillende NVWA-medewerkers). Ik hoop dan ook dat er snel door een BOA een proces-verbaal wordt opgesteld zodat er een rechtszaak opgestart kan worden en een precedent wordt geschept (waarbij ik er vanuit gaat dat de rechter onze zienswijze, namelijk de afwezigheid van bedrijfsmatig handelen, zal overnemen).

graaf277
09-05-2017, 11:22
Naar aanleiding van bovenstaande reacties hieronder de criteria welke gehanteerd worden door de instanties om te bepalen wanneer iemand bedrijfsmatig bezig is, deze staan op de site van de RVO(RVO.NL):

Bedrijfsmatig:

U bent bedrijfsmatig bezig als u de activiteiten met huisdieren met een zekere omvang en regelmaat uitoefent. In de meeste gevallen is dit wel duidelijk, zoals bij een dierenspeciaalzaak of een dierenpension. Is het minder duidelijk, dan zijn er indicaties om iets als bedrijfsmatig te beschouwen. Deze indicaties hoeven niet allemaal van toepassing te zijn om iets al bedrijfsmatig te beschouwen. De indicaties zijn:

•U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
•U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
•U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
•U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
•U bent geregistreerd bij de Kamer van koophandel of u heeft een btw-nummer.
•U adverteert.
•U oefent de activiteiten uit om winst te maken.

Criteria 2 en 6 voldoen denk ik 99 van de 100 vogelliefhebbers wel aan zeker aan 2!

Dus wat hierboven word beweerd dat als je op een markt(bijv. Zwolle) vogels aanbied dat je dan bedrijfsmatig bezig bent dat is dus geen criterium zie hierboven. M.b.t. tot handhaving op de markt van afgelopen februari zijn er in Zwolle waarschuwingen uitgedeeld aan 'handelaren' en er is medegedeeld dat men in september gaat handhaven. Dus wellicht levert dat dan de eerste proces verbalen op. Verder kan men op de site van: platform verantwoord huisdierenbezit (www.huisdieren.nu) ook e.e.a. lezen over deze kwestie. Word men als club lid(donateur) van deze stichting dan kunt u indien nodig gebruik maken van juridische bijstand via deze stichting.
Tenslotte de wetten waar dit uit voort moet komen zijn:
Wet Dieren
De Flora- en faunawet is in januari 2017 vervangen door de Wet Natuurbescherming

Jan Vriend
09-05-2017, 16:28
Kan wel eens een druk dagje worden voor de NVWA. Waar kunnen leden van de NBvV terecht als ze bekeurd worden voor bedrijfsmatig handelen?De NBvV staat n.l niet erg op goede voet met de PVH. Er wordt door de PVH ook niet klakkeloos juridische bijstand verleend.

graaf277
09-05-2017, 19:26
Kan wel eens een druk dagje worden voor de NVWA. Waar kunnen leden van de NBvV terecht als ze bekeurd worden voor bedrijfsmatig handelen?De NBvV staat n.l niet erg op goede voet met de PVH. Er wordt door de PVH ook niet klakkeloos juridische bijstand verleend.

De Volièrevriend is donateur geworden van PVH, wellicht zouden meerdere vogelverenigingen dit kunnen doen, kosten zijn niet hoog ik meen dat je 80 cent per lid betaald per jaar.

graaf277
08-06-2017, 11:38
Zaterdag 1 juli start de reservering voor de Zwolse Vogelmarkt van 23 september a.s.
zie www.voliervriend.nl

graaf277
13-07-2017, 10:02
Reservering Zwolse Vogelmarkt voor 23 september a.s. is gestopt alle beschikbare standruimte is gereserveerd.
U kunt nog wel E-tickets kopen voor deze markt, zie www.volierevriend.nl

graaf277
24-09-2017, 12:39
Zaterdag 1 juli start de reservering voor de Zwolse Vogelmarkt van 23 september a.s.
zie www.voliervriend.nl

Gisteren de Zwolse Vogelmarkt weer geweest met meer bezoekers dan in september vorig jaar dus
tevreden. En standhouders waren tevreden er is goed verkocht en gekocht.

Hans de Bruijn
25-09-2017, 10:57
De handelaar waar ik altijd kom hier in Drachten stond er ook. Hij had idd erg veel verkocht en zelfs wat teveel want hij moet nu hard opzoek naar nieuwe vogels. Bijna alle wat meer bijzondere vogels waren weg. 80% is naar buitenlanders gegaan. De buitenlanders die met bussen komen mogen wat eerder naar binnen. Dit lijkt mij niet eerlijk.

Jan Vriend
25-09-2017, 16:57
Gisteren de Zwolse Vogelmarkt weer geweest met meer bezoekers dan in september vorig jaar dus
tevreden. En standhouders waren tevreden er is goed verkocht en gekocht.

Hoe ging het met de handhavers van de NVWA?

wps61
25-09-2017, 20:54
De handelaar waar ik altijd kom hier in Drachten stond er ook. Hij had idd erg veel verkocht en zelfs wat teveel want hij moet nu hard opzoek naar nieuwe vogels. Bijna alle wat meer bijzondere vogels waren weg. 80% is naar buitenlanders gegaan. De buitenlanders die met bussen komen mogen wat eerder naar binnen. Dit lijkt mij niet eerlijk.

Enig idee waarom zij dan eerder naar binnen mogen?

Hans de Bruijn
25-09-2017, 23:51
Als ik er zaterdag kom zal ik hem eens vragen. Ik snap het ook niet helemaal, maar het gebeurt dus echt.

HJ de Graaf
26-09-2017, 12:45
@ jan vriend die hadden de focus op illegale vogels. Waarvan er ook weer een aantal van in beslag genomen zijn.

@ hans de bruin alleen standhouders kunnen naar binnen voor 8.30.

graaf277
28-09-2017, 09:55

Het is niet zo dat buspassagiers eerder naar binnen mogen, wel kan een buschauffeur via deur D9 onder begeleiding van een medewerker van ons bij ons markt bureau vast toegangskaartjes kopen, maar ook die kunnen pas vanaf 8:30 naar binnen. Ook bezoekers van buiten Nederland mogen niet eerder naar binnen, er worden geen toegangskaarten verkocht die vroeger toegang verlenen dan 8:30 uur!

graaf277
28-09-2017, 09:58
De NVWA, heeft 32 vogels in beslag genomen.
Als de ring ontbreekt of wanneer mee gerommeld is, is dit een indicatie dat de vogels waarschijnlijk illegaal uit het wild gevangen zijn. Bij een handelaar uit Italië bleek dit het geval bij 25 wielewalen, 1 nachtegaal, 1 tuinfluiter, 2 Japanse nachtegalen en 1 gekraagde roodstaart. Omdat de handelaar uit het buitenland kwam, moest hij de boete ter plekke betalen. Een Nederlandse handelaar werd betrapt met 2 fout geringde hoppen. Tegen deze handelaar is proces-verbaal opgemaakt.

wps61
28-09-2017, 11:48
Uit interesse... Wat gebeurd er met een in beslag genomen vogel?

graaf277
28-09-2017, 12:55
Uit interesse... Wat gebeurd er met een in beslag genomen vogel?

Die gaan naar een vogelopvang toe.

HansV
29-09-2017, 19:50
Nou zie ik elk jaar weer een paar ontsnapte vogels rondvliegen. Wat gebeurt er met deze vogels eigenlijk?

HJ de Graaf
30-09-2017, 11:06
Aan het einde van de dag gaan de lampen uit en op een punt na daar komen ze dan vaak naar toe en worden dan gevangen. Ook de beheerder vangt er vaak wel een aantal in de dagen na de markt. Ze maken dan ook wel een ronde met de hoogwerker. Echter zullen er ook wel een aantal naar buiten vliegen door de deuren en dakluiken

Jan Vriend
30-09-2017, 12:43
Aan het einde van de dag gaan de lampen uit en op een punt na daar komen ze dan vaak naar toe en worden dan gevangen. Ook de beheerder vangt er vaak wel een aantal in de dagen na de markt. Ze maken dan ook wel een ronde met de hoogwerker. Echter zullen er ook wel een aantal naar buiten vliegen door de deuren en dakluiken

Wat gebeurd er daarna met de gevangen vogels en wat bv als ze illegaal zijn.

Saab
30-09-2017, 16:10
Top dat bied voor mij enige hoop,.....

Ja ik had de pech/ stommiteit een vogel te laten vliegen :( alleen was het in dit geval een vrij zeldzame soort.
Ik ben gelijk naar de organisatie gegaan alwaar ze mijn gegevens hebben genoteerd, ze zeiden er toen wel bij dat hun niet meer mochten vangen?

Maar misschien weet iemand van de organisatie meer :help

Groet Saab:cool:

Ton
30-09-2017, 18:22
Wat voor vogel heb je laten vliegen?

Saab
30-09-2017, 19:40
..., een Elegantgors pop:(

Ton
30-09-2017, 22:40
Balen......:(

HJ de Graaf
01-10-2017, 14:45
Als de vogel door een van de leden van vereninging gevangen wordt en er zijn geen contact gegevens achtergelaten dan is er vaak wel iemand binnen de vereniging die de vogel een plekje geeft. Zo heb ik zelf ooit eens een kruisbek opgevangen en daar jaren plezier aan beleefd. Is er niemand die ze wil dan worden ze verkocht. Een illegale vogel heb ik in al die jaren nog niet in handen gehad maar protecol is nvwa bellen hebben wij goed contact mee en dan gaat ie naar de opvang. Helaas heb ik geen gors voorbij zien komen laatste markt. Vanwege temperatuur waren de dakluiken snel open. Maar we hebben 2 overpakkooien dus het ontsnappen is al veel minder als vroeger. Echter zijn er veel mensen die denke het zonder overpakkooi ook te kunne.....

graaf277
24-10-2017, 07:03
1 December start de reservering voor de Zwolse Vogelmarkt van 24 februari 2018.
De marktcommissie is bezig om het nog groter te maken, uitbreiding met gedeelte van de Diezehal.

graaf277
30-11-2017, 14:16
Morgen 1 december start de reservering vogelmarkt 24 februari a.s.

graaf277
05-12-2017, 08:18
Inmiddels ruim 1800 meter gereserveerd dus nog 'even' te gaan.

Ton
05-12-2017, 19:13
Hoeveel meter is er ?

graaf277
06-12-2017, 10:07
Hoeveel meter is er ?

Er is 2146 meter binnenring en ruim 400 meter buitenring, maar we kunnen nu uitbreiden hebben optie op gedeelte van de laatste hal (de Diezehal) dan zou er nog 300 meter binnenring bij kunnen en 75 a 100 buitenring.

Ton
06-12-2017, 19:27
Dat is behoorlijk veel.

Heeft de nbvv ook zoveel ruimte nodig ?

Of is dat nog groter ?

graaf277
19-12-2017, 08:09
de NBvV heeft alleen de Aa-hal voor de Nk volgend jaar met de Com show hebben ze wel alle 3 de hallen. Alle 3 is ook wel mega komt op 15.000 m2

Ton
19-12-2017, 19:29
Ik kijk erg uit naar de com show.

in rosmalen toen, vond ik het ook prachtig.

graaf277
26-12-2017, 14:09
Op dit moment 2272 meter binnenring gereserveerd dat is 130 meter meer dan in september dus de vraag is nog steeds groeiende.
De reservering loopt nog tot half januari dus men kan nog reserveren!

Hubert62
23-02-2018, 21:32
Komen morgen vele forumleden naar Zwolle?.

Ton
23-02-2018, 21:55
Ikke niet, moet smorgens werken helaas

Hubert62
25-02-2018, 20:10
Zo te zien en te horen is de beurs naar alle tevredenheid verlopen.
Ik vond het althans een prima beurs met z`n 3.7 km aan stands.
Ook heb ik gevonden wat ik zocht.
Zelfs nog wat gevangen op de parkeerplaats ,wat ontsnapt was.
Al met al een leuke dag gehad en veel collega kwekers ontmoet.

Ton
25-02-2018, 22:40
Wat heb je gevangen dan ?

En waar was je naar op zoek ?

Hans de Bruijn
25-02-2018, 22:52
Ik ben niet zo een Zwolle fan. Ik vind het te massaal en druk. Over twee weken ga ik naar Assen, maar dat vooral omdat ik er een kooi moet ophalen. Een vogeltje vangen in de buitenlucht op een parkeerplaats is knap.

Hubert62
26-02-2018, 11:29
Ik kom voor duiven ,deze al besteld en uitwisselig buiten.
Tijdens deze overdracht zag ik iets vliegen ,wat blijkt een Granaatastrlde man.
Deze was eigenlijk makkelijk te vangen met blote hand ,daar hij stijf was van de kou.
ik heb deze 10 minuten in mijn hand en werd weer super levendig.
Vergeven aan een collega kweker van mijn vereniging die hier mee wilde beginnen te kweken.
Leuke dag toch!

Ton
26-02-2018, 19:17
Grappig om zo een vogel te vangen......:D

HansV
26-02-2018, 22:12
Was wat later, door de file voor de parkeerplaats. Ken Zwolle goed, dus gedraaid en heb een ander plekje gevonden waar ik in no-time mijn auto kwijt was. Binnenkomen is met een e-ticket heel erg makkelijk. Eenmaal binnen was het druk. De kou in de hal viel me mee, het was best aangenaam qua temperatuur. De vogels door de kou naar mijn auto krijgen vond ik wel spannend. Had toch een kwetsbare soort bij mij. Dat is denk ik ook de reden dat ik nu veel Europese Cultuurvogels en kromsnavels zag en wat minder tropische prachtvinken. Vogels die wat beter tegen de kou kunnen. Zelf heb ik ook een Coloria pop thuis gelaten en de koper aangeboden deze een andere keer te verkopen en elkaar halverwege te treffen. Diertje was in de rui gevallen, dus dan verkoop ik haar niet. Zeker als het zo koud is buiten. Ze had het mogelijk niet overleefd en dat zit ik met een teleurgestelde koper. Zelf vond ik hetgeen er werd aangeboden niet interessant genoeg. Ik heb daarom alleen het voor mij vooraf gereserveerde koppeltje Geparelde Bronzemannen opgehaald en nog wat zaken die ik toch nodig had en was rond 10.00 weer vertrokken. Misschien dat ik in de toekomst eens op een kleinschalige manier ga proberen wat van mijn vogels te verkopen op deze markt. Ga dat dan wel op een September-versie van de markt doen.

Hubert62
26-02-2018, 23:26
Ja Ton, leuk vogeltje, was het maar een grijskopduivin ,want die zoek ik !

Ton
27-02-2018, 19:23
Die kom je hier in het wild niet tegen......:)

Midden en zuid Amerika heb je meer kans.

graaf277
28-02-2018, 11:00
Afgelopen zaterdag was de Zwolse Vogelmarkt voor ons als organisatie geslaagd. Met een uitbreiding van 528 meter aan standplaatsen is het altijd maar afwachten of je gedachten kloppen en dat er behoefte is aan een dergelijke uitbreiding, maar ook deze standplaatsen waren allemaal gereserveerd. Hierdoor is ook het totale vloeroppervlakte wat groter en een klein beetje meer spreiding van de bezoekers. Ditmaal was er deelname uit geheel Europa van Praag en Budapest tot Edinburgh en van Stockholm tot Lissabon en zo ongeveer alles wat daar tussen in ligt. Ook qua bezoekers zeer geslaagd zelfs uit Griekenland en Israël weten ze Zwolle te vinden. De standhouders waren zeer tevreden over de gedane zaken, enkele grote standhouders 'klaagden' dat ze nauwelijks tijd hadden om koffie te drinken dus op zich een goed teken. Nu deze afronden en dan in April starten we weer met de voorbereiding van 22 september.

bermke
28-02-2018, 19:00
vroeger kwam ik er ook altijd
maar ik vindt het te groot , te druk en te duur voor dat we met twee mensen binnen zijn , zijn we al meer dan €20,- kwijt met entree en parkeren

ik ga op 10 maart weer naar Assen wat ik ook gezellig vindt

Ton
28-02-2018, 19:14
Het word er inderdaad niet goedkoper op, maar ik hou wel van die sfeer die er hangt.

Veel zien en wat boodschappen doen.

Nadeel is dat ik heen en terug ruim 2 uur moet rijden.

Verheug me nu al op de wereld show volgend jaar.

bermke
01-03-2018, 20:55
Dan is Assen dus niets voor jou ( 3 uur rijden )
Dat is wat kleiner opgezet maar is gezelliger vindt ik

Ton
02-03-2018, 19:20
Als ik wat wil , ga ik meestal naar Boskoop.

Ook erg ruim opgezet, en gezellig, en ik ben daar met 20 minuten.

Jan Vriend
22-10-2018, 09:37
Volgens de berichten is de vogelmarkt Zwolle met ingang 22 september gestopt, hoofdzaak geen genoeg helpers meer.

graaf277
26-10-2018, 09:49
Volgens de berichten is de vogelmarkt Zwolle met ingang 22 september gestopt, hoofdzaak geen genoeg helpers meer.

Het gaat niet om genoeg helpers laatste editie waren we met 89 vrijwilligers aan het werk, het niet meer doorgaan komt doordat de voorzitter en de secretaris van de vogelmarkt gestopt zijn met het organiseren van de markt. Wij vinden dat het verantwoordelijk zijn voor een evenement van deze omvang te veel risico's met zich meebrengt om dit nog langer als vrijwilligers te doen. Dat is de reden dat de Volièrevriend geen markten meer gaat organiseren.
Er doen allerlei geruchten de ronde bovenstaande is de enige reden dat we stoppen met de markt.
Harm de Graaf ex-voorzitter Zwolse Vogelmarkt

Jan Vriend
26-10-2018, 17:14
Ik snap het Harm maar vindt het wel jammer.

GA.
09-11-2018, 11:26
69ste editie (http://zwollevogelmarkt.nl) Zwolse Vogelmarkt - zaterdag, 23 februari 2019?

graaf277
12-11-2018, 09:17
69ste editie (http://zwollevogelmarkt.nl) Zwolse Vogelmarkt - zaterdag, 23 februari 2019?

Nieuwe start Vogelmarkt.

De Zwolse Vogelmarkt maakt een doorstart met een nieuwe organisatie!

IJsselhallen Zwolle en JH Bird products (Fa. Heesakkers) zijn de nieuwe organisatoren van de Zwolse Vogelmarkt. Zij zullen bij de organisatie gezamenlijk optrekken.

De nieuwe website www.zwollevogelmarkt.nl is gelanceerd.

Zaterdag 23 februari 2019 vindt de Zwolse Vogelmarkt voor het eerst plaats onder leiding van de nieuwe organisatie en kunnen liefhebbers weer uren ronddwalen langs de enorme collectie vogels en overige benodigdheden.

Deelnemers kunnen zich vanaf 1 december inschrijven.

Jan Vriend
24-02-2019, 11:00
Gisteren nog even naar de vogelmarkt in Zwolle geweest een markt met twee gezichten één hal waar niet door te komen was en de andere hal veel overzichtelijker,heerste een beetje het Asser vogelmarkt gevoel.Parkeren was een zootje met twee evenementen op één locatie.De afhandeling binnenkomst E ticket was super.Er was veel controle op misstanden.Veel bekenden gezien en gesproken.

Hubert62
14-09-2019, 20:45
Word het nog weer druk op zaterdag 21-09 in Zwolle.Ik moet er wel weer heen i.v.m nieuwe aankoop.
Welke forumleden kunnen we verwachten ?????

bermke
14-09-2019, 22:01
Ik kom er niet meer het is mij te groot opgezet overzicht heb jr niet meer

Ik ga tegenwoordig liever naar de kleinere en middelgrote beurzen

Ton
15-09-2019, 12:50
Ik vind het altijd wel gezellig, om te kijken, maar ik ga niet.

Hubert62
15-09-2019, 20:57
Ja groot is deze beurs zeker ,je ziet er leuke ,maar ook minder leuke op gehokte vogels.
Als het aan mij ligt kom ik hier ook niet meer ,toch rijdt ik liever 70 km. dan een paar honderd voor mijn ver/aankoop.
Zal mij maar weer laten verrassen war ik al dan niet tegenkom.Ik heb alles al besproken ,hoef dus niet te zoeken.

Ton
15-09-2019, 22:22
Wat heb je al besproken Hubert ?

Hubert62
15-09-2019, 23:21
Ik ga gedeeltelijk over op Turtur soorten, zoals Tamboerijn- ,staalvlek- ,bronsvlek- ,zwartsnavelbosduifjes.
Had al enkele maar moest toch nog wat bijkomen ,voor gemak onverwant aan te kunnen bieden.
Ja zo nu en dan moet je ff swithcen ,da,s nou het leuke van deze hobby.

Ton
16-09-2019, 12:04
Je hebt gelijk. Succes ermee.....

Hubert62
28-09-2019, 16:16
Zou het bijna helemaal vergeten te vermelden wat ik vorige week zaterdag in Zwolle heb mee gemaakt.
Zolang er E-tickets kunnen worden besteld voor de beurs maak ik hier al gebruik van.
Dit jaar ook maar eens een parking ticket besteld(scheelt toch een 1 euro)wel zo handig zonder te zoeken naar kleingeld.
Tot mijn verbazing daar aangekomen was de parking VOL, let op ,mij werd de toegang geweigerd en moest elders maar zoeken.
Nou, dat schoot mij dus totaal in het verkeerde keelgat, wel betalen en geen plaats.
Ik dacht dat gereserveerde plaatsen voorrang hadden op dagkaarten ,maar na veel gezeur (15 minuten) kon ik met tegenzin van de parkeerwacht toch toegang krijgen op de parking en........ plaatsen te keur..........en wel dicht bij de uitgang. Organisatie regel dit even voor de volgende beurs.

Jan Vriend
28-09-2019, 18:45
Als er wordt getwijfeld wel of niet naar deze beurs gaan kan het parkeren wel is een beslissende factor worden.Ben zelf niet geweest maar van een vogelvriend vernomen dat het wat minder was dan gewend.

pico
04-10-2019, 16:55
Hubert,
zeer merkwaardig. Ik denk dat deze joker wat wilde verdienen (aan jou)
Ik ben niet geweest, maar ik ben wel op de kleinere markt in Boskoop geweest. Die was nog kleiner. De vaste handelaren die zaad en kooien verkochten waren er wel, maar weinig particuliere verkopers.
En dan had ik nog een keer pech, want het kanariezaad dat ik aan mijn glosters geef was er niet. Deli Nature 80 5kg
Al met al een verloren ochtend

Hubert62
26-02-2020, 20:37
A.s Zaterdag weer de grote beurs. Nu kan men geen E-parking tickets meer kopen ,was de vorige keer een blamage.
Ga erheen om enkele duiven te ruilen ,scheelt toch weer enkele tientallen kilometers.
En dan maar hopen op de nodige en mooie nakomelingen van de 21 koppels.
Zondag 1 maart naar de Oosterburen in Lingen voor het laatste koppel.
Ja ,dat word een druk weekend.

Josly
28-02-2020, 01:03
De verspreiding van het coronavirus heeft steeds meer gevolgen voor massabijeenkomsten overal ter wereld.
Denk dat ook bij Zwolse vogelmarkt het coronavirus een zekere invloed zal hebben.

Hubert62
28-02-2020, 21:35
Dat heb je goed gezien Josly ,ga niet naar binnen ,alles besproken en buiten afhandelen.

Josly
02-03-2020, 00:02
Was Zwolse vogelmarkt later, pas volgende zaterdag, dan was de Zwolse vogelmarkt meer dan waarschijnlijk afgelast.
Zie recente informatie coronavirus in Nederland.
Hopelijk wordt er toekomst gericht geen link gemaakt met met Zwolse vogelmarkt.
En eigenlijk had die niet mogen doorgaan. Alleen al omdat het niet controleerbaar was, niet overzichtelijk was als bezoekers al of niet afkomstig waren uit de besmette gebieden, en of contact hebben gehad met besmette personen.

www.rivm.nl/nieuws/drie-nieuwe-patienten-met-covid-19

Hubert62
02-03-2020, 20:32
Ach Josly, laten we nu geen hele wereldbevolking bang maken ,iedereen die ik naar/op de beurs zag was op zijn hoede.
Je moet niets uitsluiten ,maar ook niet alles verbieden en volgens kenners zou er sprake kunnen zijn van minder opkomst.
Niets is minder waar ,er waren volgens mij meer bezoekers, ook menigeen met stofkapjes.
Nu maar afwachten of hier inderdaad besmetting heeft plaatsgevonden.

pico
10-03-2020, 17:02
@ Hubert
laten we het juist doen. China vindt dat we in de EU erg laks zijn
In de VS meten ze met andere kastjes en hebben ze er weinig last van. TOCH wordt alles uit de kast gehaald om burgers en bedrijven financieel te helpen. Zouden ze meer weten dan wij?

Iets anders ik heb dit gelezen en wil het met jullie delen
https://www.waterkant.net/suriname/2020/03/09/vrouw-probeerde-vogels-uit-suriname-te-smokkelen-naar-nederland/

Ton
10-03-2020, 19:18
Mooie vogels.

Terecht dat ze opgepakt is.

Waar gaan de vogels heen ?

ele
10-03-2020, 20:34
Waar gaan de vogels heen ?
Een iets andere kijk op opvang:
"de invloed van fondswervende stichtingen op de inbeslagnamepraktijk én hun inkomsten nemen recht evenredig toe met de onkunde van AID, OM en Politie. Hoe minder expertise de overheid zelf in huis heeft, hoe vaker deze fondswervende bedrijven worden ingehuurd. Hoe meer overheidsambtenaren geloven dat illegale handel plaatsvindt, hoe eerder zij tot de voor deze stichtingen lucratieve inbeslagnames overgaan"
https://www.interessantetijden.nl/2020/02/04/om-werkte-samen-met-dieractivisten-tegen-valkeniers/

Josly
11-03-2020, 14:12
En het zal er niet op verbeteren na uitspraak Nederlandse rechter.
Vooral niet geringde Cites vogels, en zo zijn er veel. Vooral Bijlage B en Bijlage X.
Al deze vogels die niet wettelijk geringd (geregistreerd) zijn moeten beschikken over EU-Certificaat vanaf deze vogels in het openbaar verschijnen, vanaf er commercieel aan te pas komen (bedrijfsmatig)
aangezien kweken met dieren/vogels in gevangenschap worden aanzien als bedrijfsmatig, is dit nu ook van toepassing bij oudervogels,kweekouders, kweekkoppels.
Zie EU richtsnoeren en vooral uitspraak Nederlandse rechter.
Zonder EU-certificaat mag met deze vogels (niet geringd) niet gekweekt worden.
Want alle nakomelingen,jongen worden als illegaal beschouwd. Dit omdat deze Cites oudervogels die niet geringd zijn ook als illegaal worden beschouwd.
Daarom zijn voor deze vogels eerst ontheffing nodig.
De bewijzen van legaal herkomst zoals in het verleden, aankoopbon, foto's, overdrachtsverklaringen, etc, dienen als bewijzen voor/bij ontheffing, om EU-certificaat nodig.
Als dat niet kan is er altijd DNA onderzoek-analyse nodig.
Samen met het plaatsen microchip en DNA gegevens kan men nodige EU-certificaten bekomen.
Bij inplanten microchip DNA onderzoek-analyse altijd verplicht.
Bezit je meer van deze vogels die niet geringd zijn. Zoals voor ouder, ouder, zoon, dochter, broer, zus, etc.
Dan is DNA verwantschapsonderzoek, verwantschapsanalyse aan te raden.
Op deze manier wordt bewezen dat deze vogels bijna zeker in gevangenschap zijn geboren.
Zonder "nieuw" Europees overdrachtsverklaring vogels bijlage B of bijlage X, mogen niet meer verkocht worden.
Dat betekent dat al die vogels die nu worden verkocht zonder "nieuw" Europees overdrachtsverklaring illegaal zijn, vooral in Nederland.
Wie is er dan mede verantwoordelijk voor die inbeslagnames?
Verantwoordelijken organisaties, bonden, zoals grootste vogelbond in Nederland.

Wat verder met deze in beslag genomen vogels gebeuren hangen af hoe proces verbalen zijn opgemaakt.
Neemt de verdachte vrijwillig afstand van de vogels, en betaalt onmiddellijk boete.
Dan wordt de zaak geseponeerd, en zijn alle verdere kosten voor de Overheid, voor de belastingbetaler.
Wordt de verdachte aangehouden en riskeert een straf.
Dan zijn meer dan waarschijnlijk alle kosten voor de verdachte.
is er inbeslagname en proces verbaal verdachte (wordt niet aangehouden).
Dan zijn alle kosten voor de Overheid, voor de belasting betaler, tot er een gerechtelijke uitspraak is.

Josly
11-03-2020, 14:42
Meermaals zijn onwetendheid, er van niet op de hoogte zijn, vogel hobbyisten, mede oorzaak van inbeslagname.
En daar zijn de manieren aanvragen deze gesloten pootringen mede oorzaak van.
Doorgaans zijn opgave, gegevens aantal kweekkoppels, aantal oudervogels, al voldoende.
Volgens huidige EU-Cites-Verordening is dit niet wettelijk, en zeker niet bij niet geringde oudervogels.
Want hoe kan je bij niet geringde vogels de legale herkomst van vogels aantonen?
Dit is op geen enkele manier mogelijk om te bewijzen dat het werkelijk om deze niet geringde vogel gaat.
Zelfs bij geringde oudervogels is dergelijk manier van aanvraag gesloten pootringen onwettig.
Alles wat met onwettig te maken hebben, worden beschouwd als illegaal.
Zie EU richtsnoeren, en vooral uitspraak Nederlandse Rechter.
Bij aanvraag deze gesloten pootringen, moeten de gegevens oudervogels vermeld worden, bekend zijn, geregistreerd zijn als kweekvogels.
En zeker als het de eerste maal is dat gesloten pootringen nakomelingen, jongen, oudervogels worden aangevraagd.
Dan zijn gegevens EU-certificaten oudervogels nodig.
Dit kan via kopie EU-certificaten oudervogels toe te voegen aan/bij aanvraagformulier gesloten pootringen.
Na die eerste maal is melden nummer EU-certificaat voldoen bij aanvragen gesloten pootringen voor/bij deze jongen.

Bij elk nieuw gevormd ouderpaar, kweekkoppel, zijn kopie(en) EU-certificaten nodig.

Jan Vriend
11-03-2020, 20:12
Niets nieuws onder de zon, op dit grote evenement zijn bijna te verwaarlozen overtredingen geconstateerd en dit ook nog door buitenlanders.En het zijn de quasi deskundigen die de grootste verwarring veroorzaken.

Josly
11-03-2020, 20:39
Waar zijn die controles gebeurd?
Op de parking, en doordat de organisatie nu ook verantwoordelijk is, werd die parking vroegtijdig gesloten.
De tip was dat er door coronavirus de vooraf afspraken overdrachten, verkopen, wel eens plaats kunnen vinden op parking.
Dus was het voor de controleurs, ambtenaren, minder risico's wat betreft gezondheid. Dan de controles zoals voorafgaande jaren binnen in de verkoop ruimte.

Wat bij statistieken belangrijk is bij die organisaties die de vogelhobby niet zo genegenheid.
hoeveel controles, en hoeveel onregelmatigheden vastgesteld.
Trouwens al de transacties, overdrachten, verkopen op parking, zijn verboden.
Simpel uitgelegd:
100% illegaal.

Ton
11-03-2020, 22:59
Nederland regeltjes land.

Waarom zou je geen afspraak mogen maken buiten de beurs om ?

Het is een evenement waarbij liefhebbers bij elkaar komen om te ruilen en of te kopen.

Josly
12-03-2020, 01:20
Bekijk de heisa met coronavirus.
Als een persoon besmet geraakt, dan is het alle hens aan dek. Om te achterhalen met wie, waar, etc, die besmette persoon contact had.
Heeft te maken met traceerbaar bij dergelijk virus.
Bij Cites vogels is dat juist het zelfde. Deze Cites vogels moeten traceerbaar zijn.
Bij Cites I/Bijlage A is dit via verplicht geregistreerde gesloten ring, of microchip en verplicht EU-certificaat.
Bij Cites II/bijlage B of Bijlage X is dit nu via verplicht geregistreerde gesloten pootring en verplicht "nieuw" Europees overdrachtsverklaring.
Bovendien nu verplicht registratie oudervogels
Bij Cites I/Bijlage A is dit via de gegevens EU-certificaat (kopie bij aanvraagformulier gesloten pootringen).
Bij Cites II/Bijlage B of Bijlage X is dit via gegevens geregistreerde gesloten pootring, of eveneens via gegevens EU-certificaat. Zeker wanneer deze vogels niet geringd zijn.
Microchip is ook toegelaten.
Maar dan komt er verplichte DNA verwantschap-analyse aan te pas.

Aanvraagformulieren gesloten pootringen voor deze Cites vogels, waar alleen het aantal kweekkoppels zijn vermeld, zijn wettelijk niet langer toegelaten.

Zie aanvraagformulier beschermde uitheemse vogels NBvV.
Dit is vanwege die EU richtsnoeren, vooral uitspraak Nederlandse rechten niet langer toegelaten. Zijn volgens die EU richtsnoeren, en rechtuitspraak niet wettelijk, niet volgens Cites-EU-Verordening.
Al wat niet wettelijk is wordt als illegaal beschouwd.

Trouwens bij verkoop van vogels is er een registratieplicht van de personen die vogels verkopen.
Ook bij vogelmarkt Zwolle.

Jan Vriend
12-03-2020, 12:03
Er was ook controle binnen.In Nederland zeggen we dan.Wel de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Jan Vriend
12-03-2020, 12:04
Wat een vergelijking.

Hubert62
12-03-2020, 22:12
josly,

Ook vogelhandelaren en/of Kwekers zijn echt niet vromer als de paus. Fouten worden er nu eenmaal gemaakt bewust of onbewust,maar wil dan niet direct zeggen of dit illegaal is.En controles laat te wensen over ,ik heb in ieder geval nog nooit contact gehad hierover.
Dat buiten op de parking handelen heeft niets te maken of dit nu legaal of illegaal is.

HJ de Graaf
12-03-2020, 22:45
Was van plan hier niet meer te reageren maar josly verkondigd weer vele onwaarheden dus toch maar even een reactie

1. Er waren binnen in de markt wel degelijk controles. In totaal was de nvwa en andere opsporingsdiensten met zo'n 30 personen aanwezig. Zowel buiten als binnen!

2. Niet elke overdracht buiten is illegaal de nvwa controleert namelijk al jaren buiten is niks nieuws. Nu toevallig met een drone en zichtbaar maar meestal zijn ze niet zichtbaar.

3. De parkeerplaats was dicht omdat deze om 9 uur al vol was! Vandaar de pendelbussen. Heeft niks met de nvwa of controles te maken.

4. Er was een delegatie van de eu aanwezig en deze waren zeer onder de indruk van de organisatie. Ze wouden graag eens kijken hoe wij dit organiseren. En uiteraard hebben we hier aan mee gewerkt. De organisatie heeft namelijk een uitstekende samenwerking met de nvwa zowel voor tijdens en na de markt.

Josly
13-03-2020, 22:49
Vanwege coronavirus worden steeds meer en meer allerhande evenementen afgelast. En zijn gezondheid mensen en algemene belangen bevolking belangrijker dan financiéle, economische belangen.
Toch wel opmerkelijk verschil dan bij het laten doorgaan Zwolse vogelmarkt. Waar het juist omgekeerd was. Financieel belangen belangrijker dan belangen gezondheid mensen en algemene belangen bevolking.
En dit ondanks negatief advies van verschillende organisaties, zelfs van wetenschappers.
Alleen al omdat het niet controleerbaar was, van wie wel of wie niet binnen mochten aanwezige zijn. Zoals personen uit besmette gebieden die niet mochten aanwezig zijn. Net zoals bij vogelgriep.
En waar al wie vogelhobby niet genegen zijn, er gretig zullen op inspelen. Zoals in het verleden bij vogelgriep, en met als gevolg verbod EU-vogelimport.

Ook meer en meer dieren-vogelevenementen worden nu ook afgelast.
En zeker als er persoonlijke belangen aan te pas komen.
Al het water aan de lippen staat.

www.nbvv.nl/districtsvergaderingen-en-corona/

Josly
13-03-2020, 23:22
@ HJ de Graaf:

Bekijk informaties wetgeving, vogelmarkt reglement, en waar je in het verleden meermaals naar verwees. Ook hier op VogelCafé.

Vogelverkoop gebeurt binnen in een gesloten ruimte, Ijsselhallen Zwolle.
De verkopers van deze vogels moeten geregistreerd zijn. Zowel handelaars als particulieren, en moeten door organisatie een bepaalde periode, termijn, worden bewaard, worden bijgehouden.

Het klopt dat wie gereserveerd heeft voor verkoopstand binnen in de Ijsselhallen, geregistreerd is/zijn bij verkoop op parking.
Maar dan is het nog altijd niet binnen, in een gesloten ruimte, Ijsselhallen, zoals wetgeving, marktreglementen voorschrijft.
Dus is vogelverkoop op parking 100% illegaal.
En toekomst gericht met alle gevolgen van dien met alles wat te maken hebben met dieren/vogels houden/kweken in gevangenschap.
En zeker met al die heisa coronavirus, waar het eindpunt nog niet gekend is.
Hopelijk sterven er geen kinderen aan coronavirus. Want dan pas zal de bom ontploffen. En bestaat de kans dat zelfs dierenorganisaties de vogelhobby met schuin/scheef oog bekijken.

Josly
14-03-2020, 00:06
Zonet een bericht ontvangen vanuit Italie.

Waar een bevriend Italiaanse vogel-hobbyist besmet is aan verenovirus, en er erg aan toe is. Er is zelfs sprake van overlijden.
Kunt U zich voorstellen hoe erg dit is, dat die kinderen niet aanwezig mogen zijn bij het overlijden van hun vader. En is men nu aan het bekijken of dit via Skype niet mogelijk is.
Hoe langer dit coronavirus aanhoud hoe meer steeds meer en meer onenigheid bij de bevolking zal ontstaan. In Italie is dit nu al voelbaar, en waar de Italiaanse vogelbond nogmaals oproep aan alle vogelliefhebbers om zich te houden aan huidige maatregelen. Zowel Italiaanse maatregelen, als EU maatregelen. En vooral transport formulier-gezondheidscertificaat, verplicht bij dieren-vogeltransport binnen de EU. En waar tijdens Zwolse vogelmarkt door de organisatie niet werd gecontroleerd. Waar zelfs Italiaanse vogelverenigingen, zoals SOR, nogal wat kritiek op hadden. En waardoor er verschillende proces verbalen bij doorreis, van Zwolse vogelmarkt tot eindbestemming.
Ook Italiaanse vogel-hobbyisten. En zijn er bij particulieren verschillende vogels in beslag genomen. Onder andere Belgie/Wallonie, vinkensoorten, en had te maken met Belgische handelaar die is aangehouden tijden Zwolse vogelmarkt.
Vooral die niet controles transportvergunningen, gezondheidscertificaten liggen EU-Brussel zwaar op de maag.

Josly
14-03-2020, 00:31
Het moet wel lukken dat ook media er aandacht aanbesteed.

www.hln.be/nieuws/buitenland/italiaanse-arts-weet-je-wat-het-ergste-is-patienten-die-alleen-moeten-sterven-en-smeken-om-afscheid-te-kunnen-nemen-van-hun-kinderen~adf08306/

Jan Vriend
14-03-2020, 10:01
Dat er mensen aan het coronavirus overlijden is erg.Om hier de vogelmarkt van Zwolle in te betrekken getuigt van weinig deskundigheid.

HJ de Graaf
15-03-2020, 12:36
De enige die de boel in een kwaad daglicht zet ben jij josly. Dit doe je door dat je meerdere malen op meerdere plekken onwaarheden verkondigd mbt de zwolse vogelmarkt. Maar ga lekker zo door! Zo dit was mijn laatste post.

Josly
15-03-2020, 15:08
Begint het warm te worden onder de voeten.

De deskundigheid toen en nu is nog steeds de zelfde:

"Blijf thuis als het niet nodig is"

Kijk naar de steeds meer en en meer strengere maatregelen coronavirus.
Beperkt aantal personen te samen.
Dit vanwege toen en nu nog steeds deskundig advies.

"Vermijd direct contact met elkaar, blijf op afstand van elkaar.

De vraag dat velen zich stellen.
Was vogelmarkt Zwolle absoluut nodig?

Het advies NBvV had moeten zijn:
"blijf thuis"
Daarmee, daardoor was/is het advies NBvV:
Organiseer geen activiteiten.
Zoals nu het geval is, maar dat jammer genoeg niet de NBvV beslist heeft, maar wel de overheid.

Had NbvV dit zelf dat adviesgegeven:
"Blijf thuis als het niet nodig is".
Dan was dat advies een positieve uitstraling geweest naar de bevolking, en dit algemene belangen hobbymatig vogels houden/kweken in gevangenschap.

De NBvV is er in de eerste plaats voor alles wat te maken hebben met hobbymatig vogelhobby.
En zeker niet met alles wat commercieel aangaat.
Bovendien zijn de verantwoordelijken vogelmarkt Zwolle commerciéle bedrijven.

De Verantwoordelijken NBvV zijn in de eerste plaats verkozen door hobbymatig vogel-hobbyisten.
Dit zijn 90% van het aantal leden NBvV.
Slechts 10% van het aantal leden NBvV nemen actief deel aan/bij vogelevenementen, zoals vogeltentoonstellingen.

Als verantwoordelijken vogelorganisaties, vogelbonden, daar geen rekening mee houden, geen rekening WILLEN mee houden.
Dan is voor die verantwoordelijken maar één oplossing, mogelijkheid.
Stap opzij,
ONTSLAG.

Of wie weet:
Straks een "nieuwe" ANBvV
Wat in Italie aan het gebeuren is.
Waar vormen van vriendjes politiek door Italiaanse vogel-hobbyisten niet langer worden aanvaard.

Ik heb het hier al aangekaart dat binnen de familie iemand mede eigenaar is dieren-vogelvoeding; En dat mijn echtgenote afstammeling is van dergelijk familiebedrijf.
Wel die zijn niet amusant wat betreft vogelmarkt Zwolle.

Coronavirus zal in de eerste plaats invloed hebben met alles wat te maken hebben met het economische.
Minder inkomsten, minder winst, minder uitgaven,
Minder uitgaven betekent:
minder geld dat er wordt bestaat aan/bij allerhande evenementen,wedstrijden, tentoonstellingen, etc.
Minder geld dat er wordt bestaat aan/bij allerhande organisaties, verenigingen.

Niet alleen met wat te maken hebben met alles wat vogelhobby aangaat.
Maar ook met alles wat te maken hebben met allerhande andere hobby's.
Zelfs professioneel.

Minder inkomsten, minder winst kan ook beteken:
Allerhande ontslagen.

En die gaat het nog niet over alles wat te maken hebben met gezondheid, medische.

Zou niet graag in de schoenen willen staan die daar mede verantwoordelijk verantwoordelijk zijn.

Want klachten, schadevergoedingen, tegen onbekenden, zullen er in overvloed zijn, met alles wat te maken hebben met coronavirus.

Zowel economisch, als medisch, gezondheid, overlijden.

Nogmaals:
Advies NBvV:
Blijf thuis als het absoluut niet nodig is.
Vogelmarkt Zwolle had nooit mogen doorgaan.

Josly
15-03-2020, 16:06
Het laatste wat ik daarover wil hebben.
Is met een slogan die waar dan ook, en in welke taal dan ook, veelvuldig wordt gebruikt;

"Het aspect GEZONDHEID gaat boven alles en is van toepassing bij IEDEREEN".

Jan Vriend
15-03-2020, 17:26
Wat een gezwam,zoek hulp.

Josly
15-03-2020, 17:59
Sorry
Niet slecht bedoeld.

Hopelijk vindt U het allemaal geen gezwam wat straks Nederlandse Overheid zal verkondigen.
Het sluiten van scholen, horeca, etc.

Simpel uitgelegd:

In Nederland de zelfde weg opgaan als Italie, Spanje, Frankrijk, Duitsland,Belgie.

Verplicht thuis blijven.

Of te wel hebt U geen respect voor UW medemensen.
Zoek dan dringend hulp.

Hubert62
15-03-2020, 18:19
Dus m.a.w Josly, Als Zwolle niet door was gegaan hadden wij nu dit probleem niet?.

Ton
15-03-2020, 19:07
Zodra Josly die hele epistels begint te schrijven haak ik af.

Niets ten nadele van Josly, maar ik kom er niet door.

Jan Vriend
15-03-2020, 19:10
Dat ik geen respect voor de mede mens heb is uw conclusie, maar uw conclusies raken vaak kant nog wal.Mijn advies is, zoek hulp.

Josly
15-03-2020, 19:39
@ Hubert 62

Klopt wat U aanhaalt.
En veel verschil zou het meer dan waarschijnlijk niet uitmaken.

Maar de uitstraling van hobbymatig vogelhobby naar de buitenwereld, naar de algemene bevolking, was/is dan totaal anders.
Want toekomst gericht is dat absoluut nodig.
Want coronavirus zal zo wie zo zorgen voor "nieuwe" regeltjes-wetten.
En waar al wie hobbymatig dieren/vogels in gevangenschap niet zo genegen zijn, gretig zullen op inspelen. Dit door openbare opinie, bevolking, op alle mogelijke manieren zullen proberen te beinvloeden (vogelmarkt Zwolle).

Maar er is nog een ander probleem.
Ook andere dieren/vogelhobby's zullen daardoor mee geconfronteerd worden.
En met als gevolg dat die andere dieren-vogelhobby's de sier/zang vogelhobby met een schuin, scheef oog zullen bekijken.
Laat daar nog eens het financiele aan te pas komen, en waar ik naar verwijst.
Dan zal de sier/zang vogelhobby er alleen te komen voorstaan.
Denk maar aan positieve lijst, nu huisdieren.
In Belgie/Vlaanderen bestaat die al, is er ook al een positieve reptielenlijst.
Wel de vogelorganisaties kunnen het vergeten dat die andere organisaties er nog iets zullen van aantrekken. En bovendien hebben roofvogels organisaties al hun eigen reglementen. ook van hen moet er niet veel steun van verwacht worden.
En ook in Nederland zal dit het geval zijn.

De verantwoordelijken hebben niet verder gekeken dan dat hun neus lang is.
En vooral de NBvV wordt daarvoor kwalijk bekeken (advies dat vogelmarkt Zwolle kan doorgaan). In de eerste plaats reptielenhobby.

Voor/bij bedrijven dierenvoeding, vogelvoeding, zijn die 90% belangrijker dan die 10%.
Terwijl door de verantwoordelijken alleen wordt gekeken, alleen rekening worden gehouden met de eigen portemonnees van die 10%.
Dat is nu nog maar eens duidelijk is gebleken.

Italie geeft jaarlijks allerhande informaties vrij met alles wat te maken hebben met/bij huisdieren, gezelschapsvogels.
Totale omzet van meer dan twee miljard Euro.
De economische recessie vanwege coronavirus wordt geraamd op ongeveer minimum 25%. Sommigen hebben het over 50%.
Dat betekent voor Italie minimum 500 miljoen Euro minder inkomen voor die bedrijven. Met als gevolg ook minder uitgaven. Dus zeker die 500 miljoen Euro.

Door her coronavirus komt alles in een negatieve spiraal.
Ook de vogelhobby. En laat dan daar nog eens allerhande regeltjes/ wetten
bijkomen, hoeveel hobbyisten zullen er dan niet afhaken.
En in de eerste plaats van die 90%.
De categorie die voor die bedrijven het belangrijkste
Maar vooral voor inspraak algemene belangen vogelhobby tegenover al diegenen die deze hobby niet zo genegen zijn.

Hubert62
15-03-2020, 21:57
Josly, wat je nu schrijft weegt totaal niet op tegen het hamsteren wat de bevolking nu doet ,waar ligt de verantwoordelijkheid dan.
De vogelhouderij stelt maar een 00000,01 percentage voor op de totaal verboden zoals die wereldwijd word ingevoerd en zou dit een bijdrage leveren?.
Ieder volwassen individu heeft zijn/haar eigen verantwoording en zoals jij het schrijft dat geld voor gezondheid gaat ,geloof ik niet.
Dit omdat ook menig vogelhouder al in middelbare leeftijd zit en denken echt wel andersom.

Josly
15-04-2020, 21:35
Aangezien verschillende EU Lidstaten allerhande evenementen met publiek verbieden tot eind augustus, tot 31 augustus, vanwege corona-virus. Mag er worden van uitgegaan dat Zwolse vogelmarkt in september ook niet zal doorgaan. Of toch zeker niet met buitenlanders, niet Nederlanders.
Denk niet dat de organisatie dan nog zo happig is om Zwolse vogelmarkt te laten doorgaan waar enkel en alleen Nederlanders zijn toegelaten.

bva118
16-04-2020, 15:19
Internationale sigarenbeurs in Zwolle is ook al afgelast.

ele
16-04-2020, 17:50
Alle grenzen dicht voor alle sigarenbandjes.:D
De bedrijven die de boel willen (op-)stoken in andere landen moeten zelf de bandjes er maar afhalen een verzamelen.
Benelux + Duitsland is misschien internationaal genoeg?

bva118
16-04-2020, 18:10
Naar onbevestigde berichten is de sigarenbeurs gecanceld omdat ze coronasigaren wilde verkopen.
:)

ele
17-04-2020, 16:54
Denk dat ze 'm stiekem al aangestoken hebben en wij hem nu samen op moeten roken.

Josly
17-04-2020, 18:26
Nog een geluk dat volgens de organisatie vanaf 11 april standplaats kan registreren, aanvragen, om deze sigaren op te roken 19 september 2020. En of entree tickets online te bestellen, om mee te genieten, en desnoods die sigarenbandjes te kopen

Terwijl lokale, plaatselijke, vogelorganisaties-verenigingen, hun vogelbeurzen moeten afzeggen, moeten annuleren, vanwege corona-virus. Gaat de organisatie simpelweg een advertentie plaatsen Zwolse vogelmarkt 19 september 2020.
Dat toont nogmaals weinig respect tegenover de lokale vogelverenigingen die genoodzaakt zijn om hun vogelbeurzen af te lasten, te annuleren. Weinig resspect tegenover algemene belangen vogelhobby. En het toppunt is dat grootste financieel winst-inkom van één van mede organisatie, juist te maken hebben met alles wat vogelhobby aangaat.
Nogmaals een bewijs dat het economische, het financiéle, belangrijker is dan algemene belangen vogelhobby.
Zelfs al is het bedrijf voor een groot deel afhankelijk vogelhobby.

PS. Nederlandse Burgemeesters doen een oproep tot de Overheid, om om het even welke evenementen, sportwedstrijden, niet te laten doorgaan tot 1 september.

En dan heeft het nog hoofdzakelijk te maken met lokale, plaatselijke, evenementen, lokale bevolking, Nederlanders onder elkaar.

Wat als het om verschillende nationaliteiten gaat. Ook nationaliteiten waar het virus nog steeds actief is. En of waar extra maatregelen corona-virus van toepassing zijn.
Als de organisatie Zwolse vogelmarkt respect wil tonen ten opzichtig algemene belangen vogelhobby. En in de eerste plaats lokale, plaatselijke, vogelverenigingen, vogel-hobbyisten, dan zou die organisatie, die verantwoordelijken, Zwolse vogelmarkt 19 september 2020, nu al de moed hebben, respect tonen, om Zwolse vogelmarkt 19 september 2020 niet te laten doorgaan, te annuleren.

Want opnieuw zullen dieren-vogel-hobbyisten mede slachtoffer zijn.
Zie de heisa die nu al ontstaat met oorsprong, oorzaak, corona-virus.

Jan Vriend
17-04-2020, 18:58
Het is nog steeds de overheid die bepaalt,gewoon de regels van de overheid volgen dat is het duidelijkst voor bijna iedereen.

Josly
17-04-2020, 20:49
@ Jan Vriend.

Klopt wat U aanhaalt.

En dat was de discussie bij het al of niet laten doorgaan vorige Zwolse vogelmarkt vanwege corona-virus.

Als op voorhand niet 100% zeker was/is dat corona-virus al of niet aanwezig was/is, bezoekers al of niet besmet zijn.
Dan is/zijn opdat moment alle bezoekers besmet.
En zeker de bezoekers afkomstig besmette gebieden, Landen.

Vandaar social distancing"
Anderhalve meter afstand.

In het verleden heb ik al aangehaald wat betreft familiebedrijf dieren- vogelvoeding.
Ook verschillende medewerkers waren/zijn daar rechtstreeks, onrechtstreeks bij betrokken.
De eerste signalen van deze personen in/uit China.

"blijf zover mogelijk uit elkaar, houd afstand, minimum anderhalve meter, liefst minimum twee meter. Want dit is de "enigste" methode, manier, om dit "nieuw" virus te bestrijden.

Hubert62
17-04-2020, 23:35
Josly,

Heel veel organisaties maken nog gewoon reclame of het nu geannuleerd word of niet.
Naar mijn mening gaat het niet door ,ondanks hun oproep.
Ze kunnen de social distancing simpelweg niet handhaven en dat is dan ook nog prioriteit vooral in deze getale.
Mochten ze alsnog besluiten het door te laten gaan ,denk ik weinig gasten!.

Jan Vriend
18-04-2020, 16:58
Veel evenementen verkeren in onzekere tijden en één van de best georganiseerde vogelmarkten zit ook in dit schuitje en die zal de overheids maatregelen zo wie zo gaan uitvoeren.Veel evenementen zitten ook met lopende contracten.