Mededeling

Collapse
No announcement yet.

harde kleuren of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • harde kleuren of niet?

    als je sprangles en cinnamons koppelt aan hard gekleurde vogels
    haal je daar dan ook hard gekleurde vogels uit of juist niet?
    ik wil dit graag weten omdat ik eigenlijk harde kleuren wil kweken
    maar juist met meer sprangle en cinnamon zit.

    alvast bedankt pascal.
    groeten uit apeldoorn

  • #2
    Spangle harde kleuren

    Over dit onderwerp zou je beter Harie van der Linden kunnen vragenwant die schrijft dat je spangle donkergroen maal noormaal donkergroen de mooiste lichaamskleur krijgt dus hem zou je dit het beste kunnen vragen
    het beste groetjes De parkiet

    Opmerking


    • #3
      harry vd linden?

      Volgens mij had ik ergens gelezen dat deze meneer
      niet meer op dit forum aktief is.
      Mischien wil Wessel vd veen een beetje helpen?

      Pascal
      groeten uit apeldoorn

      Opmerking


      • #4
        mvrgr

        Piet

        Opmerking


        • #5
          Hallo Pascal:

          Het is voor mij ook een vraag: wat bedoelt u met "harde kleuren"?

          Wessel van der Veen.

          Opmerking


          • #6
            harde kleuren

            Allereerst piet bedankt en ja Wessel en Piet ik heb het inderdaad over de vleugeltekening
            die is zoals je al zegt bij de sprangles en cinnamons zoals ik het noem verbasterd. Ik wil graag naar de hardere kleuren toe ik ben bezig met het boek van beckman maar loop tegen het probleem aan dat ik de geschiedenis
            van mijn vogels niet ken.
            dus kan ik ook niet echt iets voorspellen.
            ik had bv een paring sprangle tegen normaal. Uitkomst bijna allemaal sprangles en cinnamons. omdat ik zoals gezegd meer hardere kleuren wil (ik heb wel vogels met "harde kleuren" ) dat kan dus wel een middenweg tussen die twee?
            En om het over de lichaamskleur te hebben hoe krijg je je kobalt vogels donkerder?
            door een bv lichte kobalt aan grijze vogel te paren omdat die volgens mij de Dfaktor bezit of zit ik helemaal fout? of moet je die vogels aan een donkere kobalt paren omdat te bereiken of donkergroen. En als je dat niet hebt dan?


            met vriendelijke groet.

            Pascal.
            groeten uit apeldoorn

            Opmerking


            • #7
              Hallo Pascal:

              Allereerst vraag ik mij eigenlijk nog wat af: kweekt u TT parkieten of de gewone soort?
              Bij TT parkieten speelt de kleur een secundaire rol, het is het model dat voornamelijk telt; bij de gewone parkietjes is kleur het voornaamste punt.

              U kunt allen maar vogels met een volle vleugeltekening kweken door vogels te gebruiken zonder welke melanine reductie dan ook. Bijv. groen of blauw.
              Cinnamon verandert die zwarte tekening alleen in een bruine, maar doet verder niets aan de kwantiteit van de melanine.

              >>En om het over de lichaamskleur te hebben hoe krijg je je kobalt vogels donkerder? door een bv lichte kobalt aan grijze vogel te paren omdat die volgens mij de Dfaktor bezit of zit ik helemaal fout?>>

              Ja, u zit goed fout . Grijs en de donkerfactor zijn twee totaal verschillende mutaties.

              Lichaamskleur is een kwestie van selectie. Om te beginnen moet de kleur zo egaal mogelijk zijn.
              Vervolgens kunt u groen of blauw "verdonkeren" door er 1 of 2 donkerfactoren in te kweken;
              groen, D groen en D D groen of
              blauw, D blauw en D D blauw.
              Daarvoor heeft u wel een vogel met een donkerfactor nodig; D is incompleet dominant. Er betstaan dus geen vogels split voor D.

              De factor voor grijs "smeert" alleen een grijze waas over de grondkleur: groen, wordt grijsgroen, blauw wordt grijsblauw, gemakshalve grijs genaamd.

              Maar hoe de afwijkende kleuren eigenlijk veroorzaakt worden kunt u terug vinden in Beckmann.

              Het zou gemakkelijk zijn wanner u opgeeft wat u precies wilt kweken en welke vogels u ter beschikking heeft.

              Tussen haakjes: het is "spangle" en net "sp R angle".

              Groeten,
              Wessel van der Veen.

              Opmerking


              • #8
                harde kleuren

                over hoe men kobalt kan krijgen denk ik dat je het beste
                kobalt x kobalt
                kobalt x mauve
                kobalt x donkergroen type 1 of 2
                alleen zet geen vogels in waaruit een grof bevedering type ontstaat. De kleur komt bij het medium bevederingstype nog tot zijn recht, mits streng geseleteerd wordt op het melanine bezit. Vermeid het geelmasker factor de Ino factor en de fallow factor.
                Om goede donkergroene Spangles te krijgen kan het zijn dat je
                Spangle donkergroen x normaal donkergroen
                Spangle donkergroen x normaal kobalt
                Gebruik kweekvogels waaruit zoveel mogelijk nakomelingen met een bevederingstype tussen Partial-yellow en medium te verwachten zijn

                Opmerking


                • #9
                  Bevedering

                  Hoi grasparkiet,

                  bedankt voor de tips nou heb ik een vraag over de bevedering
                  ik ben pas begonnen en ben me nu aan het orienteren bij de grote
                  kwekers heb ook al een paar koppels gekocht.
                  Maar bij die mensen zijn alle vogels erg grof hoe kun je dan zien wat bevederings type een vogel heeft? dat snap ik niet. o ja heb het stuk van harry vd linden gelezen over bevedering

                  groetjes pascal

                  ps mischien kan ik foto"s sturen van mijn vogels
                  groeten uit apeldoorn

                  Opmerking


                  • #10
                    zet de foto's hier op de site? is leuk voor de mensen die er op zich niet veel verstand van hebben zoals ik dus maar wel leuk vinde om iets te leren.
                    mvg Ben
                    Groeten, Ben

                    Opmerking


                    • #11
                      foto"s

                      Ben er mee bezig

                      groetjes pascal
                      groeten uit apeldoorn

                      Opmerking

                      Working...
                      X