Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wil mijn diamantduiven beter begrijpen..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • wil mijn diamantduiven beter begrijpen..

    Sinds kort heb ik in mijn kamervoiliere een koppel diamantduifjes wonen. Nu gebeurt 's avonds het volgende:
    Ze zitten rustig op stok, maar op een gegeven moment worden ze erg fladderig en lijken van de stok te vallen. Ze vliegen dan tegen het dak van de voiliere, ze beschadigen zichzelf. Het blijft lang onrustig daar.
    Een doek over de kooi geeft geen effekt.
    Ik snap niet wat ik fout doe. Slapen ze niet op stok? Zijn de stokken te smal?
    Op de bodem heb ik ze nog nooit zien slapen.

    Kan iemand mij (en de duiven) helpen?

    Groetjes, Mar
    live 4 love

  • #2
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      diamantduiven

      IK ben het wel met Ton eens ,stokken zouden wel eens te klein kunnen zijn,
      zelf heb ik goede ervaringen met 2 of 3 kleine plankjes (10x15cm) aan het gaas bevestigen waar ze graag op zitten.
      Wat ik wel merkte was dat ze in het najaar onrustiger worden en 's nachts ook fladderen,heb begrepen dat ze ook trekneigingen hebben,maar dit was meestal na 2-3 weken weer over.
      mvg,
      Kingfisher
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        Dank jullie wel voor de snelle reacties. Ik ben net op zoek geweest naar mooie boomstammen, maar alles is nat en vol met beestjes. Jammer, dat gaat nu niet lukken. Of zijn die gewoon ergens te koop?
        Plankjes ga ik ook proberen.

        ps: muizen lopen er met 3 katten (hoop ik) niet rond. En mijn ratten zitten nog in hun bak. Dus ik hou het op de stokken
        live 4 love

        Opmerking


        • #5
          ik denk wat u voor boomstammen hebt gevonden al wat langer ligt. het is mooier (doe ik tenminste) om takken te proberen te krijgen van net gesnoeide bomen of iets dergelijks. dus zelf een tak ergens vanaf halen en gebruiken. zoiets zou ik proberen. heb je geen last van beestjes enz.

          veel succes
          mvg Ben
          Groeten, Ben

          Opmerking


          • #6
            van stok vallen

            Mijn lachduiven worden tegen de avond ook onrustig en vliegerig. Dit doen ze iedere dag en al 15 jaar. Het heeft er mee te maken dat de duiven het duister eng vinden en van te voren op een zo hoog mogelijke stok willen zitten om te gaan slapen.

            Het heeft meestal niets met de stokken te maken. Met andere stokken zullen ze dat ook doen. Ze vliegen onrustig heen en weer.
            Ze vallen er heus niet in hun slaap vanaf. Op een gegeven moment wordt het zo donker dat ze gaan misgrijpen. Ze missen de stok en vallen eraf. Daarna wordt er natuurlijk flink gefladderd. Duiven zien in het donker niet goed en vinden dan de stok met moeite. De kooi afdekken zou ik niet doen.

            Misschien vinden ze de kooi nog niet veilig genoeg en vliegen ze daarom extra. Zorg voor slaapplaatsen die hoog en aantrekkelijk zijn voor de duifjes. Zijn de zijkanten van de voliere afgedekt? Zorg dat het tegen de avond rustig is rond de kooi!

            Het 's avonds heen en weer vliegen zullen ze blijven doen. Het vallen waarschijnlijk ook nog wel eens.

            groet,
            Ime

            Opmerking


            • #7
              Het gaat hier over diamantduifjes, niet over de veel grotere lachduiven.
              Mensen met jarenlange ervaring met deze duifjes hebben mij dit geadviseerd, dus dat geef ik door.
              Als je er anders over denkt is dat prima, maar zomaar zeggen dat er niets van klopt, vind ik persoonlijk wat bot.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                nog een vraag over mijn duiven;

                is aan de oranje oogring te zien of het een mannetje of een vrouwtje is? Ik heb namelijk 1 duif met een donker oranje ring, en ik dacht dus dat de kleur van de oogring (licht of donker oranje) het geslacht bepaald. Of is het koeren een duidelijk bewijs dat je een mannetje hebt...

                Alvast bedankt voor de reactie.

                Groeten, Mar
                live 4 love

                Opmerking


                • #9
                  geslachtsonderscheid

                  Hallo Marie-anne bij een doffer is de oogring duidelijk groter en roder als de duivin(praat even over overjarige duiven).
                  Beide vogels koeren alleen de doffer harder en lager als de duivin en doffer maakt langere tonen(hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)
                  Ik heb een foto meegestuurd waarop de doffer aan de linkse kant zit.
                  Foto is van internet.
                  mvg,
                  Kingfisher
                  Bijgevoegde Bestanden
                  Mvg,
                  Kingfisher.

                  Opmerking


                  • #10
                    reactie

                    Ton
                    Als je er anders over denkt is dat prima, maar zomaar zeggen dat er niets van klopt, vind ik persoonlijk wat bot.
                    Hee Ton, ik had eigenlijk helemaal niet het idee dat Ime je afviel met zijn tekst. Hij zegt n.l. niet dat je ongelijk hebt. Ik denk dat Ime zijn reactie met de beste bedoelingen hier op de tread neergetikt heeft. Hij haalt inderdaad wel een andere veel grotere duivensoort aan.

                    Kingfisher, het verschil in man en pop is mooi te zien op de foto ook al komt die dan van internet. Dat geeft helemaal niks.
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      van stok vallen duiven

                      Als je vogels tegen de avond observeert kun je zien dat vrijwel alle vogels dan onrustig worden. Alle vogels behalve uilen enzo zijn bang in het donker. Het voorbeeld van de lachduif stond me nog het meest voor de geest. Ik vergelijk heus geen appels met peren.

                      Van nachtegaal tot mus, iedereen zoekt een veilige plek. Ze worden een tijdje onrustig. Hun instinct zegt hun dit te doen.

                      Duiven zijn misschien bij het op stok gaan niet de handigste vogels. En ja, ik heb niet alleen lachduiven, ik heb ook diamantduiven gehad en die vielen 's avonds ook wel eens naast de stok. Mijn lachduiven vallen eigenlijk nooit. Ze vliegen alleen onrustig van stok naar stok. Uiteindelijk als het echt donker is zit de hele club doodstil.
                      Ik wou echt niet bot zijn maar iets doorgeven wat ik al jaren bij vele soorten vogels zie gebeuren.

                      groet,
                      Ime

                      Opmerking


                      • #12
                        reactie

                        Ime
                        Ik wou echt niet bot zijn maar iets doorgeven wat ik al jaren bij vele soorten vogels zie gebeuren.
                        Net wat ik dacht en waarom zou je eigenlijk ook een andere insteek hebben. Soms is het misschien beter om er nog een beetje meer uitleg aan te besteden. Misschien is het een optie om een klein lampje nog even te laten branden als het grote licht uit gaat. Maar dat kan alleen in de binnenhokken denk ik. Buiten gaat het licht vanzelf wel langzaam uit en moeten ze hun plek gewoon gevonden hebben. Dat moeten ze in de natuur ook.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Oke, kwam het gewoon heel even verkeerd binnen hier, Dank voor de uitleg Ime!
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            zitstokken

                            De stokken veranderen heeft geholpen, takken zitten erin, ben nog bezig om een bezemsteel op maat te maken, kijken of dat scheelt.
                            Ze zijn nog steeds aan het fladderen, maar minder erg en minder gestresst.

                            Dank jullie wel

                            Groetjes, Marianne
                            live 4 love

                            Opmerking


                            • #15
                              Diamandduiven.

                              Hoi marie-annne,
                              Iedereen heeft het over de zitstokken en ik wil helemaal niet zeggen dat dat er niets mee te maken heeft. Maar misschien is een nachtlampje ook een oplossing. Het voordeel is dat als vogels schrikken of om andere redenen s'nachts gaan fladderen ze gemakkelijker hun zitstok kunnen terug vinden.
                              Groet goudvink

                              Opmerking

                              Working...
                              X