Mededeling

Collapse
No announcement yet.

jonge zebravinken..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • jonge zebravinken..



    Oke jongens nu heb ik echt jullie hulp/advies nodig. Ik heb dus die kamervoiliere, met een mozambique sijs man die denkt dat hij een macho is. Hij jaagt vaak op mijn zebravink man.
    Nu zitten die zebravinken regelmatig op eieren, maar daar komt nooit wat uit. Tot vandaag. Ik keek met een schuine blik in het nestkorfje, zie ik daar van alles bewegen. Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij zijn het jongen.

    Wat moet ik doen? Gaat die sys man dit pikken? Ik heb standaard al eivoer en gedroogde insecten erin hangen, maar nog iets anders..?
    Mag ik de kooi wel schoonmaken of is absolute rust noodzakelijk?
    Waar moet ik op letten... ?
    Ik ben helemaal hieperdepiep, wat ontzettend leuk. Ik hoop zo dat het gaat lukken!

    Groetjes, Marianne
    live 4 love

  • #2
    jonkies

    Of die M. sijs er wat aan doet? Valt wel mee denk ik. Wat schoonmaken betreft, gewoon doen wat je anders doet. Dit zijn je vogels toch gewend?
    Succes met het opfokken.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Hoi Henk

      Ze zijn het wel gewend, maar bij konijnen bv kunnen ze bij onrust hun jongen verstoten/opeten. Dus ik dacht, misschien is dat ook bij zebravinken...

      Dank je wel voor je reactie,

      Marianne
      live 4 love

      Opmerking


      • #4
        Zebravinken zijn over het algemeen niet zo moeilijk, die schrikken niet zo snel.

        Ik zou de mozambiquesijsman wel goed in de gaten houden als de jongen over een week of twee uit het nest komen. Soms reageren vogels daar erg agressief op in een wat kleine ruimte.

        Heel veel plezier met de jongen!

        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door marie-annne


          Oke jongens nu heb ik echt jullie hulp/advies nodig. Ik heb dus die kamervoiliere, met een mozambique sijs man die denkt dat hij een macho is. Hij jaagt vaak op mijn zebravink man.
          Nu zitten die zebravinken regelmatig op eieren, maar daar komt nooit wat uit. Tot vandaag. Ik keek met een schuine blik in het nestkorfje, zie ik daar van alles bewegen. Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij zijn het jongen.

          Wat moet ik doen? Gaat die sys man dit pikken? Ik heb standaard al eivoer en gedroogde insecten erin hangen, maar nog iets anders..?
          Mag ik de kooi wel schoonmaken of is absolute rust noodzakelijk?
          Waar moet ik op letten... ?
          Ik ben helemaal hieperdepiep, wat ontzettend leuk. Ik hoop zo dat het gaat lukken!

          Groetjes, Marianne

          hoi Marie-anne

          ben erg benieuwt naar je jongen kom snel op kraam visite

          xxxx je vriendinnetje

          Opmerking


          • #6
            Mag ik nogmaals jullie advies vragen:

            de zebravinken zijn nu 1 wk oud
            *wannneer komen ze uit het nest?
            *moet ik het voer aanpassen of zo houden?
            *wanneer kunnen ze naar de nieuwe eigenaar?
            *gaan ik nu al weer gauw nieuwe eitjes verwachten?
            *nog andere tips of adviezen?
            *ik ken iemand met een buitenvoiliere, hij wil ze wel hebben, maar omdat ze buiten niet gewend zijn,denkt hij dat het te koud is, hij wil ze bij mij laten "overwinteren". Klopt dat?

            Mijn dank is groot

            Groeten, Mar
            live 4 love

            Opmerking


            • #7
              Linke voor je.


              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                Ik ben verlieffffffffffffffffffffffffffd, de zebravinken zijn uitgevlogen. Wat ontzettend bijzonder (voor mij de eerste keer) om dit mee te maken.

                Klein drama -> moeder zebravink is blijven hangen met haar pootje aan het riet van het korfje, dus dat pootje ziet er niet best uit. Ik heb haar nu apart zitten, ze eet wel, maar kan er niet op staan. Even afwachten hoe dat af loopt. Kan wel janken.
                Dus pa doet alles alleen. Hij is heel zorgzaam.


                Nu vraag ik mij af. Kan ik de jongen houden, of krijg ik dan problemen met pa?
                Mijn boek zegt dat het kan, maar wat zeggen de kenners?

                Groetjes, Mar
                live 4 love

                Opmerking


                • #9
                  Les 1 is nooit meer die rietkorfjes meer gebruiken, switchen naar houten nestkastjes, halfopen brievenbus model.
                  Die rietkorfjes hebben al heel wat dode en verminkte vogels tot gevolg gehad.

                  Of die jongen bij "pa" in de kooi kunnen blijven, nou voorlopig natuurlijk wel want ze moeten eerst 6 weken oud zijn, dan zijn ze pas zelfstandig.
                  Daarna is het afhankelijk van hoe groot de kooi is, is de kooi klein dan kun je het wel vergeten, verder is het ook afhankelijk hoe het temperament van de ouders is, met name van "ma" want meestal is "ma" feller in het na en wegjagen en uiteindelijk kaalplukken van de jongen.
                  Mijn verwachting: gaat niet lang goed, behalve als je over een flinke voliere beschikt.
                  kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    Hoi Hans

                    Dank je wel voor je advies. Geen idee dat die korfjes zo waardeloos zijn. Verschrikkelijke thuiskomst, toen ik haar zo zag hangen aan die korf. Ik hoop echt dat het pootje nog goed komt, heb er een hard hoofd in. Echt sneu. Ze reageert vanuit de ziekenboeg op dat mannetje en de jongen. Maar zet ik haar in de voiliere dan blijft ze op de bodem, en ze wordt erg vies. Ik denk dat hokrust nu het beste is...

                    Ik ben vandaag bij wat dierenwinkels geweest, maar ze hebben alleen van de korfjes. Zijn er voor die jij bedoeld speciale winkels? Ben echt nog zo groen als gras hoor.
                    live 4 love

                    Opmerking


                    • #11
                      De tralienestkastjes kan je zo'n beetje bij elke dierenspeciaalzaak wel kopen.
                      Je kan ze eventueel ook bestellen op internet, of naar een vogelmarkt gaan.
                      Groeten,

                      Arjan

                      Opmerking


                      • #12
                        zelf een nestkastje in elkaar timmeren lukt ook hoor.

                        als je zoiets als van de foto maakt/koopt dan gebeuren er geen ongelukken meer.
                        Maak je het nestkast zelf maak dan de opening wat kleiner 1/3 open en 2/3 voorzijde dicht.
                        En iets breder mag ook wel.

                        kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door marie-annne
                          Hoi Hans

                          Geen idee dat die korfjes zo waardeloos zijn..
                          Hallo Marie-Anne,

                          Ik heb zelf momenteel ook een nestje eieren van een koppeltje zebravinken in de kooi.
                          Als nest gebruik ik een plastic ophang badje waar ik op de bodem houtvezel heb liggen en daar op cocosvezel. Dit laatste bied ik ook aan op de bodem van de kooi.
                          Voordeel van het badje is dat ze nergens aan kunnen blijven hangen en er is genoeg ruimte voor het hele gezin.

                          Op dit moment heb ik 4 eieren liggen die hopelijk in voor de herfstvakantie open zullen gaan.
                          In het verleden heb ik al eens eerder een nestje gehad en daar heb ik zelf eigenlijk bar weinig extra voor gedaan. Het standaard menu hier is zebravinkenzaad, ei-krachtvoer met wat insektenpate, verse groente en fruitstukjes. Sepia en grit in overvloed in een apart bakje.

                          De vinken heb ik binnen in de huiskamer op een niet al te rustige plek staan, maar ze vinden het prima zo want ze hebben een nest gemaakt.
                          Na de winter gaan ze bij mij in de buitenvolliere bij de grasparkieten tot ze weer een nieuw nest gaan knutselen en dan neem ik ze weer apart omdat nesten bouwen met parkieten hier niet goed gaat.
                          Zo houden we ook nog een beetje toezicht op het reilen en zeilen rond om het nest.

                          Groetjes en succes met de kweek.

                          Monique B.

                          Opmerking


                          • #14
                            Het is ontzettend leuk.

                            Die 3 van mij zijn nu ong. 14 dagen uitgevlogen. Ze zijn best al zelfstandig, maar pa zorgt nog steeds goed voor ze. Ma is dus overleden na dat korf ongeluk.
                            1 jong is wel wat aan de fanatieke kant, jaagt de duiven van hun stokken af.

                            Ik heb een kamer voiliere en de bank staat daarnaast en ik kan wel uren naar die gasten kijken.

                            Dank je wel voor de tips.

                            Groetjes, Marianne
                            live 4 love

                            Opmerking

                            Working...
                            X