PDA

Bekijk Volledige Versie : Lichtval maken

wjvdlinden
19-06-2007, 12:24
Ik las bij het onderwerp Buffalo's het volgende:

Gepost door Akousa:

Lichtval maken die men gebruikt voor het levend vangen van allerlei insekten.

Is hier meer info over.

Ton Koek
19-06-2007, 13:25
Een lichtval is niet veel meer dan een wit laken waar je (UV) licht op laat schijnen. de insecten komen op het licht af en op het witte laken zie je ze goed zodat je ze kan vangen.
Met wat creativiteit kun je met wit doek ook iets heel complex fabriceren maar het principe blijft eenvoudig.

wjvdlinden
19-06-2007, 13:51
Ton,

Bedankt voor je antwoord.

Maar is het niet mogelijk dat ik zo'n lamp in mijn voliere ophang en dat de vogels zelf dan actief op insectenjacht gaan of levert dat maar weinig insecten op?

Ton Koek
19-06-2007, 17:52
Zo doe ik het sinds een week, alleen was de tijdschakelaar die ik gebruikte kapot, vandaag een andere geplaatst en vanavond weer eens kijken.
Op regenachtige avonden was de oogst zo te zien erg mager maar wie weet vanavond. De brilvogels, de warblervinkjes en zelfs wat goudbuikjes bleven wel erg lang actief, dus misschien zagen zij wel de (kleine) insecten.

stork
16-12-2007, 20:25
Bestaat er ook zoiets als een lichtinsektenval ?
Iets waar ik smorgens maar het bakje of netje te ledigen heb in de voliere zonder dat ik de ganse nacht er moet bijstaan :)

naruch
16-12-2007, 20:47
ja die zijn er, dit is een aparaat zoals je die hebt met tl-lamp en de muggen, vliegen worden "gebraden" maar dan met een ventilator er achter en een opvangbakje onderin. kom niet zovlug op de naam. maar ze betaan wel (heb er zelf ook 1)

tropic
16-12-2007, 20:51
en is de vangst in zo'n lichtval de moeite, of is het gewoon om wat bij te voeren?

stork
16-12-2007, 20:58
Bijvoederen maakt soms al het verschil tussen kweken en niet kweken ;)
Is er soms een foto op internet te vinden van die apparaat ?
Ik heb het nodig om waterspreeuwen aan de kweek te krijgen .

Birdfarm
16-12-2007, 21:55
Ik denk dat je dan meer larven moet zoeken die in het water leven?
Probeer eens met rode of witte muggelarven, mycis of krill.
Larven van waterjuffers en libellen.

Greetzzz

Zwartkopje
16-12-2007, 22:18
Afhankelijk van de plaats temperatuur en jaargetijde :eek: kan het aardig wat opleveren.
Het kan inderdaad vaak net die variatie naast het stapelfood(nederlands woord ervoor??) zijn die voor de kweek nodig is.
http://www.conrad.nl/goto/?product=615277

Zwartkopje
16-12-2007, 22:21
Oh ja, het kan nodig zijn om het bakje te vergroten. Ben zelf daarvoor nog aan het nadenken hoe te doen.

Je vangt in na-lente zomer herfst vnl motten(nachtvlinders) eerder al muggen etc.
Die eerste zijn mooi dik, de laatsten kunnen handig zijn voor kleinere vogels

gerard 6
15-01-2008, 11:18
Hallo zwartkopje
Ik heb een vraag, zou je mij kunnen uitleggen hoe ik een lichtval maak.
En waar je zo'n lichtval het beste kan plaatsen. Ik heb geen flauw idee wat het is en hoe te maken.
mvg Gerard

knofje
15-01-2008, 16:44
Ik ben weleens met een nachtvlinderexcursie mee geweest en wa ze daar heel simpel deden was een groot wit laken ophangen en vervolgens een sterke zaklamp hierop laten schijnen. Maar dit was wel in de zomer en wanneer het dan goed donker was. Maar de opbrengst was zeer goed te noemen. Het kost wel wat tijd maar (voornamelijk afwachten) de opbrengst mocht er ook naar zijn. Dit werd overigens gedaan in de duinen, waar de meeste nachtvlinders voorkomen, maar bij jou is vast en zeker ook wel een geschikt gebied te vinden.

Groet Knofje

Zwartkopje
15-01-2008, 19:59
Ik zou hem kopen via de link. Geen gedoe en deze werkt.

Plaatsing, gewoon ergens in dtuin waar je zelf er geen last van hebt(schijnsel - 's nachts)

naruch
15-01-2008, 22:07
ik heb er 1 bij hornbach gekocht van de zomer is wel iets kleiner dan die van conrad, maar koste ook maar 18 euries :D

knofje
15-01-2008, 22:39
Dan is het inderdaad raadzaam om er een te kopen. Het idee wat ik opperde is wel goedkoper maar je moet er wel 's nachts je bed voor uit om de vlinders en andere insecten er vanaf te halen.

Groet Knofje

Zwartkopje
16-01-2008, 08:15
Naruch, zou je daar een plaatje van hebben?
Kan me niet voorstellen dat het hetzelfde type(manier van "vangen") is

naruch
16-01-2008, 09:40
zal een foto maken en plaatsen.

fotobucket werkt even niet, probeer het straks nog eens

werkt weer, hier zijn de foto's

http://i122.photobucket.com/albums/o262/naruch/fotosvliegenval001.jpg

de achter kant met opvang bakje
http://i122.photobucket.com/albums/o262/naruch/fotosvliegenval002.jpg

even aangezet de ventilator zie je wel niet bewegen, maar zuigt wel voldoende
http://i122.photobucket.com/albums/o262/naruch/fotosvliegenval003.jpg

Zwartkopje
16-01-2008, 17:26
Lijkt er inderdaad op. Bakje is wel heel erg klein.

naruch
16-01-2008, 18:12
Lijkt er inderdaad op. Bakje is wel heel erg klein.

daar heb je een zaag en wat handigheid voor nodig om dit te veranderen :D

girlits
17-01-2008, 00:27
Het lijkt mij een insectenval waar de insecten geelectrocuteerd worden en niet door een ventilator in een opvangbakje geblazen worden of zie ik het verkeerd? groeten eddie

winterkoning
17-01-2008, 08:45
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=367

lees deze ook maar nog eens GEHEEL door.
maar men heeft het nu over kopen en men vroeg om er eentje te maken (topic aanhef)
NIEMAND die een TEKENING heeft om er 1 te bouwen.

girlits het is ongeveer hetzelfde wat ik heb en daar worden de insekten niet mee ge-elektrokuteerd.
als je zo'n eentje in de voliere zet doe dan aan de voorkant nog een beetje dubbeltjes gaas zodat vogels er niet bij/in kunnen geraken met poot of snavel.
mvg

naruch
17-01-2008, 11:06
de insectengaan op de lamp af worden aangezogen en geelectrocuteerd en vallen dan in het bakje.

hij zal natuurlijk niet zo goed werken als 1 van 80 euro, maar bij mij dient het ook alleen als bij voeding voor goudvinken en putters.

je kan ook de voorkant (zwarte gedeelte) eraf schroeven , maar dan kan de kleine meid of vogeltjes aan de stroom blijven hangen.

en er zit echt een ventilator op hoor, wil hem wel open schroeven zodat je het kunt zien(foto maken)

gerard 6
17-01-2008, 11:58
Mensen bedankt voor alle info ontrent de lichtval ga er toch maar niet een zelf maken. als ik zo zie bij jullie allemaal is er keuze genoeg op de markt, dus koop er wel een. het is puur voor de bijvoeding en verwennerij voor de vogels. bedankt.
gerard

winterkoning
17-01-2008, 13:44
hoi gerard 6
koop of kijk dan wel naar een " millieu/diervriendelijke",daar vang je ze dus levend mee(geen ge-electrocuteerde/verkoolde insekten),eventjes het bakje overkiepen en in de koelling doen en je hebt een perfecte aanvulling van...........
wat je ook kan doen natuurlijk is het aperaat (die met verdelger dus) open maken en het draadje doorknippen wat de stroom toevoer regelt van de verdelger(stroomschok),maarja dat ligt er weer aan hoe technisch je bent ,toch????

mijn vraagje nu:
wie weet of dat het kwaad kan om bijen/hommels/wespen te vangen en in te vriezen?
ivm aanwezige gif?
als een vogel namelijk een bij oid vangt wrijft hij deze totdat de angel eraf is of het gif uit het onderlichaam eruit is.
in hoeverre is gif (van boven genoemde soorten) schadelijk???????
hoor het graag.
mvg

girlits
17-01-2008, 15:14
Volgens mij kan je beter een paar:eek: bijenvolken kopen en achter de voliere zetten hebben de vogels de hele dag vers..Heb je tevens de beschikking over darrenbroed en de mogelijkheid om wasmotten te kweken.Dan kun je ook nog stuifmeel verzamelen.En je hebt je eigen honing<beetje giftig>.Sla je5 vliegen<bijen> in een klap.Of de diertjes giftig zijn ? vraag het de bijeneter of de wespendief:D groeten eddie

winterkoning
18-01-2008, 14:23
Volgens mij kan je beter een paar bijenvolken kopen en achter de voliere zetten hebben de vogels de hele dag vers..Heb je tevens de beschikking over darrenbroed en de mogelijkheid om wasmotten te kweken.Dan kun je ook nog stuifmeel verzamelen.En je hebt je eigen honing<beetje giftig>.Sla je5 vliegen<bijen> in een klap.Of de diertjes giftig zijn ? vraag het de bijeneter of de wespendief groeten eddie

Hahaha,
Zal mijn buurman paar honderd meter verderop leuk vinden,concurrerende bijenvolken !!!!!!!
Darrenbroed word zo nu en dan gegeven ,van buurman afkomstig dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.
Honingraten gebruiken om wasmotten in te kweken ,heel lang geleden gedaan al,was A : niet rendabel en B : honingraten zijn zeer vattelijk voor schimmels/infecties met als gevolg einde wasmotten kweek en wat ook zeer vervelend was het verwijderen van de ingekapselde wasmotten(een iets teveel priegelwerkje voor mij).
Stuifmeel hebben mijn vogels niet nodig en de enkele keer dat ik “honing” geef dan doe ik dat gewoon uit de pot (beetje verdunt met wat water).
Vragen aan bijeneter of wespendief ,tja kon dat maar.
Kijk Eddie ,ik heb maar 1 hersencel maar die maakt wel overuren bij mij,als ik een soort heb dan ga ik kijken wat zij nodig hebben en waar hun natuurlijke voedsel uit bestaat in de vrije natuur. En wat ik kan toepassen bij mijn vogeltjes in beschermd milieu. Laat ik nu wat lanius soortjes hebben en die hebben als hoofdvoedsel bijen/hommels/wespen/libelles/sprinkhanen etc(volgens de info die ik tot mijn beschikking heb). Het zou zomaar kunnen zijn dat als laatste zetje/stimulans bij aarzeling van deze vogels om over te gaan tot daadwerkelijk kweken en dit soort insecten hun over de streep kunnen trekken.
Wil dit dus weten (vraag) op voorhand als de situatie zich aandringt (heet geloof ik een beetje voorbereiding op kweek) Uit voorgaande kan je dus opmaken dat ik de beschikking kan hebben over bijen(en hun producten) etc.
Zoals je wellicht weet word elk giftig of harig insect door een vogel na vangst gestreken/geprepareerd langs tak /in snavel oid. Om op die manier van gif af te komen of om haren/angels die luchtweginfecties kunnen veroorzaken(haartje prikt in de luchtwegen en daardoor ontstaat irritatie en als de vogel niet in conditie is kan dit mogelijk leiden tot daadwerkelijke luchtwegklachten/ziektes).Mijn vraag zal misschien dus wel dom overkomen ,maar is die zo dom??????
Als ik een bijenvolkje op wintersport stuurt ,dan zit daar dus de angels en het gif nog aan of in het lichaam,nu ga ik volop bijen geven…………….(omdat deze de soort in kwestie over de streep kan trekken,aanbod van grote en stimulerende hoeveelheid “natuurgetrouw” hoofdvoedsel) wat zijn dan de gevolgen,bouwt dit gif zich dan op in het vogellichaam of zal de vogel dit zelf goed kunnen reguleren????????????????????? IK weet het zijn domme of rare vragen (maarja je zou ze maar hebben).Niet meer stellen dit soort serieuze vragen waarover men(= algemeen gesteld) mogelijk moet nadenken?????????
heeft u een gedachtengang? dan "hoor" ik hem graag.
Groetjes winterkoning :)

girlits
18-01-2008, 16:48
Natuurgetrouw voedsel komt niet uit de wintersportgebieden. Ik bedoel afgedwaalde gasten als je de kast naast of achter de voliere zet.Op een levende bij denk ik dat de haren vaster zitten dan op een dooie.Omdat op de meeste insecten wel onverteerbare deeltjes zitten hebben de meeste insecteneters ook de mogelijkheid tot het produceren van braakballen dus ik denk dat het harige gedeelte wel meevalt.Verder zou je in de voliere vroegbloeiende heesters kunnen zetten bijv. de ribes deze bloeit voor er blad aan komt en word vaak door hommels en bijen als eerste bezocht in het voorjaar.Als nou blijkt dat de vogels niet bestand zijn tegen de opeenhoping van bijen/hommelgif kun je dat via deze site wereldkundig maken en worden andere mensen voor onheil behoed en zal menigeen je mischien wel dankbaar zijn.Ondervinding is de beste leermeester.groeten eddie

winterkoning
18-01-2008, 17:08
hoi eddie,
voor de scharrelaars konden de verdwaalde iig geen kwaad (maar werden dus altijd schoon gewreven.).
maar dit was dus op zeer onregelmatige basis.
ik ben gewoon bang dat als ik een volkje laat wintersporten ik ga overdoseren met bijen.(wat is dus de limiet qua verstrekken?).niemand die een linkje weet over het gif gehalte bij bijen/wespen etc.

uitproberen tja ,wel jammer dat dit tenkosten kan gaan van mijn vogels (en net als iedereen ,vind ik een levende leuker/mooier dan eentje in de vriezer).
en als je dan zoveel moeite hebt gedaan om wat bij elkaar te krijgen(soort) dan is het de vraag ,is het wel zo gerechtvaardigt om te experimenteren?
als ik er nu volop zou kweken dit jaar wil ik wel eens een vogel opofferen ,nu NIET.

dat lokken kan wel ietsjes gemakkelijker hoor,schaaltje zoetstof en hopla van alles wat (van bij /wesp/hommel/vlieg etc.).
zoetstof/lokstof (maakt niet uit welke) is makkelijker en heb je in de hand /controle over,met een struik of stuiken ben je toch weer afhankelijk wanneer de struik zijn lokstoffen/bloesem/bloemen prijsgeeft (maw geen controle over)
gr :)

girlits
18-01-2008, 17:30
Omdat het weer niet uitnodigt om in de tuin te zitten ben ik maar gaan surfen:D als je bij google intoetst Verlag Ulmer informationsdienst Merops,Meropidae kom je een kweek/voedingsverslag van bijeneters tegen waarin ze ook bijenvolken in de voliere zetten en andere mischien voor jou wetenswaardigheden.groeten eddie

winterkoning
18-01-2008, 17:47
bedankt eddie ,
het gedeelte waar ik wat aan "had" heb ik door de vertaling gegooid:
Insecten in de vlucht, bes. op:roepen-toeneemt op Hautflügler (z. B. Bijen en. Wesp). De gevangen degenen kleine inciteless insecten worden soms in de vlucht abgeschluckt, groter gewoonlijk nochtans aan gedragen controlekamer (droog Takken, opmerkelijke wortels bij dijken, Telegrafendrähte) en. daar volkomen. De homicide bewegingen vinden zodanig dat de hoofden plaats de gevangen insecten op het harde document komen samen. Omhoog op:roepen-toeneemt geworden na het dode slaan met gesloten ogen op het document gewreven en. met rekening door-gekneed, aan functionless Stechapparat is en. een groot deel van het vergift uit-vloeiend en. is gestript.
Voedsel: levende persoon od. freshdead grotere insecten, z. B. Bijen, weidesprinkhanen, kleine bewegende sprinkhanen, Heimchen, personeelssprinkhanen, keuken het schaven, de kever van Juni, Wiesenplankton A en. De keverlarven A. van de bloem. Met Bienenfressern gebruikelijk aan de veevoederkop kan Zufütterung van goede zachte veevoedermengsels voor insecteneters worden geprobeerd. In Volieren in vrije met de vestiging van gehele goede successen Bienenstöcke werden verkregen. De volkeren kregen goed over manier het vangen van een groot aantal bijen. Chitinpanzer van de insecten is gescheiden als Gewölle. Bes. tijdens het opheffen van jongen zijn voedingsvereisten ausserordentl. grotendeels. Ausschliessl. Het voer van de larven van de bloemkever volstaat niet. Ook wanneer moet de veelzijdige het voeden ontbrekende Vitamine en. Minerale aan te vullen materialen. Na ervaringen van L. De voorbereidingen van de vitamine A, de koning van de zoorzaak. B. op bloem werden de wormen gedropen, een perfecte Mauser en. een intensivering van langzaam verdwenen Gelbtöne. met Vitamine A en. Vitaminen van B-Complexe verrijkt, deeg het verhinderde rood ss -ss-carotin-haltige en. Geel verlies in het gevederte. Toevoegingen van Multivitaminpräparaten, als mogelijke versch. De combinaties in de verandering, zijn raadzaam in elk geval. L. De koning beklemtoonde meer breedingmerrily de sterke kalk behoefte yy. Aan de mateloosheid van de de gebrachte staartveren/lentes L. Koning, ook F. Boom gardner, veevoederkoppen op een basis hoogst. C. De koning plaatste met zijn Bienenfressern aussergewöhnl. sterke gewenning aan een bepaald type van veevoederkop stevig.

maakt het er niet gemakkelijker op allemaal.(word wel veel bevestigd ,maar niks/niet veel nieuws onder de zon).
bedankt dat voor mij ook opzoek bent naar evt antwoorden.
gr

girlits
18-01-2008, 23:45
Ik ben altijd weer verbaasd als ik de techniek van de computer zie en zijn mogelijkheden. Maar als ik dan bovenstaand verhaal lees wat door de vertaler is bedacht en door iemand met een hersencel is uitgetypt wat ik niet zou kunnen met een typevinger die alle letters steeds weer moet zoeken.Dan blijkt maar weer dat een computer niet alles weet en afhankelijk is van dat wat men er in stopt.In dit geval had je beter mij kunnen vragen.In het kort komt het er op neer dat er bijenvolkeren in de voliere zijn gezet dat ze er goed van eten de bijen bij de kop pakken en dan op een stok slaan zodat het meeste gif eruit word geslagen,ze worden regelmatig gestoken wat ze schijnbaar wel kunnen hebben de nietverteerbare delen worden als braakballen weer uitgescheiden.De jongen worden niet gevoerd met stekende insekten, de meelwormen en andere voedseldieren moeten bepoederd worden met vit a en vit b wat ook de kleur ten goede komt.Het voer moet om de staart te beschermen aangeboden worden uit een bakje dat op een paal staat.Ook word er gezegd dat alleen meelwormen niet genoeg is om de jongen groot te krijgen. groeten eddie

winterkoning
19-01-2008, 11:35
Hoi eddie en andere natuurlijk,
Tja vertaling uiteraard kan het altijd beter met zo’n programma ,maar ja ik ben een echte Nederlander h&#233;: ons bin zunig. (en ga daar dus niet voor betalen voor dit soort dingen).begrijpend lezen doe ik Duits wel maar vertalen is weer wat anders h&#233;.(gaat denk ik dat boek bestellen wat er onder dat artikel staat).
Zoals ik al zei ,braakballen,schoonwrijven etc. etc. ,niks nieuws onder de zon.Dat bijeneters (en andere vogels) vaak gestoken worden is waar ,maar waar worden zij gestoken? Juist ja in/op de snavel ,als een vogels zijn prooi pakt bij de kop dan steekt het lichaam naar buiten en steekt de angel in de buitenkant snavel (waar het dus geen enkel effect heeft).Daar de prooi bij het beetnemen zijn gif verbruikt geef mij de aanleiding om te bedenken dat de vogels een grote "dossis gif" (opstapeling)niet kunnen verdragen (mijn mening).Dat de sprinkhaan daar weer wat ontwikkeld heeft is wederom weer een mooi verschijnsel van de natuur,bij de sprinkhaan komt het zwak gif/vieze smaakstof uit zijn bek (maar is minder effectief voor de grotere rovers).Wel eens een sprinkhaan gevangen? Knijp er eens zachtjes in en je zal een belletje aan zijn bek zien verschijnen.
Maar nu gaan we naar deel 2 van waar ik naar toe wilt: lanius soortjes voeren wel stekende insecten
(althans dood gewreven en geprepareerde en vanuit de voedselbank).De voedsel bank is natuurlijk het voedsel wat gestoken word aan prikkeldraad of doorns.
Wat is de reden daarvoor(vraag 1)? Ik denk dat het een “voorraadkamer” is waar vanuit de jongen (of zij zelf) kunnen putten.Dat prikken heeft volgens mij ook meerdere reden: A het gif verlaat na het prikken op de draad/doorn automatisch (is nu eenmaal de natuurlijk reactie van een stekend insect,angel eruit en gif afgeven want dat is zijn /haar laatste red/verdedigingsmiddel) .B :er komt een proces opgang wat door het rotten de afbraak van weefsel van de prooi versnelt en is dus gemakkelijker verteerbaar geworden voor de jongen. En C: door het prikken kan de oudervogel de prooi scheuren en dus delen geven die verteerbaar zijn voor zijn/haar jongen.D: ze hebben een voorraad zodat ze bij slecht jaag weer ook voedsel hebben voor de jongen.(mooi h&#233; die natuur).
Wanneer zijn jongen instaat om braakballen te produceren (vraag 2)?,niet in het nest iig want anders zouden pa en moe niet zo’n moeite doen om de hardere en onverteerbare gedeeltes te verwijderen/niet te voeren.
Ik ga ervan afzien om bijen op wintersport te sturen en ze te voeren in “grote”getallen,hoe meer ik er over nadenkt hoe meer ik twijfelt. (maar blijf wel zoeken naar antwoorden/alternatieven).
mvg

girlits
20-01-2008, 18:03
Heb zaterdag in zwolle gesproken met iemand die een zwerm van 15 bijeneters heeft en ook mee kweekt. Hij krijgt via een imkervereniging kasten met afgekeurde bijen van imkers.De kasten worden gewoon dicht in de voliere geplaatst en regelmatig worden er een paar honderd uitgelaten.Volgens hem worden de jongen wel gevoerd met bijen.Wat het steken betrefd ze hebben niet voor niets lange dunne snavels.Ze manouvreren de bij eerst met de kop naar binnen om de bij leeg te kunnen slaan daarna weer draaien om de bij te kunnen voerenAchter een kunstmatige zandwand heeft hij met buizen van een meter tunnels naar een nestblok gerealiseerd.Deze worden volgestampt met zand wat de vogel zelf uit moet graven,zolang ze achterwaarts uit de gang komen hebben ze nog geen broedruimte.Als ze met de snavel voorwaarts naar buiten komen is de nestruimte bereikt op dat moment maakt hij in de kast het dak open om het zandplafond in de broedruimte te verwijderen.Als je dat niet doet kan het plafond op een eventueel legsel vallen wat de eieren niet zouden overleven.De jongen produceren ook braakballetjes omdat na het uitvliegen het nest vol ligt met zwarte kleine propjes.Bij het groter worden van de jongen gaan de ouders steeds minder ver de gang in en zit er steeds een jong in de uitvliegopening,deze kruipt na het voeren terug naar achter om plaats te maken voor de volgende.Ook vertelde hij dat toevoegen van een nieuw exemplaar aan de zwerm heel lang voor het broedseizoen moet gebeuren ,vogels die vlak voor of tijdens het seizoen worden toegevoegd worden niet direct in de groep opgenomen.Al met al alleen het gesprek was al de moeite waard om naar zwolle te rijden.Tussendoor nog wat geruild/verkocht en iedereen blij.Wat het opspiesen van de laniussoorten betrefd ,is het eigenlijk wel zeker dat alles dood is en niet zo als bij mollen die een worm zodanig kunnen bijten dat hij niet meer beweegt en dus bewaard kan worden tot ze nodig zijn.Spinnen doen dit ook.Wie weet gebeurd dat ook met de insecten?<zomaar een gedachtengang:D > .groeten eddie

leila
14-02-2009, 00:03
jaren geleden heeft er een stukje van volgens mij andre bruggeman in onze vogels gestaan over een zelf bouw insectenval die perfect werkte
voorin een uv lamp,dan een opvangbakje en achterin een ventilator
voor het bakje zaten lamellen die open gingen zodra de ventilator aanging.
op een tijd klok s,nachts aanzetten en soms de gekste insecten erin.
vroeger kweekte in pagode spreeuwen die vingen allerlei bijen en wespen en voerde ze aan de jongen.
mvg wim:confused: