PDA

Bekijk Volledige Versie : samenstelling wildzangvoliere

Bullfinch
06-09-2007, 15:47
Volgend jaar wil ik alleen verder gaan met wildzang. Ik heb een voliere van 3,5m lang, 1m breed en 2m hoog (vrij smal dus). Zouden hier een koppel major putters, een koppel goudvinken en een koppel gewone vinken in kunnen of zou dit één en al ruzie worden? Kweekresultaten hoeven niet persé; zou wel leuk zijn natuurlijk. De voliere is wel redelijk begroeid.

jan de nijs
06-09-2007, 16:59
Ik zou de vinken vervangen voor sijsjes/barmsijsjes of groenlingen, de vink wordt in broedseizoen behoorlijk dominant tot agressief toe tov andere vogels en hoewel de kweek niet voorop staat, krijgen de vogels wel broeddrift.
Succes ermee jan

Bullfinch
06-09-2007, 19:48
Zelf was ik inderdaad ook al bang dat de vink een probleem zou zijn. Zou wel jammer zijn omdat het zo'n prachtige zanger is.

Bullfinch
07-09-2007, 08:52
Zou ik wel bijv. Goudvinken, grote putters en Japanse nachtegalen bij elkaar kunnen zetten. De laatste zijn weliswaar geen Europes cultuurvogels maar wel prachtige zangers.

Bullfinch
07-09-2007, 09:09
Winterkoning, bedankt voor de reactie. Heb je tips voor zangers die zich in de lagere regionen ophouden. Ik heb zelf geen idee. Een koppel goudvinken en putters wil ik sowieso proberen. Wat zou er bij kunnen dat ook nog mooi zingt?

Gr. Wim

Bullfinch
07-09-2007, 19:22
Nogmaal dank. Ik heb even op de latijnse namen op internet gezocht. Ik weet niet of dat wat voor me is. Lijkt me ook moeilijk aan te komen. Heeft er iemand ervaring met bijv. 3 koppels goudvinken bij elkaar (natuurlijk onverwant)?

Vr. gr.

Wim

girlits
07-09-2007, 21:17
Wat de goudvinken betrefd zou ik dit zeker niet doen.In de voliere zou ik ook geen insekteneters bij putters en goudvinken doen omdat deze vogels constant de beschikking moeten hebben over insekten wat bij de meesten staat voor meelwormen/pinky,s de putters en goudvinken zullen hier dan teveel van opnemen en alleen nog maar nesten bouwen en eieren leggen maar niet overgaan tot broeden.Als de prijs van sommige soorten te hoog is denk dan eens aan de kneu ook een meesterzanger voor rond de €20,00 wat de latijnse naam is moet ik opzoeken maar zo lijkt me makkelijker:D . groeten eddie

Henk3
07-09-2007, 22:22
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_veen_weide/Kneu_Carduelis-cannabina.html

girlits
08-09-2007, 14:44
Ik zou mijn baardmannetjes op eivoer kunnen zetten en zal dan mischien ook wel jongen kweken maar het gedrag van de baardmannetjes <Panurus biarmicus:D >is ze denk ik toch niet af te leren ze zullen altijd zoeken naar Hexapoda:hmmmm en daarbij onbedoeld toch menig nest overhoop halen. groeten eddie

girlits
09-09-2007, 11:22
Het is natuurlijk wel zaak van de kwekers :cool: onder ons om die mensen die ze alleen maar voor de zang/kleur hebben van vogels te voorzien. groeten eddie

Henk3
09-09-2007, 18:56
Ik denk dat ie bedoeld dat als er niet gekweekt wordt met vogels en ze gewoon maar voor het kijk en luister plezier alleen gehouden worden, dat er dan op den duur geen vogels meer voor handen zullen zijn. Dus maar goed dat er ook nog kwekers onder de liefhebbers zijn.

Bullfinch
10-09-2007, 09:33
Ik kan je gedachten helemaal volgen winterkoning. Eigenlijk had ik een voliere met prachtvinken. Maar het wordt onmogelijk om mijn koppels aan te vullen. Blauwfazantpop pas overleden: voor 100 euro is 200 km verder een pop te krijgen met als risico dat zij morgen dood ligt. Vuurvinkpop idem. Dit is voor mijn gezelschapsvoliere niet meer te doen; zeker als ze niet kweken en je dus ook geen deel van de kosten terugkrijgt.
Europese cultuurvogels zijn er momenteel voldoende en kweken tegenwoordig ook wat eenvoudiger. Vandaar mijn overstap (goudvinken kweek ik trouwens al enige tijd in broedkooien maar nu wil ik ook iets in mijn voliere gaan doen).

goudhaantje
16-09-2007, 13:36
veel vogels kunnen bij elkaar in bepaalde tijden van het jaar.in de winter zoeken mezensoorten elkaar op zo ook de sijsen,maar insekteneters gaan elkaar dan uit de weg.dit heeft met voedsel aanbod te maken.in de voliere kan je dit gedeeltelijk opheffen door voldoende voedsel aanbod te geven.maar het blijft opletten.ik heb er een camera systeem in laten hangen en nog gaat het wel eens mis.vooral soorten als kwikstaarten blauwborsten en roodstaarten kunnen nog wel eens agresief worden.van baardmannetjes heb ik nog nooit last gehad.aleen onderling gaat het er wel eens aan toe tijdens het broedteid.tuinfluiters zijn ook goede vogels om te houden alleen als je voliere te groen is zie je ze bijna nooit.tapuiten zal ik je ook niet echt aanraden.en wat betreft zaadeters en insekten eters bij elkaar,bij mij werkt het prima.de zaadeters gaan het steeds beter bij mij doen.ze eten zoveel insekten dat het een beetje ten kosten gaat van de insekteneters.putters en sijsjes wa bij mij ook geen sukses ondanks dat ik van bijde wat nakweek heb verstoorde de dagelijkse ruzie menig andere vogel.met goudvinken ging het bij mij altijd goed,maar ik moest ze wel altijd kuuren.ik geloof de meeste mensen ook niet die zeggen dat ze alles puur natuur doen.menig potje heb ik gezien op een plank of in een kasje dat perongeluk open ging al ze iets moesten pakken.maar dit is niet ter zaken.mezen ,pimpel,kuif,azuur zijn ook leuk voor een gemengde voliere maar de laatste geef ik toe is moelijk aan te komen.zomers geen mezen soorten bij elkaar houden svp.ik hoop een beetje bij gedragen te hebben.je moet zelf toch wat bij elkaar zoeken

Henk3
16-09-2007, 15:54
Winterkoning wat kan jij kletsen zeg, zal ik je voortaan maar "WINTERKONINGIN" gaan noemen? Ha, ha, ha.

Ik kan me er goed in vinden hoor.

goudhaantje
16-09-2007, 19:54
ik weet al azuurmezen voor 450 euro te koop,maar dat ter zijde.de betreffende meneer vind de prijzen van de tropen op het moment al te duur dus azuurmezen liggen buiten zijn butget en de meeste van ons.nee ook al kun je ze kopen dan ben je nog bang dat het koppel incompleet raakt.beter is het met goedkopere soorten te proberen.putters en barmsijsjes en goudvinken zijn ook prachtige vogels en er is goede nakweek in een gemengde voliere van te krijgen.sukses met je keuze .het word er mischien niet makelijker op maar er is ook zoveel keuze.

Bullfinch
17-09-2007, 18:37
Ik heb jullie bijdragen met interesse gelezen. Bedankt!! Gezien de genoemde prijzen wil ik inderdaad bij de 'gangbare soorten' blijven. Van diverse mensen hoor ik dat ze kweken met 1 putterman met 3 poppen. Waarschijnlijk ga ik hiermee beginnen. Daarna kijk ik wel of er nog iets bij kan.

bieke
11-10-2007, 15:09
hallo,,ik heb meerdere wildzang bij elkaar zitten sijs vink barmsijs distelvink groenvink kneu..ik heb geen problemen gehad bij deze vogels ,,in de broedtyd
zijn ze wel even agresief zodanig de pop op het nest zit is de agressi over
ik heb sijsjes en vinken gekweekt.. ik geef het hele jaar buffalo en pinkys en
cede' gemengd met insektenpate' in de wintermaanden geef ik wat minder .
jap nachtegalen zitten apart deze vielen de vogels aan en roofden de nesten.

girlits
12-10-2007, 09:21
Beste bieke als jij zes soorten vogels bij elkaar in de voliere hebt vliegen en je krijgt bij twee soorten jongen en vooropgesteld dat alle zes soorten koppels zijn kun je wel zeggen dat je geen problemen hebt maar je kunt jezelf ook afvragen waarom je niet bij elk koppel jongen hebt? groeten eddie

Bullfinch
12-10-2007, 13:18
Dit moet volgens mij ook wel een voliere zijn met een redelijke afmeting of niet? In mijn voliere (3,5x1x2) zie ik dit niet goed gaan.

bieke
06-11-2007, 22:20
het s wel zo dat mjn buiten vlucht 4x6 meter en het binnenhok 4x3 meter is
als de kweekperiode zich aankondigd zijn ze wel driftig tegenover elkaar
maar eens er nesten zijn heb ik opgemerkt dat alles weer rustig is ..de groenvinken zijn wel heftig in deze periode (onder elkaar)