PDA

Bekijk Volledige Versie : aanzuren van water

goudhaantje
20-06-2007, 22:21
het valt niet onder voedsel en wildzang heeft er het meest last van ,dus daarom hier.Ik weet niet in hoever het bekend is, maar ik heb er sukses mee.ik zuur namelijk elke dag mijn water aan.Dit kan op verschillende manieren.Het maakt eigenlijk niet uit hoe je het doet maar het gaat er mij om of je er ook sukses mee heb.ik kuur nooit en had altijd een redelijk uitval met de putters en de goudvinken en de barmsijsen ,maar sinds ik het water aanzuur heb ik geen uitval meer .laat eens wt weten als jij daar ook sukses mee heb.AANZUREN KOST HAAST NIETS en als je daarbij ook nog gezonde vogels heb is dat een bonus

naruch
21-06-2007, 09:32
ik geef in het weekend (2 dagen)thee getrokken van brandnetels en paardebloem, de vogels doen het perfect en ook bijna geen uitval( ik kuur wel 1 x voor de kweek en 1x voor de rui).

verder wil ik aanhalen dat in het boekje van de b.e.c ( een tijdje geleden)een stukje stond over het water aanzuren, het kwam erop neer dat aanzuren eigenlijk niet zo goed was, omdat de vogel dan zelf minder zuur aanmaakt in de krop, en als deze dan geen aangezuurd water meer kreeg daardoor in de problemen kwam.

maar ik moet toegeven toen ik begon met aanzuren(appelazijn) zaten de vogels er ook beter bij, zoals gezegd ik doe het niet meer en geef ze de bovenstaande thee. en dat bevalt mij beter (wat zit de natuur toch mooi inelkaar)

deze thee is heilzaam voor de krop ,darmen, lever, urine afdrijvend, en goed voor de luchtwegen, eerst plukte ik het zelf maar in de reform winkel kun je het gedroogd kopen.( gemak diend de mens)

er zijn vele mogelijkheden voor aanzuren zoals bv. appelazijn, citroenzuur, med. zoutzuur, mierenzuur, combi-mix, biochol, ecocure, de 1 is goedkoop de ander is duur, het is zeker dat de vogels op korte termijn er beter bij zitten , maar op lange termijn is nog maar weinig bekend.

wie heeft nog meer info/ ervaring over aanzuren van het drinkwater?

vogelvriend
21-06-2007, 11:39
twee dagen schoon water-twee dagen aangezuurd water (natuurazijn)
en zo maar door, uitval is tot minimum beperkt :)

petra
21-06-2007, 12:02
gebruik al lang appelazijn met honing en knoflook, nou ik moet toegeven dat de vogels er gezond bij zitten hoor.
het zijn gouldamadines de jongen hebben zelfs afgelopen winter gewoon buiten gezeten net of er niets aan de hand was.
zonder bij verwarming.
ook de kanaries doen het er goed op geen uitval onder de jongen en oude.
groetjes petra.:)

Frater07
05-07-2007, 18:45
Ik gebruik nu een jaar Combi Mix dagelijks in het drinkwater.
Sinds ik dit gebruik heb ik geen uitval meer gehad.

tropic
05-07-2007, 19:37
Zomaar een vraag die bij mij opkomt. Hoe doen jullie het dan met het badwater?? Ik vind het belangrijk dat mijn vogels dagelijks kunnen baden. Wordt het badwater dan ook aangezuurd of hoe doen jullie het??:)

petra
06-07-2007, 10:01
Ja je kunt een lepeltje azijn aan het badwater toe voegen of wat ik ook wel doe is een lepeltje knoflook water wat ik al van te voren heb getrokken er door heen.
gaat heel goed hoor.
groetjes petra.

Lucky
06-07-2007, 15:34
Hallo allemaal , Gebruik al zeker 10 jaar appelazijn bij mijn EC (zaadeters) om het drinkwater aan te zuren. Doordeweekse dagen aangezuurd en in weekend gewoon water. Het badwater gaat er bij mij na 10 min. weer uit. Dan heeft iedere vogel bij mij zijn dagelijks bad gehad. Kwestie van aanleren!:hmmmm

Greetings Lucky:)

ps Het aanzuren van water bij insecteneters schijnt overbodig te zijn.

leo
06-07-2007, 17:50
Aanzuren nog nooit gedaan, nu bijna 50 goudvinken op stok en geen een dood. eerste gaan kleuren.

molineti
06-07-2007, 23:43
Mij is verteld(door een voedingsdeskundige) dat aanzuren geen waarde heeft omdat het aangezuurde water een lagere zuurgraad heeft dan de krop.

Wat is waar?

Ik zou het niet weten,misschien iemand anders?:help

Groeten Rene

Henk3
07-07-2007, 00:29
http://home.hetnet.nl/~bec-info3/lezing.htm

Ton Koek
07-07-2007, 00:31
Wat ik gehoord heb, is dat het aanzuren van water waarmee je eivoer rul maakt oxidatie voorkomt van dat eivoer en dat het water in de drinkbakken minder "vervuilt" door bacteriën. In die zin kan het zeer nuttig zijn.

Omdat vaak wordt gedacht dat het ook invloed op de darmflora van vogels zou hebben, heb ik dat specifiek gevraagd; vogels hebben geen darmflora vergelijkbaar met mensen. Aanzuren, àls het al zou kunnen, zou zelfs averechts werken op de nuttige stoffen die daar hun werk doen.

De meningen, ook van echt deskundigen, lopen sterk uiteen en er blijven veel nog veel vragen.
Wie weet bijvoorbeeld wat de normale zuurgraad is in de maag van een vogel?

Henk3
07-07-2007, 08:38
http://users.skynet.be/woutvgils/Artikels%202/biggenkompost%20ingezonden.htm

http://www.dierenforum.nl/phpBB2/website.php?page_id=14&web_id=199

In onderstaand linkje hebben ze het over zoutzuur. Dit is niet het gewone veel te sterke zoutzuur uit uw hobbyzaak! Maar medicinaal zoutzuur via de drogist.

http://www.birdweb.nl/content/view/106/

goudhaantje
03-09-2007, 21:23
mij gaat het er om of het positief werk bij de vogels.ik kan mijn mening geven over hoe ik denk dat het werkt in een vogelmaag maar ik ben geen dokter en de rest moet ik dus naar raden.bij mij werkt het nog steeds positief ondanks deze geweldige zomer.ok ik ben denk ik 1 vogel verloren aan coccidioce.naar ik denk is het aanzuren van water zij het voor de krop ,zij het tegen bacterien mij positef bevallen en zal het blijven toepassen

ajo
03-09-2007, 23:18
Er moeten mij 2 dingen van het hart.

1e Zoutzuur en medicinale zoutzuur 10 % is precies hetzelfde, ik heb beiden gekocht en de kunststof flessen naast elkaar gehouden, er was echt geen verschil alleen een paar centen in de prijs.
Bij de apotheker kostte medicinale € 1,20 per 1/2 liter

2e Het is bewezen dat verschillende mensen die een vijver in de voliere hebben die continu circuleert via bv, een waterval nooit geen last hebben van coccidiose.
Hier de zuurgraad gemeten en bleek tussen de 4 en 4,5 te zijn.
Het water van een groot ven in onze omgeving bleek een zuurgraad van 4 te hebben, ons leidingwater heeft een zuurgraad van 7,8 .
Ik heb proeven gedaan met citoenzuur, appelzuur en zoutzuur.
Deze 3 flesjes op een zuurgraad van 4 gebracht en hiervan geproefd.
Van de citroenzuur trokken mijn kaken bijeen, van de appelzuur was dat iets minder en van het zoutzuur proefde ik vrijwel niet dat het aangezuurd was.
Zoutzuur is namelijk lichaamseigen.
Voor mij is het niet moeilijk waar ik het drinkwater mee aanzuur.
Voor mij geld 1ml zoutzuur op 1 liter water, dit zuig ik met een kropnaald uit de fles en doe ik in een maatbeker.
Dit vervang ik dagelijks.
Voor zuurgraad kun je ook ph lezen.
Succes en groetjes, Ad

Ton Koek
04-09-2007, 09:43
Zoutzuur en medicinale zoutzuur 10 % is precies hetzelfde, ik heb beiden gekocht en de kunststof flessen naast elkaar gehouden, er was echt geen verschil
Dat lijkt mij niet echt een veilige methode om zo'n uitspraak te rechtvaardigen, de flessen zien er hetzelfde uit?

ajo
04-09-2007, 22:57
:help :help Beste Ton en Hans,
Ik ben niet gek , de ene fles van de bouwmarkt en de andere van een gerenomeerde apotheker, zelfs de barcode was hetzelfde en als er op beide flessen staat 10% HCL, wat wil je dan, met je harde kop tegen de muur lopen.
groeten , Ad

Ton Koek
05-09-2007, 02:26
Ik ben niet gek
Dat zou ik ook nooit durven beweren, ik ken je niet... :)

Ik weet wel dat er verschil is in kwaliteit zoutzuur. Hele varkenstallen zijn geruimd omdat een fabrikant het zoutzuur dat daar gebruikt werd niet voldoende gezuiverd had.
Ik denk/hoop (misschien tegen beter weten in) dat medicinale zoutzuur toch wat beter gecontroleerd wordt.

Groeten weer, Ton.
(ik ben wel vrij gek, maar dat kon jij nog niet weten misschien) :)

Henk3
05-09-2007, 09:40
Ton
(ik ben wel vrij gek, maar dat kon jij nog niet weten misschien) Maar wij wel!!!!! Ha, ha.:rolleyes:

jenny
23-09-2007, 19:11
via via kreeg ik een middel om het water aan te zuren. Dit heet Gold feet
Dit bestaat uit
E236 mierenzuur
E270 melkzuur
E330 citroenzuur
E260 azijnzuur
E280 propionzuur
koper en aminozuur
Wie heeft hier ervaring mee/
groetjes JENNY

RobK
23-09-2007, 21:00
Hallo,

Ik heb wel ervaring met het aanzuren van drinkwater maar niet met behulp van de door jou genoemde stof(fen).

Groet,

Rob.

Bullfinch
13-10-2007, 18:43
Onlangs stond er ook een stuk over aanzuren in het clubblad van de SEC. Aanzuren heeft hooguit invloed op de zuurgraad in de krop. Bij aankomst in de maag/darmen is de azijn/zoutzuur al geneutraliseerd. Doorlopend geven lijkt me inderdaad sowieso uit de boze.

Henk3
13-10-2007, 20:41
Winterkoning:
(die van jouw werkte niet henk 3)
Goed opgemerkt Winterkoning, er zat zo'n smilie aan vast en dan werkt ie niet. Is opgelost inmiddels. Bedankt voor de constatering. :huh

Hans de Vries
13-10-2007, 22:01
Ik kan me het levendig voorstellen dat vogelliefhebbers die voor het eerst dit forum bezoeken en kennis nemen van het onderwerp 'aanzuren', met ogen als schoteltjes lezen wat er zo al in een vogel gestopt kan worden.....
Je zou er spontaan maagzuur van krijgen ;) Ik heb alle bijdragen nog eens doorgenomen en vind dat producten (of middeltjes) en de dosering sterk uiteen lopen en zelfs deskundigen verschillen van mening. Zelf heb ik een periode mijn vogels ook regelmatig aangezuurd water verstrekt. Ik kon echter geen verschil in gezondheid, conditie of wat dan ook ontdekken en ben weer gestopt. Ik zou zeggen lees de tips van Winterkoning nog eens na en vorm uw eigen mening.

goudhaantje
13-10-2007, 22:35
het aanuren op zich maakt mischien niet zo veel uit.het is ook geen wondermiddel of medicijn,maar door de vehoogde zuurgraad vormen er minder bacterien in de fles en aangezien dat ik nog moet werken kan ik niet het water steeds verversen.natuurlijk zou 2 keer verversen beter zijn,maar ja ik wil ook mooie vogels kunnen kopen .en dat is mijn mening

Zwartkopje
14-10-2007, 14:35
Het is geen wondermiddel en werking IN het lichaam moet ik ook nog zien, echter problemen door licht aangezuurd water lijken mij niet te bestaan.
Immers water in de natuur is zuurder dan het kraanwater dat wij hen meestal verschaffen.
De werking van het aanzuren zit dan volgens mij ook alleen in het voorkomen van bacteriegroei IN de drinkfles ed.

goudhaantje
14-10-2007, 15:35
ik ben het ook helemaal eens met de 2 mensen hierboven ,maar ik ben soms 12 tot 16 uur van huis.er kunnen veel bacterien ontwikkelen in die tijd.het is dus mijn keuze en ook mijn risico.ik zal dus altijd info geven hoe ik mijn vogels hou en of ik ze kuur.

termeer
30-07-2008, 16:13
het valt niet onder voedsel en wildzang heeft er het meest last van ,dus daarom hier.Ik weet niet in hoever het bekend is, maar ik heb er sukses mee.ik zuur namelijk elke dag mijn water aan.Dit kan op verschillende manieren.Het maakt eigenlijk niet uit hoe je het doet maar het gaat er mij om of je er ook sukses mee heb.ik kuur nooit en had altijd een redelijk uitval met de putters en de goudvinken en de barmsijsen ,maar sinds ik het water aanzuur heb ik geen uitval meer .laat eens wt weten als jij daar ook sukses mee heb.AANZUREN KOST HAAST NIETS en als je daarbij ook nog gezonde vogels heb is dat een bonus

Ik heb kanaries en al 6 jaar doe ik elke dag 10 miniliter appel azijn met knoflook in mijn drink water en tot nu toe met goed resultaat geen ziektes en geen luizen of veren mijt meer .
Het is knoflook azijn van het merk hoba cultura en er staat een paard op het word veel gebruik in de paarden sport tegen de vliegen bij de ogen van de paarden en voor de spijs vertering.
je kunt het kopen in dieren winkels waar ze ook paarden voer verkopen of als je het wilt gebruiken heb ik hier het E-mail adress waar je kunt informeren waar het bij jou in de buurd verkocht word.

Email adress : www.dhpcultura.com

Groeten Roel

termeer
28-11-2008, 00:08
beste mensen .

IK doe nu alweer ettelijke jaren appel azijn met knoflook in mij drink water en zins dien geen zieke vogels meer gehad en ook geen luizen of vlooien .
Ik weet niet of het echt altijd zal helpen maar tot nu toe heb ik er goede ervaringen mee.

Animal
28-11-2008, 14:59
Het is geen wondermiddel en werking IN het lichaam moet ik ook nog zien, echter problemen door licht aangezuurd water lijken mij niet te bestaan.
Immers water in de natuur is zuurder dan het kraanwater dat wij hen meestal verschaffen.
De werking van het aanzuren zit dan volgens mij ook alleen in het voorkomen van bacteriegroei IN de drinkfles ed.

Niet alle bacterieen zijn schadelijk ,,ons leven zit er vol mee.
Dacht je dat de vijvers en plassen waar de vogels in de vrije natuur uit drinken vrij zijn van bacterieen.
Een open drinkschaal is misschien nog wel veiliger dan die drinkflesjes ,want dat zijn mini broekasjes.

devogelman
19-02-2009, 17:52
Ik geef altijd Avi d'Or door het water. Dat werkt goed voor mij en mijn vogels.

Ton
19-02-2009, 19:51
ik gebruik 2 dagen per week combi-mix om het water aan te zuren. ook geef ik brandnetelthee en paardebloemthee.

kevin
19-02-2009, 20:40
ook geef ik brandnetelthee en paardebloemthee.

kun je eens beschrijven hoe je dit doet?

Ton
20-02-2009, 13:44
dat is van een extract dat je kan krijgen (kopen) op internet

http://www.dovital.nl/Webwinkel-Category-22872/Extracten.html