PDA

Bekijk Volledige Versie : Broedende valkparkiet

nixunior
02-07-2007, 22:45
Hallo,

Ik heb sinds vandaag valkparkieten eieren. Omdat dit al de zoveelste keer is en dat het al elke keer mislukt omdat het mannetje telkens in het gat van de broedblok zit en het vrouwtje er niet bij wil laten. Ik heb de vogels niet persé genomen om te kweken maar ik wilde het wel eens proberen. Ze zitten in een gewone grote kooi binnen. Omdat het mannetje er telkens voor zorgt dat het mislukt heb ik hem eruit gehaald en in een groet kooi gezet en die kooi vlak naast de andere kooi gezet. Het mannetje zit er een beetje bedroefd bij maar hij kan ze wel telkens zien en als hij roept antwoord ze. Maar het vrouwtje komt regel matig uit het nest om te zien waar de man is. Nu heb ik 3 mogelijkheden. 1 gewoon laten zo als het nu is en het mannetje apart laten zitten 2. het mannatje er gewoon terug bij zetten en hopen dat het nu wel lukt (ik heb het hem al wel zien doen dat hij in het nest zit en het vrouwtje wegjaagt.) 3. de eieren weghalen en in de broedkast leggen en onder de vrouw plastieke leggen en als de eieren bijna gaan uitkomen of al zijn uitgekomen er terug onderleggen. Wat zou het beste zou? Voor het belang van de vogels op de eerste plaats en de jongen op de 2de plaats. Ik was ook aan het denken om het mannetje er een dag uit te laten en dan er weer in te zetten en dan hopen dat hij het niet meer doet maar als hij het dan wel weer doet er gewoon terug uithalen en zo een paar keer herhalen.

alvast bedankt

nixunior

Ton Koek
03-07-2007, 01:51
Wat is wijsheid....
Ik zou denk ik kiezen voor je laatste optie, de man een dag erbij en kijken of het goed gaat. Zo niet, dan direct er een dag uit. Hopelijk snapt hij dat snel. Succes.

Tenzi
03-07-2007, 08:03
Houdt er wel rekening mee dat bij valkparkieten zowel de pop als de man broeden. Als je de man weg houdt heb je grote kans dat er te weinig gebroed wordt.

nixunior
03-07-2007, 16:23
Ik heb vandaag de man er terug bij gedaan en hij heeft er eventjes in gezeten maar voor de rest niet dus ik hoop dat het zo blijft en dat hij terug de vrouw een beetje gerust laat maar toch binnekort de vrouw helpt bij het voederen.

mvg nixunior