PDA

Bekijk Volledige Versie : putters

josmo
03-08-2007, 01:08
ik heb nog enkele posts doorgelezen en kwam bij de putter verschillende stelingen tegen.
zoals AGAAT EN MAJOR.
heeft iemand een uitleg van de verschillende putters.

jan de nijs
03-08-2007, 01:45
De agaat putter is een mutatie net zoals bij de kanaries ,waarbij het roodbruine phaeo melanine bijna geheel ie gereduceerd en welke SL (geslachtsgebonden recessief) vererft en de Major in het vraagprogramma grote putter genoemd, hoewel hier eigenlijk meer een kweek product van toepassing is, is een ondersoort ,welke het meest mee gefokt wordt en welke van nature in het hoge noorden van Europa voorkomt en met zeer strenge winters soms ook in Nederland, de major heeft geheel witte wangen,wordt soms ook Siberische putter genoemd, bij de kleine,ook vaak elzen putter genoemd zijn de wangen grijs/bruin bewaasd, de major heeft ook minder of geen flankkleur.

Gr Jan de NIjs

Lucky
03-08-2007, 16:07
en met zeer strenge winters soms ook in Nederland.:eek:

Beste Jan, denk het niet ! Hooguit een ontsnapt exemplaar. Vogels die op de major lijken kunnen hier al eens als dwaalgast voorkomen. Dit zijn dan ook geen vogels van het ondersoort major maar enkelingen van het ondersoort niediecki of balcanica welke dan in het voorjaar met de hier voorkomende nominaatvorm tot in ons land doortrekken.
Het leef/broedgebied en overwintergebied van de echte major is veel verder oostelijker gelegen. Zodat hij zo goed als zeker nooit in west Europa verschijnt.

Greetings Lucky:)

josmo
03-08-2007, 17:13
is nog niet zo'n stome vraag dus

jan de nijs
03-08-2007, 17:59
Nou Lucky
Ik kwam vroeger ook wel eens bij stoute jongetjes die stiekem vogeltjes deden vangen en hier zaten echte majors bij, (wat ze nu majors noemen op een TT is dan suragaat ) zelfs groter en meer wit, deze werden toen nog geen majors genoemd maar Russiche putters,maar ja toen hadden jullie en ik ook nog echte winters, de laatste 15 jaar heb ik ze ook niet meer gezien.
Of jij moet nu ook beweren dat er niet 1 major bij kwekers zit ???
Ik weet wel dat je ook nu moet zoeken naar ECHTE majors de meeste zijn weer tussenvormen omdat er flankkleur gevraagd wordt en niet de major maar grote putter.
Voor alle duidelijkheid hier is bewust voor gekozen,om niet exact de kleur en tekening zoals in de vrije natuur te vragen bij EC vogels als TT vogel in de standaard,om zo het vangen van vogels niet te stimuleren,want als je nu EC vogels vang en ga die in je lijn inkweken ga je vaak een stap terug inplaats van vooruit.
En alleen al in Nederland komen tig verschillende ondersoorten voor van de putter,vandaar ook de keuze klein en groot

Lucky
04-08-2007, 15:47
Ja,Ja...Vroeger,vroeger was alles groter en beter! Net zo als die karper van 2meter. Visserslatein of moet ik vogellatein zeggen?
Ook ik ben vroeger bij tientallen vangers in België gekomen. Het was in die tijd daar allemaal nog legaal. Dus geen stoute jongens maar gewoon vogelliefhebbers die hun hobby uit oefenden en vaak meer liefde voor de natuur hadden dan menig ander. En ik heb daar in de loop der jaren duizenden Putters gezien de een mooier dan de andere. De majors heb ik daar nooit gezien wel enkele andere mooie ondersoorten die dan ook onmiddelijk opvielen. Daardoor ook groter en witter leken dan ze in werkelijkheid waren. Ook in de bij ons voorkomende nominaatvorm is er formaat verschil en enkele millimeters is bij een vogel een wereld van verschil. Het Elsputtertje (klein) cq Bloemputter (groot)
Maar een echte major zoals in de negentiger jaren veelvuldig illegaal uit het oosten gesmokkeld en ingevoerd, heb ik er nog niet een tussen gezien.
Het vraag programma vraagt inderdaad alleen groot en klein.
Mijns inziens is dit ook een foutieve insteek van de bonden ze zouden veel meer de individuele ondersoorten moeten promoten om de diversiteit van de soorten te behouden. En er geen "eenheidsworst" ontstaat. Dit geld voor meerdere soorten niet alleen bij de putter.

ps einde welles nietes!

theodoor
06-08-2007, 17:06
ik denk dat ik ongeveer even oud ben als jan ,toen ik nog klein theodoortje was zo n 50 jaar geleden deed ik ook mee aan wat de (stoute) jongens deden
ook toen spraken ze inderdaad van russische puters die beduidend groter waren en lichter op de borst.
die kosten toen geen 15 maar 25 gulden
en toen was het ook al wettelijk verboden maar evenals de mensen die 25km meer zuidelijk wonen was het toen voor de meesten van die mensen ook een hobby.

Lucky
09-08-2007, 16:09
Spreken van en zijn. "Twee verschillende schoenen"
De term russische putter werd inderdaad vroeger snel aan een grotere putter toebedeeld
De kans op het voorkomen van het ondersoort major in NL is net zo groot als het voorkomen van het ondersoort Subulata. Daar deze iets zuiderlijker en de major iets noordelijker met een groot overlapings gebied in centraal Siberie zijn leefgebied oostelijk van de Ural heeft. Bij mijn weten is de Subulata ook nog nooit in NL gevangen.

josmo
09-08-2007, 22:20
er zij toevallig geen afbeeldingen van deze verschillende soorte/mutaties.
er is veel tekst te vinden dat wel maar een afbeelding bij een stuk tekst maakt het een en ander duidelijker.
ik heb al op internet gezocht maar er staat vaak onder een afbeelding "putter" dat is zo algemeen dan weet ik nog niks.

Henk3
09-08-2007, 23:16
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vogels/4917-europese-cultuurvogels.html

http://www.vvvogelvreugd.nl/fotoalbum/putter/index.html

http://www.birdpix.nl/album_search.php?search_type=pic_dutch_name&search=putter&personal_album=1

Ton Koek
09-08-2007, 23:18
Google is mijn beste vriend.... :)
http://images.google.nl/images?gbv=2&svnum=10&hl=nl&q=Carduelis+brittanica

josmo
10-08-2007, 02:09
ja aleen krijg ik dan bijna elke keer de zelfde putter te zien en geen kweekvormen.
heb heel google en yahoo al af gezocht maar er komt niets voorbij.

Lucky
10-08-2007, 13:10
Beste Josmo ,als je de duitse taal meester bent is het boek "Der Stieglitz" misschien iets voor je. Een vertaling van het Italaanse boek van Massimo Natale.
Het is een prima boek met veel praktische info en mooie fotos.
Meer infowww.alcedoedizioni.com

josmo
10-08-2007, 13:45
dit is nu een site waar ik iets aan heb(xoomer) maar ben deze niet eerder tegengekomen.
badankt voor de moeite.
ik ben de duitse tal vrij aardig machtig ik zal hier ook eens naar kijken,ook jij bedankt.

ajo
23-08-2007, 15:17
Heeft Jan zo,n ouwe kop dan??????

Hier kunnen we lang over praten met de nodige ervaring maar komen er toch niet uit! Ook duizend putters gezien en bekeken in Belgie.
Gr, Ad

jan de nijs
23-08-2007, 15:47
hoi Ad
Nu wel maar dat komt door de tropen jaren,kunnen jullie nog niet weten !!
Gr Jan

ajo
23-08-2007, 19:37
Hoi Jan, leef je nog, nog geen orkaan gehad daar op het eiland?
gr, Ad de Jong

HansvdWeerdhof
24-08-2007, 00:03
Hij zit ons wel uit te lachen over het weer, maar ik wil Jantje nog wel eens horen piepen als die meneer uit Venezuela zijn begerige oogjes echt eens laat vallen op die drie eilandjes daar vlak voor de kust.

jan de nijs
24-08-2007, 05:06
Nou Hans
De Nederlandse media heeft hier flink de plank mee mis geslagen ,Chavez heeft alleen aangegeven dat Venuzuela wie ook eilanden onder zich heeft,binnen hun grenzen op water gebied en dat hij het raar vond dat als voorbeeld de Antillen vallen onder een land wat meer dan 10000 km ervandaan ligt. waarschijnlijk een slechte vertaler Spaans gehad ???
En al zouden we bij Venuzuela gaan behoren ,komen er ook gelijk een hoop nieuwe vogelsoorten binnen hand bereik.
wie zei ook weer elk nadeel heeft zijn voordeel !!!
En ook al stemmen ze hier tegen de slot verklaring (wie er nu toch nog komt !) en ook al willen een hoop Nederlanders in feite af van de Antillen incl een aantal in de politiek. Zo ver zal het niet komen er ligt nl een vrij machtig land ten Noorden van hier, die wanneer het te gek wordt in Venuzuela het wel aardig vind dat een bond genoot nog een paar eilandjes heeft voor de kust. Waarom zou hij anders het meeste ontwikkelingsgeld naar Columbia sturen !!! Niet voor de arme mensen daar hoor. Maar wat hij te gek worden terwijl hij zelf aan hondsdolheid lijdt !
Irak heeft al meer slachtoffers gekost dan 11-09-2001,maar deze gek heeft maar 1 doel en dat is waar zijn vader bakzijl leed hij dit zou goedmaken.
Never dus,Irak is maar op 1 manier op te lossen en het land opdelen in verschillende landen,anders blijf je een burger oorlog houden net als in voormalig Joegoslavie.
Het draai maar om 2 dingen, geld en olie is geld en macht
Tot zover de politiek in het vogelcafe, moet een keer kunnen politiek in de kroeg,eigenlijk normaal gesprek van de dag aldaar.
Namens de parlementer medewerker van ...... de VARA, reeds

Dolf Brouwers

O ja het heeft vanavond hier geregend, veel te weinig helaas,morgen de planten maar weer water geven

Akdeniz
26-08-2007, 18:03
http://img253.imageshack.us/img253/6958/110un4.jpg (http://imageshack.us)
mooie voorbeeld

jan de nijs
26-08-2007, 18:36
Hoe bedoel je groot en klein,ja
Major en elzenputter, nee !
Hier zit in de linkse vogel wel major in waarschijnlijk ,maar voor mij niet niet zuiver, de echte welke ik eerder omschreef en gezien heb,ook in Nederland !!!
waren in de flanken helderder,minder bruin en ook op de borst heeft deze nog veel bruin,moet wel volgens standaard voor grote, zelfs nog meer dat de zone tussen keelband en paddestoel geheel gesloten bruin is, maar bij de natuur major zie je dit niet, vandaar ook dat we ze grote en kleine putter genoemd hebben en als je dit wetenschappelijk zou omschrijven zou het voor de grote Carduelis carduelis major domestica moeten zijn, het laaste geeft aan dat het een door selectie verkregen vorm/soort is. Hiermee voorkomen we ook gelijk dat het aantrekkelijk gemaakt blijft om putters uit de natuur te vangen voor inkweek als TT vogel.
Hier kan je het mee eens zijn ,of niet ,maar dit is een keuze die gemaakt is om democratische wijze door de meerderheid van de leden van de SEC, bij het tot standkomen van de standaardeisen.