PDA

Bekijk Volledige Versie : wildzang/ringen

josmo
01-08-2007, 20:00
wat moet er op een ring staan bij wildzang.
maakt dit wat uit of ze uit belgie of nederland komen.

Henk3
01-08-2007, 20:20
Beste Josmo, hartelijk welkom hier.
Kijk maar even hier: http://vogelcafe.nl/showthread.php?t=1062
Je moet even zoeken onder het kopje cultuurvogels.

josmo
02-08-2007, 00:56
nou dat is nog een heel gedonder met die ringen.
ik heb heel wat informatie bekeken en zo ook heel wat sites.
maar echte duidelijkheid komt er niet uit zelfs de nederlandse bonden geven nog verschillende ringmaten op.
zo ook als je de belgische met de nederlandse vergelijkt.
hoe lees je zo'n ring eigenlijk af.
en als ik bv in belgie een putter of een groenling koop moet ik daar dan echt papieren bij hebben.

josmo
02-08-2007, 13:18
een groenling van mijn komt dusuit belgie maar deze toen gekocht en geen flauwe notie van ringen.
weet jij toevalig ook hoe ik zo'n belgische ring aflees.
er staat BOF op heb ik wel gezien

josmo
05-08-2007, 02:36
niemand die weet hoe ik een belgische ring aflees

jan de nijs
05-08-2007, 06:52
Beste Josmo
met alle respect, een auto ga je ook pas kopen wanneer je een rijbewijs heb, waarom en dit bedoel ik zeker niet alleen persoonlijk op jou kopen mensen vogels en gaan dan pas info inwinnen,over hoe en wat ????????????????????

Gr Jan de Nijs

josmo
06-08-2007, 01:24
dankje voor je zeer uitgebreide antwoord hier heb ik wel wat aan zal het allemaal eens goed doorlezen.
ik weet dat ik eerst verder had moeten kijken voordat ik een vogel had gekocht maar ja iedereen doet wel eens wat.
groeten joey(josmo)

Zwartkopje
06-08-2007, 22:02
Maar zijn de ringen dat niet standaard?(met breukzone?)
De ringmaat moet er toch wel op staan?

Henk3
07-08-2007, 00:06
Lekker simpel allemaal.
Winterkoning het is wel duidelijk dat je het wel goed bedoeld hoor.
Je wil gewoon duidelijkheid. Prima standpunt volgens mij.
En ik bedoel dat niet verkeerd.
Ga zo door en je komt nog wel eens ergens. :)

Henk3
07-08-2007, 10:57
winterkoning
ja met mijn hoofd op een hakblok ,zeker?/
Nou ik hoop van niet voor je. {ik zie het zo voor me, ha, ha,}.:p
Maar met al die tegenstrijdigheden overal, zou de gewone man/vrouw helemaal niet meer de moed hebben om nog met dit soort vogels aan te vangen. Je moet er bijna voor doorgeleerd hebben om het allemaal nog te kunnen volgen/snappen. En ik vraag mij dan ook af of de wetgever het zelf allemaal wel helemaal goed op een rijtje heeft. Jij zou daar nog wat kunnen betekenen denk ik. :)

jan de nijs
07-08-2007, 13:05
Beste winterkoning
Ik vind het perfect dat jij dit aankaart.
Hier ben je mijn inziens lid van een organisatie voor zoals de NBvV, we weten dat onze voorzitter Henk, dit forum goed volg.
Laat Henk dit nu eens duidelijk uitzoeken,is beter dan het stopzetten van wat mopjes ,een cafe waar geen moppen getapt wordt loopt ook zo leeg,zeker gezien de andere tap ook al is afgesloten !!!

Jan de Nijs, Curacao

henk
07-08-2007, 15:40
www.vogelproblemen.nl/Downloads/Vogelwet%202003.pdf -

Hier vind je alles over de "regeling afgifte .........." en ook de daarbij behorende bijlage. Het is de regeling die op dit moment geldt. Er ligt weliswaar een nieuw concept bij de minister, maar dat haalt de eindstreep maar steeds niet.
Ik denk dat de regeling duidelijk is. Trek je niets aan van wat je anders leest, ziet of hoort. Dit is de regeling die geldt.

Met vriendelijke groet,
Henk

jan de nijs
07-08-2007, 18:10
Ok Henk
Vrij duidelijk,maar als ik het goed lees MOETEN de ringen van metaal zijn???
En Aviornis geeft ze ook uit in plastic,terwijl deze organisatie ook is aangesloten bij de COM Nederland. Nou weet ik dat ook de penningmeester van COM Nederland dit forum goed volgt, kan dit mag dit? Of kan je bij Aviornis zowel metalen als plastic ringen bestellen en ligt de fout bij de kweker ???
Misschien een goed idee om alle ringen die van een breeklijn moeten zijn voorzien op 1 en dezelfde ringenmachine te laten maken, kom je als COM Nederland ook weer betrouwbaarder over lijkt mij en wie heeft dan de beste ringen machine !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zoals winterkoning al aan geeft gaat het om zo 5% van de betreffende vogelsoorten, maar hier is wel steeds meer vraag naar.
Zeker wanneer Aviornis leden beweren dat hun ringen in orde zijn, gezien aangesloten bij Com Nederland en deze dan toch anders vervaardigd zijn, blijft lastig voor onze leden ,maar ook voor die van andere organisaties !!

Succes ermee !!
Jan de Nijs

henk
07-08-2007, 19:39
Beste Winterkoning,
Vraag 1.
De NBvV levert geen kunststofringen en is dat ook niet verplicht op basis van de wettelijke regeling
Vraag 2.
De wet staat de mogelijkheid toe van kunststofringen maar verplicht degenen die ringen uitgeven NIET om ze te leveren. Dat beide niet worden gemaakt heeft te maken met het feit dat er sprake is van een ander aanmaakproces. Overigens verwacht ik (maar dat is puur voor eigen rekening) dat kunststof wel de toekomst zal hebben. Overigens is men nog niet overal gelukkig met kunststofringen heb ik begrepen.
Vraag 3.
Bij Aviornis kan iemand ringen bestellen, zo lang hij niet ook bij andere organisaties besteld heeft. Je hoeft geen lid te zijn.
Kunststofringen in de maat van 2,5 tot en met 2,9 mm MOETEN van metaal zijn. Aluminium is ook metaal. De ringen hebben een breukzone.
Grotere en kleinere ringen kunnen van metaal en kunststof zijn. Zij hoeven GEEN breukzone. Dit komt omdat de er binnen de ringmaten 2,5 t/m 2,9 het meest wordt "gesjoemeld." De NBvV brengt overigens wel een breukzone aan bij de andere ringen.
Vraag 4.
Dat weet ik niet uit mijn hoofd is een kwestie van in de bijlage kijken en dat kan je zelf ook. Als er verschil in grootte is en dat lijkt mij wel, dan kan ik niet verklaren waarom de ene vogel een ander soort ring moet dragen dan de andere.

Beste Jan,
AVIORNIS is geen lid meer van COM. Geeft kunststofringen uit omdat ze veel watervogels hebben. Ik denk dat ze geen metalen ringen uitgeven, maar dat weet ik niet zeker. Hun leden houden, naar ik verwacht, geen beschermde vogels die geringd moeten worden met metalen ringen.

Ik heb mijn best gedaan, maar als er nog wat te vragen overblijft, dan zie ik het wel.

Vriendelijke groet,
Henk

Henk3
07-08-2007, 19:39
Maar volgens mij is metaal en aluminium allebei wel een metaal. Maar daar gaat het volgens mij niet helemaal om. Hard-Metalen ringen zijn volgens mij voor de knagers onder de vogels. Zoals parkietachitgen. De aluminium ringen voor gewone vogels die niet aan de ring liggen te knagen.

Verder staat er nog iets over ringen op blz 3 en 4 van het tentoonstellings katern 2007 - 2009.
Het stukje begint bij: wat is eigen kweek.

Henk3
07-08-2007, 20:02
Winterkoning

waar vind ik dat zo snel??
Naar ik van je begrepen heb krijg jij onze vogels ook elke maand in de bus of op je deurmatje. Daar hebben dit jaar 2 x bijlage's bijgezeten.
Eén daarvan is het tentoonstellingskatern met daarin het verkorte vraagprogramma. Die moet je hebben. Deze heb je ook nodig voor het inschrijfformulier voor de diverse tentoonstellingen. Misschien staat de tekst ook op de website van de onze vogels bond.:)

Henk3
14-08-2007, 19:02
Ik ben net als jij gewoon een bezoeker van dit café. Geen Moderator dus.
En de bovenstaande link heb ik zojuist even verwijderd. Die moest er geloof ik beter niet tussen. :) :)

Henk3
15-08-2007, 00:26
't Is genoteerd.
Dag Henk
Ik ben wel een beetje nieuwsgierig geworden waarom je de vraag gesteld hebt. Kan je een beetje uitleg verschaffen misschien?

Henk3
15-08-2007, 20:57
Soms kan je er geweldig naast zitten met wie je het van doen hebt. Wat je van mij mag weten (iedereen trouwens), is dat ik de vogelhobby een warm hart toedraag. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik alles al weet. Lang nog niet. En dat zal ook niet gebeuren denk ik. Het goed proberen te lezen van berichten van de mensen doet je de persoon er achter wel enigszins leren kennen is mijn gedachte. Ik ben niet iemand die persé met een antwoord boven iemand uit moet steken. Ik ben een ingetogen persoon, die ook een ander het licht in de ogen helemaal gunt. Ik respecteer ieders mening maar dat wil niet zeggen dat ik het klakkeloos overal zomaar mee eens kan zijn.
Geen probleem lijkt mij. Zolang ik mij vrijelijk kan doen uiten hier zal ik ook van de partij blijven denk ik. Jullie zijn dus nog niet van mij verlost. Ik hoop ook niet dat die wens erg leeft trouwens. Beste mensen vooral veel vogelplezier.
Gun elkaar vrijheid van meningsuiting. Dat is een groot goed. Leg niet op elk slakje zout. (Ze hebben net zo lief bier);)

HansvdWeerdhof
15-08-2007, 22:33
@ Henk3: Zie de wijze woorden van Tropic samen te vatten in het volgende woordje:

negeren
(klemtoon op tweede e, op de eerste e betekent het wat anders)

Je hoeft je nergens voor te verontschuldigen en al helemaal niets uit te leggen.

jan de nijs
16-08-2007, 02:01
Goede tip,over de klemtoon,anders komen mijn broeders hier in opstand !!!

Jan de Nijs Curacao

alexd
19-08-2007, 19:12
Vraagje:

Iemand biedt mij europese kleine goudvinken aan geringd met 2.5 mm. Volgens de lijst moet dit 2.7 mm zijn.

Nu beweert de verkoper dat de ringmaat wel kleiner, maar niet groter mag zijn dan 2.7...
Ik denk dat deze vogels niet correct geringd zijn.

Wie heeft gelijk??

RobK
19-08-2007, 20:20
Linea recta overgenomen van het infoblad ringenbestelling N.B.v.V.; • De ringmaten zijn wettelijk voorgeschreven, het zijn maximale maten. De algemene regel blijft gelden dat de ring bij volwassen vogels goed passend en niet afschuifbaar mag zijn. • De ringen moeten zijn voorzien van een breukzone, NL aanduiding en ringmaat.

http://www.nbvv.nl/content.asp?page=34

Groet,

Rob.

alexd
20-08-2007, 07:04
dank voor het snelle antwoord! Ze mogen dus kleiner zijn.

alexd
21-08-2007, 07:05
@winterkoning: Ze waren van dit jaar.

Helaas heb ik niet meer eentje kunnen bemachtigen, ze waren al verkocht.

alexd
21-08-2007, 12:58
ik weet het winterkoning. Echt goede kleine goudvinken zijn weinig te vinden. Aangezien ik deze vogels alleen bij de kweker zelf vandaan wil hebben ben ik al een tijdje aan het zoeken. Maargoed ze komen er zeker wel weer.