PDA

Bekijk Volledige Versie : Weghalen van de man

jerilo
28-07-2007, 12:41
Hallo,

Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven op het volgende,

Ik heb nu een nestje van 2 jonge gezonde kanarie's die één der deze dagen zullen uitvliegen. Nu is mijn popje druk bezig met veertje's en en ik heb de man en de pop alweer op elkaar gezien is dit normaal?

Waneer moet ik nu de man eruit halen (hij voert ook de jongen)?

En wat moet ik doen als ik geen nestje meer wil hebben?

Even ter informatie dit is het tweede legsel van de pop. Maar ik wil als ze eenmaal zelfstandig zijn alles weer in de grote voliere zetten en dan gewoon lekker gaan genieten ik neem aan dat de rui periode er ook weer aan zit te komen. Ik heb liever volgend jaar weer wat nestje's hoe moet ik het aanpakken.

Kunnen jullie mij hierover antwoord geven of eventuele tips geven.

Jeroen

RobK
28-07-2007, 21:27
Jeroen,

Het koppel met de twee jongen zit nu gehuisvest in een broedkooi? Als dat zo is zou je de man met de jongen (als die minimaal een dag of 20 zijn) misschien in een andere kooi kunnen zetten om verenplukken te voorkomen. Wel even opletten of de man de jongen blijft voeren. Voert hij niet dan ben je verplicht om de jongen bij de pop te laten. De pop zal namelijk door willen gaan met een volgend legsel en daarvoor met veel plezier (veel poppen) de jongen kaal plukken om nestbekleding te verzamelen.
Dat de man weer regelmatig op de pop zit is dan ook normaal.
Als je geen nest meer wil dan moet je de gelegde eitjes weggooien. Zodra de jongen uit het nest zijn het nest weghalen.

Groet,

Rob.

Henk3
28-07-2007, 23:38
Ze zullen zo ook wel een keer in de rui vallen en dan is het toch wel gebeurt. Het is al aardig laat in het seizoen om nu nog door te gaan met de kanariebroed.

jerilo
29-07-2007, 11:42
Bedankt voor de antwoorden,

Daarom wilde ik ze niet meer op een nestje zetten vanwege de rui en ik het gewoon al te laat vind.

Dus als ik het goed begrijpt kan ik nu beter het popje weer terug zetten in de grote vlucht (de jongen en de man laat ik dan in de aparte kooi zitten).
Maar ik moet er dan wel opletten dat de man de jongen blijft voeren.

Jeroen

RobK
29-07-2007, 13:10
Jeroen,

Ik weet eigenlijk nog steeds niet hoe je het broedkoppel nu hebt gehuisvest. Mochten ze inderdaad in een broedkooi zitten zou ik de pop niet direct in de buitenvoliére loslaten. In dat geval zal ze de stap terug niet gemakkelijk maken als de man niet (voldoende) blijkt te voeren. Even een halve dag in een tentoonstellingskooi of een broedkooi in de buurt lijkt me beter. Je merkt aan het piepen van de jongen wel of ze voldoende te eten krijgen (niet piepen is genoeg, veel piepen is geen eten gekregen).

Groet,

Rob.

jerilo
29-07-2007, 13:50
Hoi,

Ik heb het broedkoppel in een gewone kamer kooi naast het nachthok hangen.

Ik merk inderdaad dat het vrouwtje weer wil beginnen met een nestje en de 2 kleine uit het nest probeert te duwen.

Jeroen

jerilo
06-08-2007, 19:05
Alles is goed gekomen.

De kleintje's zijn nu 1 maand oud en heb ze samen met de ouders in de grote voliere gezet. De kleintje's blijven nog wel veel in het nachthok maar gaan af en toe buiten kijken.

Ze vinden het geweldig.

Bedankt voor jullie reactie's,

Jeroen

Henk3
06-08-2007, 19:14
Hartelijk gefeliciteerd beste jerilo. Ga zo door en je hebt zo een hok vol. :)