Mededeling

Collapse
No announcement yet.

slechte zorg lachduiven?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • slechte zorg lachduiven?

    Ik had niet gedacht deze vraag ooit te stellen omdat mijn lachduiven hun eieren en jongen altijd goed verzorgen. Ik dacht dat dit alleen voor kwam bij moeilijk te houden wilde duiven.

    Ik heb een jong koppel lachduiven dat voor het eerst twee eieren had waaruit 1 jong is gekomen.
    Tijdens het broeden wisselden de duiven elkaar redelijk af. Na het uitkomen hield de doffer op met meebroeden en voerde niet. Hij spuugde de kropmelk gewoon uit. Hij vond het jong eng.

    De duivin hield het warm houden van het jong na vier/vijf dagen voor gezien. Ook 's nacht was het jong onbedekt. Het jong had nog geen veren dus kreeg het het heel erg koud.
    Gelukkig ging de doffer toen wel meevoeren.

    Ik merkte dat de duiven heel instinctief reageren en bij iedere kraai/ekster die langs vloog onmiddelijk het nest verlieten. Dat deden ze ook meteen als ik bij de kooi kwam of als er onbekende geluiden waren. Dit terwijl het toch tamme duiven waren.

    Ik heb zelf een warmte lamp op het jong gezet. Daar zit het nu een week onder.Als het meezit vliegt het zondag/maandag uit.De ouders voeren redelijk hoewel veel minder vaak dan de andere koppels. Ook nu schrikken ze van alles. In plaats van naar hun jong toe te gaan als er iets is verlaten ze het onmiddelijk. Zelfs het voeren wordt onmiddelijk gestaakt.

    Zonder lamp had het jong het zeker niet overleefd.
    Wat kan ik doen om dit te voorkomen/verbeteren?

  • #2
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      pleegouders lachduiven

      Vandaag een experiment gedaan.
      Ik heb ook een koppel lachduiven dat heel goed voert en continu achter de jongen aanloopt om te voeren. Deze hadden jongen van drie dagen ouder dan het jong dat slecht verzorgd wordt. Ik heb een van deze zelfstandigere jongen (17 dagen) geruild voor het jongere kuiken (14 dagen).
      De pleegouders hebben niet gemerkt dat ze een ander jong erbij kregen hoewel het kleiner is. Het word nu goed gevoerd. De slechte ouders merkten ook niets van de ruil. Ze voeren hun nieuwe jong ook(dit eet al zelf wat en is groot en dik). Dat is een zorg minder.
      Lachuiven kunnen hun jongen blijkbaar niet herkennen aan geluid en uiterlijk. (ongeveer zelfde leeftijd en kleur)

      Opmerking

      Working...
      X