Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nest met jonge goudvinken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • nest met jonge goudvinken

    hallo

    ik heb een nest met jonge goudvinken die vandaag zijn uitgekomen,nou ben ik een beginnende kweker en nou weet ik er nog niet alles vanaf.nou heb ik de man er nog bij zitten en het lijkt nog goed te gaan,ik heb alleen het idee dat ie zelf bijna al het levend voer opeet.nou heeft ie bij een eerder nest,het nest gesloopt(toen de eieren nog niet uitgekomen waren)bij dit nest heeft ie het ook geprobeerd maar nu had ik zelf een stevig nest voor ze gemaakt.toch ben ik bang dat ie die jongen mischien wat gaat aandoen met al dat levend voer omdat ie mischien alweer opnieuw wil beginnen.wat denken jullie de man er maar af halen en in een tt kooitje doen in de voliere?blijft de pop de jongen dan nog wel voeren(zoja is dat zeker)
    en hebben jullie mischien nog advies voor voer?
    alvast bedankt
    bartjan

  • #2
    oke dankjewel.
    ik heb bij het vorige nestje eitjes dit jaar de manb man al een keer apart gezet naar een paar dagen omdat ie toen vervelend was maar toen ging de pop het nest niet meer op,daarom heb ik dat deze keer niet gedaan.deze keer heb ik zelf het nest stevige gemaakt waardoor de man het niet meer gesloopt kreeg.ik kijk het wel ff aan,ik hoop dat het zo gaat lukken.ik geef trouwens buffelo s en diepvries pinkies.van de pinkies weet ik namelijk niet helemaal zeker of ze die eten.

    gr bartjan

    Opmerking


    • #3
      Vaak kun je aan de keelzakken wel zien of een man meevoert of niet het lijkt dan net of hij opgezette klieren onder zijn snavel heeft.Als hij dit niet heeft en niet meevoert en ook de pop niet voert kun je hem het beste uitvangen en in een ttkooi zetten in de voliere een goudvinkpop kan net als de meeste vogels wel een nest alleen groot brengen succes eddie

      Opmerking


      • #4
        vandaag is redelijk goed gegaan,de 2 jongen leven nog maar later zag ik dat er op de grond een ei lag(half open)met een jong erin.ik dacht dat ie dood wasmaar naar nog goed gekeken te hebben zag ik dat ie nog leefde.ik heb hem helaas niet terug durven leggen omdat ik met hele vieze handen het jong had gepakt.en omdat dit mijn eerste nestje is met goudvinken wou ik het niet verstoren.had het gekund denken jullie?mischien dat er morgen nog een ei uitkomt ik heb ze namelijk niet geraapt en er ligt nog 1 (volgens mij bevrucht)ei in.ringen toch de 5de of 6de dag?

        gr bart

        Opmerking


        • #5
          ik kan je alleen mijn ervaringen vertellen maar dat wil nog niet zeggen dat deze vermeende oplossingen ook bij jou helpen. voor wat betreft het wegvangen van de man, daar heb ik slechte ervaringen mee, het heeft me zelfs een pop gekost omdat deze denk ik niet van het nest af kwam om te eten en zodoende verhongerd is, ik kan geen andere verklaring bedenken omdat ze na drie dagen broeden plotseling dood op de grond lag, vermagerd.
          ook zijn er diverse nesten in de steek gelaten nadat ik de man had weggevangen. nadien deed ik het niet meer en de broedcyclus werd gewoon voortgezet. ook met lastige mannen. Ik raap ook geen eieren en toch komen de jongen meestal in twee dagen uit, dat komt denk ik omdat de pop pas na drie dagen eieren leggen vast gaat zitten broeden. alleen als er bv zes bevruchtte eiren in het nestjes zijn kan het problemen gaan geven. jongen in de schaal uit het nest komt vaker voor, de pop wil haar nest kuisen en gooit de schaal weg daar zit nog een jong in, mij gebeurd het vaak met het eerste nest en het eerste jong.
          ringen doe ik de vierde dag, moet geen probleem zijn, wel een stukje ventiel slang om het ringetje, later kan ook maar als de jongen snel groeien kan het soms al moeilijker gaan met alle problemen van dien, ik heb nooit een probleem van jongen uit het nest gehad bij het ringen op de vierde dag.
          sukses

          Opmerking


          • #6
            ringen

            het gaat nog steeds goed,ik heb ze vandaag alleen proberen te ringen,de eerste was zo gelukt alleen de 2de niet en dat lukt ook niet meer.dat is erg balen want nu kan je hem eigenlijk niet eens houden en al helemaal niet verkopen.ik heb ook geen grotere ringen anders was dat mischien de oplossing geweest maar ja dit was voor het eerst dat ik vogels ring jammer maar helaas ben waarschijnlijk 1 dag telaat,dit was de 5de dag.de 1 was ook al een stuk groter dan de ander en is ie mischien toch een dag eerder uitgekomen dan ik dacht.

            gr bart

            Opmerking


            • #7
              heb je mijn raad toch niet opgevolgd!!!!!!!!!!!

              Opmerking


              • #8
                Raad?

                Oorspronkelijk geplaatst door leo
                ik kan je alleen mijn ervaringen vertellen maar dat wil nog niet zeggen dat deze vermeende oplossingen ook bij jou helpen.
                Raad of het delen van ervaringen?


                greetzzz

                Opmerking


                • #9
                  sja tis maar wat je er van maakt....

                  Maar goed even 2 ervaringen van mij die ik wel even wil delen:
                  (wil dus niet zeggen dat het bij iedereen zo gaat of moet)

                  1.De man wegvangen kan zeker goed gaan.
                  Ik heb zelf ook een koppel waarvan de man erg vervelend is en de pop zo ongeveer van het nest sleurt. Ook wanneer de vogels enkel en alleen zaden krijgen. De man hang ik in een tt kooi bij de pop in de buurt zodat ze hem kan zien. De eerste dag dat de man apart zit is de pop wat onrustig en broed niet, een dag later zit ze vast op het nest. De pop eet trouwens uit mijn hand en komt zeker van het nest voor een lekker diepvries meelwormpje of buffalo. Ook wanneer er nieuw voer in de bak zit komt ze altijd even kijken en eten. Misschien een voordeel van tamme vogels, want zeker weten dat mijn pop niet op het nest verhongert. Ik vorig jaar trouwens gebroed met een koppel kleine goudvinken waarvan de man er gewoon bij bleef en de pop zelfs voerde op het nest.

                  2. Ringen vanaf de vierde dag.
                  Bij mij gaat dit over het algemeen goed. In een groot nest echter kan het voorkomen dat je het hele nest in zo'n 3 dagen tijd kunt ringen omdat er kleinere jongen bij zijn. Dit komt omdat ik geen eieren raap. Houdt alleen goed in de gaten wanneer er jongen geboren worden, want te laat ringen is erg lastig. Ook ik ben wel eens aan het wurgen en trekken geweest, en ik geloof meteen dat wanneer je geen ervaren ringer bent de moed dan in de schoenen zakt. Geduld, beheersing, durf, en een druppel slaolie doen vaak wonderen.
                  Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                  Opmerking


                  • #10
                    ik heb ze proberen te ringen op de 5de dag,vroeg in de ochtend.er waren zelfs mensen die tegen mij zeiden de 6de dag dus ik dacht de 5de dag s ochtends is altijd goed,niet dus maar daar heb ik nu weer van geleerd is niet anders

                    gr bart

                    Opmerking


                    • #11
                      ik had er 1 wel geringd en 1tje kon niet meer maar het maakt niet meer uit ze lagen allebei dood: in het nest vanmiddag,vanmorgen leefde ze nog en werden ze nog gevoerd.mischien door het slechte weer dat hier vanmiddag was.ze waren al 8 dagen oud.helaas nog 1 keertje proberen dan maar dit jaar

                      gr bart

                      Opmerking


                      • #12
                        Sommige poppen zitten na een dag of 8 s,nachts niet meer op de jongen deze en vooral als het er maar twee zijn kunnen dan zo afkoelen tijdens de nacht dat ze s,morgens niet meer de kracht hebben om de kop omhoog te tillen bij het voeren.De pop zal zeker een aantal malen proberen de jongen te voeren zodat het van een afstand lijkt dat ze voert maar gaat er niet opzitten om ze te verwarmen.Mischien dat dit de oorzaak was.Als de vogels in goede conditie zijn kunnen ze rustig nog een maal broeden groeten eddie

                        Opmerking


                        • #13
                          de kou

                          een buis met een lampje van 5wat onder het nest helpt hier goed bij ze koelen niet af als de pop weg gaat

                          Opmerking

                          Working...
                          X