PDA

Bekijk Volledige Versie : harde kleuren of niet?

pascal
11-07-2007, 20:35
als je sprangles en cinnamons koppelt aan hard gekleurde vogels
haal je daar dan ook hard gekleurde vogels uit of juist niet?
ik wil dit graag weten omdat ik eigenlijk harde kleuren wil kweken
maar juist met meer sprangle en cinnamon zit.

alvast bedankt pascal.

grasparkiet
11-07-2007, 21:29
Over dit onderwerp zou je beter Harie van der Linden kunnen vragenwant die schrijft dat je spangle donkergroen maal noormaal donkergroen de mooiste lichaamskleur krijgt dus hem zou je dit het beste kunnen vragen
het beste groetjes De parkiet

pascal
12-07-2007, 19:44
Volgens mij had ik ergens gelezen dat deze meneer
niet meer op dit forum aktief is.
Mischien wil Wessel vd veen een beetje helpen?

Pascal :) :)

Piet
12-07-2007, 21:16
Beste Pascal,

ik heet wel geen Harry of Wessel maar misschien kan ik toch een beetje helpen.
Als eerste een vraag terug om het ff duidelijk te krijgen. Bedoel je met harde kleuren de normale(wild) vorm? Die hebben een mooi contrast, met zwartgele of zwartwitte vleugeltekening en de normale niet op één of andere manier opgebleekte lichaamskleur.
Cinnamons hebben een lichtere kleur omdat het zwarte pigment niet meer vol aanwezig is maar slechts bruin, dit vermindert niet alleen de vleugeltekening maar ook de lichaamskleur.
Spangles hebben wel de volle lichaamkleur maar de vleugeltekening is veel minder sterk aanwezig.

Het is mogelijk om uit spangles en cinnamons normale vogels te kweken maar het hangt wel af van de paringen de je opzet.

Spangle is een dominante factor. De vogels met de zichtbare spangletekening zijn enkelfactorig, dwz. ze hebben 1 factor voor de spangletekening en 1 voor de normale tekening.
Paar je een spangle en een normale aan elkaar dan krijg je de helft jonge spangles en de andere helft normalen. Het maakt hierbij niet uit of je met een spangle man of een spangle pop begint.
Paar je 2 enkelfactorige spangles aan elkaar dan krijg je bij de jongen
25 % dubbelfactorige(dan zijn gele of witte vogels zonder tekening)
50 % enkelfactorige spangles en
25 % normalen.

Bij cinnamons werkt het iets anders omdat cinnamon een geslachtsgebonden factor is. Een man is uiterlijk cinnamon als hij de factor dubbel heeft, de pop heeft aan 1 factor genoeg om cinnamon van uiterlijk te zijn.
Paar je een cinnamon pop aan een normale man dan krijg je wildkleurmannen split cinnamon en wildkleur poppen(tonen geen cinnamon en vererven het ook niet). Deze poppen zijn dus zeer geschikt om mee door te gaan als je normalen wilt kweken.
Paar je een cinnamon man aan een normale pop dan krijg je ook splitmannen maar cinnamonpoppen(geen normale).

Er zijn dus verschillende mogelijkheden om weer normalen te gaan kweken maar je moet even uitkijken welke paringen je opzet.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt anders zie ik het wel. Je kunt ook een lijstje geven van de vogels die je in bezit hebt. dan kunnen we misschien wat geschikte paringen uitzoeken.

De opmerking van "grasparkiet" over donkerfactorige vogels is juist. De donkerfactor kan voor een groter contrast zorgen, donkergroen of kobaltblauw. tegenwoordig noemen we dat Dgroen en Dblauw.

mvrgr

Piet

wessellouw
13-07-2007, 10:08
Hallo Pascal:

Het is voor mij ook een vraag: wat bedoelt u met "harde kleuren"?

Wessel van der Veen.

pascal
13-07-2007, 13:12
Allereerst piet bedankt en ja Wessel en Piet ik heb het inderdaad over de vleugeltekening
die is zoals je al zegt bij de sprangles en cinnamons zoals ik het noem verbasterd. Ik wil graag naar de hardere kleuren toe ik ben bezig met het boek van beckman maar loop tegen het probleem aan dat ik de geschiedenis
van mijn vogels niet ken.
dus kan ik ook niet echt iets voorspellen.
ik had bv een paring sprangle tegen normaal. Uitkomst bijna allemaal sprangles en cinnamons. omdat ik zoals gezegd meer hardere kleuren wil (ik heb wel vogels met "harde kleuren" ) dat kan dus wel een middenweg tussen die twee?
En om het over de lichaamskleur te hebben hoe krijg je je kobalt vogels donkerder?
door een bv lichte kobalt aan grijze vogel te paren omdat die volgens mij de Dfaktor bezit of zit ik helemaal fout? of moet je die vogels aan een donkere kobalt paren omdat te bereiken of donkergroen. En als je dat niet hebt dan?

met vriendelijke groet.

Pascal.

wessellouw
13-07-2007, 17:07
Hallo Pascal:

Allereerst vraag ik mij eigenlijk nog wat af: kweekt u TT parkieten of de gewone soort?
Bij TT parkieten speelt de kleur een secundaire rol, het is het model dat voornamelijk telt; bij de gewone parkietjes is kleur het voornaamste punt.

U kunt allen maar vogels met een volle vleugeltekening kweken door vogels te gebruiken zonder welke melanine reductie dan ook. Bijv. groen of blauw.
Cinnamon verandert die zwarte tekening alleen in een bruine, maar doet verder niets aan de kwantiteit van de melanine.

>>En om het over de lichaamskleur te hebben hoe krijg je je kobalt vogels donkerder? door een bv lichte kobalt aan grijze vogel te paren omdat die volgens mij de Dfaktor bezit of zit ik helemaal fout?>>

Ja, u zit goed fout :). Grijs en de donkerfactor zijn twee totaal verschillende mutaties.

Lichaamskleur is een kwestie van selectie. Om te beginnen moet de kleur zo egaal mogelijk zijn.
Vervolgens kunt u groen of blauw "verdonkeren" door er 1 of 2 donkerfactoren in te kweken;
groen, D groen en D D groen of
blauw, D blauw en D D blauw.
Daarvoor heeft u wel een vogel met een donkerfactor nodig; D is incompleet dominant. Er betstaan dus geen vogels split voor D.

De factor voor grijs "smeert" alleen een grijze waas over de grondkleur: groen, wordt grijsgroen, blauw wordt grijsblauw, gemakshalve grijs genaamd.

Maar hoe de afwijkende kleuren eigenlijk veroorzaakt worden kunt u terug vinden in Beckmann.

Het zou gemakkelijk zijn wanner u opgeeft wat u precies wilt kweken en welke vogels u ter beschikking heeft.

Tussen haakjes: het is "spangle" en net "sp R angle".

Groeten,
Wessel van der Veen.

grasparkiet
17-07-2007, 17:39
over hoe men kobalt kan krijgen denk ik dat je het beste
kobalt x kobalt
kobalt x mauve
kobalt x donkergroen type 1 of 2
alleen zet geen vogels in waaruit een grof bevedering type ontstaat. De kleur komt bij het medium bevederingstype nog tot zijn recht, mits streng geseleteerd wordt op het melanine bezit. Vermeid het geelmasker factor de Ino factor en de fallow factor.
Om goede donkergroene Spangles te krijgen kan het zijn dat je
Spangle donkergroen x normaal donkergroen
Spangle donkergroen x normaal kobalt
Gebruik kweekvogels waaruit zoveel mogelijk nakomelingen met een bevederingstype tussen Partial-yellow en medium te verwachten zijn

pascal
19-07-2007, 20:27
Hoi grasparkiet,

bedankt voor de tips nou heb ik een vraag over de bevedering
ik ben pas begonnen en ben me nu aan het orienteren bij de grote
kwekers heb ook al een paar koppels gekocht.
Maar bij die mensen zijn alle vogels erg grof hoe kun je dan zien wat bevederings type een vogel heeft? dat snap ik niet. o ja heb het stuk van harry vd linden gelezen over bevedering

groetjes pascal

ps mischien kan ik foto"s sturen van mijn vogels

Ben86
19-07-2007, 22:11
zet de foto's hier op de site? is leuk voor de mensen die er op zich niet veel verstand van hebben zoals ik dus:p maar wel leuk vinde om iets te leren.
mvg Ben

pascal
20-07-2007, 18:07
Ben er mee bezig :D

groetjes pascal