PDA

Bekijk Volledige Versie : Danish Dominant en de Cleartail

herman
13-08-2007, 09:59
Hallo allemaal.

Op onderstaande link staat een grasparkiet afgebeeld op een Deense site en deze vogel is volgens mij een cleartail.
Ik ben echter gisteren bij een vogelkennis geweest die veel van varieteiten weet en heb daar een jonge cleartail gekocht. De vogels die hij heeft zitten van deze varieteit zijn echter iets anders, mooier, scherper, getekend.
Nu is mijn Deens niet echt geweldig en ik kan dus niet vertalen wat er staat maar ik heb geprobeerd om de tekst te laten vertalen door een zweedse vertaalmachine, ( zweeds lijkt iets op Deens) en daar kwam de volgende vertaling uit.

Vertaling
(Klik op de Nederlandse woorden voor alternatieve vertalingen.)
Danish dominant ontstaan bij Aksel Nielsen, Hvidovre, (Denemarken). Zij ontstaan 1992. Maar de persoon die heeft gedaan de groot inzet voor deze nieuw variant is Börge Stenstrup, Nysted, (Denemarken). Hij kreeg hij van Aksel Nielsen en heeft meewerken hem sinds 1992. Onderzoeken des nedärvningsförhållanden enz.. Hij overdragen enkele afzonderlijk naar een jylländsk uppfödare. 2005 kreeg drie ander uppfödare toestemming te proberen. .
Her zijn degene, diegene enkel+factor Danish dominant donker+groen.
Danish dominant heeft tonen vooruit op meer plaatselijk parkiet+tentoonstellingen. 2005 werden tonen hij leiden eerste keer op in een rijk+tentoonstelling die werden houden van Deens Parkiet Klub. .
Danish dominant worden vinden in twee vormen. Als enkel+factor en dubbel+factor. Als enkel+factor heeft de veel gelijkheiden met jeneverbes normalteknad. Bloot is des vleugeltekeningen zeer meer openen. En de achterste+veren is of geel of wit met een stukje tekening langs de veer+pen. Hij hebben normaal spots, lichaam+kleur mm. .
Als dubbel+factor hebben hij geen tekeningen, maar bijna vol lichaam+kleur. Het geeft een parkiet met wit of geel vleugels. En een lichaam+kleur als de variant hij nu een+keer zijn. Dat het is verschil op enkel+factor en dubbel+factor ontmaskeren dat hij hebben een ofullkommen dominant nedärvning. .
Het aan hebben ander plaatsen in de wereld ontstaan ander mutaties die lijken op Danish dominant. Onder andere in Brisbane in Australië, grappig wel ook rond 1992. Deze zijn echter, zo wit men kent erbij, verdwijnen weer. De grond naar deze waar dat men van de officieel zijde verkeerd geloven dat het slechts elk jeneverbes "verkeerdkleuren" spangle. .
Een mutatie als ziet eruit als hem in Australië, heeft ontstaan in Engeland,
Woordenboek
Zweedse invoer

I Israel finns också en mutation som är lik. Där kallas den för Cleartail. Den uppstod i mitten av 90-talet hos Meyer Krut, Tzippori, Israel. Tydligen har den israelitiska undulatklubben godkänt denna som white-tail och yellow-tail. .
Det som kännetecknar en mutation är att den nedärver stabilt. Det gör Danish dominant. Den har gjort det i mer än tio år. Men Danish dominant har det handikappet att den liknar spanglen en smula. Okunskap om arvsförhållandena och bristande förståelse för att det är förändringar i en undulats arvsmassa, som bestämmer, om det är tal om en ny mutation eller ej, är nog orsaken till att de som styr inte vill erkänna, ett det verkligen är tal om en särskild variant.
Vertaling
(Klik op de Nederlandse woorden voor alternatieve vertalingen.)
In Israëliër worden vinden ook een mutatie die zijn lijk. Daar worden noemen hem voor Cleartail. Hij ontstaan in de midden van 90de de jaren bij Meyer Kruit, Tzippori, Israël. Blijkbaar heeft hij israelitiska de parkiet+club goedgekeurd deze als white-tail en yellow-tail. .
Datgene herkennen+tekenen een mutatie is dat hij neererven stabiel. Het doet Danish dominant. Hij heeft gedaan het in meer dan tien jaren. Maar Danish dominant hebben het de handicap dat hij lijken op spanglen een stukje. Onkennis om de erfenis+omstandigheiden en tekort schietend begrip opdat het zijn veranderingen in een parkiet+van ... erfenis+massa, die bepalen, erom het is getal om een nieuw mutatie of niet, zijn wel de oorzaak naar dat zij die sturen niet wilt erkennen, een het echt zijn getal om een bijzonder variant.
Woordenboek

Wie helpt me puzzelen!!!!

Hieronder link:

http://undulatsidorna.se/undulatselect.asp?ID=146

Groet,

Herman

herman
13-08-2007, 13:07
Ik heb inmiddels nog weer met de kweker gesproken waar ik de cleartail heb gekocht (Lou Tops) en volgens hem gaat het om dezelfde mutatie en is het een kwestie van selectie.

Zie ook deze link:

http://www.bestofbreeds.net/sbba/articles/attwood.htm

Groet,

Herman

Piet
14-08-2007, 12:31
hallo herman,

zelf weet ik er niet zoveel van maar ik geef hierbij even een link van de PSC (Parkietenspeciaalclub).

http://psc.nbvv.nl/Bestuur.php

Op deze pagina staan 2 mensen die je wellicht verder van info kunnen voorzien. Marten Hubregtse, de secretaris tevens grasparkietenkeurmeester, heeft ze zelf en Rinus vd Broek van de technische commisie is een kweker/keurmeester die er ook veel van weet.

Ik hoop dat je wat verder komt

herman
14-08-2007, 14:09
Oke Piet, bedankt voor je reactie!

Groet,

Herman