PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie O Wie ?

winterkoning
21-08-2007, 13:17
wie heeft deze soortjes wel eens in het echt gezien?
Triclaria malachitacea
Prioniturus mada
wie heeft er info over gewoontes,kweekresultaat,aantallen in avicultuur etc etc?
was weer eens aan het opschonen van de pc en kwam deze vogels tegen qua benaming.(dat doe ik altijd dingentjes opslaan om later de info erbij te zoeken,maar mischien kan het ook gewoon hier)?
in het kader om de vogelvisie breed te houden.
bvd mvg winterkoning

Piet
21-08-2007, 17:10
Jij vond het weer tijd voor iemand anders om weer eens op zoek te gaan, hahaha. Daar gaat 'ie dan.

Triclaria malachitacea:
Blauwbuikpapegaai. Ze eten zaden, fruit, knoppen, nectar en wat insecten. Ze broeden in holtes in palmbomen. Zuid-Amerika. Schijnt tussen 1970 en 1980 wel in Nederland te zijn ingevoerd.

Prioniturus mada
Behoort tot de vlagstaartpapegaaien. Dit is de Buru-vlagstaartpapegaai, ik kom ook tegen BURU-spatelstaartparkiet. What's in a name. Indonesische eilanden. Er zijn denk tussen de 10 en 15 soorten/ondersoorten

Beide soorten heb ik nog niet bij particulieren of op TT's gezien. De blauwbuik heb ik gezien in Walsrode(Duitsland) en op Tenerife in het Loro Parque.
Van de vlagstaartpapegaai heb ik daar ook soorten gezien maar ik weet niet of dat precies de Buru was.

Ik zal nog eens wat boeken raadplegen of ik daar kweekresultaten tegenkom.

Piet
21-08-2007, 17:17
O ja, zo zien ze er uit. Zeg zelf maar welke de blauwbuik is.

Piet
21-08-2007, 18:50
De blauwbuikpapegaai is de enige in de familie, heeft geen ondersoorten.

De Buru vlagstaartpapegaai hoort tot de Prioniturus familie. Als ik goed heb geteld zijn er 9 soorten binnen de familie(of heet het geslacht) waarvan de buru er één is(mada). De mada heeft geen ondersoorten maar de andere soorten hebben allemaal 1 of meer ondersoorten. Het totaal aantal is hoger dan de 15 die ik eerder heb genoemd.

Het is dus idd weer een kwestie van soorten/ondersoorten maar ja wie stelt er dan ook van die lastige vragen:D

Ik wens je veel succes als je op zoek gaat naar deze vogels.

Henk3
21-08-2007, 20:30
http://www.papageien.org/HJP/SP/ARATINGIDAE/data_triclaria.html
http://www.birdlife.org/datazone/ebas/index.html?action=SpcHTMDetails.asp&sid=1692&m=0

jan de nijs
22-08-2007, 12:31
Winterkoning dan moet je wel een nieuwe naam krijgen :KROMBEKJE !!!!!

theodoor
22-08-2007, 22:10
van harte gefeliciteerd mijnheer Winterkoning,de borrel heb ik genomen en wacht met smart op de volgende 501 onzinberichten

Henk3
23-08-2007, 09:38
Ik krijg er maar niks ingetapt, mijn glas blijf leeg. :cool: Maar toch gefeliciteerd hoor!

Henk3
23-08-2007, 12:23
Winterkoning
876 berichten Ja, ik snap het zelf ook niet. Maar er zijn er die er nog meer opgezet hebben hé! Mooi kweekverslag trouwens in onze vogels van die Timalie van de fam. Bakker hè.:rolleyes: