Mededeling

Collapse
No announcement yet.

lacewing?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • lacewing?

    kan iemand mij uitleggen wat een lacewing is?
    groeten uit apeldoorn

  • #2
    Naamgeving van variëteiten van vogelsoorten, Trinominaal systeem van naamgeving, Bourke's parkiet


    Of te wel: 'lacewing'' (gaas- of netvleugel) wordt gebruikt om een vogel met een langwerpiger patroontekening te beschrijven.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Lacewing

      De benaming lacewing komt uit de grasparkietenhoek. Veel kleurslagen worden aangeduid met Engelse termen omdat Engeland wel zo'n beetje als de bakermat van de grasparkietensport is te beschouwen.
      Een lacewing is een combinatie van de factoren cinnamon(=kaneel) en ino. In het Nederlands worden ze ook wel bruinvleugel genoemd, gele bruinvleugel als het een combi is van cinn. en lutino en witte bruinvleugel als er een combi is met albino.
      Letterlijk vertaald betekent lacewing: vleugel van kant. Met een beetje fantasie kun je in de vleugeltekening van een grasparkiet idd wel een kantpatroon zien.
      Bij andere parkietensoorten proberen we in de naamgeving gewoon de mutaties te noemen die je ziet in de vogel. Bij een halsbandparkiet bijvoorbeeld cinnamonino. De halsband is een egaal gekleurde vogel waarbij de kant-tekening ontbreekt en de benaming lacewing dus niet op z'n plaats is. Wordt trouwens nog steeds wel gebruikt.

      mvrgr

      Piet
      mvrgr

      Piet

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Ok ik begin het een beetje te snappen
          Alleen sommige dingen zijn net abacadabra voor mij

          met wat voor een leesvoer kan ik het beste beginnen om meer te leren
          over de genetica van de grasparkiet?
          groeten uit apeldoorn

          Opmerking


          • #6
            Hallo Pascal:

            Het beste boek is nog altijd "Handleiding voor de grasparkietenkweker" van Beckmann. Duidelijk en goed leesbaar.
            Maar: geen leesboek; het is een studieboek .
            U zult er wel een tijdje mee zoet zijn.

            Groeten,
            Wessel van der Veen.

            Opmerking


            • #7
              ok bedankt

              zal er naar op zoek gaan
              groeten uit apeldoorn

              Opmerking

              Working...
              X