Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vieze vleugeltjes bij jonge witte kanarie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vieze vleugeltjes bij jonge witte kanarie

    ik heb 2 jonge witte kanaries in een vlucht zitten en hun vleugeltjes zijn helemaal bruin
    het ziet er echt vies uit
    zou ik dit gewoon met wat lauw water schoon kunnen maken
    want sommigen zeggen dat ik als de veertjes vies zijn deze er uit moet trekken
    maar dat lijkt me niet echt een goed idee

    wie helpt me?

  • #2
    Als het gewoon vies is kun je ze beter gewoon dagelijks een badje geven, eventueel met wat vogelbadzout er in.

    Als het gekleurde veren zijn helpt dat uiteraard niet, witte vogels kunnen behoorlijk aanslag in de vleugels hebben.
    Uittrekken helpt dan nauwelijks meer, of het moet om een enkel veertje gaan.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      hoi mauricio,
      ik had 3 witte parkieten toen ze geboren waren vies en grauw
      en nu zijn ze spierwit geworden.
      ze worden in de nesjes ook best wel vies.
      groetjes petra.

      Opmerking


      • #4
        Vieze veren

        Een wit vogeltje met (hele) vieze veren zou je met wat lauwwarm water kunnen wassen. Een klein beetje handzeep (of speciale vogel- of hondenshampoo) zorgt er voor dat de veren weer netjes worden. Goed uitspoelen is wel vereist! Een beetje drogen met wat keukenpapier en eventueel nog wat met de fohn (voorzichtig aan en voldoende afstand houden). Zet het vogeltje na afloop van de wasbeurt even apart op een niet koele plaats. Bijvoorbeeld in het zonnetje als dat tenminste niet te warm wordt. Af en toe even kijken bij het beestje om de zaak in de gaten te houden. Wanneer de vogel weer bijna helemaal droog is kan hij weer terug in de kooi.
        Regelmatig verstrekken van badwater, een schone kooi met reine stokken voorkomt al vaak dat de vogels erg vuil worden.
        Het kan ook zijn dat de vogel z'n schouderdekveren aan het ruien was en daarbij een bloedpennetje (groeiend veertje) heeft gestoten (of is gepikt). Dan kan er wat bloed vrijkomen wat er voor zorgt dat de vogel nogal vies wordt en de veren heel lelijk. Kijk dat ook even na.

        Opmerking


        • #5
          gewoon even geduld hebben .Over een week of zes vallen ze in de rui en zijn ze grotendeels weer helemaal wit.Regelmatig badwater verstrekken en zorgen dat je geen zwarte grond in de voliere hebt.En even controleren op vedermijt. groeten eddie

          Opmerking

          Working...
          X