Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kanarie met vlieg problemen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kanarie met vlieg problemen.

    Al jaren heb ik altijd wel 1 kanarie met vlieg problemen.Ze doen het verder goed,maar komen niet omhoog.Op dit moment heb ik er weer 1.Zet je hem op je hand dan vliegt hij keurig naar de grond en daar blijft hij dan ook.Vlak naast voer en waterbak.De vogel is verder tierig en afgelopen winter was er 1 die je ook nog kon inzetten voor de broed.De vogel die ik nu heb,heb ik vanmorgen nog nagekeken omdat alles in de rui is.Dit ziet er ook goed uit.Het probleem blijft ook en gaat niet over,is mijn ervaring.
    Heeft iemand misschien een antwoord?Alvast bedankt.

  • #2
    ik weet hier over dit soort gevallen niet zoveel ben geen dierenarts ofzo. maar wat ik zou doen is kijken welke vogels dit hebben en of er verband is tussen de vogels die dit hebben als dit familie is zou dit erfelijkheid kunnen zijn en zou je deze vogels moeten uitsluiten van de kweek.
    in de natuur worden deze vogels op gegeten. dus als je een goede sterke stam wilt opbouwen zou ik deze vogels mits ze verder niet echt van waarde zijn niet gebruiken.

    mvg Ben
    Groeten, Ben

    Opmerking


    • #3
      Kanarie met vlieg problemen.

      Ben,bedankt voor je reactie.Even een kleine aanvulling.Een jaar of 3 geleden was het een groen,vorig jaar een gele en nu een blauwe.Het is moeilijk om hier een link tussen te leggen,maar ik kweek met groen, blauw en geel.Mogelijk dat die groenen familie zijn,maar de gele kan ik dan weer niet plaatsen,of het moet dan een toeval treffer zijn.

      Opmerking


      • #4
        Hallo Dhr Smit
        Worden Uw vogels geent??
        Zo ja dan is de kans erg groot dat bij het enten er elk jaar een vogel in zijn vleugelspier geraakt wordt en dit voor altijd verlamd blijft !!
        Maar dan moet hij voor de enting wel goed hebben kunnen vliegen.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door E.F.P.SMIT
          Vlak naast voer en waterbak.De vogel is verder tierig en afgelopen winter was er 1 die je ook nog kon inzetten voor de broed..
          IETS snap ik niet helemaal .... hoe kan een vogel die niet kan vliegen wel goed zijn voor de broed ???? nestkastje op de grond?

          leg dat eens uit. Een oplossing of antwoord op je vraag heb ik echter niet (sorry).

          groetjes aussie

          Opmerking


          • #6
            Kanarie Met Vliegproblemen

            Als een kanarie niet kan opvliegen en je komt zoiets elk jaar tegen,dan
            is het goed mis. Dat duidt op zwakte. Kanaries horen speels rond te vliegen.
            Misschien klopt er iets niet met het voer. Te oud? Schimmel?(dan trek je draden als je uit de zak schept). Wat is de temperatuur? Wat zijn de
            verhoudingen van de diverse zaden? Wat voor eivoer wordt er verstrekt?
            Is dat vers? Groenvoervoorziening?
            Als dat allemaal ok is,dan kan je je idd.afvragen of het niets erfelijks is.
            Dan heb je een probleem,want in familieverband fokken,kan alleen met
            100% gezonde en sterke vogels met heel goede eigenschappen.
            Vr.groeten van
            ANTONI
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              niet kunnen vliegen

              Beste Meneer Smit.Heb je de drinkfles aan een draad hangen of staat hij op de grond.Als het aan een draad hangt dan kan er een vogel tegen aan vliegen.Kneuzingen of gebroken vleugel tot gevolg.
              GRT Teunis

              Opmerking


              • #8
                Kanarie met vlieg problemen

                Voor Aussie.Een kanarie die niet kan vliegen is best mee te broeden.Mijn broed kooien zijn ongeveer 40x40cm,dus dat is geen probleem.Het enten ging dit jaar niet,simpel omdat ik geen entstof kon krijgen.
                Het blijft bij deze vogels vreemd dat ze wel normaal van je hand naar de grond vliegen en goed neerkomen.
                Mogelijk dat het toch iets met voer is,zoals Antoni schrijft.Op dit moment geef ik ze normaal voer met niet al te veel ei voer.
                Het drinken staat deels op de grond en ik ben sinds kort over gegaan op de tuit flesjes.Dus alles dubbel.Waarom heeft altijd maar 1 vogel van de honderd dit probleem?
                Het kan inderdaad erfelijk zijn met een toevalstreffer van een andere kleur er tussen door.

                Opmerking


                • #9
                  bij ons gebeurt dit ook wel eens tijdens de rui dat een vogel niet kan vliegen en dan kan die ook zich langzaam laten neerstrijken op de grond vanaf een hoogte min. een meter. dus dat is niet raar hoor komt echt heel vaak voor.

                  maar bij u is wel degelijk iets mis. maar al wel nagekeken in welke bloedlijnen dit zat? de ouders al opgespoord?

                  en 1 van de honderd?

                  wanneer is het u opgevallen dat de vogel niet kan vliegen? vanaf het begin al of wat later? wat dus op een ongelukje zou kunnen lijken misschien vechten ofzo?

                  mvg Ben

                  ps. als je honderd vogels kweekt elk jaar en er 1 iets mankeert doe je het echt niet slecht hoor dat red echt niet iedereen.
                  Groeten, Ben

                  Opmerking


                  • #10
                    Kanarie met vlieg problemen

                    Natuurlijk allemaal alvast bedankt voor de reacties.Mogelijk heeft Ben gelijk en zou het de rui kunnen zijn,ware het niet dat de vogels toch bijna alle slagpennen hebben.Het zijn trouwens geen jonge vogels die dit probleem overkomt,maar vogels van 2 of 3 jaar oud.
                    Ik kweek ook geen 100 jongen,maar hooguit een stuk of 40.Nog te weinig trouwens.In totaal heb ik een 100 vogels.De vogels hebben vorig jaar een terug slag gehad door emigratie,maar ik heb inmiddels een jaar of 6 intensiever vogels en er zit er ieder jaar wel 1 tussen.Mogelijk toch vererving.

                    Opmerking


                    • #11
                      Moeilijke vliegers

                      Misschien is de moeilijke vlieger wel een beetje te zwaar. Blaas de veren bij de buik eens weg en controleer of er niet een mooie ronde gele buik te zien is. Je hebt wel eens zo'n vogel die de baas is en altijd het eerst de lekkere zaadjes op komt halen. Eventueel apart opkooien met wat mager zaad of de zaadbak op een iets minder gemakkelijk toegankelijke plaats voor de dikzak zetten.

                      Groet,

                      Rob.

                      Opmerking


                      • #12
                        Kanarie met vliegproblemen

                        Het blijft toch allemaal een beetje koffiedik kijken op afstand.
                        Ik kan je wel zeggen,dat ik dit probleem nog
                        nooit ben tegengekomen ook niet bij ruiende kanaries.
                        Gewoon alles nog eens de revue laten passeren en dan maar eens kijken waaraan het schort.
                        Succes en ik hoop nog wat te horen op het forum.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          kanarie met vleigproblemen

                          We zijn inmiddels al weer een tijdje verder en het vogeltje zit nog steeds op de grond.Ziet er verder tierig uit en lijkt niets te mankeren.
                          Blijkbaar een nieuw soort kwartel?
                          Kan natuurlijk ook een luie vogel zijn.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door E.F.P.SMIT
                            We zijn inmiddels al weer een tijdje verder en het vogeltje zit nog steeds op de grond.Ziet er verder tierig uit en lijkt niets te mankeren.
                            Blijkbaar een nieuw soort kwartel?
                            Kan natuurlijk ook een luie vogel zijn.
                            Ik heb net zo'n vogel.
                            Hij is zo uit het nest gekomen en sindsdien zit hij op de grond.
                            Hij kan overigens wel vliegen,dat moet hij wel anders kan hij niet bij de drinkfles.
                            Hij eet van de grond,op de voerbak heb ik hem nooit gezien.
                            Hij fladdert maar wat en is verder gezond en begint gewoon te zingen.
                            Hij kan wel tot bovenin de voliere komen en in het nachtverblijf.

                            Hij doet het eigenlijk best aardig.

                            groet
                            Marcel
                            http://waterslagerzangkanarie.web-log.nl/

                            Opmerking


                            • #15
                              Er is een bepaalde mutatie ( ik weet dat ze er zijn bij de grasparkiet) waarbij de haakjes aan de baarden van de veer er niet meer zijn en dus de veer wel volledig lijkt, maar niet is. Zonder die haakjes heeft de veer geen draagvermogen tijdens het vliegen. Was dat nou 'Silk', ik weet het niet meer.
                              Misschien dat onze mutatie experts jan en piet hier iets van weten?

                              Greetzzz

                              Opmerking

                              Working...
                              X