Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelf maken broedkast / broedmachine voor kwartels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zelf maken broedkast / broedmachine voor kwartels

    Hallo,

    Graag had ik willen weten of het mogelijk is om zelf een broedkast c.q. machine te maken voor chinese dwergkwartels.
    Mijn kwartels leggen eieren bij de vleet, maar broeden ze niet uit.
    Het hennetje gaat er wel op zitten, maar er komt verders niets uit.

    Heeft iemand voor mij tips en adviesen hoe en wat te gebruiken?

    Groeten,
    Monique B.

  • #2
    dat is logisch dat er niks uit komt omdat iedereen onderhand zijn kwarteleieren in de broedmachine doet en dan als de jongen ouder worden niet weet hoe ze hun jongen weer moeten opvoeden.

    maja ieder zijn lief hebberij
    Groeten, Ben

    Opmerking


    • #3
      Link

      Uit een eerdere tread: http://vogelcafe.nl/showthread.php?t=742

      Zijn de eieren dan wel bevrucht?
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ben86
        dat is logisch dat er niks uit komt omdat iedereen onderhand zijn kwarteleieren in de broedmachine doet en dan als de jongen ouder worden niet weet hoe ze hun jongen weer moeten opvoeden.

        maja ieder zijn lief hebberij
        sorry ik kweek veel kwartels die uit een broedmachine komen maar ze hebben er naderhand geen moeite mee om hunne jongen zelf uitte broeien

        Opmerking


        • #5
          ja beste lalol012 ga maar eens goed met die jongen verder je loopt een keer vast. waar je mee bezig bent is het voortplantingsproces van de kwartels op een niet natuurlijke manier voort te zetten en hierbij raken de jongen omdat ze niet door de ouders worden opgevoed vanzelf hoe het bebroeden en op te voeden kwijt.

          maja uitzonderingen bestaan ook. ik heb ze weleens gekocht van 2 kwekers 1 pop van natuurbroed ander uit broedmachine je raad wel welke pop/hen het wel deed en welke niet.

          mvg Ben
          Groeten, Ben

          Opmerking


          • #6
            Nestkast kwartels

            Hoi Monique,

            in een onze vogels van enkele jaren gelden stond een nestkastje in voor chinese dwergkwartels.
            Ik zal van de week eens kijken of ik het nog kan vinden en dan zal ik het hier erbij voegen.
            Groeten,


            -J.J.-

            Opmerking


            • #7
              De broedkooi

              Hallo,

              bijgevoegd is een bestandje waarop een bouwtekening staat van een kwartelbroedkooi.
              Bij mij werkt dit principe heel goed; waar eerst de eieren door de hele voliere verspreid lagen en niet bebroed werden, worden ze nu netjes in dit kooitje gelegd en uitgebroed. Niet alleen chinese dwergkwartels, maar ook andere (grotere) soorten maken hier dankbaar gebruik van (moeten wel de maten aangepast worden).
              Enkele tips:
              - Op de tekening staat dat er zink op de bodem ligt; met hout werkt het ook, en is eenvoudiger te verwerken.
              - Maak het dakje vast aan de zijkant, dat voorkomt dat het in het nest valt.

              Succes ermee!
              Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag.


               A.C.J. Fick (decembernummer Onze Vogels; 1986)
              Bijgevoegde Bestanden
              Groeten,


              -J.J.-

              Opmerking


              • #8
                Ik zal er een maken en het er mee proberen bij een koppel dat niet wil broeden
                Piet

                Opmerking


                • #9
                  Als ze dan toch niet zelf willen broeden.........

                  Hallo,

                  ik was net in de boekenwinkel en daar zag ik in een tijdschrift toevallig hoe je zelf een broedmachine kunt maken.



                  Mochten ze toch echt niet zelf willen broeden, kun je dit misschien proberen!
                  Groeten,


                  -J.J.-

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Monique B.
                    Hallo,

                    Graag had ik willen weten of het mogelijk is om zelf een broedkast c.q. machine te maken voor chinese dwergkwartels.
                    Mijn kwartels leggen eieren bij de vleet, maar broeden ze niet uit.
                    Het hennetje gaat er wel op zitten, maar er komt verders niets uit.

                    Heeft iemand voor mij tips en adviesen hoe en wat te gebruiken?

                    Groeten,
                    Monique B.
                    Hoi monique,

                    Je schrijft dat het hennetje wel gaat zitten maar er niets uitkomt ..dan broed ze toch wel of begrijp ik het verkeerd?
                    Als dat het geval is bevrucht het haanje misschien niet goed ...of is bv de luchtvochtigheid niet goed als ze in zand zitten is misschien een beetje voorzichtig sproeien met de plantenspuit in het hok een optie (niet teveel natuurlijk)

                    Het zou ook kunnen dat als je meerdere kwartels hebt lopen het hennetje te vaak gestoord wordt waardoor ze het broeden opgeeft ..bv. door een haantje dat haar steeds wil treden ...Je zou dus voor je een broedmachine maakt eerst kunnen kijken of het scheelt als je het haantje en evt. andere kwartels uit het hok haalt ... ook zelf niet teveel gaan kijken natuurlijk ....

                    Ik heb een hen van de japanse kwartel (soort waarvan gezegt wordt dat zelf broeden eruit gefokt is omdat het meer als legkwartel gebruikt wordt )Zij heeft vorig seizoen zelf gebroed alleen de eitjes waren niet bevrucht ...dit seizoen wil ik haar dus weer zelf laten broeden maar dan haal ik wel als het nodig is het haantje eruit ...Is even goed in de gaten houden ..ik hoop op die manier toch natuurbroed te krijgen bij deze hen ....

                    Maar goed lang verhaal maar veel goede schuilplekken en rust kan erg goed helpen ...

                    succes hoor

                    groetjes natasja

                    Opmerking

                    Working...
                    X