Mededeling

Collapse
No announcement yet.

garrulus glandarius

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • garrulus glandarius

    wie zou mij kunnen vertellen hoe of wat met deze soort,
    hoe te houden,kweken,voeren,mutaties ,kooigrote,nestmateriaal,nestgelegenheid etc etc etc.
    mvg winterkoning

  • #2
    Hi winterkoning
    weet je soms ook de Nederlandse naam of in wat voor hoek we moeten zoeken, met alleen de wetenschappelijke benaming ,schrik je de meeste af denk ik, je lijkt wel een 18jarige Belg, met je moeilijke woorden, dit is toch niet besmettelijk hoop ik, anders bezoek ik dit cafe niet meer hoor !!

    gr Jan

    Opmerking


    • #3
      nou jan ook jij kan te ver gaan hé(hahahaha)maar eventjes serieus:
      als ik ergens totaal maar dan ook totaal niet mee vergeleken wil worden dan is het wel met een 18 jarige belg.


      waarom de latijnse naam?
      a zijn echt geintresseerde mensen bekend met de naam,of zullen op zoek gaan.
      b hoe noem jij een garrulus glandrius in het nederlands?
      ik noem hem gaai,maar 99 van de 100 noemen hem VLAAMSE gaai,die vervolgens je in heel europa kan vinden ,dus.....................?

      en ik wilde eigenlijk dus in deze topic de discussie voorkomen over hoe deze te noemen,maar ben gewoon serieus opzoek naar info over deze soort.(zoals zo vaak).
      hé jan hoe was het "windje"afgelopen nacht bij jouw?
      hier op het nieuws was dat jullie last zouden krijgen van "wind" welke golven van 3 m + zouden gaan geven etc etc.
      niks weggevlogen door stormschade????
      mvg ook van senior (oei oei oei het is toch besmettelijk geloof ik,ga snel een kuurtje halen)
      moet kunnen toch? grapje!!!!
      het zal er wel eentje worden zoals alexd mee aankwam in de topic esb3 doseren(berichtje nr 25).

      Opmerking


      • #4
        kweken, houden

        Veel ruimte lijkt mij. Vorig jaar Zaten ze bij mijn overbuurman in een grote conifeer te broeden. Een paar meter van de voorgevel.


        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Hoi winterkoning
          Bedoel je hiermee alle 18 jarige Belgen ?? nee toch, persoonlijk kwam en nu nog ik graag in Belgie en heb daar heel veel vogelvrienden waar de Hollanders nog wat van kunnen leren, met name de normen en waarde !!
          de storm is mee gevallen.
          Op de kinderboerderij had ik al de meeste konijnen en schildpadden in een binnenhok gezet de rest vanmorgen, we schijnen nog een nawee te krijgen ,tot nu toe 35 mm regen en weinig wind, gelukkig er staan hier nog zo 25 kraampjes van een bazar en ik zag ze al door heel het park heen liggen !!
          voor mij is het gewoon de Vlaamse Gaai geen Europese gaai of zo deze naam is er altijd al voor geweest enmag voor mij zo blijven ik weet niet hoe de Walen ze noemen ,hier ligt het wat gevoeliger ben ik bang !!
          ze worden al gekweekt in Nederland of groot gebracht ?
          Maar ik zou zelf meer info halen in Belgie, daar kweken ze deze al jaren en hebben ook al muaties hiervan o.a de opaal en pastel.
          Je weet zelf al dat je hier geen andere vogels bij kunt zetten of je moet het doen als levend voer, maar het zijn prachtige vogels ,maar wel krijsers, ik noem ze vaak schret eksters ! Ze eten ook graag naast levend voer fruit,leuk als je ze in de appel boomgaard heb !!

          Gr Jan

          Opmerking


          • #6
            quote jan denijs:
            Bedoel je hiermee alle 18 jarige Belgen ?? nee toch, persoonlijk kwam en nu nog ik graag in Belgie en heb daar heel veel vogelvrienden waar de Hollanders nog wat van kunnen leren, met name de normen en waarde !!

            NEE NATUURLIJK NIET.(maar hoeveel 18 jarige belgen die zoveel mogelijk moeilijke woordjes bezigen ken jij,pas op hé mij in een bepaalde hoek drijven ,FOEI jan).
            hier dezelfde gedachtengang jan,ik vind het zelfs bij sommige belgische kwekers beter toeven dan bij de nederlanders (vaak andere mentaliteit).
            ik haal en haalde veel uit belgische contreien omdat het er hier aan ontbrak (zowel kennis als gekweekte vogels).
            maar het is overal zo ter wereld ,overal heb je toffe en minder toffe "peren".
            en zoals zwartkopje(geloof ik) ook al ergens op dit forum aanhaalde ,leeftijd heeft ook voor mij weinig betekenis ,het gaat erom wat men zegt of brengt ,opsteld etc etc.(en dan maakt het voor mij niet uit jong/oud, zwart/wit ,binnen/buitenlander etc etc).
            ik zal weer eens aankloppen bij rudy(ook een vlaamse kennis),die weet wel van wanten , maar had gewoon gehoopt dat er ook info vanuit nederland iets loskomt want ze staan met enige regelmaat op internet,dus
            maargoed die hoeven natuurlijk hier niet aktief te zijn ( de kwekers van...........).
            wat krijsen betreft ,dit valt toch wel mee??? (anders begin ik er niet aan ,kan ik net zo goed aan kromsnavels beginnen toch?).
            Ze kunnen toch ook mooie immitaties maken van geluidjes etc.
            mvg

            enne vergeet niet dat ik zo onderhand een stukje belg ben hé ,heel wat jaartjes in wuustwezel geleefd/gestapt etc etc,wat zeg ik was bijna met mijn belgische liefje getrouwd .
            tja dat overkomt ons allemaal wel eens zeker?

            Opmerking


            • #7
              Was ik inderdaad winterkoning. Er is iemand hier die ze wel heeft. Weet nog niet of die ze gekweekt heeft. Zal wel even vragen.

              Opmerking


              • #8
                Vlaamse(?) gaaien

                Ik heb ze inderdaad gehad, maar helaas niet gekweekt. Enkele maanden geleden ben ik de man verloren door een vechtpartijtje met een andere vogel. De pop heb ik inmiddels verkocht.

                Misschien heb je toch iets aan mijn ervaringen, die ik hieronder maar een beetje door elkaar op zal noemen:

                - Het waren in het begin vrij schichtige vogels, vooral vergeleken met onze andere kraaiachtigen. Maar na een paar maanden wennen ze wel aan je en komen uiteindelijk de meelwormen uit de hand halen. Voor onbekenden bleven ze schuw

                - Samen houden met andere vogels is geen goed idee. Kleinere gaan ze met slechte bedoelingen achterna en met grotere zoeken ze (dom maar dapper) ruzie, met soms noodlottige ervaringen tot gevolg. Kwartels kunnen wel, maar moeten minstens formaat Japanse kwartel hebben. Een test-chineesje leefde hier helaas maar 1 minuut in de voliere.
                Overigens moet je niet denken ooit kwartels te kweken bij de gaaien want de eieren worden door hen al gegeten als ze nog warm zijn.

                - Zorg dat je een sluis in je voliere hebt (en gebruik die ook!) want ze zijn bloedsnel en slim genoeg om te weten waar de deur zit.

                - Een nachthok is niet nodig, maar ze hebben graag een donker afdakje om zich veilig te voelen. Ze zitten ook graag achter of in een conifeer als ze ergens bang voor zijn. Zo voorkom je dat ze zich tegen het gaas beschadigen.

                - Het geluid is niet hinderlijk (tek-tek-tek ) en ze imiteren graag andere vogels. Dat doen ze erg goed. Hier deden ze kippen, eksters en waterhoentjes. Erg grappig.

                - Voeding is vrij eenvoudig. Ik gaf ze dagelijks universeel met vers fruit en 1 of 2 keer per week een jong muisje of eendagskuiken. Ook verse eikels vinden ze lekker. Zelf vangen ze alles wat aan insecten in de voliere aanwezig is.

                - In tegenstelling tot kraaiachtigen zag ik ze zelden op de grond (behalve dan om een chinese dwergkwartel te demonteren ) en om te baden wat ze veel en graag doen.

                - Als nest had ik een open mand in een conifeer bevestigd, waar ze graag in zaten. Helaas waren ze nog te jong om te broeden.

                - Geslachtsverschil is er nauwelijk dus koop gesexte vogels.

                - Overbodig om te zeggen dat de vogels goed geringd moeten zijn.

                - Ook overbodig om te vertellen dat het prachtvogels zijn, vooral in de vlucht.

                Ik hoop dat je hier iets aan hebt en succes gewenst met deze vogels.

                Opmerking


                • #9
                  Stonden ze laatst ook niet in het becboekje of was het de sec. Ik neem overigens aan dat je die hebt?

                  Opmerking


                  • #10
                    Het getektektek is wel iets harder dan het geluid van scharrelaars, maar werd later eigenlijk alleen gebruikt als er iets aan de hand was (kat, buizerd, vreemden enz.) Meer een alarmroep eigenlijk.

                    Ik voerde Tovo ijzerarm universeelvoer. Dat "ijzerarme" is niet noodzakelijk voor gaaien, maar heb ik toch in huis voor wat andere vogels. Fruit voerde ik in het begin in kleine blokjes (appel, peer) maar dat is niet verstandig, want ze verteren het dan minder goed. Je vindt de blokjes in de ontlasting terug. Later legde ik een halve appel of peer op het universeelvoer. Dan nemen ze zelf hapjes op maat die ze beter verteren. Verder kun je vanalles proberen. Soms eet de ene gaai wel tomaat en de andere niet. Geldt ook voor komkommer, perzik, druiven, aalbessen en paprika. Dosering zo'n beetje 60% universeel, 40% fruit. Overigens gaf ik nooit 2 dagen achtereen hetzelfde soort fruit.
                    Muizen kun je geven van pinky totdat de oogjes net open zijn. Soms kregen ze ook wel wat meelwormen, morio's of sprinkhanen een paar dagen achtereen en dan weer 1 of 2 weken niet. Dit om de natuur een beetje na te bootsen, waar ze ook niet constant hetzelfde kunnen eten, vanwege het "seizoenaanbod".
                    Ik had ze in een goed beplante voliere van ca. 6 x 4 maar wilde deze nog uitbreiden tot 8 x 4 zodat een oude coniferenhaag er in zou komen te staan.
                    Ik denk dat 4x4 al een mooie maat is, maar groter is in dat geval wel leuker en misschien beter.

                    Ik vind het jammer dat ik ze niet meer heb, maar soms komen er ineens andere vogels op je pad....Misschien neem ik ze later nog wel weer eens (koop ik wel jongen van jou, Winterkoning )

                    Opmerking


                    • #11
                      Ja, of het oude stel want winterkoning kweekt over het algemeen slechts slechts 1 seizoen en gaat dan over voor een andere uitdaging.
                      Correct me if i'm wrong.

                      Greetzzz

                      Opmerking


                      • #12
                        Heer de Nijs en heer Winterkoning, wat zijn jullie ontzettend kinderachtig bezig hier. De 18-jarige in kwestie lijkt mij een stuk volwassener.

                        Bah.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          'k Sluit me aan bij Ton. Deze sneren zijn op de man en volstrekt onnodig.

                          Vr. gr.

                          Wim

                          Opmerking


                          • #14
                            woordenspelletje

                            wat als humor gebracht werd kwam ook hier niet helemaal gewenst over. In eerste instantie heb ik de gemaakte opmerkingen genegeerd maar we mogen toch van beide heren verwachten dat ze zich niet met deze kwetsende woordspelletjes gaan bezigen. Ik denk dat ze dat zelf ook niet leuk vinden dat er op deze stekende manier over hun persoon hier geschreven wordt. We moeten het ook niet opblazen maar een excuusje mag er nu wel achteraan vindt ik. Winterkoning je hebt je een beetje mee laten slepen, niet meer doen!
                            Jongens een geintje is leuk maar niet negatief op de persoon spelen. Hoe je ook over de persoon in kwestie denkt.

                            Mee eens?
                            Nou on topic dan maar weer.
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

                            Mijn website:

                            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                            Opmerking


                            • #15

                              Opmerking

                              Working...
                              X