PDA

Bekijk Volledige Versie : dom?

jerilo
24-06-2007, 13:41
Hoi,

Misschien een domme vraag maar zijn zebravinken domme vogels?

Het mannetje zit in het binnehok en het vrouwtje is naar buiten gegaan en nu zitten ze naar elkaar te roepen.

Maar het vrouwtje gaat niet meer naar binnen en het mannetje gaat niet naar buiten.
Ik heb het vrouwtje gisteravond ook al naar binnen moeten doen ze zit wel voor het gat maar ze gaat gewoon niet naar binnen, terwijl er toch genoeg vogels zijn die door het luikje naar binnen en naar buiten komen.

Jeroen

Ton Koek
24-06-2007, 17:03
Ik weet niet hoe het met de intelligentie zit van zebravinken, maar ik vind het geen domme maar juist een leuke vraag.
Ik weet er geen antwoord op, maar ik voel me niet dom. :)

Henk3
24-06-2007, 17:14
Komt vanzelf goed hoor. Ze zijn leep genoeg. Ze vinden het wel uit op den duur. Zorg wel dat er zowel binnen als buiten water en voer ter beschikking is.

petra
24-06-2007, 21:58
Hallo jerilo is het gat wel groot zat om door te vliegen.
waarom zeg ik dit omdat ik het zelf ook meegemaakt heb dat ze er niet uit gingen, omdat het ene gat groter was dan het ander en dan gingen ze door het grote heen en lieten ze het kleine gat gewoon links liggen.
groetjes petra.:)

jerilo
25-06-2007, 17:37
Hoi Petra,

Ze kunnen niet door het gat heenvliegen daar is het te klein voor maar lopen kunnen ze wel.
Heb niet de ruimte voor een groter gat.

Het vrouwtje kan toch ook naar buiten komen waarom dan niet meer naar binnen?

Jeroen

petra
25-06-2007, 18:17
hallo jerilo,
heb je wel een plankje onder het gat zitten, dan gaan ze misschien eerder naar binnnen, anders zou ik het ook niet weten.
groetjes petra.

jerilo
25-06-2007, 18:30
Ja ik heb er een plankje zitten aan de binnenkant en aan de buitenkant.

Jeroen

Henk3
25-06-2007, 20:11
Maak je niet zoveel zorgen om niks, het komt vanzelf wel voor elkaar. Ze moeten het even door hebben. Dan is er niks aan de hand. Ik weet niet hoelang je de vogels eerst binnen gehad hebt. Misschien niet zo lang? Kan ook een oorzaak zijn. Ze kijken het vanzelf wel een keer van elkaar af.

jerilo
26-06-2007, 17:54
Oke bedankt voor de antwoorden.

Jeroen

Henk3
04-07-2007, 19:47
Is het al goed gekomen met je vogels van binnen naar buiten en andersom?

jerilo
05-07-2007, 17:10
Ja, gelukkig wel.

Sorry was het gewoon helemaal vergeten te vermelden, heb het ook zo druk.

Maar alle vogels weten nu waar ze naar binnen en naar buiten kunnen.

Het is een lekkere gezellige drukke boel in de voliere.

Jeroen

jan de nijs
05-07-2007, 18:58
hallo alle
Vogels en dus ook zebravinken zijn niet dom,maar wel worden vogels gewend aan een bepaald ritme, een mooi voorbeeld is ,als keurmeester heb ik het vaak mee gemaakt dat tijdens een keuring een vogel wat bol zit en dicht geknepen ogen had, ondanks dat er zowel zaad als water in/aan de kooi zat.
Door het water flesje te verplaatsen en er iets uit te laten lopen zodat de vogel ineens ziet waar hij kan drinken , gaat deze gelijk drinken en is na een uur weer helemaal de oude en kon dan als nog gekeurd worden in goede conditie. Tegn woordig worden dedrinkflesjes vaak na de keuring op zitstok hoogte geplaatst, om voor de verzorgers het gemakkelijker is om ze te vullen, ook hier heb ik het gezien dat de vogel dit niet kon vinden en toen ik het weer links onderin plaatste ging hij gelijk drinken !!!.
dit komt alleen voor wanneer een vogel alleen zit , zitten er meer dan 1 in een kooi dan zal dit niet gebeuren, als TT deelnemer moet U de vogels africhten en aanleren dat het drinkfleje op 2 plaatsen kan hangen,daaromis ook altijd het advies om vogels voor een TT ,van te voren op te kooien ook in een TT kooi, om ze zo te laten wennen. Je kan het beste al jonge vogels welke net van de ouders afgehaald zijn het beste een week in een TT kooi plaatsen en daarna in de grote vlucht een TT kooi tegen het dak ophangen waar je het deurtje uit haal en ook aan de andere zijde een deurtje maak, doe hier dagelijks ook voer en water in op de juiste plaats en Uw vogels zullen later als TT vogel altijd het drinken weten te vinden, daarnaast zijn ze gelijk al een stuk rustiger omdat de TT kooi dan een vertrouwde plek is waarin ze zelfstandig in zijn geworden, U voorkomt zo ook dat de vogel niet op stok wilt gaan zitten. Dus domme vogels zeker niet, wel vaak domme liefhebbers wie niet nadenken, dit laatste is niet van toepassing, voor het niet naar buiten gaan, wanneer er meer vogels in deze vlucht zitten wie wel in en uit gaan zullen ze deze zeker gaan volgen.
Ik heb zelf een blind vogel en die heb ik al 3 keer verplaatst , hij zit nu in een grote voliere en vind ook hier weerde drink en voerbak op aangeven van andere vogels.

Jan de Nijs, Curacao

Henk3
05-07-2007, 20:18
Jerilo:
Ja, gelukkig wel.
Nou, precies wat ik dacht. succes.

jan de nijs: hallo alle
Vogels en dus ook zebravinken
Mooi stukje jan, vriendelijk dank daarvoor.