PDA

Bekijk Volledige Versie : Weegbree en vijgen

Mirjam
22-07-2007, 21:24
Hallo,
Op het moment staat er heel veel weegbree in de weilanden en parken.
Daar pluk ik dus veel van want de vogels zijn er gek op!!nu mijn vraag:hoe kan ik het best een voorraadje aanleggen.
Droog ik het gewoon door het op de kop op te hangen met zaad er nog aan?
Of haal ik de zaadjes eraf en leg het te drogen op een krant?
Ook hebben wij 2 vijgen bomen in de tuin is het mogelijk dat ik die droog?? dit jaar zitten er héél veel aan en daar zijn vooral de pap.amadines gek op en zoja hoe droog ik ze??
Groetjes,Mirjam

Ton Koek
22-07-2007, 23:25
Even gezocht:
Kruiden drogen doet men vaak door een bos op te hangen in een niet afgesloten papieren zak, de zaden die doorrijpen vallen dan niet op de grond.

Vijgen: vijgen kun je ook drogen in de oven met warme lucht op maximaal 60° C.

Het plukken van de weegbree, liefst op een droge dag, aan het eind van de middag, dan is ook het zaad goed droog. Nou nog wachten op een droge dag... :)

HansvdWeerdhof
22-07-2007, 23:33
Weegbree: wat dacht je van met stengel en al in de diepvries ?

Mirjam
23-07-2007, 21:32
Bedankt Ton en Hans.
Ton bij ons in de achterhoek was het gisteren heerlijk zonnig weer dus alles is droog binnen gehaald.
Heb je enig idee hoe lang die vijgen in de hete luchtoven moeten??en in zijn geheel of doorgesneden?ik bied ze nl doorgesneden aan.
Hans,doe ik de weegbree vers in een bakje/zakje in de diepvries??
Zijn er trouwens ook vogelliefhebbers hier die perzikkruid aan bieden??
groetjes,Mirjam

Ton Koek
23-07-2007, 23:00
Volgens Wikepidia wel: Het zaad van deze plant wordt door vogelhouders verzameld, er zijn veel gekweekte vogelsoorten die dit lusten. Bij barmsijzen zou dit zaad de rode kleur op borst en pet helpen behouden.

Ik heb zelf nog nooit gegeven, toch maar eens proberen.

HansvdWeerdhof
23-07-2007, 23:48
Mirjam, weegbreestengels passen precies in de lengte van de bakken voer van de chinees ;)
Vers plukken en dan zo snel mogelijk in de vriezer doen.
Je kunt ze dan plukken in diverse stadia, want ook de halfrijpe en de groene stengels lusten ze wel.

Als je gaat voeren eerst even ontdooien, dat gaat heel snel en daarna kun je ze gelijk verstrekken.

Dit geldt eigenlijk voor al het halfrijpe zaden spul uit de natuur, grassen, weegbree, trosgierst, etc.
En perzikkruid lusten ze ook, zeker de papegaai amadines, maar ja dat zijn net varkens die vreten ook alles.
Mooi wintervoorraadje aanleggen dus.

Hans de Vries
24-07-2007, 10:13
Perzikkruid wordt door veel vogels graag gegeten. Mijn jonge barmsijzen en geelstuit-edelzangers zijn eerst veel gevoerd met paardebloemzaad en momenteel eten ze perzikkruid. Zelfs de zebravinken weten er wel weg mee.