Mededeling

Collapse
No announcement yet.

neusdoppen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • neusdoppen

    Hallo allemaal,

    Onlangs heb ik een nestje grasparkieten.
    Allemaal goed gegaan maar nu heb toch een vraag over de
    neusdoppen van de vogels.
    Normaal zijn die blauw of vleeskleurig maar deze echt bruin.
    Wie weet hoe dat kan ?

  • #2
    Dat betekend dat je broedrijpe poppen hebt gekweekt. Ik zou het anders niet weten.

    Greetzzz

    Opmerking


    • #3
      Als het alleen dekleur betreft is er niets aan de hand, inderdaad gewoon poppen.
      Verkleuring en aantasting van de neusdoppen kan echter ook komen door mijten. Dit wordt ook wel scaly face genoemd. Mijten eten het weefsel van de snavel op en wat je aan de buitenkant ziet, zijn de uitwerpselen van die mijten. Dat is vaak lichtbruin, maar een belangrijk kenmerk is dat het poederachtig afgeeft als je er met een nagel over krabt.

      Dus gewoon schone, gladde neusdoppen? geen probleem.
      Toch mijt? Behandelen kan door enkele dagen, liefst meer keer per dag, in te smeren met een vettige zalf, ik gebruikte altijd calendula.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        neusdopjes

        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Een aanvulling op de link van Henk3, kromsnavels (parkieten en papegaaien) ring ik altijd met 2 teentjes voor en 2 teentjes achter dan gebeuren er geen rare dingen, dus niet zoals op de afbeeldingen word aangegeven 3 voor en 1 achter.
          En Ton, scaly face is altijd wittig tot zacht creme maar zeker niet bruin, en dit bestrijd ik altijd met olie (babyolie of iets dergelijks) dit dringt namelijk dieper door in de gangen van de mijten.

          Greetzzz

          Opmerking


          • #6
            neusdoppen

            Wat voor kleur hebben de ouders en de jongen eigenlijk?
            Veertje heeft het over vleeskleurig bij de pop en bruin bij de jongen. Bij de meeste gepigmenteerde kleuren zijn de neusdoppen van de pop bruin en van de man blauw. Er zijn ook kleurslagen zoals lutino en recessief bont waarbij er geen of nauwelijks verschil in kleur is tussen man en pop, beiden zijn dan vleeskleurig.

            Verder is het zo dat alle jongen met dezelfde kleur neusdop worden geboren(bruin). Het verschil tussen man en pop wordt pas na enkele maanden zichtbaar.

            mvrgr

            Piet
            mvrgr

            Piet

            Opmerking


            • #7
              ter aanvulling van Piet
              in de ino en recessief bont serie kan je nog wel goed zien wat man/pop is bij de man is de neusdop glad meer hoornkleurig met vaak iets blauwe schijn erin en bij de pop is het ruwer en bruiner

              Opmerking


              • #8
                Neusdoppen

                Sinds enige tijd ben ik een stel grasparkieten die een bruine neusdop hebben.
                Nu is mijn vraag is dat ernstig en wat kan ik er aan doen ?
                Tweede vraag is als die kleur zo blijf is het dan een mannetje of een vrouwtje.
                Weet je wel een blauwe ofwel een witte neusdop!

                Opmerking


                • #9
                  Broedrijp

                  Hallo veertje,

                  Een bruine neusdop betekent dat de pop broedrijp is. Je hebt dus twee broedrijpe poppen. Een man heeft eenblauwe neusdop en een pop die niet in broedconditie is heeft een overwegend witte neusdop.
                  Groet,
                  Herman

                  Opmerking

                  Working...
                  X