Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geslacht onderscheid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Geslacht onderscheid

    Hoe kun je zien of de kanarie en mannetje of een popje is??

    (en dan niet door naar het fluiten te kijken)

    mvg,
    Tom

  • #2
    Man of pop

    Hallo Tom,

    Als je een broedrijpe vogel in je hand houd en de veertjes onder de staart op zij blaast, kun je meestal wel zien of het een man of pop betreft. Een man heeft een stuitje (uitstulpseltje). De pop niet maar de pop wordt naarmate ze broedrijp wordt aan de onderbuik wat kaal.

    Lees ook deze link even na: http://home.planet.nl/~berge736/kan....0eigenschappen
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Hoi Tom!
      Het mannelijk geslachtsdeel wordt bij kanaries "tap" genoemd.
      Bij een gezonde kanarie,zeker die in de fokkerij wordt gebruikt, moet deze goed ontwikkeld zijn.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Hallo allemaal,

        Nou ik heb sinds vrijdag 2 kanaries waarvan een pop uit 2004 en een man uit 2006. Echter heb ik het idee dat het 2 poppen zijn, omdat de man hetzelfde getjilp maakt als de pop.

        Verder heb ik er nog niet zo goed verstand van om te zien wat nu een pop en een man is.

        Men zegt het te kunnen zien aan de houding van zitten en de kleuren.

        Wie helpt mij ermee?
        Groetjes van Richard

        Opmerking


        • #5
          berichten even lezen

          Lees de bovenstaande berichten even goed en klik ook even het linkje aan. Ik denk dat het je dan wel duidelijk zal worden, of neem even contact op met een kanariekweker bij je in de buurt.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            man of pop

            Tegen de tijd dat ze broeds worden kan ik het ook wel zien, maar wanneer ik ze in september wil selecteren voor de verkoop kan ik het niet zien.
            Ik schakel dan iemand van de kanarie vereniging in die het wel kan zien, in de meeste gevallen er blijven altijd twijfelgevallen.
            Nu hebben ze mij wel eens verteld en voorgedaan, en dan wil ik jullie menig ook eens over horen.
            Wanneer je de kanarie losjes in de hand neemt met de pootjes op de vinger rustend dan doet de man het staartje naar beneden en de pop omhoog.

            Opmerking


            • #7
              Naar mijn weten, doet de man in deze situatie de staart omhoog en een pop niet.
              Ik zelf selecteer mannen en poppen op de stand van de cloaca en op kleur, maar ook dan heb ik het nog wel eens mis.
              Al selecteer ik reeds jaren jaarlijks bij meerdere leden van onze vereniging de kanaries.

              Gr.Alex

              Opmerking


              • #8
                Als de vogels op hun gemak te bekijken zijn, kun je aan de houding ook al een indicatie hebben. Bijna altijd zitten mannen meer rechtop waar de poppen iets horizontaler zitten.
                Nog zo'n detail: ook weer bijna altijd staan de ogen bij mannelijke vogels net iets hoger in de kop dan bij de poppen.

                En nog steeds blijven er twijfelgevallen.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  man of pop

                  de vogel die boven op zit is de man

                  ( ik kon het niet laten)

                  groetjes Willem

                  Opmerking


                  • #10
                    Die Willem toch!
                    Een kanariefokker,die weet hoe het in elkaar zit.
                    Heeft ongetwijfeld een goed seizoen.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      dus eigenlijk heel simpel, als je buiten het brodseizoen (dus op dit moment) bij de man blaast zie je een uitstulpseltje zitten en bij de vrouw niet?!?

                      en wat is de juiste houding om een kanarie in de hand te nemen als je bovenstaand gaat uitvoeren?
                      Groetjes van Richard

                      Opmerking


                      • #12
                        m of p

                        Dat geldt wel voor de oudere vogels maar voor de jongen nog niet want die zijn nog niet broedrijp. Doe ze anders even een kleurring om en let eens op de zang. Zingt een vogel aardig goed dan heb je bijna zeker een man. Observeren dus. Je moet het even leren.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Hoe mag ik de kleuren van de vogels noemen die op mijn foto staan?
                          Bijgevoegde Bestanden
                          Groetjes van Richard

                          Opmerking


                          • #14
                            Kleuren

                            De overwegend gele vogel zou je geel intensief kunnen noemen. Wel bont en hier en daar wat oranje-achtige veervelden (je geeft de vogels misschien wat rood kleurvoer?). Misschien een vogel die oorspronkelijk van een zangkweker vandaan kwam.

                            De overwegend roodachtige vogel lijkt me een agaatrood of bruinrood die niet voldoende is "opgekleurd". Voor in een kooitje niet erg natuurlijk, zou je er mee naar een show willen kom je niet in de hoogste regionen. Zo te zien ook intensief.

                            Om kanaries te kweken kan het natuurlijk wel (als het tenminste man en pop is) maar eventuele jongen zullen kakelbont worden. Dat is natuurlijk ook leuk, zo zijn de meesten onder ons begonnen.

                            Groet,

                            Rob.

                            Opmerking


                            • #15
                              Hoi Rob,

                              Thanks, ik heb de vogels pas een weekje, de bruin rode is de pop uit 2004 en de gele is de man uit 2006. Probeer dus jongen te kweeken met deze 2.

                              Nee, ik geef geen roodvoer aan de vogels alleen zaad, trosgierst, grit, eigeel en water met vitaminedruppels.

                              Ben beginnend en wil in augustus een voliere gaan maken in me tuin (met binnenhokje) en dan buiten proberen te kweeken met mijn 2 kanaries.

                              Tevens heb ik me ingeschreven bij een vogelvereniging en zodoende wil ik mijn jongen dan ook gaan ringen volgend jaar.

                              Dus er zouden nog wel eens wat (domme) vragen van mij op dit forum voorbij kunnen gaan schieten, allemaal omdat ik erg enthousiast ben.

                              Kortom, ik heb er zin in.

                              Groetjes
                              Richard
                              Groetjes van Richard

                              Opmerking

                              Working...
                              X