PDA

Bekijk Volledige Versie : lacewing?

pascal
18-06-2007, 19:02
kan iemand mij uitleggen wat een lacewing is?

Henk3
18-06-2007, 19:29
Hier heb je wat informatie:
http://www.bourkes-parakeet.nl/pg/verantwoording-naamgeving.html

Of te wel: 'lacewing'' (gaas- of netvleugel) wordt gebruikt om een vogel met een langwerpiger patroontekening te beschrijven.

Piet
18-06-2007, 21:56
De benaming lacewing komt uit de grasparkietenhoek. Veel kleurslagen worden aangeduid met Engelse termen omdat Engeland wel zo'n beetje als de bakermat van de grasparkietensport is te beschouwen.
Een lacewing is een combinatie van de factoren cinnamon(=kaneel) en ino. In het Nederlands worden ze ook wel bruinvleugel genoemd, gele bruinvleugel als het een combi is van cinn. en lutino en witte bruinvleugel als er een combi is met albino.
Letterlijk vertaald betekent lacewing: vleugel van kant. Met een beetje fantasie kun je in de vleugeltekening van een grasparkiet idd wel een kantpatroon zien.
Bij andere parkietensoorten proberen we in de naamgeving gewoon de mutaties te noemen die je ziet in de vogel. Bij een halsbandparkiet bijvoorbeeld cinnamonino. De halsband is een egaal gekleurde vogel waarbij de kant-tekening ontbreekt en de benaming lacewing dus niet op z'n plaats is. Wordt trouwens nog steeds wel gebruikt.

mvrgr

Piet

wessellouw
19-06-2007, 09:32
Hallo Pascal:

Een groene of blauwe grasparkiet heeft een zwarte vleugelekening (veroorzaakt door zwart pigment genaamd melanine).
De cinnamon mutatie verandert door onvolledige oxidatie zwarte melanine in bruine melanine.

De ino factor verwijdert (vrijwel) alle zwarte pigment, maar kan niet alle bruine pigment verwijderen.

Door crossing-over kunnen beide recessief geslachtsgebonden factoren op hetzelfde chromosoom komen te liggen en verervan vanaf dat moment als één factor.
In de groenserie krijgt u dan een gele vogel met bruine streeptekening; in de blauwserie een witte vogel met bruine tekening.
De naam lacewing werd bedacht door Cyril Rogers ongeveer 1925 en sloeg onmiddelijk aan bij de grasparkieten kwekers. Men dacht toen aan een specifieke mutatie. Eerst later realiseerde men zich dat deze verschijningsvorm het resultaat was van een crossing-over.
Bij alle andere vogelsoorten geven we dit tegenwoordig aan als cinnamon-ino (let op het verbindings streepje, zie crossing-over).
Een roseicollis of halsbandparkiet bijvoorbeeld hebben geen zwarte vleugeltekening en kunnen dus ook nooit een bruine vleugeltekening vertonen.
Bovendien is het door de gecombineerde mutatienamen te gebruiken veel duidelijker waar het uiteindelijk om gaat.

Groeten,
Wessel van der Veen.

pascal
19-06-2007, 09:55
Ok ik begin het een beetje te snappen
Alleen sommige dingen zijn net abacadabra voor mij:rolleyes:

met wat voor een leesvoer kan ik het beste beginnen om meer te leren
over de genetica van de grasparkiet?

wessellouw
19-06-2007, 10:15
Hallo Pascal:

Het beste boek is nog altijd "Handleiding voor de grasparkietenkweker" van Beckmann. Duidelijk en goed leesbaar.
Maar: geen leesboek; het is een studieboek :).
U zult er wel een tijdje mee zoet zijn.

Groeten,
Wessel van der Veen.

pascal
19-06-2007, 12:55
zal er naar op zoek gaan