Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie weet welke kleuren dit zijn ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wie weet welke kleuren dit zijn ?



    Ook hier heb ik weer vraagtekens bij de mutatie naam.
    Wie helpt mij ?





    Wie kan het mij vertellen.
    Bij de tweede foto denk ik zelf Spangel donkergroen, maar dat weet ik niet zeker.

    Alvast bedankt,..........
    GR:RAY

  • #2
    Hallo Ray
    Op foto 1 is de pop een Spangle,opaline -cinnamon grijsgroen en de man een opaline- cinnamon grijsgroen
    Foto 2 is een Spangle met 1 of 2 donkerfactoren, mijn eerste gedachte is dat het een DD= dubbeldark (olijf) is ,maar een foto als deze kan optisch bedriegen en het kan ook een D groene zijn.

    Opmerking


    • #3
      Bedankt,
      Ik zal het koppel van foto 1 eens goed van dichtbij gaan bekijken.
      Want ik dacht dat het twee dezelfde waren, maar ik ga toch maar even de vleugeltekening extra checken.
      GR:RAY

      Opmerking


      • #4
        site

        Mooi om eens even rond te kijken op je site: mijn complimenten.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Inderdaad je heb een mooie site en een uitgebreide collectie vogels.
          Wel zag ik , gezien je mbt de grasparkieten de juiste naam wilde weten, hier en daar nog wat kleine foutjes staan in de benamingen.
          bij de grasparkieten , staat er albino,maar voor mij is dit een cinnamon -ino blauw (witte lacewing) hij heeft nog duidelijk een masker wat bruin van kleur is bij albino's is dit spier wit ! Je praat ook over lutino lacewing, bij de grasparkieten blijft helaas de naam lacewing nog gehandhaaft, maar het is een lacewing geel en in feite zou het een cinnamon -ino groen moeten zijn
          De lacewing is ontstaan dmv een crossing -over tussen 2 SL factoren de cinnamon en de ino factor, bij alle andere kromsnavels wordt dit nu cinnamon -ino genoemd, hier mee geef je dan gelijk aan dat het een combinatie kleur is en het - dat het om een crossing -over gaat waar dit streepje ook tussen staat.
          Ik ben blij dat je bij de valkparkieten al opaline gebruikt, alleen de volgorde van combinaties klopt nog niet exact. De nieuwe internationale afspraken zijn nu om bij combinaties eerst altijd de Dominant factor te zetten dan de SL factor en als laatste de autosomale recessief factor, wanneer er 2 factoren in 1 vogel zitten welke dezelfde wijze van vererving hebben dan wat hetmeest opvalt voorop, dus geen cinnamon, witmasker opaline ,maar
          opaline- cinnamon witmasker, ook hier het streepje weer ivm crossing over van 2 SL factoren.
          Je kan op 10 meter afstand al zien dat het een opaline is, je moet dicht bij zien of het cinnamon of pastel is , wel duidelijk neem ik aan en de keuze welke we gemaakt hebben om eerst dominant dan SL en als laatste recessief te zetten is dat vele liefhebbers qua erfelijkheid er geen touw aan vast kunnen knopen en wanneer je een Dominant factor in een vogel heb dan kweek je gelijk al 50% van de jongen met deze factor, heb je een SL man dan zijn alle jonge poppen zoals de vader en bij recessief moeten beide ouders de factor bezitten om dit ook bij de jong te laten zien, simpel uit gelegd.
          Neem als voorbeeld een grijsgroene, opaline overgoten grasparkiet man x een zuivere lichtgroene pop dan zijn de uitkomsten:
          50% van mannen is grijsgroen/opaline/overgoten
          50% van de mannen is lichtgroen/opaline/overgoten
          50% van de poppen is grijsgroen opaline/overgoten
          50% van de poppen is opaline lichtgroen/overgoten
          er komt niet 1 overgoten uit gezien alleen de man deze factor bij zich had.
          Zoals nu staan bij combinaties met dezelfde factoren in het vraagprogramma op verschillende wijze qua volgorde, dit is enkel maar verwarrend en als je de naam zou gebruiken, overgoten opaline grijsgroen, is het voor vele toch onbegrijpelijk dat er uit eerder genoemde koppeling geen overgoten uitkomen.
          Ik hoop voor jou Ray en ook andere hiermee wat meer duidelijkheid te hebben gegeven qua naamgevingen bij kromsnavels.
          ik wil ook binnenkort wat uitgebreider info gaan geven over de neophema's waar ook nog veel foutieve benamingen worden gebruikt en dit alleen maar voor verwarring kan/gaat zorgen.
          helaas willen de grasparkieten boys nog niet helemaal mee , omdat Engeland hier nog niet aan mee doe, hoewel Engelse vogelbladen al wel om artikels bij ons hebben gevraagd , voor tekst en uitleg, die hebben al wel in de gaten dat ze anders achterblijven lopen internationaal,maar grasparkieten in Engeland zijn vaak aprte bonden die verder niets met andere vogels van doen te hebben, zo blijven ze letterlijk op een eiland zitten !! en op het vaste land zien ze Engeland nog steeds als bakermat van de grasparkieten !
          Gr Jan de Nijs ,Curacao

          Opmerking


          • #6
            GR:RAY

            Opmerking


            • #7
              Andere mogelijkheid

              Hallo Ray en Jan,

              om te beginnen de complimenten voor de leuk opgezette website. Mooie sortering vogels en ik moet zeggen dat ik wel jaloers ben op de volieres en kooien.

              Wat betreft de benaming van de man op foto 2 denk ik eerder dat het een lichtgroene violetfactorige is dan een DDgroene(zoals je op je website zegt). Ik denk dat omdat de vogel niet egaal van kleur is en vooral op de buik een blauwachtige gloed toont. Verder vind ik de wangvlek ook wat violetachtig. Maar Jan zei het al: soms kun je moeilijk de exacte kleur bepalen aan de hand van een foto.

              groeten

              Piet
              mvrgr

              Piet

              Opmerking


              • #8
                Hallo Ray & Piet
                Het zou kunnen een violet factorige EF of DF ?
                Maar de kweekuitkomsten zullen het bepalen als het een DD groen komen er enkel maar D groene uit zowel spangle als normale, of hij moet ook nog split zijn voor iets anders dan kom dit er misschien ook nog uit naar gelang keuze pop, maar zoals ik al zei de foto is niet echt sprekend , hij is nog al hard van kleur zie ook het rood van de ring en neusdop , hierdoor is de wangvlek ook dieper violet/paars geworden lijkt mij evenals de lichaamskleur, maar laat deze man zijn best maar eens doen ,dan zie je vanzelf wat eruit komt en kun je met zekerheid vaststellen wat het is !

                Jan

                Opmerking


                • #9
                  Welke kleuren zijn dit ?

                  Hallo Ray,
                  Vandaag heb ik mij als nieuw lid aangemeld bij vogelcafe.nl en ben direct
                  doorgegaan naar de afdeling grasparkieten omdat ik deze vogels al meer
                  dan 35 jaar kweek en nieuwsgierig was, wie en wat ik er zou vinden.
                  De vraag van jou, welke kleuren zijn dit, Jan de Nijs (die ik al langer ken)
                  gaf bij foto 1 het juiste antwoord. Foto 2 is een donkergroene vogel met
                  1 donkerfactor, mogelijk split voor blauw, kobalt of violet gezien de blauwe
                  waas in zijn broek. Dit noemen we ook wel blauw- of violetfactorig. De
                  wangvlek is heel normaal voor een spangle.
                  Ik neem aan dat de witte lacewing man nog van voor de jeugdrui is van
                  wege de nog erg lichte cinnamon tekening. Ook zag ik dat je lacewing maal
                  lacewing zet als koppel. Bij grasparkieten kun je dat beter niet doen omdat
                  je dan de kans hebt op te lichte tekening en dat je op den duur terug gaat
                  in formaat. De beste manier is om een splitman tegen een lacewing pop te
                  verparen. Er komen dan wel minder lacewing jongen (25% lacewing mannen,
                  25% splitmannen,25% lacewing poppen en 25% normale poppen) maar het
                  formaat en tekening blijven beter cq mooier. De mooiste contrast vogels
                  krijg je als de splitman komt uit een lacewing pop maal een normale man die
                  niet split is voor cinnamon en veel pigment heeft. De jonge lacewings laten
                  dan een diepe cinnamon tekening zien. Als je licht of donker groene vogels
                  gebruikt om splitten te kweken, zal de kleur diep boterbloem geel zijn met
                  vaak een groene aanslag. Gebruik je grijsgroene vogels dan zal de kleur
                  lichter egaal geel zijn (want er zit grijs in) zonder aanslag zijn. Dit geldt ook
                  voor de witte lacewings met die verstande dat elke blauwe kleur toch aan-
                  slag geeft en grijs niet. Het is wat jezelf mooier vindt en als de vogel dan
                  ook nog eens fisiek erg sterk is dan heb je een kwaliteits vogel. Zelf kweek
                  ik al meer dan 20 jaar lacewings en voor mij blijft het een van de mooiste
                  kleurslagen die er zijn. Als je zelf je koppels wil samenstellen kan je ook de
                  poppen een tijdje (bv een tot twee weken) apart houden, dat doe ik ook en
                  dat werkt voor 99%. Succes met de kweek.
                  Arie.

                  Opmerking


                  • #10
                    Foto 2

                    Beste Arie(budgiefarm),

                    de spangle man op foto 2 is in ieder geval niet split voor violet. Violet vererft namelijk (co)dominant en kan enkelfactorig(EF) of dubbelfactorig(DF) voorkomen. Als de vogel de factor heeft dan toont hij hem. Split voor violet is niet mogelijk.
                    Ik dacht dat hij mogelijk lichtgroen violetfactorig is omdat de wangvlek voor mij wat violetachtig aandoet. Een violetfactorige ziet er vaak bijna hetzelfde uit als een donkergroene(Dgroen) maar toont dan ook vaak de blauwachtige gloed die deze vogel op de onderbuik laat zien, ook de onderstaart.
                    Jan heeft gelijk als hij zegt dat de kweekuitkomsten het moeten bewijzen.

                    mvrgr

                    Piet
                    mvrgr

                    Piet

                    Opmerking


                    • #11
                      Hallo Pedro
                      je moet dan wel volledig zijn , je heb gelijk dat je stelt dat een vogel nooit split violet kan zijn , maar ook nooit split voor kobalt zoals hier ook werd gesteld.
                      een kobalt is de combinatie van 1 donkerfactor met de blauw factor, vandaar dat deze nu bij andere kromsnavels D blauw wordt genoemd ipv kobaltblauw en de mauve wie een dubbele donkerfactor bezit in de blauwserie is nu DD blauw.
                      Gezien de D factor ook dominant vererft kunnen ze dus ook hier nooit geen split voor zijn !!!!
                      Wanneer de afgebeelde vogel inderdaad een D groene is split voor blauw en deze wordt tegen een blauwe aangepaart dan kunnen er wel D blauwe (kobalt)uitkomen, maar dit komt enkel dan door het feit omdat de vader al de D factor bezit en duit voor 50% zal doorgeven aan zijn jongen, er zullen dan ook gewone blauwe geboren worden ,maar ook D groen en lichtgroen en dan is nog 50% van alle jonge spangle, dus kleurtjes genoeg zou ik zeggen, maar als toch blijkt dat het de violetfactor is wat dan niet automatisch inhoud dat de vogel dan ook split voor blauw is ja dan zijn de uitkomsten weer anders, we wachten het kweekseizoen van Ray wel af.

                      Opmerking


                      • #12
                        Violet

                        Hoi Piet,
                        Je hebt gelijk, vergissing mijnerzijds, sorry. Split violet bestaat niet.
                        Om violetten te kweken heb je drie factoren nodig, nl de blauw factor, de
                        donker factor en de violet factor. Komen deze drie factoren in een vogel
                        terecht dan spreek je over een violette vogel.
                        Zelf heb ik een aantal van deze spangles in de kleuren lichtgroen,donkergroen
                        en olijf waarvan sommige violetfactorig zijn en deze gebruik ik om violette
                        spangles te kweken, al of niet met australisch geelmasker. Ik verpaar ze dan
                        aan een blauwe partner en dan liefst een kobalt om de dubbele donkerfactor
                        en als het mogelijk is ook een dubbele violetfactor in een vogel te kweken.
                        Als dit lukt zijn je vogels dieper violet van kleur en dit kan op de tt soms een
                        puntje meer opleveren
                        De vogel op foto 2 herken ik als een donkergroene violetfactorige spangle
                        zoals ik ze zelf heb vandaar mijn verhaal. Elke kleur kun je hebben in
                        verschillende nuances maar deze vogel vind ik te donker voor lichtgroen.
                        Arie.

                        Opmerking


                        • #13
                          Tsjonge, wat een info komt er allemaal voorbij zeg.

                          De vogel op de tweede foto is nu aan het aanpappen met een popje.
                          Zij is heel lichtblauw op de borst met witte vleugels en rug.

                          Met een beetje geluk (heb ik nog niet gehad dit jaar) komen er nu eindelijk jongen.
                          GR:RAY

                          Opmerking


                          • #14
                            info

                            Hoi Ray,
                            Info kunnen de oudere grasparkieten kwekers niet genoeg doorspelen
                            aan hen die nog niet zo lang vogels hebben of net beginnen.
                            Ik wens je veel succes en als je iets niet weet vraag het. Beter een
                            teveel gevraagd dan verkeerd gehandeld.
                            Ik ga 3 aug (morgen) met vakantie en over 14 dagen hoor ik wel wat
                            het koppel doet.
                            Arie.

                            Opmerking

                            Working...
                            X