PDA

Bekijk Volledige Versie : Slakken

Henk3
23-07-2007, 14:00
Wat kun je het beste tegen slakken in de buitenvolière ondernemen? Wie heeft een goede tip? De vogels mogen er geen schade van ondervinden.

Het geval is dat ik tijdens de vakantie van een goede kennis, zijn vogels moet verzorgen. Hij heeft splendids bij zijn koningsparkieten in een redelijk grote vlucht gehad. Enkele waarschuwingen in de wind geslagen en dus zijn de gevolgen niet helemaal uitgebleven. De koningsman heeft de man van de splendids bij de vleugel te pakken gehad en nu kan deze man niet meer vliegen. ( ik denk dat het gewricht gebroken is, zo te voelen).De konings zijn inmiddels bij iemand anders ondergebracht. En nu moet het mannetje op de grond gevoerd worden. Nu kom ik weer op de slakken terug. Het wemelt daar van de rode en zwarte naaktslakken. Het bakje van het zaad was ik elke dag even af maar tijdens het afwassen is het bakje zo glad dat het zomaar uit je handen schiet. Ik heb vanochtend een kopje zout bij hun uit de keuken gepakt en dat rondom de volière gestrooid en ook om het voerbakje. :confused:

Mirjam
23-07-2007, 14:27
Hallo Henk3,
Slakken vang je met bier!!
Maar als je op de bodem grind of houtsnippers legt kunnen de slakken zich niet verplaatsen en zullen ze daar ook niet komen maar dan zul je ze wel eerst moeten vangen ofwel verwijderen!!dus dan ben je er vanaf.
Met zout maak je slakken dood maar laten ze wel een glibberige massa achter.
Hopelijk is de volière overdekt want anders wordt het een troep met die houtsnippers dan is grind dus een betere oplossing.
Succes,Mirjam

denegon
23-07-2007, 15:36
zoals mirjam al zegt is bier een goede optie in de hoeken wat bakjes met een laagje bier erin zetten de slakken zijn er gek op en als ze er in vallen verdrinken ze.
groetjes egon

petra
23-07-2007, 19:39
Hallo Henk3,
Wat ook goed help is dit de zakjes van de koffiedrats uit strooien op de plekken waar ze komen, vinden ze niet prettig.
ook help kleine sate prikkers recht op in de grond steken, is ook niet prettig.
en ook eierbasten goed fijn maken vinden ze ook niet prettig.

o ja je moet wel eerst de koffiedrats laten drogen hoor maar helpt uitstekend.
groetjes petra.:)

Henk3
23-07-2007, 19:55
Hallo Mirjam:
Maar als je op de bodem grind of houtsnippers legt kunnen de slakken zich niet verplaatsen Dit gaat niet op want er liggen houtsnippers op de bodem en de volière is helemaal overdekt. De slakken komen door het parkietengaas naar binnen 19x19 maaswijdte. Ik heb ook al heel wat slakken verwijderd maar er komen dus steeds weer nieuwe exemplaren langs.

Beste Denegon:
zoals henk al zegt is bier een goede optie
Dat zei Mirjam.

Beste Petra:
koffiedrats Geen idee wat dat voor dingen zijn.

sate prikkers recht op in de grond steken Wat als de splendids er op landen? Dat lijkt me niet zo prettig voor ze. Vindt ik te gevaarlijk.

Ik denk dat ik het met wat bier ga proberen. Ik zal eens een bakje ingraven en dan leg ik er wel een stukje parkietengaas overheen. Zodat de parkieten er niet bij kunnen maar de slakken er wel in.
Dat lijkt mij wel een goede optie!

Bedankt voor het meedenken allemaal.

gebbinkjes
23-07-2007, 20:24
hallo Henk,
koffie drats is gewoon koffieprut dat over blijft nadat je, er eerst een lekker bakje koffie van hebt gezet,van gemalen koffie bonen,
m.vr.gr. harry

Henk3
23-07-2007, 20:39
Beste Harry,
koffie drats is gewoon koffieprut Dat noemen we hier gewoon koffiedik. Dan moet ik wel even sparen want ik drink niet veel koffie. Bedankt.

Dit is het geworden voorlopig, hopelijk gaat het werken:

http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/S6000416.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/S6000417.jpg

Mirjam
23-07-2007, 21:38
Nou Henk ik hoop dat het je lukt en dat ze allemaal aan het bier gaan:rolleyes: :rolleyes:
Het merk maakt niet zoveel uit als je maar genoeg erin doet want ze moeten wel onderdompelen:D
Groetjes,Mirjam

je graaft de bakjes toch wel in hè??

denegon
23-07-2007, 22:11
Beste Denegon:
Citaat:
zoals henk al zegt is bier een goede optie

Dat zei Mirjam.

klopt heb het al veranderd was nog vroeg zeg maar groetjes:eek:

Henk3
24-07-2007, 09:45
Beste Denegon,
nog vroeg zeg maar Geeft niks hoor! Ik had het wel door.

Beste Mirjam,
je graaft de bakjes toch wel in hè??

Zie hier:

http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/S6000418.jpg

Het gekke is dat er vanmorgen geen slak te bekennen was. Morgen maar eens weer zien dan. Het bier staat te wachten, zou wijn ook kunnen? Want daar staat ook nog een aangebroken fles van. Ha, ha.

petra
24-07-2007, 11:00
Hallo Henk3
Ik denk dat de meeste slakken in het weekend komen kunnen ze uit slapen.

(geintje hoor) ik hoop dat het gaat lukken bier werkt echt wel goed hoor.

Piet
24-07-2007, 11:05
Als ik dit allemaal lees dan heb ik toch voorkeur voor koffieprut. Ik heb namelijk een hekel aan drankmisbruik.;)

mvrgr

Piet

Henk3
24-07-2007, 12:30
Beste Petra,
Ik denk dat de meeste slakken in het weekend komen kunnen ze uit slapen. In het weekend pas, nou dan kan ik nog ff wachten dus. Ha, ha. We zien het wel. :huh

Beste Piet,
Ik heb namelijk een hekel aan drankmisbruik Nou ik heb er zelf niet zo'n moeite mee, ten eerste is het niet mijn eigen bier en ten tweede ben ik helemaal geen drankorgel. Maar ik kan me wel een beetje voorstellen dat je het liever zelf op zou drinken. :p

Henk3
25-07-2007, 11:20
http://i183.photobucket.com/albums/x27/7705pg14_2007/S6000419.jpg

http://i183.photobucket.com/albums/x27/7705pg14_2007/S6000425.jpg

En de volgende lag in een naastgelegen voliére:
http://i183.photobucket.com/albums/x27/7705pg14_2007/S6000423.jpg

Nu nog even een leukere, deze is van de man met de lamme vleugel.
http://i183.photobucket.com/albums/x27/7705pg14_2007/S6000422.jpg

petra
25-07-2007, 16:25
nou Henk3,
Dat was wel heel sterk bier maar van die vervelende slakken ben je nu af.
maar vullen weer met bier dan ben je ze zo kwijt.
trouwens wel mooi hoor om te zien die jonge vogel.

Ton Koek
25-07-2007, 18:33
Dat is een aardige portie Henk, komt ie:

40 verse zwarte naaktslakken, het liefst uit eigen tuin (met kop)
2 eetlepels olijfolie
3 ui, 1 knoflook, 1 laurierblad
3 winterwortelen
2 vleesbouillonblokjes
1 flesje oud bruin bier.
Wrijf de pan in met de knoflook. Fruit de in ringen gesneden ui in de olijfolie. Was de verse, nog levende slakken onder koud water goed af en snij ze in dobbelsteentjes van ± 1,5 cm. Voeg de slakken bij de uien, even aanbakken en vervolgens 0,75 l water toevoegen. Smoor uien en slakken op een laag vuurtje in ca. 15 minuten samen met de bouillonblokjes, het laurierblad, de in stukjes gesneden wortel en naar smaak lettervermicelli of snelkookrijst. Voeg daarna nog 1 liter water en het flesje oud bruin toe (en eventueel zout en peper). Eén minuut laten doorkoken. Serveren met versgehakte peterselie.
Bon appétit! :)

Henk3
25-07-2007, 19:17
Hallo Petra,
Dat was wel heel sterk bier Ik zal het merk maar niet noemen. Kijken wat er morgen weer in zit. Hij is weer bijgevuld. Ik heb ze er met een tuinhandschoen van de vrouw des huizes uitgehaald. Ha, ha. Wat een glibberzooi.

mooi hoor om te zien die jonge vogel. Dat is een jonge blauwe witborst splendid. Ik dacht ik moet er even een leuke foto achteraan doen want je zou over je nek gaan met die slakken.

Hallo ton,
Dat is een aardige portie Henk, komt ie, Lijkt me lekker maar niet heus. Laat de Fransen maar de Fransen. Als je die smurry ziet heb je al genoeg! Maar toch bedankt voor het recept, misschien is er iemand die het proberen wil. :p

Piet
25-07-2007, 22:22
Lijkt me lekker maar niet heus. Laat de Fransen maar de Fransen. Als je die smurry ziet heb je al genoeg! Maar toch bedankt voor het recept, misschien is er iemand die het proberen wil.

Wat adviseer je als drankje er bij? Bier of wijn?

FF serieus ik vind de oogst ongelofelijk groot. Ik had ook nog nooit van deze methode gehoord. Weer iets geleerd!

bedankt

Piet

denegon
26-07-2007, 08:09
je ziet het dat de slakken het zelfde denken als ik (Bier is altijd lekker).
Een darank orgel ben ik niet maar ik lust best een biertje.

Wel gaaf die kleine vogel die ziet er goed uit.
groetjes egon :D

Henk3
26-07-2007, 11:26
Ze waren nog niet op:
http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/S6000429.jpg

Onderweg naar de vogels, "7 km. per fiets heen en 7 km. terug", kwam ik nog een grote ekster tegen:
http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/S6000426.jpg

Beste Denegon:
(Bier is altijd lekker). Is ook niks mis mee. Maar of het na het zien van al die slakken in het bierbakje nog zo lekker zal smaken, betwijfel ik wel een beetje. :(

Birdfarm
26-07-2007, 16:53
Dat is de grote scholekster (rode poten, rode snavel) de grote ekster heeft deze namelijk niet rood.:D

Het is zwart met rood en het zit in de boom?:hmmmm

Een kraai met een bloedneus.:p

petra
26-07-2007, 18:37
zeg birdfarm dat is een goeie.

Henk3
26-07-2007, 20:01
Daar had ik helemaal niet op gelet natuurlijk. Ik ging voor de witte en de zwarte factor. Ik kan het wel hebben hoor maak je geen zorgen. De ene grap is de andere waard zal ik maar denken. (dat verzin ik nu even ter plekke.) :huh Voor vogelmoppen is er reeds een andere tread operationeel.

http://vogelcafe.nl/showthread.php?t=1348

Henk3
27-07-2007, 12:44
Nou, nog maar een keer een vangstje dan. En dan stop ik er maar mee denk ik. Niet met vangen maar met foto's hier neer zetten.
http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/S6000435.jpg

Henk3
04-08-2007, 00:12
Dat ene biertje heeft toch ongeveer rond de 80 slakken opgeleverd en nadien geen last meer gehad tot dusver. Probaat en ook nog goedkoop middel.

petra
04-08-2007, 11:09
Dat ene biertje heeft toch ongeveer rond de 80 slakken opgeleverd en nadien geen last meer gehad tot dusver. Probaat en ook nog goedkoop middel.

Hoi Henk,
Haal wel bier voor het weekend in huis hoor
het wordt warm dus hebben ze weer dorst.
(geintje) nou daar ben je voorlopig weer van af.

flyingdebs
10-08-2007, 15:36
heb van horen zeggen dat cacao-doppen goed helpen!!
gewoon zoeen zak bij het tuincentrum vandaan,
ziemaar! mocht al dat andere niet helpen zou je dat eens kunnen proberen,
succes met je dronken slakken!!
groetjes flyingdebs,

Ton
21-08-2008, 17:44
hallo henk

dat gaas dat je voor dat bakje bier gebruikt, waar koop jij dat ? ik ben op zoek naar dat stevige gaas, ik wil dat gebruiken om het in te graven in de voliere om de muizen tegen te gaan

Henk3
21-08-2008, 18:37
Hallo Ton,

Dit gaas is denk ik niet zo geschikt om de muizen tegen te houden. Dit is maaswijdte 19 x 19 milimeter. Daar lopen de muizen gewoon door.
Wil je muizen tegen houden met gaas dan moet de maaswijdte denk ik niet meer zijn dan 0,5 x 0,5 milimeter of in de buurt daarvan. Ik koop het gewoon hier in de buurt bij een houthandel. Die bestelt af en toe een pallet vol.

Denk eens aan gaas dat in de bouw voor zandzeven gebruikt wordt. Is wel gevoelig in je portemonee denk ik. Een laagje beton kon wel eens net zo handig zijn. Alleen laat dat geen water door. (niet zo gemakkelijk tenminste).

Ton
24-08-2008, 16:35
dat gaas wat jij bedoelt heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik ben nu tegen de muizen met korrels begonnen, is wat makkelijker dan gaas ingraven, moet alleen oppassen dat de vogels er niet bij kunnen komen