PDA

Bekijk Volledige Versie : een vraagje van een a-duivenkenner

koper
14-09-2007, 12:10
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik wil een mooi huis kopen maar mijn buurman daar heeft een groot duivenverblijf staan. Ik vraag mij af in hoeverre ik hier geur overlast van ga krijgen. help kan iemand mij advies geven?

AL vast bedankt,

een misschien potienele koper!

wessellouw
14-09-2007, 12:35
Hallo Koper:

Ik woon in een land waar vroeger vrijwel iedereen duiven hield.

Om de dieren in goede gezondheid te houden worden de hokken dusdanig verlucht dat er nauwelijks van geurhinder sprake KAN of ZAL zijn.
Of de duivenmelker moet Jan Steen heten :).

Groeten,
Wessel van der Veen.

Ton Koek
14-09-2007, 14:14
Ik ben zo'n beetje opgegroeid tussen de postduiven, een goede duivenmelker maakt het hok dagelijks schoon. Geuroverlast is zeker niet gebriuikelijk. Hooguit wat veerstof af en toe, maar dat is zo licht, dat waait wel weg.

Als je zelf een of meer katten hebt zou ik wel van te voren even overleggen, sommige duiven/vogelhouders zijn daar een beetje allergisch voor. :-)

Antoni Hopmann
14-09-2007, 16:44
Postduiven waren vroeger zeker in Rotterdam een gewoon iets.
Stankoverlast zal je er niet van hebben denk ik,mits het een echte
duivenmelker is.Want die maken hun hokken goed schoon.

dijkkamp
14-09-2007, 17:13
mijn ervaring is van toen we nog op het dorp woonde en de overlast voor wat betreft stank dat valt zoals de rest al schrijft wel mee.

waar je wel mee te maken kunt krijgen is dat de duiven bij jouw op de dakgoot gaan zitten en dat is ook niet erg maar waarom ze dan altijd daar moeten ....... laten ze dat in hun hok doen zodat de eigenaar het ook zelf kan opruimen.;)

mocht het in de tuin terecht komen duivenmest is prima voor de tuin.:hmmmm

Ton Koek
14-09-2007, 17:29
Zelfs dat hoort niet, daar ging het dan bijna zeker om sierduiven.
Postduiven mogen een uurtje vliegen en gaan dan zelf weer hun eigen hok in.

Postduiven... ik kom er nooit meer overheen... ;)
Mijn vader hield duiven en mijn moeder ziet ze vliegen....

Ton Koek
14-09-2007, 17:30

Mirjam
14-09-2007, 18:38
Hallo koper,
Denk wel aan je was die je misschien buiten wilt hangen:(
Want poepen kunnen ze wel!!
Gr,Mirjam

gebbinkjes
14-09-2007, 19:34
Hallo,
dat duiven zouden poepen en de was bevuilen als ze vliegen is niet waar ,duiven zullen je was niet bevuilen maar andere vogels die er overheen vliegen,duiven hebben de goede eigenschap dat ze tijdens het vliegen niet poepen.

m.vr.gr. harry,

ps. ben geen duivenmelker

girlits
14-09-2007, 20:15
Mischien komt er wel vogelgriep:eek: :eek: hebben ze ophokplicht:rolleyes: er schijnt zelfs nog een oude politieverordening te bestaan dat ze maandag,s op wasdag niet mogen losvliegen.Weet je in ieder geval wanneer je moet gaan wassen. groeten eddie

wessellouw
15-09-2007, 11:45
Hallo Gebbinkjes:

>>duiven hebben de goede eigenschap dat ze tijdens het vliegen niet poepen>>.

Nog nooit bij een lossing van postduiven aanwezig geweest?
De manden gaan open, de duiven vlieger eruit en dan regent het.
Maar géén water :).

Ervaren mensen staan dan ook naast de verzend manden en nooit ervoor.

Dat mag natuurlijk wel, maar zorg ervoor dat er dan een watertje in de buurt is, zodat u onmiddellijk in de plomp kunt springen om het vuil af te wassen.

Groeten,
Wessel van der Veen.

HansvdWeerdhof
15-09-2007, 18:16
Hallo Gebbinkjes:

Maar géén water :).

Dat mag natuurlijk wel, maar zorg ervoor dat er dan een watertje in de buurt is, zodat u onmiddellijk in de plomp kunt springen om het vuil af te wassen.

Groeten,
Wessel van der Veen.

Dan liegt Gebbink toch niet Wessel....
Hij zei niet dat ze niet poepen tijdens vliegen, hij heeft niks gezegd over bij het opstijgen.... :D

Daniel
15-09-2007, 20:44
ook ik ben opgegroeid tussen de duiven en ik kan je zeggen dat de was noch de goot bevuild werden :)

jan de nijs
15-09-2007, 21:56
Daniel
Hadden jullie een plat dak dan !!!!
Ook ik ben met postduiven opgegroeid en heb ze samen met mijn vader jaren gehad naast vogels.
zoals Wessel al zei tijdens het lossen begin het poepen gelijk en Hans opmerkte opstijgen is nog geen vliegen, volgens mij is dat ook al vliegen trouwens !! Maar om dit opstijgen even als aparte handeling te zien, wanneer een duivenmelker, zijn duiven uit laat moeten ze toch ook opstijgen, of je moet op een hoge berg wonen en dan tijdens dit opstijgen is bij mijn moeder en buurvrouwen regelmatig TOCH de was bevuild tot grote ergenis en de goten hier waren ze gek op,mijn vader was gewoon verplicht om deze minimaal 2 keer per jaar bij ons zelf en de buren schoon te maken anders , kreeg je toch een troep op de stoep,maar dan nog gaan ze gewoon aan het groen/mos op de dakpannen verder,waarschijnlijk vinden ze hier iest in wat lekker of nodig is.
en de opmerking van postduiven worden uit gelaten en komen na het vliegen gelijk naar binnen,ja ja moet je toch eens proberen je nek te bewegen zodat je omhoog kan kijken bij duivenmelkers , Bij ELKE duivenmelker zitten de duiven ook regelmatig op het dak,zeker de duivinnen welke geen jongen hebben en als er dan ook doffers bij vliegen, gaan deze ook op zoek naar duivin ,met ' weduwschap' doffers heb je dit probleem minder en als je de pech heb dat een duif ooit is verschrokken op de klep dan zal deze ook tijdens een vlucht eerst op het dak landenen hier soms tot grote ergenis van de melker hier een half uur blijven zitten en heb je dit met een vitesse duif dan zijn de prijzen al afgelopen, dus van duiven heb je best overlast.
het probleem tegenwoordig is dat de tolerantie bij de meeste mensen totaal verdwenen is. Vroeger werd zelfs de was van de buren niet opgehangen wanneer er duiven van de buurman thuis moesten komen en mocht je ook varkens in de bebouwde kom houden. Nu beginnen ze al te klagen wanneer er grasparkieten aan het krijzen zijn,over ara's maar gezwegen,maar wanneer zoon of dochterlief in de vroege ochtend rond 6 uur wordt afgezet thuis ,met meer dan 100 decibel aan geluid vanuit de auto zodanig dat de hele straat rechtop in zijn bed zit,moet kunnen we zijn allemaal jong geweest krijg je dan als antwoordt
Het CDA heeft hier de mooie slogan ,normen en waarde voor bedacht,maar door het andere stokpaardje ,ieder mens heeft recht op vrije meningsuiting kan ieder voor zich zijn normen en waarde zelf bepalen !!!!!!!!!!!!!
Leve Nederland het land waar zogenaamd alles kan en mag, blij dat ik ver weg woon !

Jan de Nijs ,Curacao

dijkkamp
15-09-2007, 23:07
dank je wel jan dit had ik eigenlijk ook willen schrijven maar ja er zijn er altijd die beter weten;) :D :rolleyes: :p

Ben86
16-09-2007, 00:06
nou Jan dat vind ik nog eens mooi gezegt.

misschien een tip om eerst eens bij die duivenmelker langs te gaan en te informeren? wie kan het je beter vertellen dan de melker zelf?

hier heb je duiven volgende huis heb je buurhonden, luidruchtige buren met jonge kinderen die nog al eens snacht lope te huile. overal is wel wat ga je buitenaf wonen denk je van niemand last te hebbe gaat de buurman boer het weiland bemeste en toevallig hangt alweer de was;) buiten. zet eerst voor en nadelen op een rijtje dan komt u er vast wel uit

mvg Ben

jan de nijs
16-09-2007, 02:22
Wat bedoel je Ben , dat ik nu ver weg woon !!!
En wat het platteland betreft ,hier ben ik geboren in de polder van Dinteloord en vanaf half jaren 60tig kwamen hier vooral mensen van Rotterdam e.o als weekend huisje wonen ,om de overlast/stank van de stad even kwijt te zijn en van de ''gezonde boeren buitenlucht'' te genieten, wel vreemd dat deze zelfde mensen nu ze helemaal gezeteld zijn op het platteland in aktie comite's zitten om de stank overlast van boeren die hun land bemesten tegen te gaan.
Zouden ze dat ook in het botlek/Europoort gebied gedaan hebben ?????
Niet dat West Brabant nou bepaalt een echt schoon gebied is verre vandat, je zit daar precies tussen Rotterdam en Antwerpen in, dus waar de wind ook vandaan komt,je heb altijd last van de vervuiling, alleen wat je niet direct ziet of ruikt is vaak het ergste voor onze gezondheid.
Bijna alle Nederlanders vinden dat Buitenlanders zich moeten aanpassen aan de Nederlandse cultuur,maar zouden de Stadse mensen die op het platteland gaan wonen dit dan ook niet moeten doen !!!!! Net andersom moeten plattelands mensen dit wel wanneer ze in de stad gaan wonen.
Ik persoonlijk moet mij ook hier op Curacao aanpassen aan de cultuur hier, gaat al goed hoor ik heb al 3 buitenvrouwen !!!! dan ben je voor 90% geslaagd.
wat ik de boeren wel kwalijk neem is dat ze kippemest opslaan op het land waar het moet komen en dit soms weken laten liggen, buiten de zeer scherpe stank welke dit geeft is dit ook vaak een erge besmettingsbron voor allerlei ziektes, onze buitenvogels zitten hierin te pikken en verspreiden dit zo,over het hele gebied, gek he dat er wel eens pseudo vogelpest ontstaat en dat kippenfarmen ontruimd moeten worden en dan kunnen boeren klagen als de beste,over bedrijfsinkomsten verlies en dat de overheid hier voor moet bij springen, dus wij als burgers met ons belastingsgeld.
gelukkig zijn er boeren wie ik hier persoonlijk voor heb aangesproken wie, mij mening hier konden delen en nu gelijk zeilen over de mest doen , zodat a ; er niet of nauwelijks stank overlast is en b: geringe kans van ziektes overdracht door natuurvogels.Zouden ze in feite vanuit Den Haag verplicht moeten stellen en ook sterk controle op uit moeten oefenen via politie of andere instanties.
Maar Ben ik ben het volledig met je eens overleg,met je buren, dan kom je er normaal gesproken wel aan uit, hoewel ik kan hier ook de rijende rechter zien via BVN en dan zie je vaak grote problemen met buren !!!!!
En voor Henk Dijkkamp als jij op dezelfde gedachte zat dan ik wisten we allebei toch hetzelfde en niet ik beter en wat is beter ik geef gewoon mijn mening en ervaring, je kan het hier mee eens zijn of niet en als iemand een andere gedachte heeft en ik kan mij hier ook in vinden ,prima dan ben ik de 1ste die mijn mening aan zal passen, wat mij alleen vaak opval en dit ook over vogelvragen/onderwerpen buiten dit forum dat je wel een reactie krijgt van je zit fout of ik ben het niet met je eens ,maar waarom ze dit dan zijn of wat hun mening is komt niet aan de orde.
En voor Henk onze moderator ik zie en hoor je al denken we dwalen weer ver af qua vogels en dit is toch geen politiek forum je heb gelijk, maar in een cafe zijn normaal voetbal en politiek de gespreksonderwerpen en bij ons is voetbal vervangen door vogels!!
Maar ook jij zelf dwaal regelmatig af van de vogels wanneer ik je colofoon leest, geeft niet ga zo ermee door ik vind het altijd prettig om dit onderwerp te lezen en misschien heb je uit dit onderwerp weer een inspiratiebron voor je colofoon. By the way ik zou via Onze Vogels wat meer aandacht schenken aan zowel dit forum als voor vogelmarktplaats dat hier de leden zowel voor vragen als voor vogels ook terecht komen en met meer aandacht bedoel ik geen kleine lettertjes mee ! als je nu kijk hoeveel advertenties er nog in staan ,zou je denken dat we nog 100 leden hebben, Wel opvallend vind ik dat in de WPC een parkietenblad uit Belgie wel nog volop advertenties staan over vogels te koop, hier zie je nauwelijks een terugloop,is wel goedkoper dacht ik als OV en ik weet dat er heel veel liefhebbers zijn die in feite alleen op een vogelblad geabboneerd zijn hiervoor, dus misschien een tip voor leden behoud van de onze bond !!

groeten Jan

Ben86
16-09-2007, 09:52
een heel verhaal Jan.

hoezo ver weg woon? was me niet eens opgevallen dat u dat was. maja van zulke opmerkingen kom je bij de rijdende rechter dus pas maar op haha;)

hier in nederland mag je echt niet je mest laten liggen op het land moet gelijk in de grond worden verwerkt injecteren noemen ze dat netjes. het is gewoon bemeste. dus dat ouderwetse gieren met een fonteintje achter die gierwagen zie je hier al jaren niet meer. dus van dat probleem hebben wij geen last.
kippenmest stinkt altijd dat is van onze nederlandse boeren niet beter haha.

ik heb ook buitenaf gewoont en inderdaad de stadse mensen die tussen de boeren bedrijven gaan wonen klagen het hardst. maja wie het hardst schreeuwt heeft de halve wereld.

ik kijk geen rijdende rechter want trekt me gewoon niet zijn vaak 2 mensen die lekker kinderachtig lopen doen en naar mijn mening is er altijd wel 1 waarvan ik zeg of je heb een plaat voor je hoofd of je weet gewoon niet beter maar hebben niet mijn normen en waarden zeg maar. en is ook een heel vertekend beeld van hoe 2 buren met elkaar om zouden gaan in nederland. beetje raar om zo'n voorbeeld te noemen je weet zelf wel dat dit de extreemse gevallen zijn.

wat den haag betreft stuur een kaartje haha ik heb niet zoveel inbreng;)

volgens mij heb ik al je opmerkingen wel beetje proberen te beantwoorden als je meer wil hoor ik het wel.

veel succes met je vogels Jan

mvg Ben

petra
16-09-2007, 10:06
ja ook ik woon tussen de duivenmelkers.
maar heb minder last van de duiven, dan van de mensen die een vuurkorf aan steken, nou net of dat zo lekker is deuren los in de zomer en je geniet zelfs bij je binnen nog heb je van duiven geen last van.

ook voor de voiliere is dat niet zo prettig hoor met de jonge in de nestkasjes
ook voor de longen van jezelf niet zo goed.
dus al met al dan geef mij maar een duivenmelker bij huis i.p.v. iemand met een vuurkorf.
groetjes petra.:)

gebbinkjes
16-09-2007, 12:20
kijk ik heb gesteld dat een duif niet poept tijdens het vliegen en daar blijf ik bij wat zij tijdens het opstijgen doen als ze gelost worden lijkt me logisch ze zitten met een hoop duiven op een kluitje en zijn al zenuwachtig want ze weten dat ze gelost worden en een hele tocht hebben af te leggen om weer op het hok te landen ,dus gelijk even de overtollige ballast lossen,wil je geen duiven in de goot dan kun je dat met het spannen van een dun draadje verhinderen Verschillende buren hadden in het verleden duiven maar de was werd gewoon buiten gehangen en nooit last van gehad.misschien had ik wel geluk dat die geen schijtduiven hadden:D :)

m.vr.gr. Harry

koper
17-09-2007, 14:51
Ik ben zo'n beetje opgegroeid tussen de postduiven, een goede duivenmelker maakt het hok dagelijks schoon. Geuroverlast is zeker niet gebriuikelijk. Hooguit wat veerstof af en toe, maar dat is zo licht, dat waait wel weg.

Als je zelf een of meer katten hebt zou ik wel van te voren even overleggen, sommige duiven/vogelhouders zijn daar een beetje allergisch voor. :-)

Overleggen, ik wil dat huis kopen en mijn paleisje ervan maken :) Alleen als ik rustig relaxed aan genieten ben van de zon dan kan ik geen stank oerlast gebruiken,maar gezien de reacties moe tik maar eens gaan uitzoeken of hij goe dis voor zijn beestjes :-) En ik wil wel een kat als maatje voor me 2 honden, maar dta overleg ik niet ;-)

thnx voor je antwoord!!! Me happy!

koper
17-09-2007, 14:53

:D LOL, grappig om te lezen op een sombere saaie vrije dag!

koper
17-09-2007, 14:54
Postduiven waren vroeger zeker in Rotterdam een gewoon iets.
Stankoverlast zal je er niet van hebben denk ik,mits het een echte
duivenmelker is.Want die maken hun hokken goed schoon.

Mmmmh, ik wordt blij van de reacties! Maarja hoe kom ik erachter of hij een real duivenmelker is! problem 2: :help

Ik had gehoopt dat ik er ook meer verstand van had, dan was het allemaal zo gepiept hihi! De tuin van die mensen is wel armoedig en rommelig, maar ja dat zegt natuurlijk en helaas niks!

koper
17-09-2007, 14:57
Hallo Gebbinkjes:

Maar géén water

Groeten,
Wessel van der Veen.

Mmmmh in de stad heb ik toch ook weleens een flats op me schouder gekregen :(
En ze waren echt aan 't -0-

Misschien hangt het van de opvoeding af ;) Die hier weleens een half uur rond cirkelen boven me huidige tuintje, die zijn beleefd! Deze duiven hun huisje stinkt erg vandaar mijn vraag. Ik denk dat raar over komt als ik vraag of het stinkt er vervolgens verkondig dat er nu ook duiven in me straat zitten :)

koper
17-09-2007, 15:00
Daniel
Hadden jullie een plat dak dan !!!!
Ook ik ben met postduiven opgegroeid en heb ze samen met mijn vader jaren gehad naast vogels.
zoals Wessel al zei tijdens het lossen begin het poepen gelijk en Hans opmerkte opstijgen is nog geen vliegen, volgens mij is dat ook al vliegen trouwens !! Maar om dit opstijgen even als aparte handeling te zien, wanneer een duivenmelker, zijn duiven uit laat moeten ze toch ook opstijgen, of je moet op een hoge berg wonen en dan tijdens dit opstijgen is bij mijn moeder en buurvrouwen regelmatig TOCH de was bevuild tot grote ergenis en de goten hier waren ze gek op,mijn vader was gewoon verplicht om deze minimaal 2 keer per jaar bij ons zelf en de buren schoon te maken anders , kreeg je toch een troep op de stoep,maar dan nog gaan ze gewoon aan het groen/mos op de dakpannen verder,waarschijnlijk vinden ze hier iest in wat lekker of nodig is.
en de opmerking van postduiven worden uit gelaten en komen na het vliegen gelijk naar binnen,ja ja moet je toch eens proberen je nek te bewegen zodat je omhoog kan kijken bij duivenmelkers , Bij ELKE duivenmelker zitten de duiven ook regelmatig op het dak,zeker de duivinnen welke geen jongen hebben en als er dan ook doffers bij vliegen, gaan deze ook op zoek naar duivin ,met ' weduwschap' doffers heb je dit probleem minder en als je de pech heb dat een duif ooit is verschrokken op de klep dan zal deze ook tijdens een vlucht eerst op het dak landenen hier soms tot grote ergenis van de melker hier een half uur blijven zitten en heb je dit met een vitesse duif dan zijn de prijzen al afgelopen, dus van duiven heb je best overlast.
het probleem tegenwoordig is dat de tolerantie bij de meeste mensen totaal verdwenen is. Vroeger werd zelfs de was van de buren niet opgehangen wanneer er duiven van de buurman thuis moesten komen en mocht je ook varkens in de bebouwde kom houden. Nu beginnen ze al te klagen wanneer er grasparkieten aan het krijzen zijn,over ara's maar gezwegen,maar wanneer zoon of dochterlief in de vroege ochtend rond 6 uur wordt afgezet thuis ,met meer dan 100 decibel aan geluid vanuit de auto zodanig dat de hele straat rechtop in zijn bed zit,moet kunnen we zijn allemaal jong geweest krijg je dan als antwoordt
Het CDA heeft hier de mooie slogan ,normen en waarde voor bedacht,maar door het andere stokpaardje ,ieder mens heeft recht op vrije meningsuiting kan ieder voor zich zijn normen en waarde zelf bepalen !!!!!!!!!!!!!
Leve Nederland het land waar zogenaamd alles kan en mag, blij dat ik ver weg woon !

Jan de Nijs ,Curacao

Een reactie helemaal niet aansluitend op je "lange verhaal" en vooral ergens waar :) Krijg ik toch aan einde van je bericht vreselijke vakantie drang. mmmmmh Curacao heerlijk als ik hier weer net nat geregent binnen kom!

Sylvana