PDA

Bekijk Volledige Versie : Copyrights

winterkoning
02-07-2007, 09:29
hoe staat het eigenlijk met het "fenomeen" copyrights ?
wat mag nu wel en wat mag nu niet?
linken plaatsen mag toch altijd ?
ik zie her en der kweekverslagen en foto's verschijnen van mensen die daar echt geen toestemming voor hebben afgegeven of hebben gekregen.
zo zie je maar al te vaak foto's op vogelmarktplaats,marktplaats etc etc verschijnen zonder dat er bij staat waar ,wie of hoe.
mag en kan dit allemaal maar zomaar?
tot hoe ver kan men gaan (zonder toestemming van maker) en in hoeverre kan men hier tegen stappen ondernemen?
voor het overgrote deel heb ik er geen moeite mee maar wat als men jouw naam,foto etc etc bij een advertentie (mis)gebruikt ?
omdat het allemaal zo gemakkelijk gaat moet men dan niet uit eigen beweging het fatsoen hebben om erbij te vermelden dat foto etc niet van zichzelf heeft maar hebben "geleend" ?(bij advertentie etc)
:hmmmm :hmmmm :hmmmm
mvg

Ton Koek
02-07-2007, 11:23
Officieel berusten de rechten op foto's en artikelen bij de maker, tenzij die er afstand van gedaan heeft. De vermelding "copyright bla blabla" is niet noodzakelijk.
In de praktijk echter beschouwt ongeveer 90% van de mensheid internet als publiek domein.
Alleen als er bedrijfsmatig commercieel misbruik gemaakt wordt, spant men nog wel eens een rechtszaak aan.

Officieel mag dus niets, in de praktijk bijna alles.

Ik behoor overigens tot de 90%, maar in geval van publicaties (in bv een clubblad) vraag ik wel atijd toestemming.

Henk3
02-07-2007, 12:34
Er bestaan ook website's waarbij gebruik voor niet commerciele doeleinden gewoon toegestaan wordt. Dat staat er dan vaak wel bij vermeld. In de meeste gevallen krijg je wel toestemming voor plaatsing. Vaak met bronvermelding. Maar dat mag geen probleem zijn. Als de eisen te hoog zijn gebruik ik het artikel gewoon niet.

Linken plaatsen mag gewoon want daardoor komen er ook meer mensen kijken op de betreffende website's. En dat is toch ook de bedoeling van een website.
Anders zou men geen website opzetten denk ik dan.
Je komt ook website's tegen die beveiligd zijn tegen downloaden van artikelen en foto's. Als je daar met je rechtermuis op klikt krijg je wel eens een melding van "pas op 10.000 volt" of iets in die strekking. Maar dat wil nog niet zeggen dat je dan de foto's niet in je bezit kunt krijgen. Geen probleem met een beetje handigheid. Ha, ha. Je hebt dan een beetje meer werk ermee maar ja. Die gebruik ik dus zowiezo niet verder.

alexd
02-07-2007, 13:14
Ook hier geldt weer; het valt of staat met fatsoen..

Zelf heb ik ook wel een een foto "geleend" voor een advertentie maar dan zet ik er wel altijd bij dat het geen eigen foto betreft.
Met het doorlinken naar websites heb ik ook geen moeite, een website waar naar doorgelinkt kan worden is immers openbaar.

Net als aan het kopieren uit bladen boeken etc. zal er ook weinig aan te doen zijn dat er wel eens iets van het net wordt gekopierd gewoonweg omdat het bijna niet te controlleren is.

Zelf heb ik via marktplaats wel eens iemand aangesproken op het gebruiken van mijn foto. Hier werd erg positief op gereageerd, men vermelde later keurig mijn naam bij de foto. Ook heb ik wel eens onbewust een foto van iemand gebruikt en ben ik hier op aangesproken. In dat geval had ik zoiets van; niet moeilijk doen gewoon weghalen.

alexd
02-07-2007, 15:00
Kleine aanvulling: natuurlijk eerst vragen als de echte eigenaar te traceren is.

tropic
02-07-2007, 16:01
Ben het met je eens winterkoning, maar...
hebben we destijds met zijn allen (voor de één is dit al wat langer geleden dan voor de ander;) ) geen foto's uitgeknipt uit tijdschriften , boekjes, week- en maandbladen, vogelboekjes,..... om in te plakken in een eigen fotoboekje of schriftje??
Van in de kleuterklas gebeurde dit al, en volgens mij is dit eigenlijk precies hetzelfde, niet dan??:confused:

Ton Koek
02-07-2007, 16:50
dus ,als men een foto ergens plaatst met een bronvermelding dan is men gevrijwaard van gezeur?Nee, zo simpel werkt het niet. Weer, in de praktijk wel maar officieel niet. Men is pas gevrijwaard van ... als men expliciete toestemming heeft.

Ondertussen vindt bijna niemand het erg als foto's of artikelen gebruikt worden, ik zie het zelf ook meer als compliment.

Wettelijk mag er bijna niets, auteursrechten zijn zeer gedetailleerd vastgelegd, wereldwijd.

henk
02-07-2007, 21:26
Mag ik eens wijzen op deze internetpagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht

Henk, moderator

Gloster152
03-07-2007, 09:48
waar vind ik het teken [B][©/B] op het toetsenbord ?
of hoe moet je dat te voorschijn toveren?

Die krijg je door je Alt toets ingedrukt te houden en 0169 in te tikken ;)

Gloster152
03-07-2007, 12:52
En als je Alt 184 doet, werkt dat wel?

:hmmmm

henk
03-07-2007, 13:25
Misschien kan ik je helpen.
Als je in Word in de functiebalk naar invoegen gaat, kun je daarna kiezen voor
"symbool", als dan de tab "speciakle tekens"opent dan vindt je onder andere wat jij wilt en nog veel meer !! Overigens ook onfder de knop "symbolen"heb je nog vele keuzemogelijkheden. Succes !!

Henk, moderator ®

Henk3
03-07-2007, 13:52
Elk lettertype heeft ook weer andere symbolen.

Ton Koek
03-07-2007, 18:43
© = normaal alt 184, los van het letterype maar afhankelijk van de instellingen van het toestenbord. Staat die op NL dan horen alle alt-codes standaard te zijn. Let wel, hoort... computers zijn soms rare wezens. :)

Bij veel toetsenborden, ook bij de mijne, moet je wel de linkse alt-toets gebruiken.
Succes Winterkoning en hou vol he... -0-

Henk3
03-07-2007, 20:13
Nou dat kun je op dezelfde manier voor elkaar krijgen.

Ctrl - Alt - r = ®

Of via word en dan invoegen - symbolen.

Ton Koek
04-07-2007, 00:07
Op http://duena.telenet.be/ALT_toetsen_lijst.htm staat een lijst met de alt-codes. Wel handig soms als je Barçelona wil typen, of Smølke of zo. :)

Ton Koek
05-07-2007, 11:55
Nee, doe dat maar niet, je bent nu al raar genoeg... :p

Henk3
05-07-2007, 12:30
Je landinstellingen staan waarschijnlijk wel goed Winterkoning.

Je kan ook zelf even op onderzoek gaan. Druk Ctrl + Alt in en vervolgens steeds op een andere toets. Pen erbij en je weet het.

Henk3
05-07-2007, 14:13
Nee dat denk ik ook niet, die moet je helpen vliegen. Kun je beter toch maar niet doen.:p
Het is af en toe zeker wel om een "tikkeltje" gek van te worden. Ik heb sinds kort vista met windows 2007 er op. Het begint te wennen maar dat is allemaal heel anders. Vooral de werkbalk. Die heeft nu een scroll-functie. Daar moet je ff aan wennen. Soms is het even zoeken. maar het bied ook wel weer zijn voordelen.

Henk3
05-07-2007, 14:46
Ik denk dat het bij de meesten wel zo gaat wat die techniek met al haar mogelijkheden betreft. Je hebt techneuten die er alles wel van weten. Maar dat zal mij ook wel nooit helemaal lukken. Geeft ook helemaal niks. Het is voor elk wat wils toch?. Pik er uit wat je interesse heeft. Dat is dan wel genoeg. Je leert vanzelf wel bij als je wat nodig mocht hebben. Als je één keer weet dat het één of ander mogelijk is, dan zoek je vanzelf wel verder. Althans zo gaat dat hier een beetje. :confused: