PDA

Bekijk Volledige Versie : bestrijding bloedluis

imezilstra
05-07-2007, 21:05
Er is een firma die op deze site ook recklame maakt voor de bestrijding van bloedluis door middel van roofmijten, dutchy s genaamd.
Wie heeft hier ervaring mee en kan je dit ook in huis gebruiken, ik heb een aparte kamer voor kanaries.
Ik heb ook wel eens last van bloedluis en daar gebruik ik normaal een middel voor om met een druppeltje in de nek de luis te bestrijden.
Dit gaat ook wel maar dit moet je blijven herhalen, anders komt de luis weer terug.

Henk3
05-07-2007, 21:17
Je kan roofmijten zeker wel in huis gebruiken maar of die roofmijten bij je vogels zullen blijven is niet gegarandeerd natuurlijk. In diverse topics is al meerdere malen het advies gegeven om een beetje knoflook door het drinkwater en/of eivoer te mengen. Dit helpt prima.

http://www.vaneckbv.nl/site/agrarisch/bloedluisbehandeling.html
http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/006.html
http://www.birdcareco.com/Nederlands/Bloedluis/bloedluis.html

petra
06-07-2007, 10:03
die duthys zijn erg goed hoor bij mij op de vogelvereniging zit iemand
die gebruikt ze ook in de kweekkooi blijven daar goed in hoor.
die man heeft dat ook binnen en zou nooit anders meer willen.
groetjes petra.

Henk3
06-07-2007, 12:30
http://users.skynet.be/woutvgils/Artikels%202/Roofmjten..htm

jan de nijs
06-07-2007, 20:45
Bloedluis behoort samen met muizen,ratten, katten en roofvogels(dieren) tot de top 5 van vijanden bij vogelliefhebbers.
persoonlijk heb ik zo ruim 25 jaar als vast of erbij in de fruitteelt werkzaam geweest. Ook in fruitbomen komen bloedluizen voor ,wel geheel anders dan bij onze vogels,daarnaast was spint ook zo vijand voor de fruitteler.
In het midden van de jaren 70tig werd hier volop met vergif tegen gespoten.
Via proeftuinen zijn ze erachter gekomen dat door dit gif ook de natuurlijke vijanden van de spint, roofmijten ook dood werden gespoten.
Men is toen deze roofmijten gaan kweken en zelf heb ik nog bij andere telers in de zomer 1 jarige scheuten aan het knippen geweest om deze dan in onze boomgaard in elke boom een paar takken weg te hangen,zodat de roofmijten konden overlopen naar onze bomen en hierna was het probleem met spint opgelost.
dus wanneer er een natuurlijke vijand voor onze bloedluis is zonder dat deze andere negatieve dingen meebrengt, prima zou ik zeggen.
Over de bestrijdings middelen, het volgende,zowel in de fruitteelt als bij onze vogels is het zo dat op een gegeven moment onze vijand in dit geval de bloedluis immuum wordt , voor ons middel en vrolijk weer verder zich gaat voortplanten.
vaak hoor je kwekers zeggen je moet dat middel gebruiken helpt perfect, ardapt is zo middel, nu ik weet zeker dat ook ardapt na een paar jaar zijn werking zal gaan verliezen. het beste is wanneer we bestrijdingsmiddelen gebruikt elke keer wanner de spuitbus of flacon leeg is een ander merk met nog belangrijker een andere samenstelling te gebruiken.
Nog een weetje , de meeste bestrijdings middelen tegen bloedluis zijn gemaakt met een deel petroleum, wanneer men zelf petroleum koopt, dit kost bijna niets !! en hiermee de nestkastjes en naden insmeert voorkomt men ook bloedluis. een groot nadeel is de stank hiervan en men moet goed ventileren en de nestkastjes eerst minimaal 1 week buiten laten luchten.
duivenmelkers gebruiken als nestmatriaal tabakstengels, wilde duiven doen dit niet de duivenmelker gebruikt dit omdat deze stengels een geur bij zich hebben waarvan de bloedluis niets moet hebben. Ik heb zelf altijd tabakstengels gebruikt deze kort geknipt en onder in het kastje/korfje gelegd, hier wat mos op om de vochtigheid op pijl te houden en de rest mochten ze zelf doen, zo voorkomt je dat de bloedluis in de nesten komt,maar ze gaan zeker andere plaatsen zoeken, zoals naden en zitstokken, dus blijf allert !!
Ik hoop dat met de roofmijten tegen bloedluis hier positieve ervaringen mee gedaan worden en dat we dit mogen terug lezen in Onze Vogels ,zodat de bloedluis uit de top 5 van ergenissen van de vogelkweker verdwijnt !!!

groeten Jan de Nijs ,Curacao

kingfisher
07-07-2007, 17:29
Ik gebruik nu een half jaar die roofmijten en op zich bevalt het prima,je moet alleen toch regelmatig nieuwe uitzetten.
Ik heb mijn vogels binnen in een aparte kamer en ik zet ze uit in doosjes(soort plastic doosjes die lijken op die van een bouwmarkt waar ze de schroeven e.d in verkopen) die ik van de fabrikant erbij koop en op een soort matjes die ik op een aantal kooien leg.
Af en toe iets bevochtigen en verder geen omkijken naar.
Bij mijn kippen krijg ik het echter niet onder controle met die roofmijten en blijf ik gewoon spuiten,elke keer met een ander middel.
Groeten, Kingfisher

petra
07-07-2007, 18:22
hallo kingfischer,
ik heb daar een lezing over gehad van die dutchys.
en het blijkt inderdaad bij de vogels wel te helpen maar bij de kippen
is het veel moeilijker omdat die in veel grotere getallen aanwezig zijn.
zeggen die mensen ook zelf.
weet je wat goed helpt tegen die bloedmijt.
gewoon de echte cola in de kieren spuiten is wel een zoete bedoeling maar helpt goed.
dat heb ik van een keurmeester van de kippen gehoord toen ik ze nog had,

nu niet meer dus ook geen bloedluis meer.
groetjes petra.

Henk3
07-07-2007, 18:27
Je kan ook een strook rondom in je hok met lijnolie in smeren. Daar blijven die bloedluizen in vast kleven. Of je doet het met die kippen net zoals wijlen mijn buurman, die dompelde de kippen compleet stuk voor stuk onder in de petroleum. Je snapt het niet maar ze overleefden deze aanslagen ook nog.

jan de nijs
08-07-2007, 14:00
hallo alle
Bloedluis bestrijden met echte cola, pepsi of coca ??
Ik had hier nog nooit van gehoord, waar ik wel bang voor ben, net als ook met lijnolie is dat dit weer mieren aan gaat trekken en daar zitten we ook niet op te wachten neem ik aan ??
Gr Jan de Nijs Curacao

Henk3
08-07-2007, 14:48
Nee, dat lijkt mij eigenlijk ook niet.

Ton Koek
08-07-2007, 15:57
Dat ligt ook aan welke vogels je hebt. Ik zou graag mieren in de volière hebben, dat zijn lekkere hapjes voor veel van mijn vogels. :)

kingfisher
08-07-2007, 16:01
Je kan ook een strook rondom in je hok met lijnolie in smeren. Daar blijven die bloedluizen in vast kleven. Of je doet het met die kippen net zoals wijlen mijn buurman, die dompelde de kippen compleet stuk voor stuk onder in de petroleum. Je snapt het niet maar ze overleefden deze aanslagen ook nog.

Dan hield die buurman daarna zeker een aansteker bij die kippen?:D

Sorry maar dat lijkt me nou niet echt de oplossing laatstaan diervriendelijk.
Ik blijf voorlopig maar even de spuitbus hanteren,ook al biologisch spul geprobeerd als forto maar dat helpt ook voor geen meter.
En als je dan forto e-mailt of hij nog andere tips heeft dan stuurt hij je door naar de dutchy site,lekker makkeijk.
Het enige wat bij mij nog helpt op het moment is U5,niet in de handel meer maar wel onder de toonbank.(stinkt alleen verschrikkelijk,ik laat de kippen dan ook buiten tot de stank weg is uit het nachthok.)
mvg,
Kingfisher

Henk3
08-07-2007, 16:35
Kingfisher:
Dan hield die buurman daarna zeker een aansteker bij die kippen? . Ik schreef dit niet om het na te doen hé!
Ik vond het toen al zielig en niet erg diervriendelijk. Ik moest er even aan terug denken en schreef het daarom maar even hier neer. Ik heb er toen ook wel een opmerking over gemaakt maar dat hielp bij die man niet zoveel.
Maar volgens mij heeft hij ze nooit aangestoken. Ik denk dat de eieren nog wel een bijsmaakje gehad hebben voor een tijdje.:p

Dat ligt ook aan welke vogels je hebt. Ik zou graag mieren in de volière hebben, dat zijn lekkere hapjes voor veel van mijn vogels.
Ik dacht nog even aan het mierenzuur, misschien wel goed voor de maag van de vogels. Ik heb eens een gigantisch mierennest onder de vloer gehad. Allemachtig wat kunnen die beestjes een groot nest bouwen. (onder een houtenvloer en tussen een dubbele houten wand.) Dat is echt wel teveel van het goede!

diamantduif14
24-07-2007, 19:26
Mijn vader heeft ook kippen als die luis heeft in het kippenhok dan haalt hij eten en drinken eruit en spuit het hele hok in met dieselolie.
Dat had hij van een oud boertje gehoord en inderdaad de luis is gelijk dood.
Na ongeveer een halve dag doet hij het hok weer open
Kan geen kwaad voor de kippen maar hij heeft het hele jaar geen last meer van luis

imezilstra
24-07-2007, 20:12
Petrolieum en al die andere produkten zullen zeker goed werken.
Ik woon in een apartementencomplex en heb een kamer apart voor het kweken van vogels, ik denk niet dat men het prettig zal vinden als ik met dat spul aan de gang ga.
Daarom was mijn vraag hoe wie er ervaring had met dutchy s.