PDA

Bekijk Volledige Versie : rui en een nestje

lodewijk
19-06-2007, 21:39
Ik heb een koppel agaat kanaries. Eind van de week moet het eerste eitje uitkomen. Maar het mannetje is in de rui. Kan dit kwaad????????
Vrouwtje zit nog goed in de vel/veren-0- , zo te zien.

groet lodewijk

Antoni Hopmann
19-06-2007, 21:47
Dag Lodewijk!
De pop kan de evt.jongen alleen voeren.
Het nest is wel wat aan de late kant.
Er is een gezegde,dat kanaries geboren voor de langste dag
(daarmee wordt bedoeld 21 juni) nog groot worden.
Of alles in orde komt? De tijd zal het leren.
Succes toegewenst!

teunis
20-06-2007, 00:41
Die word toch geregeld door de kweker met kunstlicht dacht ik zo.Hoe heeft men de verlichting staan en wanneer is de persoon begonnen.dus langste dag in onze boederij altyd in februari en maart en april

Tenzi
21-06-2007, 18:54
Ik heb geen ervaring met kanaries, maar met andere soorten heb ik wel gemerkt dat als het mannetje nog in de (lichte) rui is er veel minder bevruchte eieren zijn, dan gewoonlijk.

Antoni Hopmann
21-06-2007, 21:11
Hallo Teunis!
Het is een gezegde.Neem het aan voor wat het waard
is.
Met de langste dag wordt gewoon 21 juni bedoeld.
Dus niet de langste dag in je broederij.

Birdfarm
22-06-2007, 05:29
Neem het aan voor wat het waard
is.

Is het niet zo dat er legio kanariekwekers zijn die een andere lichtfrequentie voeren om in oktober de eerste ronde jongen te kunnen ringen.

Er is een gezegde,dat kanaries geboren voor de langste dag
(daarmee wordt bedoeld 21 juni) nog groot worden.

Is dit niet bedoelt voor vogels gehouden in een buitenvoliere met een natuurlijk bioritme? Ik denk dat de jongen prima groot komen zolang de ouders niet extreem in de rui vallen. Maar zoals je al zegt antoni 'de tijd zal het leren'.

Greetzzz

Antoni Hopmann
22-06-2007, 17:09
Of er legio kanariefokkers zijn,die hun jongen in oktober ringen?
Ik zou het niet weten. Ik weet wel,dat het vroeger een tijdje een fenomeen was om met de Kerst of Nieuwjaar jongen te hebben.
Zelf heb ik de zin daarvan nooit ingezien.

imezilstra
22-06-2007, 21:36
Ik begin altijd in januari met het kweken van kanaries (ik kweek binnen).
Er zijn mensen die de natuur zijn gang laten gaan en buiten in een schuur kweken, die beginnen dan in maart.
Het voordeel van vroeg kweken is als de eerste en tweede ronde niet goed gaat je eventueel nog een derde ronde kunt doen.
Dan moet ze nog wel in goede conditie zijn.
Meestal doe ik het zo, dat als er in de eerste ronde een pop 4 of 5 jongen heeft groot gebracht ik met die pop stop.
Hebben ze een nestje van 1, 2 of 3 dan wil ik nog wel een ronde doen.
Meestal en dat is mijn ervaring is de tweede ronde het best, dan zijn de meeste eieren wel bevrucht.
Bij de eerste ronde wil dat nog wel eens tegenvallen.
Na mei laat ik ze niet meer broeden, want dan krijg je naar mijn mening toch zwakkere vogels.
Mijn vogels begonnen half mei al te ruien.-0-