Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verlatingsangst!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • verlatingsangst!!!

    ik heb een ontzettent lieve valkparkiet bowy,
    een half jaar oud en tam ,
    nu ben ik al een paar keer een weekendje weg geweest en hij krijgt steeds meer last van verlatingsangst!!
    mijn buurvrouw zorgd goed voor hem als we weg zijn!!
    nu is het zo dat als ik uit het zicht verdwijn,hetzij naar het toilet of naar de keuken of even naar buiten bijvoorbeeld,schreeuwt hij de longen uit zijn lijfje
    ook als mijn man gewoon in de huiskamer is roept hij nog steeds naar mij!!
    ik vind het echt een schatje en het maakt mij in zoverre niet zoveel uit, maar ik vind het soms wel eens lastig en zeker voor bowy!!
    hoe leer ik hem weer rustig te worden zodra ik weg ben???
    ik hoor het graag groetjes debbie,

  • #2
    Eerst even een paar vraagjes van mij kant.
    Blijft je valkje thuis of gaat ie naar de buurvrouw toe als jullie een weekend weggaan? Als die thuis blijft zou je een radio aan kunnen zetten, want valkjes zitten niet graag alleen en zijn vogels die van veel gezelligheid om hun heen houden.
    Dan komen we bij je volgende probleem nl dat die verlatingsangst heeft. Mijn eerst advies is niet reageren als de longen uit zijn lijf schreeuwd. Ik weet uit ervaring dat dat heel moeilijk is maar het is wel heel belangerijk! Want door te reageren leer je hem dat het loont om de longen uit je lijf te schreeuwen. Als die niet schreeuwd als je uit de kamer weg bent beloon je hem als je weer in de kamer bent. Dit kan dmv iets lekkers te geven of door hem uitbundig ( tot het overdrevene toe). Wat je man ook kan doen is hem gaan afleiden als jij even de kamer uit gaat, door bv met een wcrol met je valkje te gaan spelen. Let hier bij wel heel goed op dat er niet op zijn gedrag gereageerd wordt!
    Als jullie vaak een weekend weg kun je er misschien over denken om er een tweede bij te nemen, dan hebben ze gezelschap aan elkaar. Valkjes zijn nl vogels die graag en veel aandacht vragen.
    Veel succes met je valkje. Groetjes Elhidia.

    Opmerking


    • #3
      bedankt voor je reactie! mijn bowy blijft thuis als we weg gaan ,
      want de buurvrouw heeft 3 katten !! en er is voor de rest niet echt een betrouwbaar persoon die ik ken in de buurt die op mijn dieren kan passen ,
      dat wat je zegt over het negeren is inderdaad erg moeilijk!!
      het is moeilijk inteschatten waneer je hem gedag kan zeggen als je aankomt of waneer je niets moet zeggen!!
      we hebben er ook aan gedacht om hem mee te nemen op vakantie maar dan moeten wel zijn vleugeltjes worden gewiekt!
      hier heb ik ook verhalen over gehoord dat ze dan ontstekeing kunnen krijgen !
      geen idee of dat zo is! het zou wel prettiger zijn want dan kan hij lekker mee naar buiten ,en auto rijden vind hij ook te gek!!
      groetjes debbie

      Opmerking


      • #4
        Ik zelf heb nog nooit van ontstekingen naar kortwieken gehoord ik denk zelf eerder dat er dan wat fout is gegaan met het kortwieken. Hou er wel rekening mee dat kortwieken geen garantie is voor het niet kunnen weg vliegen!
        Groetjes Elhidia.

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            elhidia; wat je zegt komt me bekent voor! een tijdje geleden had hij zelf zij vleugel pennen eraf gebeten aan een kant,maar die gek kon inderdaad gewoon nog 20 meter vliegen hij steeg dan niet op maar kwam me toch iets te ver!! dat kwam omdat er andere valken naast hem in de kooi zaten die met de hand gevoert moesten worden!was ie jaloers!!
            henk;bedankt voor deze leerzame informatie !dit verschil wist ik dus niet!
            maar als mijn vogel gewoon een heel eind kan vliegen met maar een vleugel gewiekt,kun je dan niet gewoon twee vleugels wieken??
            dit laat ik denk ik dan liever door de dieren arts doen!(als ik dat zou overwegen)dus de eindjes hoeven dan niet dichtgeschroeit te worden?
            ik heb zeker weer zon apart beest!!
            gr flyingdeb

            Opmerking


            • #7
              Kortwieken of leeuwieken

              Kan dat lieve beest niet gewoon mee op vakantie in zijn kooi?

              Kortwieken bestaat uit het afknippen van een flink deel van de vleugelpennen. Als hij dan wil wegvliegen komt hij niet ver. Dit kun je zelf doen en geeft geen risico op ontstekingen omdat je zoals Henk schrijft in dood materiaal knipt. Na elke rui moet je dat weer opnieuw doen.

              Leeuwieken bestaat naar mijn idee gewoon uit het amputeren van een deel van de arm. En dat voor de lol van de eigenaar! Als je het al wilt dan ga je zoiets toch zeker niet zelf doen met alle risico's van dien en zonder verdoving? Je hebt het over dichtschroeien en ontstekingen etc. Dan lijkt een dierenarts de enige die dat op een enigszins diervriendelijke manier kan doen maar dat zeg je zelf ook al.

              Kijk eens even op onderstaande link



              mvrgr

              piet
              mvrgr

              Piet

              Opmerking


              • #8
                nee piet dat leewieken word het zoiezo niet hoor!!
                zoeen beul ben ik niet hoor!!
                dat kortwieken zien we volgend jaar wel weer ,met de volgende vakantie!!
                het gaat mij er nu om dat hij hij nu weer wat rustiger word,als ik weg ga.
                al wij op vakantie gaan gaan we met onze oltimer camper,die is niet zo ruim,dus zou de kooi al in de sahara tent moeten staan ,moet het al niet al te heet weer worden, en dan nog, een vogel moet er toch elke dag even uit,want een kooi is natuurlijk gewoon een gevangenis!dan is het wel fijn dat hij gekortwiekt zou zijn.
                ben nu druk bezig met het niet reageren ,als hij zo schreeuwt , dat heeft hij nog niet echt door,we houden vol en anders zal ik wel kijken of hij liever in de voliere wil zitten!

                Opmerking


                • #9
                  goeie link trouwens, staat een hoop belangrijke informatie in!!
                  bedankt piet!!
                  gr debbie

                  Opmerking


                  • #10
                    graag gedaan

                    Succes met je valkje! Fijne vakantie.
                    mvrgr

                    Piet

                    Opmerking

                    Working...
                    X