Mededeling

Collapse
No announcement yet.

help ruzie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • help ruzie

    Hoi ik heb sinds 2 weken 1 koppel zebravinken in een kooi van een meter bij 80 hoog.
    Ze waren druk met een nest bouwen. Ik heb 3 nesten in de kooi hangen.
    Vandaag heb ik een koppel zebravinken erbij geaan. Maar de mannen zitten elkaar echt de hele tijd achter elkaar aan, steeds ruzie met die mannen en zelfs de eerttse koppel vrouw helpt mee. Ik heb zoals voorheen in het Forum is beschreven door iemand 2 stokken even hoog gehangen en knijpers op de stokken gedaan. Heeft iemand raadt voor mij. Moet ik hier nog een vrouw erbijbij doen, of nog een koppel, of met ik het bij een stel houden. Het is een ruime kooi. groeten Yvonne

  • #2
    gevechten

    Je koppel wat er al in zat doet niet anders dan het nest verdedigen. Ik denk dat je niet het juiste moment hebt gekozen om er nu vogels bij te plaatsen. Immers je koppel was al aan het nest bouwen. Je kan beter enkele koppels ruim voordat je kweken gaat bij elkaar in een vluchtje doen. Als je een andere kooi tot je beschikking hebt zou ik de laatst geplaatste vogels daar in doen. Misschien heb ik het mis maar dat is wat ik ervan denk.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Nou eigenlijk is het probleem dat de nieuwe man het heen en weer doet in agressie. Hij kijkt zijn vrouwtje bijna niet aan. Hij is alleen maar op de oudere man aan het jagen. In het begin ging de nieuwe man het broedhok in, maar dan kwam de vrouw hem wegjagen.
      De nieuwe man zit wel een paar keer in het nieuwe lege broedhok, maar gaat dan weer de oudere achterna. Is misschien een oplossing nog een paar vrouwen erbij, of nog een koppel? Weer bedankt voor je snelle reaktie.

      Opmerking


      • #4
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Ze waren druk met een nest bouwen. ... Vandaag heb ik een koppel zebravinken erbij geaan.
          Ik denk net als Henk ook dat je daar de oorzaak te pakken hebt.
          De nieuwkomers uitvangen en buiten het broedseizoen eventueel weer bij elkaar zetten lijkt mij de enige goede oplossing. Dan inderdaad zo dat er geen twee maar 3 koppels tegelijk in de kooi zitten.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Is het niet zo dat de nieuwe man het oude vrouwtje leuker vind dan het vrouwtje met wie hij erbij geplaatst is?
            Een man wil altijd zorgen dat zijn genen doorgaan in een volgende generatie en een broedrijpe pop (de oude dus) doet daarbij wonderen. Blijkbaar is hij dominanter dan de oude man. Ik zou de oude man en de nieuwe pop verwijderen als dit het geval is, tenzij het voor jou geen interessante verparing is i.v.m. de te verwachten uitkomst.

            Greetzzz

            Opmerking


            • #7
              Hoi, ik heb de nieuwe zebra's teruggebracht. Er zat al een eitje in het nest van de eerst komende zebravinken en de nieuwe man was te overheersend voor allemaal.
              Nu is er weer even rust en bedankt voor je advies.

              Ik wil na de broedtijd Gouldamadines erbij proberen, men zegt dat die combinatie beter gaat. Is dat zo, kan iemand mij vertellen wat beter is in een kooi van 1 meter bij 80 cm. Of 3 koppels zebra's. Of bij dit ene koppel een paar amadines erbij.
              Dank en gr Yvonne

              Opmerking


              • #8
                beste Yvone

                goulds zouden er mischien best bij kunnen als je maar genoeg nestgelegenheden geeft zodat de zebravinken kunnen kiezen en genoeg nestmateriaal terbeschikking stelt want zebravinken kunnen bij een tekort ervan de nesten van andere vogels verstoren.

                om even terug te komen op het geen je eerst gedaan had.
                als je met vogels wilt kweken ze dus niet alleen maar houden omdat je ze mooi vind dus kweken een must is,dan kun je beter vooraf info opzoeken over de vogel en dan zal meestal blijken dat als het mogelijk is om meerdere koppels bij elkaar te doen je altijd een oneven aantal koppels moet hebben.
                en ja ik weet het uitzonderingen bevestiggen altijd de regel
                Henk Dijkkamp

                Ik weet niet alles maar doe mijn best.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp
                  beste Yvone

                  goulds zouden er mischien best bij kunnen als je maar genoeg nestgelegenheden geeft zodat de zebravinken kunnen kiezen en genoeg nestmateriaal terbeschikking stelt want zebravinken kunnen bij een tekort ervan de nesten van andere vogels verstoren.

                  om even terug te komen op het geen je eerst gedaan had.
                  als je met vogels wilt kweken ze dus niet alleen maar houden omdat je ze mooi vind dus kweken een must is,dan kun je beter vooraf info opzoeken over de vogel en dan zal meestal blijken dat als het mogelijk is om meerdere koppels bij elkaar te doen je altijd een oneven aantal koppels moet hebben.
                  en ja ik weet het uitzonderingen bevestiggen altijd de regel
                  Ik de zebravinken niet speciaal voor de kweek. Ik dacht dat 2 mannen of 2 vrouwen niet samen gaan en ik heb ze zeker niet omdat ze mooi moeten zijn. Ik vind het leuk om vogels te hebben die met elkaar gelukkig zijn. Ik heb speciaal een grote kooi van 1 meter x 80 x 50 laten maken voor de ruimte. Nu vind ik 2 vinken voor die grote kooi wat weinig en het leek mij leuk om er meerder soorten of dezelfde in te kunnen doen. De zebra vinken vliegen ieder avond lekker los en gaan er vanzelf weer in.
                  Dus uw advies is om dan 3 koppels zebravinken te doen als dat kan ik deze
                  kooi?? Of kan ik er beter een paar vrouwen of mannen bij doen. Nu weet ik niet meer wat beter is om te doen, want het gaat mij zeker om de vogels en niet alleen om mijn plezier alleen, Ik heb diverse boekjes gelezen, maar haal er niet uit wat beter is. Vaak heb je meer aan de ervaring van ander.
                  bedankt alvast

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik heb speciaal een grote kooi van 1 meter x 80 x 50 laten maken voor de ruimte. Nu vind ik 2 vinken voor die grote kooi wat weinig
                    Dit is natuurlijk nogal tegenstrijdig. Een "grote" kooi voor de ruimte en dan 3 koppels er in willen. Dan hebben ze per koppel weer maar heel weinig ruimte. Dan kun je net zo goed 1 koppel in een kleine kooi houden...
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Henk Dijkkamp

                      Ik weet niet alles maar doe mijn best.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                        Dit is natuurlijk nogal tegenstrijdig. Een "grote" kooi voor de ruimte en dan 3 koppels er in willen. Dan hebben ze per koppel weer maar heel weinig ruimte. Dan kun je net zo goed 1 koppel in een kleine kooi houden...
                        Bedankt voor uw advies, daar kan ik wat mee.
                        Ik heb speciaal mijn kooi laten maken om er meerdere in te kunnen zetten. Ik begrijp nu van uw sympathieke advies dat 1 koppel voor mijn grootte kooi normaal is. En 3 koppels is een advies van iemand van dit Forum, lees het antwoord hiervoor a.u.b.

                        Opmerking


                        • #13
                          Als je advies vraagt moet je niet verwachten dat je alleen advies krijgt dat in je straatje past, dat heeft niets met sympathiek te maken.
                          Nu zes vogels, binnen een half jaar 10 jongen of meer. Lijkt mij wat vol...
                          Maar goed, je weet het zelf toch al beter.
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            veel vogels

                            Ton koek:
                            Nu zes vogels, binnen een half jaar 10 jongen of meer. Lijkt mij wat vol...
                            Ja het zal hoogstwaarschijnlijk wel gezellig overvol gaan worden. Maar yvonne kan natuurlijk wel zo snel mogelijk de jonge vogels weer verkopen. Zo'n kooi lijkt misschien wel erg groot maar dat valt nog wel mee hoor. Een kooi is en blijft beperkt en kan dus nooit de natuur goed nabootsen. En Yvonne doe met de berichten wat jou goed toe lijkt. Haal er uit waar je wat aan hebt. Het is net zoals Ton al zegt, je kunt antwoorden met diverse meningen verwachten hier in't café. Doe er gewoon je voordeel mee. Succes. En je kan er altijd nog een mooie kooi bij laten maken toch?
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

                            Mijn website:

                            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                              Als je advies vraagt moet je niet verwachten dat je alleen advies krijgt dat in je straatje past, dat heeft niets met sympathiek te maken.
                              Nu zes vogels, binnen een half jaar 10 jongen of meer. Lijkt mij wat vol...
                              Maar goed, je weet het zelf toch al beter.
                              Helaas weet ik het niet beter, daarom kwam ik op het Forum om advies te vragen. Excuses als het bij u een beetje eigenwijs overkomt, dat is zeker niet mijn bedoeling.

                              Opmerking

                              Working...
                              X