Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag van Het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vraag van Het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren

    Vraag van Het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren


    Het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) is een nieuwe, onafhankelijke stichting, opgericht door de gezelschapsdierensector in samenwerking met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Deze stichting heeft op korte termijn de ambitie de communicatie naar de (potentiële) kopers en houders van gezelschapsdieren te verbeteren. Op middellange termijn wil het LICG het kennisniveau van de (potentiële) kopers en houders van gezelschapsdieren versterken. Huisdiereigenaren worden zich hierdoor meer bewust van de consequenties van het houden van dieren. Kernwaarden zijn kwaliteit (zowel qua inhoud als qua vorm) en publieksgerichtheid.

    Het LICG is op dit moment bezig met het samenstellen van zogenaamde huisdierenbijsluiters. Deze bijsluiters, ter grootte van ongeveer 2 A4-tjes, zullen de allereerste basisinformatie bevatten voor potentiële kopers van een huisdier. In de toekomst zullen ook dieper gaande specials samengesteld worden.

    Op dit moment zijn wij bezig met het samenstellen van een huisdierenbijsluiter voor de botvink. Met betrekking tot de huisvesting van deze vink hebben wij de volgende vraag: kan deze vogel tezamen met andere vogelsoorten in één volière gehouden worden en zo ja: welke vogelsoorten zijn hiervoor geschikt en komen er dan nog specifieke eisen bij kijken (ik denk dan bijvoorbeeld aan afmetingen en mogelijkheden tot afscherming in het broedseizoen).


    Ik hoop dat de NBVV/SEC ons hiermee kan helpen. Ook zou ik graag van u horen of wij u in de toekomst, indien nodig, vaker zouden mogen benaderen met vragen over het houden van vogels.



    Met vriendelijke groet,


    Josefien Wallet

    beste bezoekers dit is een vraag die is gesteld aan de sec (staat ook op hun site).
    maar mijn vraag is in hoeverre moet men hierop ingaan?(ik denk van wel,maar........)
    hoe zal dit uitwerken in de toekomst? gaat men dit tegen de vogelsport gebruiken (op den duur),zoals iets in de trant van als je aan bepaalde punten niet voldoet dan mag je deze soort niet houden.
    is dit een soort van verlengde van de positieflijst die in volle ontwikkeling is?
    ik realiseer ook dat als men handvatten heeft (in de vorm van documentatie) men dit ook anders kan intrepeteren en voor andere doeleindes kan gaan gebruiken.(en evt kan meenemen in onderhandelingen over de toekomst vogelhobby).
    voorbeeldje vink word gehouden en gebroed in kooi van 2x2x1 en dit word dan opgepakt alszijnde gelijk de minimale maat of hoeveel vogels per kooi oid.
    maw vinken mogen dan niet kleiner meer gehouden of niet meer dan 2 per kooi oid.


    ik bedoel maar een BIJSLUITER ??????????????? waarvoor dan?
    als het alleen bedoelt is voor het (adviseren)begeleiden van beginnende kwekers ,oké,maar ben bang dat men steeds meer greep op de vogelsport wilt hebben en wilt gaan VERPLICHTEN.
    wat zal het volgende zijn TT kooien ,aantal dagen dat een show nog mag gaan duren ivm het welzijn van vogels?
    of zal men in de toekomst iets van een bewijs gaan eisen? of een bewijs van goed gedrag,huisvestingsmogelijkheid etc etc?

    nogmaals dit zijn overdenkingen van mij,staat 100% achter het feit dat men beginners wilt/moet begeleiden,dus ben positief tegenover dit initiatief maar voorzie wel beren op de weg in de toekomst (maar ben gelukkig geen helderziende).
    in mijn ogen is de beste "BIJSLUITER" (wat een rot woord eigenlijk ,net of dat een levend wezen een product is)de vogelbonden en met name de speciaalclubs waar men met vragen terecht kan.
    of moet men zo dadelijk bij elke verkochte vogel een standaard "bijsluiter" meegeven?(maw hoe willen ze dit in een vat gaan gieten)?
    vraagbaak? neem kontakt op met vogelclubs ,daar vind je correcte en up to date info (want in hoeverre kan men dit aktueel houden)?


    wat is uw denkwijze hierover?
    mvg

  • #2

    Opmerking


    • #3
      beste Henk,
      zoals gezegd ben ik ook voor (heb alleen vraag (tekens) geplaatst).
      maar vind het een beetje dubbelop allemaal (maar is mischien wel goed in het kader van de werkverschaffing ? ),waar kan men het beste info krijgen dan bij vogelbonden/speciaalclubs/plaatselijke verenigingen en dan nog de allerbeste de eerlijke kweker waarvan je de vogels bekomt?
      en die zijn toch ook voor iedereen bereikbaar/te vinden?
      lijkt mij beter en veelzijdiger dan een stem aan de andere kant van de lijn danwel 2 x opgestuurde A4-tjes over een betreffende soort.

      en dit geld voor de diverse dierensoorten (overal is wel een club oid van te vinden).


      waarom dan een "onafhankelijk" (wat wel afhankelijk is qua subsidies,dus hoe onafhankelijk is men ?) bureau?
      in het kader van 1 punt 1 duidelijkheid?
      krijgt men dan een info nummer waar men weer centjes voor moet betalen en dan antwoord krijgt(standaard antwoord) of door verwezen word naar bonden oid?

      mvg

      Opmerking


      • #4
        En kan men dan straks alleen nog maar vogels kopen bij een landelijke keten die als enige commerciele is aangesloten bij de licg of word elke vogel/dierenzaak door hun voorzien van de folders. groeten eddie

        Opmerking


        • #5
          onzin



          War is dit nu weer voor een ongein ?
          typics Nederlands weer een club of controlerende instansie er bij en ook weer subsidie natuurlijk !
          En het ministerie doet ook mee ja ja weer meer amtenaren !
          Waneer krijgen vogel vereeniginen subsidie voor het promoten van de vogel lief hebberij onder de jeugd of een goed verenigins lokaal zodat ze niet bij de plaatselijke kroeg baas hoeven te gaan schooien om ruimte ?

          Opmerking


          • #6
            Goed bedoeld waarschijnlijk,maar krijg hier een naar gevoel bij lijkt weer de richting op te gaan van regulering door de overheid.
            Straks moet je een diploma gaan halen.

            Groet,Michael

            Opmerking


            • #7
              Is helemaal niks mis mee.
              Bij alle produkten zit een gebruiksaanwijzing ,,dus als je een dier koopt is het ook heel goed als daar een beschrijving bij zit hoe je het dier moet verzorgen.
              Er worden in dierenwinkels nog steeds dieren verkocht zonder advies over de verzorging ,of met verkeerde adviezen. Veel winkels is het alleen maar te doen om omzet te maken.
              Koop je echter vogels bij een particulier -liefhebber ,dan zul je meestal wel verzorgings tips krijgen ,maar ook dat kunnen vaak niet altijd de beste zijn.

              Zelfs bij een kind krijg je een gebruiksaanwijzing ,die komen ze zelfs thuis brengen en je leren hoe je met je baby om moet gaan.

              Opmerking


              • #8
                animal schreef:
                Zelfs bij een kind krijg je een gebruiksaanwijzing ,die komen ze zelfs thuis brengen en je leren hoe je met je baby om moet gaan.

                hummmmm was ik zeker net niet thuis toen ze de gebruiksaanwijzing brachten.
                wie heeft er een kopietje van die gebruiksaanwijzing?

                ik heb de gebruiksaanwijzing ook niet gezien toen mijn kind uit de verpakking kwam, zat er echt niet bij hoor( ik heb nog wel gezocht)

                en tegen al die mensen met hun ontspoorde jongeren, zeker de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen

                tjonge wat een kul zeg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                ik denk dat je dit keer een keertje te ver doorgedraaft hebt animal , dit gegeven kan je toch niet doorprojecteren op kinderen,kom nou zeg.
                mvg

                Opmerking


                • #9
                  Zelf heb ik de vreemde gewoonte om gebruiksaanwijzingen nooit te lezen. Probeer liever zelf uit, zoek de info zelf op of volg mijn gevoel. Maar goed misschien leest een ander het wel.

                  Gr.

                  Wim

                  Opmerking


                  • #10
                    Bij een aantal dierenspeciaalzaken krijg je een "bijsluiter" als je een konijntje of cavia koopt, bij sommige al jaren. Goede tips om te proberen na aankoop goede zorg voor het dier te krijgen.
                    Ik denk dat dat bij vogels ook heel nuttig kan zijn.
                    Bijvoorbeeld het feit dat een kanarie of parkiet grit en maagkiezel nodig heeft, is bij zeer velen voledig onbekend, ondanks dat die soorten al jaren als huisdier gehouden worden.
                    Of een dier solitair kan leven of juist sociaal is, er zijn beslist meer punten waar niet vaak genoeg op gewezen kan worden.

                    Ik vind alleen de botvink nou niet echt echt goed gekozen als begin, ik zou zeggen begin met kanaries, parkieten en zebravinken. Er valt nog heel veel te verbeteren.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                      animal schreef:
                      Zelfs bij een kind krijg je een gebruiksaanwijzing ,die komen ze zelfs thuis brengen en je leren hoe je met je baby om moet gaan.

                      hummmmm was ik zeker net niet thuis toen ze de gebruiksaanwijzing brachten.
                      wie heeft er een kopietje van die gebruiksaanwijzing?

                      ik heb de gebruiksaanwijzing ook niet gezien toen mijn kind uit de verpakking kwam, zat er echt niet bij hoor( ik heb nog wel gezocht)

                      en tegen al die mensen met hun ontspoorde jongeren, zeker de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen

                      tjonge wat een kul zeg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                      ik denk dat je dit keer een keertje te ver doorgedraaft hebt animal , dit gegeven kan je toch niet doorprojecteren op kinderen,kom nou zeg.
                      mvg

                      Je zult dus echt zelf geen kinderen hebben ,anders zouw je weten wat "kraamzorg"inhoud ,,daar wordt de moeder precies geleerd wat ze allemaal moet doen ,en hoe ,,en daarna met het naar het consultatie bureau gaan wordt ook steeds verteld wat je wel en niet moet doen.

                      Dat ik dit over kinderen zeg ,komt doordat iemand zei dat het te ver ging om een dier als een ding te beschouwen waar een handleiding bij zouw moeten zitten.

                      En zo is het bij huisdieren ook helemaal niet verkeerd om er een soort handleiding bij te geven over huisvesting en voeding. Op sommige dierenvoeding verpakingen staan zulke dingen wel ,maar dan is het al te laat ,die handleiding moet je hebben als ,je een dier aanschaft ,en niet iedereen is zo slim om zelf eens te informeren ,voordat ze een dier nemen.
                      Als er handleidingen bij zouden moeten worden gegeven ,dan zouw een winkelier geen 4 kanarie mannen verkopen die te samen in een kooi van 50 x 40x60 moesten (die er ook bij werd verkocht).
                      De kanarie's vochten elkaar dood ,en de oude man waar dit aan is verkocht wist nergens iets van ,hoe dat zouw kunnen komen.

                      Opmerking


                      • #12
                        niet dat ik jouw een uitleg verschuldigd ben hoor ,( en dus heb ik de gehele motivatie toch maar weggehaald , ik denk echter wel "gelijk "te hebben in deze kwestie).

                        animal schreef:
                        en de oude man waar dit aan is verkocht wist nergens iets van ,hoe dat zouw kunnen komen.

                        antw:
                        er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel, er bestaat ook nog zoiets als autodidact zijn,m.a.w. uit eigen beweging bepaalde dingen komen te weten en dit zou vooral dan voor aanschaf moeten gebeuren.
                        als men een winkel binnenstapt en zomaar wat koopt dan helpt een "bijsluiter"ook niet.

                        waarom kan een ander niet net als ik zoveel/alles van een dier of iets(ding) komen te weten voordat er tot aankoop word overgegaan?
                        lijkt me veel wijzer.
                        en als je dat dan doet dan kom je veel meer te weten dan dat er ooit in 1 bijsluiter zou passen.
                        die ouwe man had bv eerst eventjes naar de bieb kunnen gaan, die ouwe man heeft toch tijd zat..............

                        Opmerking


                        • #13
                          Hhahahahahahahahahahahahahahahahahaha Animal

                          Animal schreef:

                          Je zult dus echt zelf geen kinderen hebben ,anders zouw je weten wat "kraamzorg"inhoud ,,daar wordt de moeder precies geleerd wat ze allemaal moet doen ,en hoe ,,en daarna met het naar het consultatie bureau gaan wordt ook steeds verteld wat je wel en niet moet doen.

                          Dat ik dit over kinderen zeg ,komt doordat iemand zei dat het te ver ging om een dier als een ding te beschouwen waar een handleiding bij zouw moeten zitten.

                          Antw:
                          Hhahahahahahahaa Animal Kraamzorg is 5 dagen een kind voor het leven.
                          Een kind heeft geen handleiding, dat heeft een eigen persoonlijkheid en daar kun je geen handleiding bij geven elk kindje mens is anders.
                          Kraamzorg en het consultatiebureau zijn echt geen handleiding hoor hahahahahahahahahaha ik moet echt heel erg hard lachen hierom geweldig.

                          Nee hoor een kind voed je op naar eigen goeddunken en zoals jij zelf het graag had willen hebben maar wel met grenzen. En heeel heeeeeelllll veeel liefde en geduld.

                          Vond het wel leuk om even zo te moeten lachen dank je. Oh ik heb zelf een dochtertje van 4 dus ik weet ook best wel een beetje wat ik nu zeg hahahahah
                          mvg Gerard 6

                          Opmerking


                          • #14
                            je zou het maar begrijpen zeg

                            dus jij heb ook geen kopietje voor mij gerard6
                            jammer.
                            kan ik het ook niet gebruiken bij mijn verzonnen kindje.
                            mvg

                            Opmerking


                            • #15
                              Nee hahaha

                              Winterkoning schreef:

                              dus jij heb ook geen kopietje voor mij gerard6
                              jammer.
                              kan ik het ook niet gebruiken bij mijn verzonnen kindje.

                              Antw:
                              Nee ik heb geen kopietje voor je, helaas Winterkoning
                              Zat erbij ons ook niet bij zal met de nageboorte (plecenta) weggooit zijn.
                              Je hebt wel een hele grote fantasie he. Hahahahahahahahahahahaha
                              Heb jij weer, wordt je weer niet gelooft hahahahahahahahahaaaaa
                              mvg Gerard 6

                              Opmerking

                              Working...
                              X