Mededeling

Collapse
No announcement yet.

jong pimpelmeesje bij zebravinken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • jong pimpelmeesje bij zebravinken?

    Hallo,

    Zojuist een uur geleden, hebben we een jong meesje gered uit de bek van onze kat.
    Volgens mijn eerste indruk is alles goed met het beestje. Alleen erg vermoeid.
    Wij werden gewekt, door het luide geschreeuw van dit zo jonge beestje, w.s. net uit nest gevlogen.(1e vlucht?)
    Het gekke van die kat was, dat hij dat beestje bij ons kwam brengen, hij hem alleen niet losliet.
    Toen hij even zn kaken wilde ontspannen, hebben we hem" een grote veeg" gegeven, en razendsnel dat beestje gepakt. Zit nu veilig in een kooitje.

    Nu mijn vraag is, red het beestje het?
    Ik vnd hem nog erg jong, kan nog niet zelfstandig de wijde wereld intrekken.
    Ik hoorde zojuist, dat ik hem moet proberen bij de zebravinken te zetten.
    Word hij hoogstwaarschijnlijk gevoerd.

    Mag ik jullie advies??????!!!!!!!!!!!!

    gr.lodewijk

  • #2
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        hallo lodewijk,
        kijk het maar even aan maar vaak redt die vogel het niet meer hoor.
        bij mij komt het ook regelmatig voor dat de kat met een vogeltje thuis kom
        dat doe een kat die breng de prooi bij zijn baas.
        dat is gewoon het instinct van dat dier daar doe je niets aan.
        groetjes petra.

        Opmerking


        • #5
          gered!!

          Hij is de wijde wereld al in!

          Ik had hem brood in water gedrenkt voorgehouden. Hij werd al snel het ventje.
          Hij begont te piepen en werd steeds wilder. Probeerde vanalles om de kooi uit te kunnen.

          Dus de enige oplossing: buiten gezet en de hoogste boom in!

          Toch weer een beestenleven gered
          Die zal voortaan wel uitkijken voor een kat.
          En....ik haal van de week een belletje voor de kat z'n nek!

          bedankt hoor voor de reacties!

          Opmerking


          • #6
            Dat is erg leuk nieuws! Het beestje heeft geluk gehad met jou in de buurt.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              belletje

              Lodewijk:
              En....ik haal van de week een belletje voor de kat z'n nek!
              Dat zouden alle kattenbeztters/liefhebbers moeten doen. Alleen voor net uitgevlogen jonkies zal dat geen redding betekenen denk ik.
              Vorig jaar waren er bij mij een stel koolmezen uitgevlogen. Die beestes hippen over de grond, hangen dan weer even in een conifeer. Makkelijk te vangen voor een kat dus. Maar niet alleen voor een kat. Ik had de auto buiten staan en moest weg. Nog gekeken of er niks achter zat. Ik rij achteruit en toen ik weer voor me keek lag er toch een plat koolmezenjong op het straatwerk. Ja die was dus niet meer te redden. Jammer.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                koolmees

                wisten jullie dat een nest met koolmeesjes , meestal 7 a 8 jongen bevat en dat er gemiddeld maar 1 het eerste levensjaar haal !
                bij vogelsoorten welke veel jongen krijgen in 1 nest sterven er heel veel het eerste jaar, vogelsoorten welke maar 2 eieren leggen zoals duiven , redden het veel vaker !
                Dat de kat hem thuis komt brengen is omdat hij er mee wil spelen en trots is op zijn vangst en dit aan de baas wil laten zien, waarschijnlijk doe hij dit niet meer de volgende keer gezien de actie van Lodewijk !!!
                katten eten nagenoeg geen vogels en muizen meer tegenwoordig ze hebben het veel te goed bij hun baasjes, verwildere katten is een ander verhaal.
                Ondanks dat de mees nu weer de vrijheid heeft is de kans dat hij het haal gering, maar dat is nu eenmaal de natuur en die moet je soms helpen,maar meestal zijn gang laten gaan.
                het klopt dat mezen ,maar ook roodborstjes erg agressief kunnen zijn ,soms kan het zelfs een paar jaar goed gaan en dan ineens vind je een aantal dode vogels in je voliere welke gewoon vermoord zijn door de mezen of roodborst, ze willen dan hun eigen territorium en dulden geen andere vogels hierin, kijk maar in je tuin roodborstjes zie je meestal alleen !
                Jan de Nijs, Curacao, waar deze soorten niet voorkomen, maar wel met soorten van gelijk gedrag

                Opmerking


                • #9
                  interessant

                  En deze wetenschap maakt het ook weer een beetje completer. Bedankt maar weer daarvoor.
                  Maar je had wel een mooi vloerkleedje voor bij de openhaard( is weer eens wat anders dan een berenvel)
                  Daar heb ik verdikkeme helemaal geen gedachten bij gehad in die richting.
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik heb een tijd in een dierenwinkel gewerkt en je wil niet weten waar de klanten mee aankomen, jonge net uitgevlogen, musjes, koolmeesjes, pimpelmeesjes, lijsters en spreeuwen (misschien dat Ton dezelfde ervaring heeft?). En dan kijken ze je raar aan als je ze uitlegt hoe en waarom ze beter weer naar de plaats van oorsprong gebracht kunnen worden. 2 Keer komen ze zelfs aan met een houtsnip (volwassen) en 1 keer een ijsvogeltje (een juweeltje) was tegen het raam aangevlogen en was in shock, na een uurtje en een aantal goudvisjes was hij weer het mannetje en mocht hij weer naar buiten. Maar jonge vogeltjes kun je beter binnen het bereik van de ouders brengen voor het broodnodige voer. Maar ja, dat is dan zielig met al die katten in de buurt, de 'natuur' is bikkelhard en helemaal in een woonwijk.

                    Greetzzz

                    Opmerking


                    • #11
                      de natuur

                      winterkoning:
                      gezellig voor de openhaard ligt
                      Nou ja een openhaard heb ik toch niet. En wat die gang van de natuur betreft, ben ik het wel ongeveer met je eens. De mens denkt het vaak beter te weten dan ons moedertje natuur. We zullen het wel nooit helemaal leren. Je zult maar aarde zijn. Er wordt in je gegraven en op je gescheten, nucleare proeven en zoal meer. De mens doet eigenlijk van alles om het hier onbewoonbaar te maken. Geen wonder dat die natuur een keer terug slaat.
                      Vriendelijke groeten,
                      Henk3.

                      Mijn website:

                      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        In de dierenwinkel waar ik werkte waren we daar ook heel consequent in; nooit gevonden dieren aannemen.
                        Helaas stond er wel af en toe wat voor de deur in een doos of zak, net als bij asiels gebeurt.

                        Wij "die beter weten" kunnen wel een heel klein steentje bijdragen. Op alle forums waar je de vragen om advies ziet, standaard hetzelfde antwoord geven: met rust laten of als het niet anders kan, de vogelopvang.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking

                        Working...
                        X