PDA

Bekijk Volledige Versie : Prijsindicatie

molineti
17-07-2007, 21:57
Hallo Liefhebbers,

Bij parkieten en papagaaien heb je sites waarop richtprijzen staan van diverse kromsnavels,maar zijn er die ook van andere vogelsoorten?

Voor de liefhebber die vogels wil verkopen aan een andere liefhebber zou dit wel prettig zijn.

Ik vindt namelijk:teab OF BIEDEN niet zo vriendelijk over komen als liefhebbers onder elkaar.

Mijn vraag dus:) :zijn er zulke lijsten met richtprijzen,of voelt iemand zich geroepen om zó n lijst te starten.:D :D

Groeten Rene

Ben86
17-07-2007, 22:19
dit is meer bij vogels die vanaf een bepaalde prijsklasse gelden. zoals tegenwoordig ook de afrikaanse prachtvinken. onder een bepaald bedrag is het vaak afhankelijk van de markt en van de koper zelf dus is niet echt een bedrag te noemen. als ik zeg tussen de 20 en 40 euro word een bepaald soort verkocht kun je niet veel mee lijkt mij?

echt een prijsrichtlijn is vaak wel bekend bij de mensen die een bepaald soort vogel kweekt. ik zelf heb weleens bij een nederlands kampioen vogels gehaald(was altijd bij de top apeldoorn) daar betaal je veel meer voor als bij een oudere kweker die me op dat moment gewoon wou helpen. en de vogels verschilden van klasse echt niet veel.

probeer op vogelmarktplaats of andere site's te kijken wat er voor gevraagt wordt en kies voorjezelf of je je meer voor voelt om de hierboven omschreven oudere man te zijn of de topkweker die ze altijd wel kwijt kan maakt niet uit al is die man een stuk duurder dan gemiddelde.

noem je vogels misschien is hier iemand die je kan helpen.

ps. die laatste optie is het makkelijkst;)
mvg Ben

molineti
17-07-2007, 22:58
Was eigenlijk algemeen bedoeld(en is het nog):)

maar in mijn geval gaat het om molinetispreeuwen en zwartborstlijsters(E.K en /of import)

Maar ik ben ook geintresseert om enkele soorten bij te kopen en daar ken ik ook totaal de prijzen niet van.

Voor een beginnende kweker van deze soorten in deze tijd van importstop behoorlijk verwarrend.

Groeten Rene

Ton Koek
17-07-2007, 23:50
Ik denk dat je met een richtpijzenlijst de geldwolven in de kaart speelt. Wat er gevraagd wordt en wat er betaald wordt kan wel eens heel erg verschillen.
Een handelaar uit Rotterdam vraagt 120 euro voor een koppel mozambiquesijsjes, dat doet hij al weken. Dat wil niet zeggen dat dat een normale prijs is tegenwoordig.
Op marktplaats biedt de verkoper vaak zelf al lekker hoog, gewoon onder een andere naam of door een compagnon. Zo denkt de "leek" dat het eerste bod "de gangbare prijs" is.
Prijsopdrijven is van alle tijden maar de laatste tijd is het wel erg absurd. Ook Australische soorten worden duurder en duurder, terwijl de importstop daar niets mee van doen heeft.
Ik kan wel een lijstje maken van prijzen die ik redelijk vind, maar wat heeft dat voor waarde?

Henk3
18-07-2007, 08:44
Niet gedateerd maar hier heb je nog een lijstje met prijzen.
Prijslijst tropische vogels en kanaries:
http://www.hobbyvogels.nl/tropenprijzen.htm

dijkkamp
18-07-2007, 09:51
Voor de liefhebber die vogels wil verkopen aan een andere liefhebber zou dit wel prettig zijn.

de liefhebber heeft deze vogels natuurlijk ooit zelf ook eens gekocht en heeft dus een richtprijs.

Ik vindt namelijk:teab OF BIEDEN niet zo vriendelijk over komen als liefhebbers onder elkaar.

het dubbele of drievoudige vragen is ook niet vriendelijk.

Voor een beginnende kweker van deze soorten in deze tijd van importstop behoorlijk verwarrend

een beginnende kweker zal als het goed is zich eerst op de hoogte stellen van alles over de vogels die hij/zij zich wil aanschaffen dus ook over de prijs.

prijs bepalend is ook natuurlijk vraag en aanbod,kwaliteit en hoe gek;) is de verkoper/koper.
om een voorbeeld te noemen de eeenvoudige zebravink(zoals de meeste zeggen tenminste)die kun je aanschaffen voor 1 euro maar er wordt ook wel 15 euro stuk gevraagt wat is nu de juiste prijs:help

voor mij zelf heb ik het standpunt heb ik het er voor over ja of nee ook al is het soms lastig om als je een eind gereden hebt om dan niet met vogels terug te gaan

Hans de Vries
18-07-2007, 10:01
Winterkoning schrijft:
...wat prijzen of prijslijst betreft is het zo dat dit een vrij onmogelijke taak is,het heeft zoals jullie hierboven al aangeven met zoveel dingen te maken(althans bij mij) gaat zo'n vogel of vogels naar een kennis of bekende dan gaat het voor wat minder weg(of gratis) ,komt er iemand uit de andere hoek van nederland of van ver daarbuiten geld er ook weer een andere prijs (doe ik ook altijd wat schappelijker ivm de gereden km's).etc etc...
Dat is natuurlijk erg nobel, ik was ook altijd zo gek. Totdat een dag later, de vogels die je voor een habbekrats van de hand hebt gedaan, op het internet voor een dik bedrag weer te koop worden aangeboden.
Ik probeer tegenwoordig te ruilen voor gelijkwaardige vogels - gezond en goed geringd - en bij serieuze kwekers.

Henk3
18-07-2007, 13:10
winterkoning
LEUK grapje henk 3 Ja vond ik ook wel maar als een leek eerst naar prijzen zoekt op internet en die komt dan zo'n oud lijstje tegen. Dan staat ie mooi op het verkeerde been. Ik heb dacht ik wel eens meer van die prijslijsten gezien maar op dit moment kan ik ze niet terug vinden. Kan ook zijn dat ze er gewoon niet meer zijn.
Verder vindt ik wat Dijkkamp schrijft ook nuttig en de gang van zaken bij Winterkoning kunnen ook prima. 't is maar net hoe dik de dukatenbuidel bij deze en gene is. En wat iemand voor ogen heeft. Een nieuw hok kost ook nog wel het één en ander en dan kan je toch niet de vogels als sluitpost op de begroting neerzetten. Want om die laatsten gaat het natuurlijk inprincipe het eerst.
En zoals menigeen zijn vogels ruilen gaat voor kwalitafief gelijke levende have, nou daar is helemaal niks op tegen. Je doet het zo je het doet. Er is vaak wel een weg te vinden die je past.:cool:

Ton Koek
18-07-2007, 14:13
Het voorbeeld van de zebravink is wel leuk. Inderdaad vanaf 1 euro, maar wil je bij een topkweker een mooie "volle eumo" kopen dan is de prijs: 75 euro.

Wat zou ik op een lijst moeten zetten bij de zebravink, het gemiddelde?

molineti
18-07-2007, 15:26
Daar gaat ook Mijn voorkeur naar uit,maar er zijn nu éénmaal ook liefhebbers die een bepaalde soort graag willen hebben ,maar niks passends te ruil hebben .

De prijs voor de te verkopen vogels diend dan voor beide fair te zijn,vindt ik als liefhebber.

Toch is die in bepaalde gevallen(zeldzamere soorten) moeilijk te bepalen,of terug te vinden.

In mijn persoonlijke geval: Ik heb een 3 jaar terug stad en land afgereden om behoorlijk wat molinetie spreeuwen te verzamelen.

Mijn bedoeling was het om een zoveel mogelijk onverwante groep op te zetten.

Door de jaren heen heb ik vele vogels verloren(meestal ouderdom) en heeft het bloed,zweet en tranen gekost om een zo onverwant mogelijke kweekgroep op te zetten.

Van deze vogelsoort zie Je dus bijna geen vogels te koop staan en als ze te koop staan zijn het meestal losse import vogels waarop Je dan moet bieden:(

Dan lijkt het Mij toch niet makkelijk om een redelijke prijs te bepalen voor koper en verkoper.

(ik heb overigens nog nooit nakweekvogels te koop zien staan)

Dat het moeilijk is om tot richtprijzen te komen,begrijp ik wel maar zou het toch wel makkelijk vinden.

(Prijzen van tentoonstellingsvogels zouden daar denk ik los van moeten staan)

Groeten Rene[/QUOTE]

Ben86
18-07-2007, 19:41
wat ik aanhoud voor mijn vogels is gewoon een leuke prijs. afhankelijk van al genoemde situaties. maar aan vreemde die me echt serieus lijken ben ik al gauw makkelijk hoewel ik ze ook bij die mensen na een cursus te geven van hoe te voeren endergelijke (heel erg interressant alleen voor echt serieuse mensen) toch binnen een week op internet. maja ik kan hier niet wakker van liggen. heb er zelf ook plezier van om over me vogels te vertellen;)

en in het geval van u molineti is er niet iets in het buitenland ofzo bekend?
mvg Ben

Serinus
18-07-2007, 20:18
Hallo,

Winterkoning:
ik denk dat serinus ook wel een paar witbuikcini's wilt kopen voor 20 euro het koppel
Tsja.....

Ik weet inderdaad óók niet waar ik aan toe ben met m´n vogels.....
Afgelopen week bij enkele handelaren in België geweest.
Degene die Serinus-soorten hádden, vroegen Mega-prijzen.
Een koppeltje Mozambiquesijzen; 140 euro.
Een man Zwartkeelgeelstuitedelzanger 125 euro, en da's dan van een redelijk ingevoerde ondersoort, popjes zijn niet te krijgen volgens de handelaar, maar die zouden nóg duurder zijn (ik heb maar niet verder gevraagd....:( )
Van deze laatste heb ik enkele koppeltjes van een meer zeldzamere ondersoort, wat moet ik onderhand gaan vragen voor m'n vogels; "ik weet het niet"....

Als ik hoor dat mensen een Mozambiquesijs, Edelzanger o.i.d. zoeken voor "de zang" dan wil ik al geen vogel meer aan ze verkopen.
Het liefst wil ik m'n vogels verkopen/ruilen aan mensen waar ik nog eens op terug kan vallen als ik zelf weer een vogel zoek, serieuze kwekers dus.

Maar dan staat daar een wat oudere dorpsgenoot op de stoep, die een Mozambiquesijsje zoekt voor in z'n bejaardenhuisje; "ik heb áltijd zo'n vogeltje als zanger in m'n huiskamer gehad" maar nou issie gestorven.
Die kan ik toch met geen droge ogen 50 euro vragen, wel dan?

Dus; ik weet het eigenlijk niet meer.....
(Gelukkig kweek ik dan, naast m'n Cini's óók nog wat Kneu en Putterbastaarden en probeer die dan als zanger voor in de huiskamer te verkopen i.p.v. die Mozambiquesijs, iedereen blij.....)

Daarom ben ik wel blij dat er de laatste tijd wat meer onderlinge samenwerking is tussen kwekers van verschillende "tropen", denk aan de Passerina's, de Kardinalen, de Serinus-soorten.
Via die weg zullen misschien de prijzen wat "transparanter" kunnen worden.

"We zien wel, zei d'n blinde" zeggen we hier dan....

Groeten, Serinus.

molineti
19-07-2007, 14:29
Momenteel heb ik een kleine 25 molineties zitten waarvan de helt nakweek.

Ik denk dat het een goede zaak zou zijn als er geruild kon worden voor bloedverversing( binnen/buitenland) om zo te proberen een vogelsoort voor avicultuur te behouden :)

Ondanks herhaalde oproepen op diverse sites het afgelopen jaar,heb ik geen andere contacten met kwekers in binnen of buitenland kunnen krijgen:huh

Ook via de speciaalclub niet.

Dus alle hulp is welkom

Groeten Rene

molineti
19-07-2007, 16:43
Quote:dan is deze soort (min of meer)gedoemd om te verdwijnen( uit de voliere's),want als het draagvlak te klein is dan gelukt het niet.

Toch is er heel veel vraag om 1 of meerdere paren te kunnen kopen;Zou dus ook zo maar kunnen, dat er nog weinig over zijn of dat er toch slecht mee gekweekt is/wordt.

Het zelfde probleem speelt volgens mij bij meerdere spreeuwensoorten,buulbuuls tangaras,etc.

Ik blijf toch hopen dat er zoveel mogelijk soorten behouden blijven,want anders wordt het wel erg saai in onze volieres:(

Groeten Rene

Henk3
19-07-2007, 19:18
Er staat momenteel nog een pop te koop op marktplaats zag ik zojuist.
http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26sa%3DX%26oi%3Dspell%26resnum%3D 0%26ct%3Dresult%26cd%3D1%26q%3Dmolinetti+spreeuw%2 6spell%3D1&url=http%3A//kopen.marktplaats.nl/dieren-en-toebehoren/vogels-overige/c426.html%3Fxl%3D1%26ds%3Dto%253A1%253Bl1%253A395% 253Bl2%253A426%253Blt%253Azip%253Bmp%253Anumeric%2 53Bosi%253A2%26p%3D5%26xref%3D1

Even via het zoekvakje: Molinetti spreeuw intypen. Let wel op de dubbele t.

molineti
19-07-2007, 20:46
ik had wel intresse gehad in onverwant bloed erbij;maar vindt 140 euro voor een(waarschijnlijk) import pop(?) behoorlijk geld.

Maar Ik heb nu wel enigzins een indicatie betreft deze soort.

Groeten Rene

P.S Maar bedankt voor de tip Henk

Hans de Vries
19-07-2007, 21:44
.....a. gaan de vogels naar goede kennissen/vrienden ,waar ik weet dat ze goed terecht komen en waar als het nodig is erop terug kan vallen.
en waarvan ik dus de huisvestings/voedings situatie weet want anders krijgen zij het "specialere"spul nog geen eens.....etc.

Ik dat geval ben ik het wel met je eens, Winterkoning. Goede kennissen en maten die dezelfde soorten kweken kunnen van mij alle vogels krijgen die ze nodig hebben. Want ik weet dat we hetzelfde doel nastreven namelijk behoud van de soort. En dan blijft de portemonnee gesloten.
Maar voor mensen die ik niet ken ben ik wat terughoudend.

Henk3
20-07-2007, 08:04
een(waarschijnlijk) import pop Maar dat weet je niet helemaal zeker. Je zou gewoon ff contact kunnen zoeken en om info verzoeken. Dat kost helemaal niks. Maar dat gaat mij verder niet aan. Doe er mee wat je wil. Prima.:confused:
Wat de prijs betreft, er is momenteel alleen nog maar een bod van 50 euro uitgebracht door Hugo de afzetter. (De verkoper heet Hugo). Hier de rechtstreekse link.
http://dieren.marktplaats.nl/vogels-overige/104936046-mooie-pop-molinetti-spreeuw.html?return=&df=1

molineti
20-07-2007, 08:31
Er spelen natuurlijk nog wat meer zaken mee O.A

Als de vogel aan het begin van het jaar te koop was geweest,had ik ze waarschijnlijk wel gekocht.

Nu er diverse paren jongen hebben of met eieren zitten,denk ik dat het niet verstandig is om een ,,vreemde,,vogel aan de groep toe te voegen.

Zou zonde zijn om zo eieren of jongen te verliezen.

hopelijk komt de vogel bij een serieuze kweker terecht-0-

Samenwerken zou IDD de beste oplossing zijn voor vele soorten,en dit zie Je ook wel gebeuren.(lories,kardinalen,serinus)

Helaas bij vele soorten ook nog niet.

Groeten Rene

Henk3
20-07-2007, 12:20
Zou zonde zijn om zo eieren of jongen te verliezen.
Dat zou zeker zonde zijn en ook water naar de zee dragen. Je moet gewoon doen wat goed voor je kwekerij is.:rolleyes: