Mededeling

Collapse
No announcement yet.

man of pop?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • man of pop?

    Wie kan mij vertellen wat de linker vogel is, man of pop? De foto is van enkele weken terug en de linker vogel heeft nog steeds dezelfde kleur neusdoppen... De andere is nu echt een man, blauwe doppen. Ik vermoed dus dat het twee mannen zijn op de foto



    Groet,
    Edo

  • #2
    Hallo Edo,

    Volgens mij is het een man.
    groetjes petra.

    Opmerking


    • #3
      man of pop?

      Ik vind het nog moeilijk te zien
      den vogels zijn zo te zien nog erg jong?
      dus kan je nog niet echt zien wat
      het geslacht is. En de ene vogel toont eerder dan de andere

      groet pascal
      groeten uit apeldoorn

      Opmerking


      • #4
        ik denk ook een man

        Opmerking


        • #5
          Ik de volgels 6 weken geleden gekocht bij een ervaren hobby kweker. Die heeft me 4 jonge parkieten verkocht als 2 mannen en 2 poppen, en was aardig zeker van zn zaak! Als ie het mis had mocht ik terugkomen hoor om om te ruilen zodat ik twee koppels zou krijgen....

          Een van de vogels is verdronken in de waterbak, waarschijnlijk een pop. De andere overgebleven vogel (niet op de foto) is een pop... Ik wacht nog even en dan kan ik dus zeer waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe (minder ondernemende) pop.

          Opmerking


          • #6
            man of pop?

            Ik denk niet als de vogels nog zo jong zijn dat je met 100 procent
            kunt zeggen wat het geslacht is. Op de foto is volgens mij heel duidelijk te zien dat de vogels erg jong zijn.
            zekerheid heb je pas als de neusdoppen op kleur zijn

            groet pascal
            groeten uit apeldoorn

            Opmerking


            • #7
              Gezien beide recessief bont zijn,zal de neusdop bij een man NOOIT blauw worden,wel blijft hij glad en bij een pop bruiner en ruwer.
              het is zo bij alle recessief bont voming bij kromsnavels/parkietachtige is er optisch geen geslachts verschil meer waarneembaar,wanneer je een bonte zie en je ziet ook dat dit herkenbaar een man is dan is het dominant bont.
              Bij een aantal soorten parkieten,o.a de grasparkiet heb je zowel de recessief als dominant bontfactor,maar kijk maar bij bonte valkparkieten roodruggen hier is geen verschil tussen man en pop uiterlijk wel vaak zie je qua model/kopvorm /formaat de verschillen nog bij een aantal soorten.
              Door de eerder genoemde gladde neusdop is de grasparkiet nog wel herkenbaar,maar in feite zien alle recessief bonte eruit zoals een pop,man kenmerken verdwijnen in kleur en tekening en veel kwekers passen hier dan ook DNA op toe om het geslacht zeker te weten,
              maar mijn indruk is dat de linkse vogel een man is ondanks zijn nog jonge leeftijd

              Jan de Nijs,Curacao

              Opmerking


              • #8
                En zien jullie het nu???

                Allen,

                Nog maar eens twee fotos. De andere twee zijn verdwenen omdat de site waar die stonden niet meer bestaat.

                Nu zijn we meer dan een half jaar verder. Kan iemand het nu zeggen?


                en samen met een parkiet die dezelfde tijd geboren is en duidelijk een pop is:

                Opmerking


                • #9
                  ben er niet goed in, maar om toch ook te trainen:

                  man, ik mis de witte ringen om de neusgaten welke bij een pop zichtbaar zijn
                  Mijn Site

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik denk ook dat het een man is. Maargoed het is ook een jaar of 10 geleden dat ik ze voor het laatst had..
                    Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt, je moet er toch op een gegeven moment achter komen.
                    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik ben dus vanaf nu op zoek naar een overjarige blauwe pop

                      Edo

                      Opmerking


                      • #12
                        Je kan het toch makkelijk aan het gedrag en geluid zien en horen.

                        Opmerking


                        • #13
                          Gedrag en geluid ????

                          Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                          Je kan het toch makkelijk aan het gedrag en geluid zien en horen.
                          Hallo Marx,

                          Ik heb al een kleine 40 jaar Engelse grasparkieten maar zou niet weten hoe ik een man en pop door geluid en/of gedrag kan onderscheiden.
                          Het enige gedragsverschil dat ik ken is dat mijn mannen bijna nooit bijten en mijn poppen bijna altijd!
                          Volgens mij is dat een bijna onfeilbaar middel om poppen al heel vroeg (al in het blok) te onderscheiden van de mannen. Ook kun je als ervaren kweker het al heel vroeg (ook vaak al in het blok) zien aan de neusdop maar ook aan de kopvorm.
                          Leg je me nog even uit hoe het zit met gedrag en geluid?
                          Lijkt me heel leerzaam!!

                          Groet,

                          Herman

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door herman
                            Hallo Marx,

                            Ik heb al een kleine 40 jaar Engelse grasparkieten maar zou niet weten hoe ik een man en pop door geluid en/of gedrag kan onderscheiden.
                            Het enige gedragsverschil dat ik ken is dat mijn mannen bijna nooit bijten en mijn poppen bijna altijd!
                            Volgens mij is dat een bijna onfeilbaar middel om poppen al heel vroeg (al in het blok) te onderscheiden van de mannen. Ook kun je als ervaren kweker het al heel vroeg (ook vaak al in het blok) zien aan de neusdop maar ook aan de kopvorm.
                            Leg je me nog even uit hoe het zit met gedrag en geluid?
                            Lijkt me heel leerzaam!!

                            Groet,

                            Herman
                            Bij een volwassen vogel hoor ik meteen aan de lokroep of het een pop is. Het gaat dan wel om vogels die in mijn bezit zijn en die ik langere tijd kan observeren. Ook het baltstgedrag van een volwassen man kun je toch meteen herkennen? Ik heb hier 4 grasparkieten, recessief bont regenboog-gevalletjes. Ik heb aan de hand van de neusdoppen geen enkel idee maar wist meteen dat het hier 3 mannen en 1 pop waren. Ik ken geen pop die snaveltikt en dan de pupillen groot en klein maakt afwisselend. Ik ken geen pop die met een dik opgezette kop gaat staan dansen voor een andere vogel en ik ken geen man die langdurig een schelle lokroep laat horen.

                            Misschien dat het toeval is maar ik heb nu denk ik totaal een 100 tal grasparkieten gehad en nog nooit problemen gehad met het bepalen van geslacht bij volwassen dieren waar ik de tijd heb om ze te observeren in een groep.

                            Opmerking


                            • #15
                              Hoi ...als hij aan zijn neusdop heel licht -blauw met wit bovenaan is ...of bruingeel dan is het een pop maar als het paarsachtig is ...donker blauwachtig dan is het een man ...dat is duidelijk denk ik ! Heb je een foto die iets duidelijker is ?Ik zie het niet zo goed op deze foto ! Grtjs Ann

                              Opmerking

                              Working...
                              X