PDA

Bekijk Volledige Versie : splendid

winterkoning
27-07-2007, 17:36
de vraag zoals hij vandaag aan mij gesteld is,(waar jullie mij mischien kunnen/willen helpen) ?
splendid met een d of een t op het eind ?
nu de echte vraagje (s).
hoe verloopt de mutatie bij de witborst blauwe splendid ?
kan zowel man en pop witborst blauw zijn (de mutatie dus laten zien) ?
wat is de beste combinatie om tot witborst blauwe te komen?
is het verstandig om er eventueel zilver in te kweken?
mijn dank is bij voorbaat groot,u zou er een jeugdlid veel plezier mee doen als u correcte en duidelijke (voor het denkniveau van een 12 jarige) in begrijpelijke nederlandse taal antwoorden geeft.
ik zie uw antwoorden graag tegemoet zodat ik deze weer door kan spelen /uitprinten en afgeven.
mvg winterkoning

jan de nijs
27-07-2007, 18:36
Hallo zomerkoning !!
Splendid is uiteraard met een D zie vraagprogramma !!!!!!
Om blauw te kweken welke nog veelal foutief witborst genoemd worden, kan je het beste blauw x blauw kweken dan heb je 100% jongen blauwe
De blauwe vererft autosomaal recessief, dus je kunt ook zowel mannen als poppen in het groen hebben die drager/split zijn voor blauw, zet je zo split ten een blauwe dan kweek je ook blauwe,maar ook weer groene die split zijn voor blauw.
Zilver is ook zo oude foutieve benaming dit zijn gewoon cinnamon blauwe welke SL vererven, dus wanneer je een zo cinnamon blauwe man heb en die zet je tegen een blauwe pop dat zijn alle jonge mannen blauw en split cinnamon en alle jonge poppen cinnamon blauw
heb je een cinnamon blauwe pop en die zet je tegen een blauwe man dan zijn alle jongen blauw alleen zijn dan de mannen ook nog split voor cinnamon. poppen kunnen nooit split/drager zijn voor een SL factor.

Gr Jan de Nijs, Curacao

HansvdWeerdhof
27-07-2007, 22:22
....welke SL vererven.....
....een SL factor.....

SL is dat Nederlands Jan? of spreek je al papiamento tegen die bruine poppen daar?
Of is SL soms een afkorting van een politieke partij, om even in stijl te blijven ;)

Je kunt beter de gangbare NL term geslachtsgebonden gebruiken, dan snapt iedereen het.
Het is voor de meesten al abacadabra die genetica, dus maak het nou niet moeilijker dan sommigen het al vinden.
Ik begrijp wel dat SL makkelijker typt dan geslachtsgebonden.

Piet
27-07-2007, 22:56
Hallo Winterkoning en Jan(misschien ben jij wel de echte zomerkoning op dat warme eiland),

even nog als aanvulling op het antwoord van Jan. Winterkoning vroeg of ook de poppen de witborstfactor laten zien.
Jan heeft al aangegeven dat de witborstfactor eigenlijk gewoon de blauwfactor is. De poppen zijn wel blauw maar ze hebben geen witte borst.

Dat heeft te maken met het normale geslachtsonderscheid tussen man en pop. Ook in de groenserie toont de man de rode borst en de pop een groene. Door de blauwfactor valt het geel en het rood(de psittacinen) weg en blijft alleen het zwarte pigment(eumelanine) over. Dit geeft samen met de blauwstructuur van de veren de blauwe lichaamskleur.
Omdat de mannen op de borst zo goed als geen eumelanine tonen wordt de borst wit. De poppen hebben wel pigment op de borst en daarom is de borstkleur van de pop blauw.

De psittacinen komen in verschilende (reductie)vormen voor:
- ongemuteerd geeft groen
- volledige reductie geeft blauw(witborst)
- reductie met 50% geeft aqua(zeegroen)
- variabele reductie geeft tuquoise(pastelblauw)
- kwalitatieve reductie geeft bleekborst(te vergelijken met oranjemasker bij de ag. roseicollis).

We zijn bezig om een en ander te verwerken in een nieuwe standaard en juist over deze groep mutaties bestaat nogal verwarring over hoe het ideaalbeeld er uit moet zien omdat de kwekers alles door elkaar hebben gekweekt en er vele tussenvormen bestaan.

Ik stop er nu even mee om Jan niet al te veel gras voor de voeten weg te maaien. Tenslotte stelde je hem de vraag.

groeten

Piet

Piet
28-07-2007, 12:38
Hoi Winterkoning,
wat mij betreft hoef je geen sorry te zeggen hoor. Mijn tenen zijn niet zo lang. Trouwens er was toch niks verkeerd aan je vraag? We gaan gewoon door om te proberen info te geven voorzover mogelijk.

Even over het zilver. De benaming zilver wekt de indruk dat het een zelfstandige mutatie is. Jan heeft al aangegeven dat het een combinatie is van de cinnamon(bruin) en blauwmutatie. Zilver is een benaming die door kwekers nog veel wordt gebruikt maar waarvan we af willen, het zegt namelijk niets over de genetische eigenschappen van een vogel. We kiezen voor een systeem van naamgeving waarin duidelijk wordt welke factoren er in de vogel aanwezig zijn. Verder moet de naam ook internationaal geaccepteerd zijn, dit heeft tot gevolg dat er wel eens een Engelse term voorbij komt, zoals cinnamon(=kaneelbruin), sex-linked(=geslachtsgebonden), etc.
Of het verstandig is of niet om die combinatie te kweken is te bepalen door de kweker. Je vindt het mooi of niet. Cinnamons zijn over het algemeen niet zwakker dan niet cinnamons. Als je uitgaat van kwalitatief goede ouders van vooral een goed formaat en een goede gezondheid staat niets in de weg om die combinatie te kweken. Probleem bij het kweken van mutatiecombinaties is vaak wel dat men alleen maar naar de kleur kijkt en de andere eigenschappen vergeet, zoals goed formaat, goede kweekeigenschappen. Daardoor krijg je soms van die kleine smalle vogeltjes, met allerlei gezondheidsproblemen. Nogmaals je kunt de combinaties kweken die je mooi vindt als je maar uitgaat van kwalitatief goede ouders.

Een cinnamonblauwe parkiet, of het nu een grasparkiet, een roodrug, een halsband of een splendidparkiet betreft, is een vogel met een zachtblauwe kleur, de slag- en staartpennen zijn bruin in plaats van bij de normaalblauwe. Bijvoorbeeld bij de cinnamonblauwe grasparkiet is ook de vleugeltekening bruin ipv zwart.

Ik moet nu even stoppen, huishoudelijke verplichtingen roepen. Heb je nog behoefte aan een overzicht van de benodigde paringen laat het even weten dan kom ik daar nog op terug(of Jan hahahaha)

Wellicht kan ik ook via een paar fotootjes het verschil tussen blauw en cinnamonblauw laten zien.

groet

Piet

jan de nijs
28-07-2007, 14:49
Hallo Winterkoning
Nog even over de bleekborst,Piet geeft aan dat het te vergelijken is met de oranjemasker bij de roseicollies, dit klopt wel,beide vererven ook autosomaal recessief,maar het is niet zo dat we bij de splendid's al oranjeborsten hebben, de borstkleur is meer okergeel,dus kunnen we stellen dat de hoeveelheid psittacine wat verdwenen is groter is dan bij de collie.
Helaas zien we maar weinig zuivere bleekborsten meer, ze werden in het begin en nu ook nog door sommige foutief als zeegroen genoemd
Nu is zeegroen bij kromsnavels veranderd in aqua, maar de bleekborst is zeker geen aqua.
Bij de eenn goede bleekborst is alleen de borstkleur veranderd en is het groen op het rug/vleugeldek gewoon groen gebleven en ook het geel van de buik blijft diep geel ,misschien iets minder diep dan bij een groene ,maar nog steeds diep geel.
Bij de echte aqua wat pastelblauw genoemd werd zien we dat ook het geel sterk is gereduceerd en ook de lichaamskleur een blauwgroene waas geeft en dat de borstkleur bij de man nu roze is ipv rood en zeker niet okergeel
Nu hebben kwekers deze 2 verschillende factoren aan elkaar gepaard en hieruit kwamen enkel maar groene uit, die dan dubbel split waren zowel voor bleekborst als voor aqua.
Hiermee was gelijk bewezen dat de bleekborst geen mm reeks vormt met de aqua ,amderszouden er gelijk tussen kleuren uit moeten komen.
Vanuit die jongen groene welke dubbel split waren is wel een combinatie kleur ontstaan, dus de bleekborst aqua, hier bestaat nog menings verschil over, ik zelf ben er eigelijk van overtuigd, dat het gewoon de bleekborst aqua is ,maar andere denken meer aan de turquoise.
De turquoise heeft plaatselijk een sterkere reductie dan de aqua, vooral op de voorzijde van de vogel en laat als specifiek kenmerk altijd nog vrij veel geel psittacine zien op de vleugels, dit is vooral goed zichbaar in combinatie met de ino factor, denk hierbij aan de ino turquoise collie en halsband parkiet deze zijn zowat wit op de voorzijde en laten veel geel zien op de vleugels , een turquoise is van nature nooit egaal gereduceerd !!
Gaan we dan wat een aantal kwekers/keurmeesters de turquoise splendid noemen en deze combineren met de ino factor dan zien we toch een egale gekleurde vogel, prachtig toch ,maar tegenstrijdig tov echte ino turquoise.
Hierom ben ik zelf ook nog steeds van overtuigd dat bij de catharina parkieten de naam keuze turquoise ook fout is ondanks deze op democratische wijze is gekozen en ik mij erin Nederland ook aan zal houden, hier hebben we eigen wetten !!
Gaan we de dan nu ino turquoise catharina bekijken deze is ook veel te geel op de voorzijde voor een ino turquoise en totaal ook te egaal, de oorzaak hier ligt mijn inziens meer aan de kwekers die door selectie op de vogels met de meeste blauw bezit een afwijkende kleur hebben verkregen tov aqua, maar dan blijft het voor mij genetisch nog wel een aqua, in feite doen ze nu zo ok met wat als te koop wordt aangeboden als zijnde blauwe bourke, dit is ook een pure selectievorm. dat erbij de catharina ook echte turquoise's bestaan geloof ik ook direct, die staan o.a in het boek van Terry Martin hier zie je dat de voorzijde nagenoeg blauw is en op de vleugels duidelijk groen, denk hier de ino factor bij en je heb een witte voorzijde en een geel vleugeldek !
Ik denk dat bij sommige van de CSG de tenen misschien wel gaan krommen. maar ik geef dit toch als stof tot nadenken ook mbt andere kromsnavels.
We moeten allert blijven op de specifieke kenmerken van mutatie factoren en er voor oppassen dat door combinatievogels welke er erg veel van weg hebben deze niet voor gaan trekken als TT vogel, voor de meeste zal de combinatievogel aantrekkelijker zijn door zijn egaliteit,maar is tegenstrijdig met de oorspronkelijke werkings factor.
Sterkte hiermee, ook jij Piet, ik ga nog even onder de palmbomen zitten.
Deze morgen lekker buitje geregend,maar de zn heeft al weer vrij spel.

Gr Jan de Nijs Curacao

Piet
31-07-2007, 20:31
Hierbij wat plaatjes van blauwe roodrugparkieten en van een paar cinnamonblauwe. Het verschil is duidelijk te zien: een veel zachtere blauwe tint, bruine slagpennen etc. Van de cinnamonblauwe splendid heb ik geen plaatjes. Ik hoop hiermee mijn verhaal duidelijk gemaakt te hebben.

Wat betreft je antwoord aan die jongen: ik kan hier vandaan niet zien of het goede gezonde vogels zijn. Als dat zo is dan kan hij de paring gerust opzetten. Hij krijgt alleen blauwe jongen waarvan alleen de mannen split cinnamon zijn. De poppen niet. Wens hem succes!

Overigens vind ik splendids nou niet echte beginnersvogels.

mvrgr

Piet

P.S. Wat betreft Jack heb je gelijk, het is een topkweker.

Piet
31-07-2007, 23:33
Graag gedaan. En wat betreft de meiden, misschien kan je hem ook helpen bij die keuze? Het blijft koffiedik kijken hoe het verder gaat. Het is hier slechts een VOGELcafé.:hmmmm ;)

gr

Piet

jan de nijs
01-08-2007, 02:23
Nou winterkoning
dat helpen wil ik ook wel,ik heb hier nog wel wat leuke amazone's, blijft het toch een beetje in de vogelwereld !!!!

Gr Jan, Shakira, samatha,issy,jessica, Odalis, Isa mabel en de rest !!!

Henk3
03-08-2007, 21:25
Hier wat plaatjes. De zwarte lijkt meer op grijs.

http://janhodselmans.nl/2.php?page=1

Als je de foto's aanklikt kan je beter niet hoger dan 75% aangeven.

Piet
03-08-2007, 22:04
Heren,
ik zal een poging wagen. Jan de Nijs heeft een druk weekend op zijn verre eiland.
Op de website die Henk heeft gevonden staan ook een aantal mutatienamen die het net als de namen in de advertentie niet eenvoudiger maken en die niet passen binnen het systeem van mutatienaamgeving waaraan ook de NBVV zich houdt.

Quote Winterkoning:
grijsgroenpastelblauw.

Over pastelblauw hebben we het al eerder gehad. Pastelblauw is een naam die je onder kwekers nog veel tegenkomt. De naam klopt niet omdat alle pastelmutaties een reductie van het zwarte pigment(eumelanine) inhouden. Bij de vogel die bedoeld wordt is er met het eumelanine niets gebeurd alleen de gele grondkleur(psittacine) is gereduceerd. Deze psittacinereductie komt voor bij de aqua(voorheen zeegroen) mutatie en bij de turquoise(voorheen pastelblauw) en bij de blauwe(witborst) mutaties.

Dan de naam grijsgroen. Bedoeld wordt de grijsfactor, in combinatie met de "wildkleur" noem je dat grijsgroen. In combinatie met de blauwfactor noem je dat gewoon grijs. Het is niet zinvol om zowel groen als blauw in 1 naam te zetten want de vogel is óf uit de groenserie óf uit de blauwserie, in allebei kan niet(of het moet een halfzijder zijn) .

Conclusie: in plaats van grijsgroenpastelblauw moet je de vogel dus grijsturquoise noemen. Deze benaming komt dan ook in de standaard waaraan nog gewerkt wordt en die volgend jaar uit komt.

Met de zwarte wordt de combinatie van de grijsfactor en de blauwfactor bedoeld. Het is eigenlijk gewoon een grijze. Dat past ook beter bij de vogel die je op de foto's van de gegeven website vindt. Ik zie daar geen zwart in.

Je had dus gelijk winterkoning het zijn fantasiebenamingen in de advertentie.

mvrgr

Piet

jan de nijs
03-08-2007, 23:57
Hoi Piet
het weekend is nog net niet begonnen voor mij, hoewel al na 18.00 uur hier zijn ze nog druk bezig met opbouwen tot donker nog 1,5 uur gaan ze door, morgenochtend om 6 uur staan ze weer voor de deur !!!
Voor de rest de girobank heeft het park afgehuurd voor kinderen hun spaarbankboekje te openen, nu blijkt dat er vorig jaar tussen de 5 en 6 duizend personen op af gekomen waren ,kinderen met hun ouders dus drukke dag morgen gezien normaal zo 500 bezoekers per dag.

mbt grijs trurquoise zie eerder mijn mening hier omtrent !!!!

Gr Jan

Piet
04-08-2007, 11:11
Om er meer over te lezen en nog meer plaatjes te zien kun je onderstaande link aanklikken. Veel plezier

Piet

http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000000596.html

Birdfarm
04-08-2007, 20:09
Wat zitten daar verschrikkelijk mooie vogels bij.http://i198.photobucket.com/albums/aa199/birdfarm_photos/aplause.gif

Greetzzz

Piet
04-08-2007, 21:57
Ja Birdfarm, dat vind ik ook.

Ik kom wel eens bij hem en het is een genot om die mooie vogels van dichtbij te zien en soms zelfs te fotograferen.

Er wordt op dit forum soms nogal eens wat negatief gedaan over mutatiekwekers. Hier een voorbeeld van een kweker dit niet alleen goed op de hoogte is van de vererving en de mutatiemogelijkheden maar hij bewaakt ook de kwaliteit van zijn vogels. Als er een nieuwe mutatie wordt aangeschaft of soms gekweekt dan wordt die vogel eerst gekoppeld aan een kwalitatief goede vogel uit zijn eigen lijn. Het duurt dan wel wat langer om weer de gewenste mutant te kweken maar komt die er uit dan is de kwaliteit ook goed.

mvrgr

Piet

Henk3
04-08-2007, 22:55
Deze site is nog in opbouw maar wel mooie vogels. Eerst op vogels klikken en daarna op de plaatjes klikken.
http://gosenbenjamins.nl/

Birdfarm
04-08-2007, 23:31
Het duurt dan wel wat langer om weer de gewenste mutant te kweken maar komt die er uit dan is de kwaliteit ook goed.

Lijkt mij heel logisch, maarehh ik wist niet dat daar zoveel verschillende mutanten van waren. Als je dat ziet in real life moet je je wel een kind in een snoepwinkel wanen. :p
Ook wel leuk, bekende namen van het forum en dan de gezichten erbij.:D
Ook een leuke site Henk maar in de site van jack die Piet aanbracht whauwie, snoepjes hoor.:rolleyes:

Piet
05-08-2007, 00:35
Er gaat een wereld voor je open hé, hahahahaha;)

jan de nijs
05-08-2007, 06:48
Ja Birdfarm,Jack heeft op neophema gebied altijd het nieuwste van het nieuwste , ik ben met jack samen ook regelmatig Piet erbij veel op stap geweest toen ik nog in Nederland woonde ,Jack woonde ,maar 9 km van mij vandaan in dezelfde gemeente, zo zijn we ook bij dit soort kwekers geweest met enkel edelparkieten (halsbanden enz) of roodruggen,forpussen,papegaaien of wie alles hadden en zo als wij soms hier op vogelcafe zitten te dollen , ging dat dan face to face, erg leuk en vooral ook heel veel van geleerd vooral in het begin er ging een nieuwe wereld voor mij open toen. We reden ook elk jaar zo 35.000 km alleen voor de vogels door gans Europa heen, buiten de vele mooie en vaak ook zeldzame mutaties blijft voor mij ook zeker de gezelligheid hiermee als onvergeetbaar.
We zouden er een boek over kunnen schrijven.
J & P op tournee !!!

Gr Jan de Nijs

Nico
22-08-2007, 21:52
Terug naar die jonge knaap die (witborst)blauw x zilver wil paren.
Is het niet verstandiger om toch via de wildkleur te kweken. En dan eigenlijk het liefste een splitvogel zodat er wel meteen blauwe jongen komen.
Voordeel voor een beginner is dat hij de bevedering van de wildkleur kan vergelijken met zijn blauwserie. Hij kan duidelijk zien welke kleurvelden door de mutatie zijn veranderd. Zo wordt mutatiekweek ook een beetje tastbaarder dat je weet wat je aan het doen bent.
Hij had twee koppels dus ik neem aan ook ruimte voor 2.
met 2 koppels is de kans op suc6 2x zo groot hé, na 1 jaar zonder jongen zal nog een jongloos jaar de hobby wel achteruit hollen.

Mijn advies: koop een mooie wk pop die split is voor blauw
en koop een wk man die eveneens split is voor blauw (en evt. cinnamon, want dan kunnen uit dit koppel ook zilvere en cinnamon poppen vallen).

bijkomend voordeel als je 2 koppels hebt kun je van de jongen weer onverwante koppeltjes samenstellen!