Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geelvleugelara

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Geelvleugelara

    Eergisteren werd mij tijdens een lezing een vraag gesteld waar ik zelf eigenlijk geen antwoord op weet.
    Iemand had in een advertentie gelezen over een aangeboden geelvleugelara met 3 banden geel op de vleugels in plaats van 2.
    Is bij jullie bekend of dat een aparte ondersoort is? Of is het ook een zelfverzonnen verkooppraatje?
    mvrgr

    Piet

  • #2
    Op google afbeeldingen vond ik een paar grote verschillen oa. deze


    of deze


    of helemaal zonder, of zou het een jonge vogel zijn die nog op kleur moet komen?


    Greetzzz

    Opmerking


    • #3
      hoi Piet
      ik heb even in het boek ENCYCLOPEDIA OF MACAWS zitten bladeren, maar hier staan geen aparte ondersoorten vermeld van de geelvleugel wat ik wel zie is een grote variatie breedte qua geel bezit op de vele foto's.
      Die laatste ara zonder geel , ja ja de verfpotjes staan er naast !!
      Nee zonder gekheid die is heeeel apart

      Opmerking


      • #4
        Dit is de Ara Chloroptera oftewel Groenvleugelara.

        Greetzzz

        Opmerking


        • #5
          hoi winterkoning
          ara's worden gelijk wanneer ze veren krijgen zoals bij volwassen vogels, je kan ze wel goed herkennen aan de oogkleur, bij jonge vogels is dit dan donker en bij een volwassen is dit een licht/witgrijze iris ring. het wit aan de kop is ara eigen.
          De geelvleugel is wel ieler van model en kopvorm dan de groenvleugel.
          Maar jou fotovan die hele rode , ik kan deze niet ,ben ik eerlijk in
          Gr Jan

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
            of is dat juist weer een eigenschap die voor de geelvleugel staat (geheel blank rond oog ).
            gr
            Helemaal juist Winterkoning hier de ara macao;


            En nu ara chloroptera


            Greetzzz

            Opmerking


            • #7
              mvrgr

              Piet

              Opmerking


              • #8
                Opaline?

                Even voor de goede orde, ik bedoel de vogel in bericht 3 van Birdfarm die op het rugdek ook bijna geheel rood is afgezien van van de gepigmenteerde slagpennen. Overigens scharlaken is de directe vertaling vanuit het Engels: Scarlet. De Engelse benaming voor de geelvleugel ara is Scarlet Macaw.

                Ik ben de laatste tijd nogal bezig met de standaardeisen van de neophema's o.a. de Bourkesparkieten. De vleugeltekening van de opaline bourkes(ook wel rose genoemd) komt als je snel kijkt wel overeen met hetgeen je ziet bij die ara die helemaal rood is. Een vrij dunne rand pigment aan de vleugels met een verder geheel rose rugdek. Zulke mutaties komen bij veel soorten kromsnavels voor. Alleen ontbreekt bij deze ara de kenmerkende witte vleugelspiegel.
                Het was ook zomaar wat hardop denken. Moet ook wel eens kunnen vind ik.

                En verder denk ik dat jij niet zo'n leek bent als je zegt. Valt errruuug mee.
                mvrgr

                Piet

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                  http://world.mongabay.com/dutch/trav...s/p13517p.html

                  dit bedoelde ik met een scharlaken rode ara,
                  Ik kan het niet zo goed vinden met de benaming van scharlaken indische papegaai, ara's komen van zuid- en midden amerika.
                  Staan verder wel mooie plaatjes bij van het klei-eten.
                  Ik heb nog even verder gezocht en dan kom ik dit tegen;

                  en ook deze is mooi 2 mutatie's op 1 foto;

                  Tot slot nog een site van een mutatiekweker in amerika; http://www.hillcountryaviaries.com/color_mutations.htm

                  Greetzzz

                  Opmerking


                  • #10
                    Je hebt gelijk Birdfarm. dat Indisch slaat in dit geval nergens op.
                    Maar wat een snoepjes heb je tevoorschijn getoverd.
                    Fraa1!
                    mvrgr

                    Piet

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Piet
                      De vleugeltekening van de opaline bourkes(ook wel rose genoemd) komt als je snel kijkt wel overeen met hetgeen je ziet bij die ara die helemaal rood is. Een vrij dunne rand pigment aan de vleugels met een verder geheel rose rugdek. Zulke mutaties komen bij veel soorten kromsnavels voor. Alleen ontbreekt bij deze ara de kenmerkende witte vleugelspiegel.
                      Die dunne pigmentrand kom je in verschillende gradaties tegen;


                      Opmerking


                      • #12


                        Opmerking


                        • #13
                          En ik vond nog een fotootje van een macao zonder geel in vlucht, lijkt mij niet dezelfde als de eerste zonder geel die ik plaatste.



                          Greetzzz

                          Opmerking


                          • #14
                            Dit kwam ik nog tegen

                            Misschien ook wel leuk,

                            We hebben de pagina niet gevonden


                            Op de afbeeldingen klikken.
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

                            Mijn website:

                            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Opaline factor
                              Zou zo maar eens kunnen, wanneer dit de 1ste zou zijn is het een pop !
                              Dat je geen witt spiegels zie, is te begrijpen alle Australische parkieten soorten hebben poppen al van nature witte spiegels aan de onderzijde, welke door de opaline factor verplaatst worden naar de buitenzijde. Bij de mannen wordt dit ook zichtbaar ,maar iets minder dan bij de pop omdat de meeste mannen geen witte onderspiegel bezitten.Bij de halsband (Azie) en roseicollie (afrika ) zien we ook al veel minder spiegel in de vleugels bij opaline's en is ook niet echt wit misschien dat het bij ara's en Amerikaanse soorten helemaal niet zichtbaar is ,zover ik weet is er bij nog geen enkele Zuid _Amerikaanse kromsnavel de opaline factor ontstaan, dus wat hier de spiegel gaat doen ????
                              Wat birdfarm laat zien ,kunnen we gelijk vaststellen dat er bij de blauwgele ara ook geel onder het blauw zit, opzich vind ik dit wel vreemd,want als je blauw met geel vermengd krijg je groen, de mutaties van de amazone's waren al bekend bij mij, van de blauw gele ara betaat er ook een pastel

                              Opmerking

                              Working...
                              X