PDA

Bekijk Volledige Versie : ESB3 doseren

H@ns
13-08-2007, 10:01
Kan er iemand vertellen hoe je het beste ESB3 kan doseren voor een enkele vogel Het drinkbakje is 50cc groot dus volgens mij moet ik 1/20gr toevoegen maar hoeveel is dat mespuntje beetje op theelepel ?????

Ton Koek
13-08-2007, 12:46
Eén twintigste gram afpassen lukt je nooit zonder apparatuur. Ik zou een liter water aanmaken met 1 gram (als dat wel al af te wegen valt).

H@ns
13-08-2007, 12:53
Bedankt voor je reactie maar blijft het dan langere tijd goed opgelost in water?

HansvdWeerdhof
13-08-2007, 13:19
Ik neem aan dat je een zakje gekocht hebt?

Denk je nu echt dat de inhoud van het geopende zakje na een x-aantal maanden nog "goed" is dan?
Ik zal je uit de droom helpen: Nee dus. Ook het poeder verliest na contact met de lucht aan kracht, zal uitdrogen en hard worden.

Dus: gewoon iets meer aanmaken (een hoeveelheid die wel af te meten is) en wat over is in de koelkast bewaren. Kun je een dag of drie gebruiken schat ik in, daarna weer nieuw aanmaken

Verder.... nog een overweging: dus jouw veronderstelling is dat je maar 1 vogel hebt die last heeft van coccidiose?
Alleen de uiterlijk zieke vogel behandelen gaat geen oplossing brengen bij coccidiose.

Voorbeeldje van Hollandse zuinigheid ?

Henk3
13-08-2007, 19:11
zomaar wat vraagjes.
Ik denk niet zomaar wat vraagjes maar wel degelijk terechte en duidelijke vraagjes lijkt mij. :)

Ton Koek
14-08-2007, 01:17
Alleen de vraag ging over doseren...

Henk3
14-08-2007, 08:01
Maar als iemand al niet weet hoe te doseren, hoe zou hij/zij dan een bepaalde ziekte kunnen onderkennen? Een beetje meer info is daarom denk ik wel op zijn plaats. Ook voor andere forumleden. Zodat er niet zomaar wat aangerommeld zal gaan worden. Lijkt mij beter maar daar mag iemand anders natuurlijk gerust anders over denken. (Niet bedoeld als kritiek). Samen weten we meer toch?:)

H@ns
14-08-2007, 11:57
Wat een agressie als je een vraag plaatst..... de verhoudingen weet ik ook wel het gaat mij alleen maar hoe je het afmeet in de gebruiksaanwijzing staat dat het opgelost in water maar 48 uur goed blijft dus 3 dagen in de koelkast komt op 72 uur dus werkt het dan nog wel.........

wessellouw
14-08-2007, 12:40
Hallo Hans:

Heeft u geen bevriende apotheker of drogist?
Dan is het hele probleem toch zo opgelost.
Door domweg te vragen om een ringetje te wegen, weet ik bijvoorbeeld dat een ring met een doorsnede van 4 mm 120 mg weegt.

Maar: voor met geneesmiddelen te gaan knoeien laat a.u.b. eerst een deskundige diagnose stellen.

Wessel van der Veen.

RobK
14-08-2007, 13:38
Ooit heb ik eens aan een dienstdoende dierenarts gevraagd of ESB3 -opgelost in drinkwater- 24 uur werkzaam blijft. Zoals hij het mij toen uitlegde blijft ESB3 minimaal een dag of twee werkzaam als de temperatuur laag genoeg is (er werd toen gesproken over winterse omstandigheden buiten, dus zeg maar koelkasttemperaturen). In een schone fles zou je wat drinkwater met daarin ESB3 opgelost dus wel een dag in de koelkast kunnen bewaren. Let hier wel mee op dat je het water vantevoren uit de koelkast haalt. Het beestje zou anders nog meer last van het koude water krijgen dan van het probleem dat je tracht te bestrijden. De dosering ESB3 30% voor bijvoorbeeld kanaries is normalerwijze 1 gram per liter drinkwater. In een klein flesje doseer ik ook "een mespuntje". Van de dierenarts heb ik begrepen dat je op die manier ook niet echt kwalijk overdoseert. Tijdens het verstrekken van dergelijke geneesmiddelen is het wel zaak om extra proper te zijn op kooi, bodembedekking, stokken en eetbakjes.

Groet,

Rob.

ps. Voor de licht ontvlambaren onder ons; misschien helpt een koud voetenbadje op spannende momenten. :) :)

tropic
15-08-2007, 18:49
Laten we aub toch weer niet overgaan tot bladvullende zever, die uiteindelijk uitmond in een discussie, waarin die ene partij toch nooit zal toegeven.
Laat hem in zijn wijsheid, (en die vertelt hij soms zelfs). Laat hem denken wat meer te zijn dan wij allen samen hier op dit forum. Laat hem grootspraak en latijnse citaten gebruiken. Hij voelt er zich oppermachtig en gelukkig mee, en, belangrijk: van het ogenblik dat jij zelf dit luchtig opneemt, en als je een topic opent en ziet dat hij er weer opstaat, denk dan bij jezelf, het zal weer een ellenlang weinig zeggend epistel zijn, met hier en daar wat vette druk, en links en rechts wat sluikreklame voor zijn vogels. (kwaliteit waarmee hij trouwens al maanden moet rondleuren op verschillende verkoopsites om eraf te raken, maar dit terzijde).
Vanaf het moment dat jijzelf die stelling kan innemen, wordt het voor ons allemaal makkelijker, want dan zal iedereen heme negeren en gaat hij het niet meer interessant vinden om vetgedrukte bladen te vullen.;) :)

Gewoon even mijn mening, zonder verdere bijbedoelingen of reakties.

alexd
16-08-2007, 08:48
Ok,

Hoop hier niemand mee tegen het zere been te schoppen maar moet toch maar weer even de moraalridder uithangen...Zullen we iedereen in zijn/haar waarde laten? Ieders bedoelingen zullen goed zijn, en het geschrevene bevat ongetwijfeld vele wijsheden, maar.........

Voor degene die na het lezen van het eindeloze verhaal vol prachtige zinnen en woorden, waar de gemiddelde vogelliefhebber naar mijn idee nog geen soep van kan koken, niet meer weet waar dit topic ook maar weer over ging::huh :confused: :eek:

Het doseren van esb 3

Eens of oneens, het gaat hier over dosering en niet over of je het met het gebruik van het middel eens bent of niet. Ik kan me voorstellen dat er afgedwaald wordt naar toepassingen etc. Maar om nu een pleidooi tegen het gebruik van het middel te maken is volstrekt zinloos. De vragensteller geeft aan iets over de dosering te willen weten en aannemelijk is dan dat het voor hem/haar al vast het middel te gebruiken!

En nu nog iets over dosering:
- Koop je esb3 bij de dierenarts dan krijg je er normaal gesproken een bijsluiter bij waarin staat voor welke toepassing je welke dosering aanhoudt.
- Ook zal je dierenarts (als het een goede is) je dit weten te vertellen.
- Op de verpakking (het doosje) staat voor zover ik mij kan herinneren ook nog eens de dosering.

Dit verhaal sluit aan bij eerdere anwoorden die op blz. 1 van dit topic zijn gegeven.

Dus, doe er je voordeel mee en back to topic zou ik zo zeggen. Als voorzet geef ik een virtueel rondje bier in dit cafe, proost!

Piet
16-08-2007, 09:20
Mooi gesproken Alex, doe mij maar een Leffe

Henk3
16-08-2007, 12:28
Laten we ons zoveel als mogelijk tot de tread's gaan beperken a.u.b. Geen persoonlijke aanvalletjes meer! :)

jan de nijs
16-08-2007, 12:54
Alex
Ik drink eigenlijk meestal wiskey nu in de kroeg,maar voor deze ene keer doe mij maar een Polar !

Gr Jan

alexd
16-08-2007, 13:25
Heren/dames merkdrinkers (jan en piet) ik trakteer virtueel op dit bier:

http://www.bov.ch/labels/USA/usa-anderson-valley-belks-esb.jpg

Ton Koek
16-08-2007, 21:28
Wijs gesproken Alex, proost! :)

H@ns
24-08-2007, 18:44
Na alle antwoorden gelezen hebben heb ik geleerd 1 om te doseren(mespuntje zoals ik al deed) en 2 voorzichtig zijn met vragen stellen op dit forum (voor je het weet breekt de vogende oorlog uit)
toch bedankt allemaal.

Henk3
24-08-2007, 19:13
H@ns
(voor je het weet breekt de vogende oorlog uit)
Meestal keert de rust ook wel weer terug. Men meent het niet zo slecht denk ik. Maar goed: Vrede op aarde en in de mens een welbehagen!:)

jan de nijs
24-08-2007, 20:12
Henk 3
het is normaal wanneer er vele op 1 onderwerp en hier zijn tig onderwerpen kunnen reageren dat er menings verschillen zijn, gelukkig zelfs dat er verschillende meningen zijn,ondanks dat ik zelf ook vaak wel een mening heb,zijn er toch in sommige onderwerpen waar ik mijn profijt uit gehaald heb van andere inzichten, daar is zo forum ook voor opgezet ga ik vanuit?
Ook zijn er andere meningen waarvan ik denk, die hebben ze gemaakt ,toen het nergens anders weer voor was !!, zowel de persoon als antwoord.
Daar reageer ik niet eens meer op zonde van de tijd.
ik heb persoonlijk altijd al mijn ervaringen met zoveel mogelijk mensen willen delen ,anders geef je geen lezingen,wordt geen keurmeester,docent,schrijf geen artikels/boeken en reageer je niet hier op het forum.
Van de meeste antwoorden ben ik zeker van, er zijn ook dingen die ik niet 100% zeker van ben ,maar zet dit er dan ook bij, om dat mijn gedachten zo hier over zijn, dit moet enkel dan bewezen of afgeknald worden en wanneer het laatste zo is dan prima wanneer dit onderbouwd gezegd /geschreven wordt. wordt dit niet gedaan dan blijft het bij mij toch nog hangen en enkele keren is enkele jaren later die oude gedachtengang van mij toch uit gekomen.
Geef een lekker gevoel, ben ik eerlijk in en als het fout was ,ook prima dan weet ik ook hoe het wel is en kom niet meer terug op mijn oude gedachten.
Gezien de breedte qua onderwerpen vind ik vogelcafe het leukste forum voor mij persoonlijk, op andere forums gaat het vaak over 1 bepaalde vogelsoort/groep,ook leerzaam ,maar hier kan ik in vogeltermen ,meer mij ei kwijt !

Gr Jan

naruch
24-08-2007, 20:13
Na alle antwoorden gelezen hebben heb ik geleerd 1 om te doseren(mespuntje zoals ik al deed) en 2 voorzichtig zijn met vragen stellen op dit forum (voor je het weet breekt de vogende oorlog uit)
toch bedankt allemaal.

daar ben je dus redelijk snel achtergekomen;)

Henk3
24-08-2007, 21:27
Jan de Nijs
Henk 3
het is normaal wanneer er vele op 1 onderwerp en hier zijn tig onderwerpen kunnen reageren dat er menings verschillen zijn, gelukkig zelfs dat er verschillende meningen zijn,ondanks dat ik zelf ook vaak wel een mening heb,zijn er toch in sommige onderwerpen waar ik mijn profijt uit gehaald heb van andere inzichten, daar is zo forum ook voor opgezet ga ik vanuit?
Ook zijn er andere meningen waarvan ik denk, die hebben ze gemaakt ,toen het nergens anders weer voor was !!, zowel de persoon als antwoord.
Daar reageer ik niet eens meer op zonde van de tijd.
ik heb persoonlijk altijd al mijn ervaringen met zoveel mogelijk mensen willen delen ,anders geef je geen lezingen,wordt geen keurmeester,docent,schrijf geen artikels/boeken en reageer je niet hier op het forum.
Van de meeste antwoorden ben ik zeker van, er zijn ook dingen die ik niet 100% zeker van ben ,maar zet dit er dan ook bij, om dat mijn gedachten zo hier over zijn, dit moet enkel dan bewezen of afgeknald worden en wanneer het laatste zo is dan prima wanneer dit onderbouwd gezegd /geschreven wordt. wordt dit niet gedaan dan blijft het bij mij toch nog hangen en enkele keren is enkele jaren later die oude gedachtengang van mij toch uit gekomen.
Geef een lekker gevoel, ben ik eerlijk in en als het fout was ,ook prima dan weet ik ook hoe het wel is en kom niet meer terug op mijn oude gedachten.
Gezien de breedte qua onderwerpen vind ik vogelcafe het leukste forum voor mij persoonlijk, op andere forums gaat het vaak over 1 bepaalde vogelsoort/groep,ook leerzaam ,maar hier kan ik in vogeltermen ,meer mij ei kwijt !

Gr Jan
Reacties en reacties kunnen erg verschillen.
Ik kan me verder wel vinden in jou verhaaltje. Niks mis mee. Ik vind alleen dat de persoon achter een vraag c.q antwoord wat meer gerespecteerd kan worden af en toe. Het hoeft niet zo keihard soms naar mijn idee. Al mag de waarheid wel gezegd worden. Maar ja die kan aan het begin - midden - of aan het eind liggen als je begrijpt wat ik bedoel. Ha, ha.
Af en toe krijg ik het idee dat vogelmensen niet zo barmhartig van aard zijn. Maar dat kan ik heel goed mis hebben. Ieder hier is op zijn of haar manier met die hobby bezig denk ik dan. Val d'r niet te hard overheen.

Nou goed goan allemoale.

jan de nijs
24-08-2007, 23:33
Ja Henk
Het zal altijd zo blijven wanneer je met zo hele grote groep bezig bent dat de ene persoon je beter ligt dan de andere, dat kan komen door zijn manier van antwoorden of dat je hem/haar persoonlijk kent.
Maar je heb gelijk ,al mag je een persoon niet respect moet altijd kunnen.