PDA

Bekijk Volledige Versie : pikken

bootman
18-08-2007, 23:02
ik heb een koppel engelse grasparkieten
en die pikken de jongen dood zodra ze net uit het hest komen
wat kan ik daar aan doen
de pop eruit of de man eruit
of alle twee van de kweek halen
wie kan me daar bij helpen:help

Henk3
19-08-2007, 09:45
bootman, ik heb geen idee waarom je parkieten dit doen. Heb je enig idee wie dit doet? De man of de pop?
Zo nee, uit selecteren. Niet meer voor de kweek gebruiken.
Weet je wel of het de man of de pop is, dan is het simpel. Degene die dit op zijn geweten heeft niet meer inzetten. Misschien zijn de vogels te jong?
Of misschien eens een ander nestblok uitproberen, ik zeg maar wat hé!
Of heb je de grasparkieten misschien bij andere soorten parkieten in zitten?

herman
19-08-2007, 13:25
Hallo Bootman,

Het komt wel vaker voor en ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt. Meestal gaat het wel goed maar als het gebeurt,gebeurt het meestal als de jongen nog in het blok zitten en de pop aan een nieuw legsel wil beginnen/is begonnen. Het is een soort sterk territoriumgericht gedrag.
Meestal is de pop de boosdoener maar ook de man bezondigd zich er wel aan.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er in het zaadmengsel iets teveel hennep en/of gepelde haver zit. Deze zaden bevorderen de broeddrift (de vogels worden er ook vet van als ze teveel krijgen) .
Er zijn veel kwekers die een soort beschermplateautje maken waar de jongen eventueel onder kunnen kruipen om zichzelf hiertegen te beschermen. Zie onderstaande website bij tips en tricks! Deze kweker gebruikt al jaren een dergelijk plateau. Een vogel die dergelijk gedrag blijft vertonen zou ik zeker uitsluiten maar ik zou eerst nog een andere combinatie met zo,n vogel proberen.

http://members.home.nl/hermanbolscher/

Groet,

Herman

bootman
19-08-2007, 18:00
ik heb de vogels in broedkooien zitten
en allebei de vogels doen want ze hadden allebie de kop onder bloed zitten
de jongen waren wel heel opdringerig ze zaten de man de hele tijd achterna
en de hele dag schreeuwen maar kregen voer zat
zou het kunnen dat de vogels gestrest waren van het geschreeuw?

rob 2
20-08-2007, 20:24
Bootman heb je ruime kooien dan zou je mischien wel eens takken in kunnen zetten voor de afleiding en dat ze elkaar ook even uit de weg kunnen gaan minger stress vrg Rob.

frieseparkiet
26-08-2007, 08:11
haal de pop er maar bij weg
groet henk

Ben86
26-08-2007, 09:41
wat herman zegt klopt 2e deel over beschermplateautje heb ik ook vaak gehoord heeft iets temaken met dat de oudere vogels nieuw nest willen gaan maken en de jongen niet te dicht in de buurt willen hebben van het nest ofzoiets stond voor een niet zo hele lange tijd terug in onze vogels artikel over.

mvg Ben

flyingdebs
02-09-2007, 18:11
hallo bootman,dit is een heel vervelend probleem!!
ik heb jaren engelse grasparkieten gekweekt,en had ook regelmatig dit probleem,heb al vanalles geprobeert sprays ,vaseline ,hokje op de grond,babykooitje enz.niets hielp bij mij ik heb uiteindelijk de boosdoener uit geselecteerd,maar een ruim hok met een aantal takken dat klinkt wel goed denk ik,zitten ze niet zo op elkaars lip.
groeten flyingdebs-0-

Wim van der Waal
08-09-2007, 23:34
Een babykooitje aan de buitenkant van het voorfront werkt goed. De jongen worden dan door de tralies gevoerd.
Gewoon een plankje schuin in de kooi zetten zodat de jongen weg kunnen kruipen werkt ook vaak goed.

bootman
09-09-2007, 21:01
iedereen bedankt voor de reactie
ik probeer het nog een ronde met dit koppel en met een bakje in de broedkooi
lukt het niet dan gaat het koppel uitelkaar