PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag van Het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren

winterkoning
24-08-2007, 11:04
Vraag van Het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren

Het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) is een nieuwe, onafhankelijke stichting, opgericht door de gezelschapsdierensector in samenwerking met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Deze stichting heeft op korte termijn de ambitie de communicatie naar de (potentiële) kopers en houders van gezelschapsdieren te verbeteren. Op middellange termijn wil het LICG het kennisniveau van de (potentiële) kopers en houders van gezelschapsdieren versterken. Huisdiereigenaren worden zich hierdoor meer bewust van de consequenties van het houden van dieren. Kernwaarden zijn kwaliteit (zowel qua inhoud als qua vorm) en publieksgerichtheid.

Het LICG is op dit moment bezig met het samenstellen van zogenaamde huisdierenbijsluiters. Deze bijsluiters, ter grootte van ongeveer 2 A4-tjes, zullen de allereerste basisinformatie bevatten voor potentiële kopers van een huisdier. In de toekomst zullen ook dieper gaande specials samengesteld worden.

Op dit moment zijn wij bezig met het samenstellen van een huisdierenbijsluiter voor de botvink. Met betrekking tot de huisvesting van deze vink hebben wij de volgende vraag: kan deze vogel tezamen met andere vogelsoorten in één volière gehouden worden en zo ja: welke vogelsoorten zijn hiervoor geschikt en komen er dan nog specifieke eisen bij kijken (ik denk dan bijvoorbeeld aan afmetingen en mogelijkheden tot afscherming in het broedseizoen).

Ik hoop dat de NBVV/SEC ons hiermee kan helpen. Ook zou ik graag van u horen of wij u in de toekomst, indien nodig, vaker zouden mogen benaderen met vragen over het houden van vogels.

Met vriendelijke groet,

Josefien Wallet

beste bezoekers dit is een vraag die is gesteld aan de sec (staat ook op hun site).
maar mijn vraag is in hoeverre moet men hierop ingaan?(ik denk van wel,maar........)
hoe zal dit uitwerken in de toekomst? gaat men dit tegen de vogelsport gebruiken (op den duur),zoals iets in de trant van als je aan bepaalde punten niet voldoet dan mag je deze soort niet houden.
is dit een soort van verlengde van de positieflijst die in volle ontwikkeling is?
ik realiseer ook dat als men handvatten heeft (in de vorm van documentatie) men dit ook anders kan intrepeteren en voor andere doeleindes kan gaan gebruiken.(en evt kan meenemen in onderhandelingen over de toekomst vogelhobby).
voorbeeldje vink word gehouden en gebroed in kooi van 2x2x1 en dit word dan opgepakt alszijnde gelijk de minimale maat of hoeveel vogels per kooi oid.
maw vinken mogen dan niet kleiner meer gehouden of niet meer dan 2 per kooi oid.

ik bedoel maar een BIJSLUITER ??????????????? waarvoor dan?
als het alleen bedoelt is voor het (adviseren)begeleiden van beginnende kwekers ,oké,maar ben bang dat men steeds meer greep op de vogelsport wilt hebben en wilt gaan VERPLICHTEN.
wat zal het volgende zijn TT kooien ,aantal dagen dat een show nog mag gaan duren ivm het welzijn van vogels?
of zal men in de toekomst iets van een bewijs gaan eisen? of een bewijs van goed gedrag,huisvestingsmogelijkheid etc etc?

nogmaals dit zijn overdenkingen van mij,staat 100% achter het feit dat men beginners wilt/moet begeleiden,dus ben positief tegenover dit initiatief maar voorzie wel beren op de weg in de toekomst (maar ben gelukkig geen helderziende).
in mijn ogen is de beste "BIJSLUITER" (wat een rot woord eigenlijk ,net of dat een levend wezen een product is)de vogelbonden en met name de speciaalclubs waar men met vragen terecht kan.
of moet men zo dadelijk bij elke verkochte vogel een standaard "bijsluiter" meegeven?(maw hoe willen ze dit in een vat gaan gieten)?
vraagbaak? neem kontakt op met vogelclubs ,daar vind je correcte en up to date info (want in hoeverre kan men dit aktueel houden)?

wat is uw denkwijze hierover?
mvg

henk
24-08-2007, 12:48
Beste winterkoning en anderen,

Je hoeft voor dit centrum niet bang te zijn. Het centrum heeft tot doel om het publiek voor te lichten over het houden van huisdieren, dus ook vogels. Ze doen dat niet in het algemeen maar willen dat eigenlijk voor alle soorten doen.
Je ziet dat het ministerie daaraan meedoet. De minister stelt zich namelijk op het standpunt dat zij zo weinig mogelijk wil regelen, maar dat de hobbybranche zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Vandaar dat dit instituut met subsidie werkt, maar b.v. ook het Platform Verantwoord Huisdierenbezit (PVH). Ik vind het een goede zaak dat mensen geïnformeerd worden als ze een huisdier willen aanschaffen en daarover ook informatie kunnen krijgen.

Met vriendelijke groet,
Henk

winterkoning
24-08-2007, 13:24
beste Henk,
zoals gezegd ben ik ook voor (heb alleen vraag (tekens) geplaatst).
maar vind het een beetje dubbelop allemaal (maar is mischien wel goed in het kader van de werkverschaffing ? ),waar kan men het beste info krijgen dan bij vogelbonden/speciaalclubs/plaatselijke verenigingen en dan nog de allerbeste de eerlijke kweker waarvan je de vogels bekomt?
en die zijn toch ook voor iedereen bereikbaar/te vinden?
lijkt mij beter en veelzijdiger dan een stem aan de andere kant van de lijn danwel 2 x opgestuurde A4-tjes over een betreffende soort.

en dit geld voor de diverse dierensoorten (overal is wel een club oid van te vinden).

waarom dan een "onafhankelijk" (wat wel afhankelijk is qua subsidies,dus hoe onafhankelijk is men ?) bureau?
in het kader van 1 punt 1 duidelijkheid?
krijgt men dan een info nummer waar men weer centjes voor moet betalen en dan antwoord krijgt(standaard antwoord) of door verwezen word naar bonden oid?

mvg

girlits
24-08-2007, 13:32
En kan men dan straks alleen nog maar vogels kopen bij een landelijke keten die als enige commerciele is aangesloten bij de licg of word elke vogel/dierenzaak door hun voorzien van de folders. groeten eddie

termeer
28-11-2008, 15:09
:mad:

War is dit nu weer voor een ongein ?
typics Nederlands weer een club of controlerende instansie er bij en ook weer subsidie natuurlijk !
En het ministerie doet ook mee ja ja weer meer amtenaren !
Waneer krijgen vogel vereeniginen subsidie voor het promoten van de vogel lief hebberij onder de jeugd of een goed verenigins lokaal zodat ze niet bij de plaatselijke kroeg baas hoeven te gaan schooien om ruimte ?

1956keanu
28-11-2008, 15:20
Goed bedoeld waarschijnlijk,maar krijg hier een naar gevoel bij lijkt weer de richting op te gaan van regulering door de overheid.
Straks moet je een diploma gaan halen.

Groet,Michael

Animal
28-11-2008, 17:01
Is helemaal niks mis mee.
Bij alle produkten zit een gebruiksaanwijzing ,,dus als je een dier koopt is het ook heel goed als daar een beschrijving bij zit hoe je het dier moet verzorgen.
Er worden in dierenwinkels nog steeds dieren verkocht zonder advies over de verzorging ,of met verkeerde adviezen. Veel winkels is het alleen maar te doen om omzet te maken.
Koop je echter vogels bij een particulier -liefhebber ,dan zul je meestal wel verzorgings tips krijgen ,maar ook dat kunnen vaak niet altijd de beste zijn.

Zelfs bij een kind krijg je een gebruiksaanwijzing ,die komen ze zelfs thuis brengen en je leren hoe je met je baby om moet gaan.

winterkoning
28-11-2008, 17:52
animal schreef:
Zelfs bij een kind krijg je een gebruiksaanwijzing ,die komen ze zelfs thuis brengen en je leren hoe je met je baby om moet gaan.

hummmmm was ik zeker net niet thuis toen ze de gebruiksaanwijzing brachten.
wie heeft er een kopietje van die gebruiksaanwijzing?:rolleyes:

ik heb de gebruiksaanwijzing ook niet gezien toen mijn kind uit de verpakking kwam, zat er echt niet bij hoor( ik heb nog wel gezocht):rolleyes:

en tegen al die mensen met hun ontspoorde jongeren, zeker de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen:rolleyes:

tjonge wat een kul zeg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik denk dat je dit keer een keertje te ver doorgedraaft hebt animal , dit gegeven kan je toch niet doorprojecteren op kinderen,kom nou zeg.
mvg

Bullfinch
28-11-2008, 17:58
Zelf heb ik de vreemde gewoonte om gebruiksaanwijzingen nooit te lezen. Probeer liever zelf uit, zoek de info zelf op of volg mijn gevoel. Maar goed misschien leest een ander het wel.

Gr.

Wim

Ton Koek
28-11-2008, 18:02
Bij een aantal dierenspeciaalzaken krijg je een "bijsluiter" als je een konijntje of cavia koopt, bij sommige al jaren. Goede tips om te proberen na aankoop goede zorg voor het dier te krijgen.
Ik denk dat dat bij vogels ook heel nuttig kan zijn.
Bijvoorbeeld het feit dat een kanarie of parkiet grit en maagkiezel nodig heeft, is bij zeer velen voledig onbekend, ondanks dat die soorten al jaren als huisdier gehouden worden.
Of een dier solitair kan leven of juist sociaal is, er zijn beslist meer punten waar niet vaak genoeg op gewezen kan worden.

Ik vind alleen de botvink nou niet echt echt goed gekozen als begin, ik zou zeggen begin met kanaries, parkieten en zebravinken. Er valt nog heel veel te verbeteren.

Animal
28-11-2008, 18:25
animal schreef:

hummmmm was ik zeker net niet thuis toen ze de gebruiksaanwijzing brachten.
wie heeft er een kopietje van die gebruiksaanwijzing?:rolleyes:

ik heb de gebruiksaanwijzing ook niet gezien toen mijn kind uit de verpakking kwam, zat er echt niet bij hoor( ik heb nog wel gezocht):rolleyes:

en tegen al die mensen met hun ontspoorde jongeren, zeker de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen:rolleyes:

tjonge wat een kul zeg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik denk dat je dit keer een keertje te ver doorgedraaft hebt animal , dit gegeven kan je toch niet doorprojecteren op kinderen,kom nou zeg.
mvg

Je zult dus echt zelf geen kinderen hebben ,anders zouw je weten wat "kraamzorg"inhoud ,,daar wordt de moeder precies geleerd wat ze allemaal moet doen ,en hoe ,,en daarna met het naar het consultatie bureau gaan wordt ook steeds verteld wat je wel en niet moet doen.

Dat ik dit over kinderen zeg ,komt doordat iemand zei dat het te ver ging om een dier als een ding te beschouwen waar een handleiding bij zouw moeten zitten.

En zo is het bij huisdieren ook helemaal niet verkeerd om er een soort handleiding bij te geven over huisvesting en voeding. Op sommige dierenvoeding verpakingen staan zulke dingen wel ,maar dan is het al te laat ,die handleiding moet je hebben als ,je een dier aanschaft ,en niet iedereen is zo slim om zelf eens te informeren ,voordat ze een dier nemen.
Als er handleidingen bij zouden moeten worden gegeven ,dan zouw een winkelier geen 4 kanarie mannen verkopen die te samen in een kooi van 50 x 40x60 moesten (die er ook bij werd verkocht).
De kanarie's vochten elkaar dood ,en de oude man waar dit aan is verkocht wist nergens iets van ,hoe dat zouw kunnen komen.

winterkoning
28-11-2008, 18:35
niet dat ik jouw een uitleg verschuldigd ben hoor ,( en dus heb ik de gehele motivatie toch maar weggehaald , ik denk echter wel "gelijk "te hebben in deze kwestie).

animal schreef:
en de oude man waar dit aan is verkocht wist nergens iets van ,hoe dat zouw kunnen komen.

antw:
er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel, er bestaat ook nog zoiets als autodidact zijn,m.a.w. uit eigen beweging bepaalde dingen komen te weten en dit zou vooral dan voor aanschaf moeten gebeuren.
als men een winkel binnenstapt en zomaar wat koopt dan helpt een "bijsluiter"ook niet.

waarom kan een ander niet net als ik zoveel/alles van een dier of iets(ding) komen te weten voordat er tot aankoop word overgegaan?
lijkt me veel wijzer.:rolleyes:
en als je dat dan doet dan kom je veel meer te weten dan dat er ooit in 1 bijsluiter zou passen.
die ouwe man had bv eerst eventjes naar de bieb kunnen gaan, die ouwe man heeft toch tijd zat..............

gerard 6
28-11-2008, 18:43
Animal schreef:

Je zult dus echt zelf geen kinderen hebben ,anders zouw je weten wat "kraamzorg"inhoud ,,daar wordt de moeder precies geleerd wat ze allemaal moet doen ,en hoe ,,en daarna met het naar het consultatie bureau gaan wordt ook steeds verteld wat je wel en niet moet doen.

Dat ik dit over kinderen zeg ,komt doordat iemand zei dat het te ver ging om een dier als een ding te beschouwen waar een handleiding bij zouw moeten zitten.

Antw:
Hhahahahahahahaa Animal Kraamzorg is 5 dagen een kind voor het leven.
Een kind heeft geen handleiding, dat heeft een eigen persoonlijkheid en daar kun je geen handleiding bij geven elk kindje mens is anders.
Kraamzorg en het consultatiebureau zijn echt geen handleiding hoor hahahahahahahahahaha ik moet echt heel erg hard lachen hierom geweldig.:D :D

Nee hoor een kind voed je op naar eigen goeddunken en zoals jij zelf het graag had willen hebben maar wel met grenzen. En heeel heeeeeelllll veeel liefde en geduld.

Vond het wel leuk om even zo te moeten lachen dank je. Oh ik heb zelf een dochtertje van 4 dus ik weet ook best wel een beetje wat ik nu zeg hahahahah:p

winterkoning
28-11-2008, 18:47
dus jij heb ook geen kopietje voor mij gerard6 :confused:
jammer.
kan ik het ook niet gebruiken bij mijn verzonnen kindje.
mvg

gerard 6
28-11-2008, 19:58
Winterkoning schreef:

dus jij heb ook geen kopietje voor mij gerard6
jammer.
kan ik het ook niet gebruiken bij mijn verzonnen kindje.

Antw:
Nee ik heb geen kopietje voor je, helaas Winterkoning :o
Zat erbij ons ook niet bij zal met de nageboorte (plecenta) weggooit zijn.:D
Je hebt wel een hele grote fantasie he. Hahahahahahahahahahahaha
Heb jij weer, wordt je weer niet gelooft hahahahahahahahahaaaaa

Bullfinch
28-11-2008, 20:17
:D Volgens mij hadden wij wel zo'n handleiding moeten hebben. Ik geloof dat wij 1,5 jaar geleden per ongeluk de baby weggegooid hebben en nu de placenta aan het opvoeden zijn.:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Zonder dollen: volgens mij moeten ze er sowieso een DVD o.i.d. bij doen want een vel papier werkt niet. Veel mensen zijn volgens mij het lezen verleerd. Verder is de verzorging van een dier (net als de opvoeding van een kind trouwens) niet op papier te vangen. Is iets heel persoonlijks; bepaalde algemene raadgevingen kunnen goed zijn. Maar men draaft weer eens door.

Vr. gr.

Wim

barmsijscabaret
28-11-2008, 20:29
In België heet deze instantie Kind & Gezin. Vaak is het hetzelfde euvel als met een dokter, 5 verschillende mensen en 5 verschillende versies. Tussen mijn twee kinderen zit 2 jaar verschil en wat bij de eerste moest, mocht al niet meer bij de tweede. En nee, dit gebeurde niet vorig millennium, maar deze eeuw.

In principe is het idee van een soort gebruiksaanwijzing niet slecht voor de petshopkanarie, -parkiet, -zebravink. Maar het is zo als Bullfinch schrijft, als je al op voorhand niet zelf de moeite kan nemen om wat te weten te komen over "het product" dat je wil aanschaffen ga je ook geen moeite doen om die vervelende bijsluiter (in hoeveel talen?) door te nemen, althans niet tot er zich problemen aandienen.

Enne ... WK, nu is eindelijk mijn muntje gevallen. Nu weet ik waarvoor die gigavolière gaat dienen. Das verdorie voor die ooievaar!

winterkoning
28-11-2008, 20:35
hahahahahahahahaahahahahahahhaahahhahahahahahahaha hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahahahahahhahahahahahaha
hou op,ga door
kom niet meer bij, zo toch weer lachend het weekend in gegaan.
thanks barmsijscabaret.:D :wave :wave:

theodoor
28-11-2008, 21:18
dan weten we nu toch aardig wat er in het hok bij wk gaat komen.
ooievaar konijn paard koikarpers en een denkbeeldig kindje ,eigenlijk best een mooie verzameling zo bij elkaar.:D
Garoeten theo

Zwartkopje
28-11-2008, 21:54
hmm, maar na 1 x kweken gaat hij toch weer verder?:p

molineti
28-11-2008, 22:56
Sorry, maar is het nodig om iemand zijn mening helemaal weg te lachen:confused:

Ook op dit forum heeft niemand de wijsheid in pacht,en is mee/napraten een gebrek aan kennis:)

]waarom kan een ander niet net als ik zoveel/alles van een dier of iets(ding) komen te weten voordat er tot aankoop word overgegaan?

Spontaan iets doen kan ook leuk zijn,gelukkig heb ik alsliefhebberdat nog,

Groeten Rene

ele
28-11-2008, 23:18
Ik denk dat je 'm gemist hebt Rene, hij lacht zoals ik het begrijp :huh om de ooievaar die bij winterkoning in de voliere moet.

gerard 6
29-11-2008, 07:32
Rene schreef:
Sorry, maar is het nodig om iemand zijn mening helemaal weg te lachen

Antw:
Nou ik moest gewoon heel hard lachen om de opmerking dat je bij een kind een handleiding krijgt. Als ik het nu terug lees moet ik er weer om lachen.
Het is gewoon de opmerking op zichzelf die ik geweldig vind:D .
En Winterkoning met zijn verzonnen kindje geweldig gewoon.
Bullfinch die nu de plecenta opvoed hahahaha is toch gewoon grappig.
Verder ben ik het zeer vaak eens met Animal dus zijn mening zou ik verder zeker niet belachelijk maken.:rolleyes:

Bullfinch
29-11-2008, 09:27
Sorry mensen. Dit is weekend meligheid. De lol ging trouwens niet om iemands mening maar een uit het verband gerukt citaat waar we even op door gingen. Meningen zijn duidelijk: de één vindt zo'n handleiding wel wat. De ander verwacht er niets van. Geeft niet toch?

Vanochtend trouwens m'n placenta weer de fles gegeven. Hij groeit goed.:D

Vr. gr.

Wim

winterkoning
29-11-2008, 10:46
theodoor schreef:
dan weten we nu toch aardig wat er in het hok bij wk gaat komen.
ooievaar konijn paard koikarpers en een denkbeeldig kindje ,eigenlijk best een mooie verzameling zo bij elkaar.

zwartkopje schreef:
hmm, maar na 1 x kweken gaat hij toch weer verder?

ja dat doe ik ook , de koikarpers voer ik aan de ooievaar ,konijn eet ik zelf op met de kerst en mijn denkbeeldig kind zet ik op dat paard , en stuur ze als ik het zat ben de wijde wereld in.
hahahahaha opgelost dat probleem.

@ molineti: zie antwoord ele

en kijk vervolgens nog eens naar dit zinnetje van bullfinch:
Vanochtend trouwens m'n placenta weer de fles gegeven. Hij groeit goed. :D

kan jij met droge ogen zeggen dat dit niet grappig is?????????????????
een spontane vent zoals jij kan toch wel spontaan lachen?
come on zeg
bij deze zal ik ook al geen grapjes meer maken dan :o (beloof niks,want dat komt spontaan allemaal).

Bullfinch
29-11-2008, 10:48
Winterkoning,

Ga vooral zo door! Niet alleen de humoristische maar ook de inhoudelijke antwoorden waardeer ik enorm. Leer elke dag weer dingen bij. Zie bijv. je antwoord op verschil tussen kuif- en theklaleeuwerik. Buitengewoon!

Vr. gr.

Wim

winterkoning
29-11-2008, 10:59
hoi die bullfinch,

nou leuk om te horen dat je het wel kan waarderen(is er toch nog iemand ,hahahahaha grapje :help gewoon een grapje toch weer :o ).
maar wat dat onderwerp betreft heb ik wel weer het gevoel dat het een soort test was ,want girlits vraagt wat en krijg daar van mij ( een ervarings )antwoord op,maar ik zie niks terug van ohhhh zit dat zo of iets van nee hoor klopt geen barst van o.i.d..
m.a.w. denk dat het een testje was om te kijken hoe of wat.

of het ligt aan mij mooie snelle schets................................(zou ook nog kunnen hoor).
maargoed ik probeer altijd antwoord te geven vanuit mijn ervaring,sommige zullen denken tjonge die vent denkt ook overal van af te weten zeg.
tja ........wat moet ik daarop zeggen...........er zijn meerdere waarheden mogelijk en ik "praat"alleen vanuit opgedane ervaring (met het onderwerp van discussie) meer niet.
de 1 zal het kunnen waarderen en de andere niet,prima, maar ik heb altijd 1 voordeel dat ik "het" kan bewijzen d.m.v. foto o.i.d. en die foto's zet ik er dan op en haal ze wat later weg,waarom?? omdat het mijn foto's zijn.............. en ik bepaal hoe of wat ermee.
ik hoef geen gelijk,ik wil ook geen gelijk ,maar gaande de weg blijk in de diverse topics dat er toch wel "iets" van waarheid in mij berichtjes zat.( en dat ik toch niet zo'n hele grote janl.l ben zoals vele denken).

een voorbeeldje (waarin ik weer belachelijk werd gemaakt) wat ik bedoel zie de relatie en datums van posten:
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=1814
een jaar later:
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=4128

en zo zijn er nog wel een paar, probeer de berichten goed op te nemen en als men echt leest wat er staat dan zal men het begrijpen,anders niet.

en voor iedereen die dit lezen wil:
tja ook ik kan animal zijn berichten soms waarderen hoor,maar vind dat hij soms het te ver doortrekt (meer niet).

mvg
zo ook deze topic laat ik vanaf nu links liggen.
mij te serieus op een verkeerde manier

girlits
29-11-2008, 13:08
Beschouw het absoluut niet als een test maar gewoon een vraag van iemand die wel wat maar niet alles weet.Wat informatie opnemen betrefd ben ik net een spons maar laat me alleen niet uitknijpen.:D Heb nog nooit kuif/theklaleeuwerikken in de hand gehad en ook nooit de soorten bij elkaar gezien.Kijk op div . vogelsite,s en overal staat dat ze moeilijk uit elkaar te houden zijn vandaar mijn vraag.Kon een tijdje terug twee leeuwerikken met kuif kopen maar de eigenaar wist ook niet welke van de twee het waren en ze waren niet gesext gezien de prijs is het afgeblazen van mijn kant uit.Omdat deze <kuif> nog steeds op mijn verlanglijstje staat probeer ik alleen maar om informatie in te winnen die ik eventueel bij aankoop kan gebruiken.Om iedereen die hier aan bijdraagt persoonlijk te bedanken vindt ik iets te ver gezocht.Heb trouwens niet zo veel veren om ergens in te steken;) De tekening van de vleugel was duidelijk wat het duimveertje betrefd de tweede snap ik niet helemaal.Vond de foto van de vleugels<veldleeuwerik> het duidelijkste Hoop dat je deze niet verwijderd voor ik ze ergens heb laten opslaan omdat ik dat zelf nog:eek: niet kan.Kijk dagelijks op vogelcafe leer nog steeds bij en zal als iemand wat vraagt en ik weet er wat van bijna altijd reageren.Vind het leuk als er positief op mijn bijdragen wordt gereageerd en lig niet wakker als dat niet gebeurd.
groeten eddie

Bullfinch
29-11-2008, 14:04
Exact. Ik lees alle bijdragen met interesse. Ik reageer natuurlijk ook niet overal op. De meeste vogels kweek ik zelf niet maar ik steek veel op van de know how van anderen. Mensen met zoveel ervaring als WK zijn zeldzaam en daar moeten we zuinig op zijn.

Dus Wk maar ook anderen: Ga zo door! Neem niet alles te serieus en ga ervan uit dat de kale letters soms anders overkomen dan iemand het bedoelt. Dat is het nadeel van dit medium: je kent iemands karakter en intentie niet. Zou sommigen van u best eens in levende lijve willen ontmoeten. :santa:

gerard 6
29-11-2008, 14:34
Ik kan mij enkel aansluiten bij de anderen Winterkoning gewoon lekker doorgaan want het is allemaal leerzame info.
Maar ook alle anderen lekker doorgaan natuurlijk :p .
Ook ik reageer niet overal op omdat ik van veel dingen of het gewoon niet weet of een ander je al voor is en je daar dan maar gewoon bij aansluit.
Maar de uitgebreide antwoorden en diepe info tot in detail en met bewijzen (al hoeft dat niet hoor geloof je zo ook wel) kan ik zeer waarderen Winterkoning. En ook de antwoorden van alle anderen hier op het forum.
Leren en leren en nog eens leren kun je ervan.
En ja ook ik zou wel eens een aantal mensen van het forum willen ontmoeten. Wie weet wat de toekomst bied.
Maar een lolletje op zijn tijd moet ook zeker kunnen vind ik.(een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, zo iets was het toch?)

Tja Lanius er is een hoop info verloren gegaan (zo'n kleine 700 berichten) maar ik ben blij dat ie er nog steeds op het forum is.
En ik moet zeggen dat er al weer een hoop goede nieuwe info voor in de plaats is gekomen.:D

girlits
29-11-2008, 14:54
Daar gaan we weer met de veren:) kan die man niet meer zitten:D .Straks loopt hij ook nog naast zijn schoenen.:cool: Weet iedereen wie hij is:rolleyes:
groeten eddie

Ton Koek
30-11-2008, 02:38
Een foto die op internet staat mag je gewoon opslaan op je eigen pc, voor eigen gebruik.
Het is echt niet moelijk.
Op je muis zitten (minstens) twee knoppen.
Zet de cursor (het pijltje of handje) op een plaatje dat je wil hebben
klik dan 1 keer met de rechtermuisknop
er komt dan een menutje in beeld
Kies daar "afbeelding opslaan als"
kies dan een map op je pc (bijvoorbeeld mijn documenten, dat is meestal de standaardinstelling)
Dan klik je op "opslaan" en hebbes
De foto staat dan op jouw computer en je kunt hem elke dag 10 keer bekijken. :)

Succes.

girlits
30-11-2008, 12:25
De vleugels zijn al gevlogen of ik kan ze niet weer vinden.:confused:
groeten eddie

termeer
01-12-2008, 12:08
Vraag van Het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren

Het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) is een nieuwe, onafhankelijke stichting, opgericht door de gezelschapsdierensector in samenwerking met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Deze stichting heeft op korte termijn de ambitie de communicatie naar de (potentiële) kopers en houders van gezelschapsdieren te verbeteren. Op middellange termijn wil het LICG het kennisniveau van de (potentiële) kopers en houders van gezelschapsdieren versterken. Huisdiereigenaren worden zich hierdoor meer bewust van de consequenties van het houden van dieren. Kernwaarden zijn kwaliteit (zowel qua inhoud als qua vorm) en publieksgerichtheid.

Het LICG is op dit moment bezig met het samenstellen van zogenaamde huisdierenbijsluiters. Deze bijsluiters, ter grootte van ongeveer 2 A4-tjes, zullen de allereerste basisinformatie bevatten voor potentiële kopers van een huisdier. In de toekomst zullen ook dieper gaande specials samengesteld worden.

Op dit moment zijn wij bezig met het samenstellen van een huisdierenbijsluiter voor de botvink. Met betrekking tot de huisvesting van deze vink hebben wij de volgende vraag: kan deze vogel tezamen met andere vogelsoorten in één volière gehouden worden en zo ja: welke vogelsoorten zijn hiervoor geschikt en komen er dan nog specifieke eisen bij kijken (ik denk dan bijvoorbeeld aan afmetingen en mogelijkheden tot afscherming in het broedseizoen).

Ik hoop dat de NBVV/SEC ons hiermee kan helpen. Ook zou ik graag van u horen of wij u in de toekomst, indien nodig, vaker zouden mogen benaderen met vragen over het houden van vogels.

Met vriendelijke groet,

Josefien Wallet

beste bezoekers dit is een vraag die is gesteld aan de sec (staat ook op hun site).
maar mijn vraag is in hoeverre moet men hierop ingaan?(ik denk van wel,maar........)
hoe zal dit uitwerken in de toekomst? gaat men dit tegen de vogelsport gebruiken (op den duur),zoals iets in de trant van als je aan bepaalde punten niet voldoet dan mag je deze soort niet houden.
is dit een soort van verlengde van de positieflijst die in volle ontwikkeling is?
ik realiseer ook dat als men handvatten heeft (in de vorm van documentatie) men dit ook anders kan intrepeteren en voor andere doeleindes kan gaan gebruiken.(en evt kan meenemen in onderhandelingen over de toekomst vogelhobby).
voorbeeldje vink word gehouden en gebroed in kooi van 2x2x1 en dit word dan opgepakt alszijnde gelijk de minimale maat of hoeveel vogels per kooi oid.
maw vinken mogen dan niet kleiner meer gehouden of niet meer dan 2 per kooi oid.

ik bedoel maar een BIJSLUITER ??????????????? waarvoor dan?
als het alleen bedoelt is voor het (adviseren)begeleiden van beginnende kwekers ,oké,maar ben bang dat men steeds meer greep op de vogelsport wilt hebben en wilt gaan VERPLICHTEN.
wat zal het volgende zijn TT kooien ,aantal dagen dat een show nog mag gaan duren ivm het welzijn van vogels?
of zal men in de toekomst iets van een bewijs gaan eisen? of een bewijs van goed gedrag,huisvestingsmogelijkheid etc etc?

nogmaals dit zijn overdenkingen van mij,staat 100% achter het feit dat men beginners wilt/moet begeleiden,dus ben positief tegenover dit initiatief maar voorzie wel beren op de weg in de toekomst (maar ben gelukkig geen helderziende).
in mijn ogen is de beste "BIJSLUITER" (wat een rot woord eigenlijk ,net of dat een levend wezen een product is)de vogelbonden en met name de speciaalclubs waar men met vragen terecht kan.
of moet men zo dadelijk bij elke verkochte vogel een standaard "bijsluiter" meegeven?(maw hoe willen ze dit in een vat gaan gieten)?
vraagbaak? neem kontakt op met vogelclubs ,daar vind je correcte en up to date info (want in hoeverre kan men dit aktueel houden)?

wat is uw denkwijze hierover?
mvg

beste mensen waar bemoeien jullie je eigelijk mee?
Want mensen die huis dieren houden zijn voor 95% echte dieren vrienden en lief hebbers en met de huidige wetgeving kan de overige 5% goed aan gepakt worden , als wij allemaal iesje pietjes meer belasting betalen zodat er
meer goed op geleiden politie kan komen.
Maar van veel verstand hebben ze niet in van welke dier soort ook en het samen werken met het ministerie trek ik zeer in twijfel !
Want dan vraag je niet in vogelcafe om samen werking met vogel bonden maar schrijf je die persoonlijk aan met je vragen.
En volgens mij weten ze nog eens niet hoeveel grote vogel bonden er in ons land zijn , namelik NBvv, anbv en bec.
Daar moeten ze zijn om antwoorden op hun vragen !
Maar volgens mij zijn dit particulieren die vergeten hebben hun geiten wollen sokken uit te trekken .
Beste vogelvrienden geeft deze figuren A.U.B. geen inlichtingen ze zijn er gewoon op uit elke vorm van viogelliefhebber de nek on te draaien .
Als ze zo oficeel bezig zijn dan krijgen ze gewoon inlichtinge bij de bonden !
Maar om dat natuurlijk niet lukt aan deze figuren proberen ze nu hier ohun inlichtigen te verkrijgen, stap er A.U.B niet in !!!!!!!

Animal
01-12-2008, 12:53
De meeste vogel/dieren liefhebbers/houders zijn geen lid van een club of bond ,,en juist voor hen zouw een bijsluiter zeer nuttig kunnen zijn.

Wie hier zo fel op tegen is ,weet waarschijnlijk van zich zelf al dat hij zijn dieren niet goed verzorgt/huisvest ,en begint zich nu bedreigt te voelen.

Als je met zulke instantie's mee werkt dan heb je ook inspraak ,maar doe je dat niet ,dan wordt er dus vanalles buiten je om beslist.
De vogel bonden zullen vast wel mee willen werken ,het is alleen maar goed voor de vogels ,en de vogelhobby ,en ook de goede naam van de vogelliefhebber.(voor zover ze nog een goede naam hebben).

barmsijscabaret
01-12-2008, 13:45
Wie hier zo fel op tegen is ,weet waarschijnlijk van zich zelf al dat hij zijn dieren niet goed verzorgt/huisvest ,en begint zich nu bedreigt te voelen.

Oppassen als je met dit weertype de bochten zo kort neemt …

De meeste vogel/dieren liefhebbers/houders zijn geen lid van een club of bond ,,en juist voor hen zouw een bijsluiter zeer nuttig kunnen zijn.

En gaan we met deze bijslijter dan ook de Amerikaanse toer op?

- Stop deze botvink niet in de microgolfoven om te drogen
- De botvink niet in de buurt van objecten warmer dan 60°C houden
- De voorgeschreven ring dient enkel en alleen over het pootje geschoven te worden

Lijkt me toch een beetje ridicuul.

Misschien kan je hier eens de bijsluiter voor rijstvogels plaatsen? Heb ik een idee hoe zoiets er zou moeten uitzien.

gerard 6
01-12-2008, 13:48
Oppassen als je met dit weertype de bochten zo kort neemt …

En gaan we met deze bijslijter dan ook de Amerikaanse toer op?

- Stop deze botvink niet in de microgolfoven om te drogen
- De botvink niet in de buurt van objecten warmer dan 60°C houden
- De voorgeschreven ring dient enkel en alleen over het pootje geschoven te worden

Lijkt me toch een beetje ridicuul.

Misschien kan je hier eens de bijsluiter voor rijstvogels plaatsen? Heb ik een idee hoe zoiets er zou moeten uitzien.

hahahahaha bijsluiter

winterkoning
01-12-2008, 14:02
antw:
ja zou kunnen maar wat te denken van de honderden boeken die er zijn, wat te denken van de plaatselijke vogelverenigingen waar men gratis avonden kan bij wonen dan wel inlichtingen winnen.

lijkt me voor alle partijen het beste.

antw: dit is weer de grootst mogelijke onzin die je maar kan bedenken

Als je met zulke instantie's mee werkt dan heb je ook inspraak ,maar doe je dat niet ,dan wordt er dus vanalles buiten je om beslist.
De vogel bonden zullen vast wel mee willen werken ,het is alleen maar goed voor de vogels ,en de vogelhobby ,en ook de goede naam van de vogelliefhebber.(voor zover ze nog een goede naam hebben).

antw: wel eens aan het feit van omdraaien gedacht???

inspraak in de vorm van info verstrekken, wat als die info nu alszijnde waarheid word aangenomen en vanuit die gedachte word er regelgeving op toe gepast.
bv: men stel als regel 2 vinken per kooi van een minimale 1kubieke meter inhoud.
nu heb ik een nestje vinken gekweekt 4 stuks, die zet ik in een broedkooi omdat ze niet bij de ouders in de voliere kunnen blijven zitten.
ik krijg controle,zit ik al gelijk fout,maar is dit zo,wie bepaald wat er op mijn hok moet gebeuren, wie bepaald de juistheid van kubieke inhoud?
m.a.w. meewerken kan juist ook de instanties een slaghout aanbieden waarmee de fatale klap kan worden uitgedeeld.aan de kweker die zo goed is voor zijn vogeltjes dat ze bij hem/haar tot broeden overgaan.....................en dat je dus in bepaalde periodes per jaar met een overvol hok zit.
nu kweek ik honderd vogels per jaar van allerei pluimage ,hoeveel hok inhoud moet ik dan gaan hebben voor de wet?( moet ik minder gaan kweken dan?( m.a.w. men gaat quota's opleggen op hoeveel er gekweekt mag gaan worden?,come on zeg dat kan toch niet?) tja en dan krijg ik weer te horen dat ik niet genoeg voor het instant houden van onze hobby doet).
nu heb ik een appartementje maar ben toch vogelliefhebber, dan zou ik geen vogels mogen houden omdat ik geen plek heb voor bepaalde afmetings kooien, terwijl vogels heel goed in een kleinere kooi kunnen dan dat word aangehouden zo straks.(of krijgen we dan een uitzondering op het arikel en mogen we ze wel houden maar ik ben niet goed genoeg(lees ruimte) om er mee te kweken;m.a.w: men gaat beslissen wie wel en wie niet mag kweken?).
nu heb ik de keuze om vogels te houden zoals ik wil,maar wat als men nu zegt dat je met europese vogels niet meer binnen mag kweken omdat dit tegen hun natuur is en dus niet goed voor hun welzijn?(m.aw. ik heb geen buitenplek voor dit soort vogels dus men gaat voorschrijven welke vogels ik allemaal niet mag houden)

lang leve vrijblijvend nederland, beroemd om zijn open gedachtegoed yeah wright

nu is het allemaal vrijblijvend ,ik denk dat het op zeer korte termijn wel eens wet zou kunnen worden.
nu word steeds vaker al bij rechtzaken/procesverbaal opmaak de "expertise" van LICG en PVH.ingeroepen, over hoe men te kunnen pakken op dierenwelzijn etc. want daar staan dus grotere straffen op dan bv een vogel waarmee je te laat was met ringen en je deze ongeringd danwel te groot geringd nu in voliere hebt zitten.( maar wie is LICG en PVH dan wel niet zijn die mensen zo deskundig???????? ik denk van niet want anders zouden ze de medewerking van bonden etc niet vragen).

maw beste animal ,men is aan het zoeken naar slaghout,meer niet.
denk daar maar eens goed over na .i.p.v losse flodders te strooien.

we nemen nog maar een voorbeeldje erbij: papegaaien beter niet alleen houden etc. etc.(en dat word dus wet)
nou heb ik een oma die al 43 jaar een papegaai heeft,die papegaai krijgt 24 uur per dag zeg maar aandacht, en verzorging.
is zij dan slecht voor de papegaai? (ik ben bij kwekers geweest en die zaten een stukkie slechter hoor in hun bevedering/vel).
joh dat beest heb het nog beter dan ik.

m.a.w animal men wil alles standariseren en kanaliseren en opzich is daar niks mis mee,maar men gaat te ver.
men doet net of de aspirant koper een IQ heeft van 0,0 ,kom nou stukkie zelfverantwoordingsgevoel hebben de mensen toch wel.

barmsijscabaret
01-12-2008, 14:30
hahahahaha bijsluiter

En terwijl lees je aandachtig :)

Ik vermoed dat je doelt op een ander topic waar ik dit éénmalig met anderen deed. In dat topic deed ik dat omdat iemand schreef dat ik boos zou worden als je iets verkeerd leest en mijn woorden eigenlijk helemaal verdraaid. Toen heb ik een paar vauten aangehaald om te laten zien dat het nog erger kon.

Op naar de bijslijter !

Ton Koek
01-12-2008, 14:35
men doet net of de aspirant koper een IQ heeft van 0,0 ,kom nou stukkie zelfverantwoordingsgevoel hebben de mensen toch wel.Dat is wat erg zwartwit gesteld. Ik heb jaren in een dierenwinkel gewerkt en ik kan je zeggen dat (nog steeds) heel veel mensen totaal onvoorbereid een dier aanschaffen.
Impulsaankopen zijn daar zelfs in de meerderheid. Goed geïnformeerde mensen kopen toch vaker langs andere kanalen hun dieren.

Juist voor die groep kopers lijkt me een handleiding, of eventueel zelfs een wettelijke regeling erg nuttig.

Voor het doemscenario dat jij schetst, zijn er eenvoudig geen mogelijkheden voor adequate controle, dus dat ik verwacht niet dat dat uitkomt.

winterkoning
01-12-2008, 14:37
time will tell

waar het om gaat ton is het feit dat men dingen op zwart en wit wilt hebben,
men gaat niet echt bij alle huizen langs om te kijken hoe of wat, echt niet.
het gaat erom dat als men een controle doet men handvatten heeft om aan vast te grijpen,daar gaat het om en dan word dus het vrijblijvende advies een zwaar iets in bepaalde zaken.

dat is dus de kern van dit hele verhaal .men wilt grip hebben/creeën.
opzich goed idee voor de nitwit die iets komt kopen (zoals ik zovaak al heb aangegeven)maargoed hoe goed ben je dan als handelaar/dierenzaak bezig? ( men doet de verantwoording dus via 1 A4 tje,lekker goedkoop en garandeert dus een lang gelukkig leven voor het betreffende dier,joh ik denk dat de mensen gaan denken ,hé ik krijg er papier bij zal dat voor onderin de kooi dienen?).
maw men kijkt er niet eens naar,als men al niet bereid is om zich in te lezen oid ,denk je dan dat ze zich wel gaan houden aan het papiertje/bijsluiter?
en hoe moet ik dit dan gaan invullen als mien op de hoek bij mij een zebravink komt kopen, moet ik dan ook zo'n papiertje meegeven? of moet ik hoor een test van bekwaamheid laten afleggen (m.a.w. men wilt weer iets maar het is niet of nauwelijk effectief en uitvoerbaar).

wat is de volgende stap?? het door mensen laten invullen van een koopcontract?( gebeurt al eigenlijk in de papegaaienwereld)
waar het mij omgaat is( de ontwetende helpen prima,maar er zijn andere mogelijkheden voor) wat nu als ze het voor andere dingen gaan aangrijpen?(bv , de tijdsduur aan TT of de kooigrote op TT dit dan vanuit het welzijn van de vogel gezien).
of we mogen geen rood meer voeren aan onze kanaries etc.
enja dit is al een punt van discussie in sommige kringen.(flauwe kul??? in amerika al jaren de werkelijkheid,dus nederland moet mee in dit soort dingen,toch?).

lees dit rapport er maar eens opna, en probeer te vinden de hoeveelheid invloed de bonden/de particulieren kweker hierin heeft.(gevraagd/gehoord zijn).
http://www.huisdieren.nu/files/bestanden/WildvangofNakweekverslagBreedijk.doc - -
en kijk ook eens hoeveel bv een (vrijblijvend en onafhankelijk )organisatie als de PVH in de pap te brokkelen heeft.
hoe vaker zulke organisaties genoemd worden in allerlei officiele rapporten hoe groter hun aanzien word en aangenomen word dat de betreffende instantie representatief/garant staat/ is voor wat er hier en daar geroepen word.

maw waarom laten ze ons niet gewoon gerust? de legale en massale import is er al af ,er zullen steeds minder soorten(diversiteit) gehouden gaan worden,m.a.w. het uitsterf beleid is al ingezet voor vele soorten en de overige soorten gaan steeds meer aan banden gelegd gaan worden.
hoe denkt men bv in de toekomst te gaan controleren of een bepaalde vogel vanuit illegale import afkomstig is ??????,juist ja alles moet geringd gaan worden (flauwekul???? ik denk van niet immers "legale "import is mogelijk tuurlijk,maar moet wel via nederlands aangewezen kweekstations en vogels moeten geringde nakweek zijn) m.aw. de eerste stappen zijn al gezet in dit jaren gaan durende proces.
en ja dit alles loopt nog niet vlekkeloos maar dat is dus het proces er worden meer en meer netten gemaakt en telkens worden de mazen kleiner (opzich prima ,maar val mij daar niet mee lastig als goedbedoellende kweker zijnde).

voorbeeld :
er is nota bene een wet die zegt dat er geen japanse nachtegaal (ongeringd in bezit) meer ingevoerd mag worden (ongeringde nakweek) en waarom is deze wet niet of nauwelijk controleerbaar (nu op dit moment en ook al jaren terug?) omdat er nog geen ringplicht is, dus wat word de eerste stap in het proces.........................juist alles ringen in de toekomst (hoelang het gaat duren dat weet ik niet ,ik heb geen glazen bol, wat ik wel heb zijn....................bepaalde bronnen).

maarja daar heb je dus gelijk een groot kern/hekelpunt te pakken,mien heeft 2 zebravinkjes in huiskamer voor de lol en kweekt ermee,mien heeft geen ringen ervoor, hoe gaat mien dit aanpakken? hoe gaat wetgever/handhaver dit aanpakken? mien verbieden om er mee te kweken? of mien bv verplichten om lid van bond te worden en ringen te laten bestellen?of gaan we weer een regeltje maken dat in dit soort gevallen........ nou ja nog meer onduidelijkheid in alles wat er nu al gaande is.

nog een voorbeeldje ,wie is er bekend met de nieuwe regel wat vervoeren van vogels betreft?
ik wel, heeft het gevolgen nu voor mij............nee maar is wel een voorbeeld hoe men van alle kanten de grip wilt krijgen over onze hobby.
m.a.w. een goed gecreeërd slaghoutje voor als het nodig is om bij bepaalde zaken te dienen en is het slaghoutje nog niet accuraat genoeg dan voeren "we"toch bepaalde toevoegingen toe.
zie ook deze tread:http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=3912

of nog zo'n staaltje regelgeving waar wij als goedwillende kwekers zo mee gebaat zijn:
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=3214

moeten we mee werken aan dit alles ja,moeten we alles maar accepteren nee.
ik ben bang dat de goedwillende kweker niet aan het woord komt in deze.
denk ik echt

ik wil niemand schofferen oid ,ik had deze topic heel lang geleden al erop gezet (24-08-07)en sindsdien zijn er nog geen positieve veranderingen gekomen voor jouw en mij ,als goed willende vogelhouder/kweker.

zijn die er wel dan hoor ik dat maar al te graag,maar kom maar niet aan met dit zoethoudertje:
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=4128
want dit slaat op niks voorals nog

winterkoning
01-12-2008, 17:59
stel ik ben kweker van agapornis fischerii

ik kweek jaren en jaren en ik besluit te stoppen ermee, ik heb inmiddels een hondertal vogels verzameld ,ik heb me toegelegd op de wildkleur en het verwezenlijke van de perfecte volgens standaardeis uitziende wildkleur/vorm,ik ring niet want A hoeft dit niet(wettelijk gezien) en B vind ik het flauwekul dan wel zonde van mijn geld(aanschaf ringen). tja je ben een Nederlandse boer of je bent het niet hé.

ik heb er geen zin meer in en verkoop alles aan een bekende, die man krijgt in 1 keer een honderdtal vogels in zijn tuin.
buurvrouw greet vind het maar herrie en die maakt melding van overlast etc. etc.
de nieuwe eigenaar zeg dat ze gewoon haar kop moet houden en lekker met zichzelf moet bemoeien.
nou ja greet kwaad natuurlijk en die haalt er diverse instanties bij.
en jawel hoor mooi in het pak komt er zo'n regeltjesgeilaard in zijn tuin en die ziet een hondertal ongeringde vogels zitten.
die regelgeilaard denkt aan 1 van zijn eenzame avonden achter de p.c. en denkt terug aan de spannende momenten hij heeft gehad met weer 1 van de zoveelste toevoegingen van regelgeving van europa/nederland.
hij denkt hoe te scoren : misschien deze er op los laten?:
http://www.hetlnvloket.nl/portal/page?_pageid=122,1780509&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_file_id=30388
hij denkt aan het moment dat hij het pdf file opende .............................................

en ja daar vind hij het pagina 10 ,het is verboden om zulke vogels nog langer in te voeren ,tjakka denk hij vol trots,hebbes en komt met de mooie uitspraak:
meneer heeft u deze vogels gekweekt? heeft u daar bewijs van?
uhh nee zegt de nieuwe eigenaar, die heb ik niet gekweekt,maar dat zijn ze wel hoor.
hummmm de regelgeilaard fronst zijn wenkbrauwen en komt met de splijtende woorden: KUNT U DAT BEWIJZEN MENEER want geringd zijn ze niet, ik zie geen kweekhokken/broedkooien etc etc.
poehe zegt de nieuwe eigenaar ,gelukkig heb ik het nummer nog van die meneer die ze mij verkocht heeft.
uiteindelijk gaat de regelgeilaard onbevredigd naar huis, de nieuwe eigenaar krijgt een dwangsom aan zijn broek wegens overlast en de buurvrouw kan door het geschil niet meer op de koffie komen.

zo en dat was weer een nieuw avontuur van dikkie dik.

en dan zeg ik altijd tegen mijn verzonnen kindje:
waar zit de kern van het verhaal???????????
waar zit de maffe regel ,die voor zoveel ongemakkelijke momenten zorgt in dit verhaal?
waar draait dit uiteindelijk op uit in de toekomst? hoe kan men dit gaan controleren in de toekomst?

ik weet het niet .................ringplicht????????voor deze vogels? en als deze een ringplicht krijgen waarom andere vogels dan niet? laten we beginnen met de vogels die op die zelfde lijst staan................. fictie of werkelijkheid?

oogjes dicht en snaveltjes toe,slaap maar lekker verder er is niks aan de hand/gaande.

gerard 6
01-12-2008, 19:58
Winterkoning
Geweldig verhaaltje voor het slapen gaan, Auw au mijn buik doet er pijn van.:D :D :help

Die Dikkie Dik hahahaha

winterkoning
01-12-2008, 20:52
nee grapje,ik dacht hoe kan ik het brengen?
mij gaat het dus om het grote plaatje/geheel, de grote boodschap :eek: is gewoon: de gewone man die van vogeltjes houd en deze verzorgt of kweekt die wordt zo onderhand murm geslagen van alle regeltjes en wetgeving.
en dan vind men het gek dat er steeds meer mensen afstand nemen en gewoon tegen alles in gaan en lekker hun eigen gang gaan.

ps: bedankt gerard6 voor het op juistheid in schatten, ik weet ook wel dat ik er teveel randzaken bijhaalt en doordraaft,maar het is wel gewoon 1 van de vele waarheden waar je als kweker/handelaar/liefhebber etc etc te maken hebt tegenwoordig.
waarom toch al die veranderingen doorvoeren? voor wie of wat dienen die veranderingen?dient het alleen en echt het goede(lees juiste) ?????
je zou zomaar de weg kwijt raken in vogeltjes land.
mvg

Henk3
01-12-2008, 21:26
Ik ben de weg al kwijt, waar haal je die pillen eigenlijk? Misschien kom ik dan nog weer op het rechte pad! Sjonge wat kan jij toch goed een verhaaltje in elkaar hangen. Erg leuk gedaan jongeman! (Of ouwe bok?)
Ha, ha, ha,

winterkoning
01-12-2008, 21:36
tja vrouw werkt in apotheek hé, dus die geeft me wel eens wat.
wat weet ik niet maar ze glimlacht er wel altijd bij als ze me de medicijnen geeft (op een rare/vreemde manier trouwens :eek: :eek: ).
wat de bedoelingen verder van haar zijn weet ik niet want ze blijft tegen me zeggen dat ze me lief vind,dus ............
wederom in de war (zijn het die vogels niet dan is het wel ......................).
maargoed je hebt ergens een foto neergezet waar je woont, ik zal een rode ballon oplaten stijgen met daaraan wat pilletjes en stuur hem jouw kant op,nu maar hopen dat ballonnenpiet er niet achter komt want die komt er nog een paar te kort heb ik vernomen(ging wat fout bij de intocht geloof ik dit jaar).

ach weet je wat het is Henk3 als je een kleintje hebt dan verzin je wel eens wat hé. het gaat niet om de inhoud ,maar het gaat om de tonatie hoe je het brengt.
las ik in een pedagogisch verantwoord boek over opvoeden van onzichtbare kindjes. :p
sorry kon het niet laten,zijn ook een beetje de spanningen hoor ,vrijdag krijgen we weer die rare vent op bezoek en ik doe het nu al bijna in mijn broek.
tjaha rijmen en dichten...............;)
mvg

Henk3
01-12-2008, 21:40
Ha, ha, een beetje een proefkonijn dus hé? Ha, ha. Nou ik denk dat het wel mee zal vallen. Je krijgt tenminste nog wat van d'r. Komt vast goed!!!!

O ja, wel op tijd verschonen zou ik zeggen. Die kerel met die jurk zal ook wel weer op hoepelen. Of je moet aardig wat uitgevreten hebben, dan ga je in de zak. Mee naar Spanje, maar dat geeft niet toch? Kun je daar eens vogeltjes gaan kijken.

winterkoning
01-12-2008, 21:43
neeeeeeeeeeeeeeeee konijn is pas met kerst henk3.
nou moet je me niet gekker maken dan dat ik al ben hé.
mvg

ik heb zo'n tena gejat uit de apotheek,kan ik lekker achter de pc blijven zitten.:o :eek: :o
ja lekker ben jij zeg .lees ik net je berichtje ,heb je er wat bijgepent, ik van schrik weer alles laten lopen.
want jij noemt nu weer dingen op waar ik nog helemaal niet aan gedacht had,,,,,,,,,,,,,,,,bedankt hé kan ik vanacht ook weer niet slapen.

Henk3
01-12-2008, 21:47
Pas dan wel ff een beetje op dat je niet in het open veld gaat rond struinen hé, tegen de kerst. Geen idee wat een tena is maar het zal wel iets zijn wat je in balans houd. Succes met jezelf in stand houden.

Piet
01-12-2008, 21:48
Nou volg ik het niet helemaal meer. Heb je je laatste portie legale paddo's gehad?:D :D :confused:

Henk3
01-12-2008, 21:50
Ik niet Piet, lust ik niet.

winterkoning
01-12-2008, 21:58
dit is een tena henk3

http://img384.imageshack.us/img384/9549/zlf2hpvtevwdk0.jpg (http://imageshack.us)
tja soms zegt een foto meer dan duizend woorden.
ENNE VOOR DE GOEDE ORDE FOTO KOMT VAN HET INTERNET HÉ stelletje grappemakers.

en wat die paddo's betreft ,volgens mij heb je gelijk hoor piet ,weet je nog die ene die tie op de foto heeft gezet? nou die heeft tie mooi laten drogen hoor en in stukjes gedaan.:p :D :p
en een mooi soepppie van gemaakt ,hele pan vol,hahahahahahahahahahahah heb ik uit betrouwbare bron hahahahahahahahaah

Henk3
01-12-2008, 22:00
ssssstttt,

Maar ik zie geen plaatje wk. (tena).

Piet
01-12-2008, 22:02
Nou WK, jij kunt er ook wat van. Zoveel inspiratie voor al die verhalen van je! Zou ik niet kunnen!:rolleyes:

winterkoning
01-12-2008, 22:02
echt niet henk3,moet je toch van die paddestoelen nu gaan afblijven hoor hahahahahaha
tja ik weet het piet,gek en geniaal liggen vlak bij elkaar toch?
nou geniaal ben ik i.i.g. niet dus.........................:o :help
mvg

Henk3
01-12-2008, 22:13
en nog een keer gekeken. Warempel ik zie je in een mooie tena. Ik dacht toch echt dat er geen foto stond zonet. Heb net laatste koekje op.

winterkoning
01-12-2008, 22:21
koekje erbij?
ouwe snoepert:D
oké ik stop vanaf nu,kom niet meer bij,spontaan weer alles laten lopen, tja lachspieren en andere zijn niet optimaal op het moment :p :o
mvg

ps: en dan nog zijn er mensen die zeggen dat ik geen informatie genoeg geef hier op cafe !!!!!!!!!snap jij dit nu?

Henk3
01-12-2008, 22:24
ik moet ook nodig ff plat, wie weet komt het volgende bericht weer van iemand die weer een on topic bericht plaatst. Maar ik heb geniet, hé, genoten.

termeer
20-12-2008, 23:56
:mad:

Beste mensen ,

Ik heb al jaren vogels die ik héél goed verzorg !
Maar van al die clubs opgericht door bemoeials , die nog geen Ekster van een huismus kunnen onder scheiden heb ik meer dan genoeg , Laten deze figuren nu eerst een in een bibiliotheek gaan snufellen en daar na een jaar rond minstens een maal in de week met een verrekijker vogels in de natuur bekijken.
En daarna veel vogelshows bezoeken En proberen bij lief hebbers op de hokken gaan kijken ,heel misschien weten zij dan een beetje waarover ze het hebben.
En beste mensen wekt nooit meer de sugestie in deze rubriek dat ik mijn vogels niet goed verzorg , want wat weten jullie daar nu van.
Ik durf mijn eigen naam te gebruiken en heb geen schuilnaam nodig en wie persoonlijk wil reageren hier bij mijn E-mail adres.

r.termeer5@upcmail .nl

RobK
21-12-2008, 01:33
R. Termeer zei;

En beste mensen wekt nooit meer de sugestie in deze rubriek dat ik mijn vogels niet goed verzorg , want wat weten jullie daar nu van.
Ik durf mijn eigen naam te gebruiken en heb geen schuilnaam nodig en wie persoonlijk wil reageren hier bij mijn E-mail adres.

Het laatste bericht in dit topic was alweer drie weken oud en nu komt u met dit ingezonden stuk? Ik zou het op prijs stellen als u uw punt zou verduidelijken.

Groet,

Rob.

RobK
01-01-2009, 13:57
Heren (en dames ook),

Het laatste bericht van Termeer en de berichten (in dit en enkele andere onderwerpen) van forumgangers die daar weer op hadden gereageerd heb ik verwijderd. Het bericht van Termeer (en niet alleen dit bericht van hem) probeert mensen te beschadigen, gaat over de discussie van nickname's enzovoort. Het beschadigen of beledigen van forumgangers gaan we om begrijpelijke redenen sowieso niet toestaan en de discussie over nickname's hebben we al eerder gehad (voor de "nieuwelingen"; lees het forumreglement).

Termeer is voor 'n weekje op een zijspoor geplaatst, hopelijk gaat het daarna beter.

Groet,

RobK, Moderator VogelCafé.

Enuhhhoja, Prettig Nieuwjaar! :santa: :santa: :santa:

Birdfarm
01-01-2009, 14:14
als jij wat beter de diverse topics zou lezen dan zouden misschien bij jouw de ogen opengaan.

Ja dat is wat er gebeurt als je je berichtjes wist, je kan het Topic niet goed meer lezen.

Greetzzz