Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meer kleurstof bij roodfactorig ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Meer kleurstof bij roodfactorig ?

    Sinds dit jaar ben ik van de exoten over op rode kleurkanaries in diverse kleurslagen. Nu zijn na de eerste ronde de jongen minder van kleur dan de ouders. Is dit normaal of moet ik nog meer kleurstof ( nu doe ik de kweekhoeveelheid ) door het eivoer mengen. En is door het water mengen beter? Of maakt het niet uit ?

    Ben Snijder
    Ten Post ( Gr. )

  • #2
    Ben,

    Het is normaal dat jonge roodfactorige vogels voor de rui lichter van kleur zijn dan de ouders.
    Na rui zal dit niet meer het geval zijn wanneer het kleuren van de vogels op de juiste wijze plaats vindt.
    Of je het goed doet is afhankelijk van hoe je het doet????.
    Door het eivoer geeft minder geknoei in je hok dan door het water.
    Mijn ervaring is wel dat door het water doorgaans betere resultaten worden verkregen.
    Wel zijn er voldoende goede kwekers die door het eivoer verstekken en ook goede resultaten behalen.

    Groeten

    Alex

    Opmerking


    • #3
      rood factor

      Het is inderdaad zo dat jongen pas na de rui de egale kleur krijgen, jonge vogels zitten nog niet strak in de veren en zijn vaak wat vlekkerig.
      Ik doe altijd de kleurstof door het eivoer, maar bij de keuring krijg ik vaak de opmerking dat ze niet goed zijn doorgekleurd.
      Nu doe ik het ook in het water, maar het geeft inderdaad een knoeiboel.
      Ze wassen zich er mee en de kweekkoooien worden dan ook rood.
      Ik kweek de vogels in een kamer binnen, daar heb ik zijl liggen maar dat is nu ook oranje, dus kijk uit.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ben Snijder
        Sinds dit jaar ben ik van de exoten over op rode kleurkanaries in diverse kleurslagen. Nu zijn na de eerste ronde de jongen minder van kleur dan de ouders. Is dit normaal of moet ik nog meer kleurstof ( nu doe ik de kweekhoeveelheid ) door het eivoer mengen. En is door het water mengen beter? Of maakt het niet uit ?

        Ben Snijder
        Ten Post ( Gr. )
        2.25 gr. pure kleurstof per 100 gr. krachtvoer is m.i. goed

        Opmerking


        • #5
          kleurstof

          Ligt er aan wat voor kleurstof je hebt, ik gebruik de rode kleurstof van orlux daar moet je meer van in het eivoer doen.

          Opmerking


          • #6
            bij ons gaat het door het eivoer wel goed. en ze beginnen door de jeugdrui heen tekomen (als ze rond de 6 weken zijn) en het verenpak is hier al goed op kleur. maar wij voeren de vogels het hele jaar door eivoer de reden hiervan is dat de jongen dan ook bij de vleugel pennen goed doorgekleurd zijn en wij de vleugelpennen niet hoeven te trekken en de vogels toch heel goed meedraaien bij tentoonstellingen. wat wij geven is wel alleen het pure roodkleurstof.
            als je het eivoer probeert zo lekker mogelijk te maken wat wij doen met ei dan wordt het heel erg goed gegeten. je heb altijd vogels die minder zijn die kun je eruit sorteren.
            mvg Ben.
            Groeten, Ben

            Opmerking


            • #7
              Kleurstof

              Kleurstof door het eivoer geeft idd. wisselende resultaten.
              De ene vogel eet veel eivoer en de andere weinig.
              Dorst hebben de vogels allemaal en kleurstof door het drinkwater levert
              in het algemeen de beste resultaten.
              Wel goed aan de voorschriften houden.
              Ja met water is het gewoon een knoeiboel.
              Het beste is een drinkfles met een snavelbek,waaruit maar 1 vogel tegelijk
              kan drinken en niet het kopje kan insteken.
              Faunaflessen zijn eigenlijk niet erg geschikt in dit geval.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                drinkflesje

                Dan pak je toch gewoon die flesjes met dat kogeltje(Hamsterflesjes)Die zijn er ook in kleine formaat vooraan de broedkooi.Laag aan het deurtje klemmen dat de vogel er niet onder kan gaan zitten want dan gaan ze nog smeren(+/- 10cm van de bodem.De beste resultaten krijg je als je het door het voer en in het water doet.
                GRT Teunis.

                Opmerking


                • #9
                  Ik gebruik al meerdere jaren caviadrinkflessen voor het verstrekken van water en dit bevalt uitstekend.
                  Het grote voordeel is dat het drinkwater niet vervuilt.
                  Let wel goed op dat het kogeltje onder in de fles niet gaat vastzitten, dan krijgen de vogels geen water.

                  Groeten

                  Alex

                  Opmerking


                  • #10
                    Hallo Alex!
                    Gebeurt dat dan wel eens,dat het kogeltje gaat vastzitten?
                    Stel je voor! Dan zouden de vogels de hele dag geen drinkwater hebben.
                    Zelf ververs ik het drinkwater 2x per dag.
                    Dus voor de vervuiling van het water zal ik niet zo gauw op caviaflesjes
                    overgaan. Of hoef je het water dan niet zo veel te verversen?
                    Leidingwater bederft niet zo gauw.Zeker niet als daar geen voedselresten
                    o.d. in terechtkomen.
                    Graag wat toelichting.
                    Bij voorbaat dank!
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      vast zitten van het kogeltje

                      We gaan terug naar de schoolbank Antoni.Als je het flesje vult haal je het onderste gedeelte eraf en plaats het er weer op dan onstaat er druk in het flesje.Dan moet je even met je vinger de druk eraf halen door op het kogeltje tedrukken.Wij zijn werkers in de bouw dus vroeg op en laat thuis we hebben niet de tijd die een kunsteraar heeft om de vogels twee maal per dag het water teverversen.Is het nog wel water in de grote stad of is het chloor.(ESB 3)

                      Opmerking


                      • #12
                        Het kan gebeuren dat de rode kleurstof uitzakt, hierdoor kan het kogeltje onder in de fles iets klem gaan zitten en dan krijgen de vogels geen water.
                        Ook door beschadiging van het tuitje kan dit wel eens gebeuren.
                        Ik ken zelfs mensen met parkieten die deze flessen gebruiken.

                        Grt Alex

                        Opmerking


                        • #13
                          Die Teunis!
                          Hoe dat met het kogeltje werkt dat begrijp ik ook wel,maar ik dacht dat er nog andere oorzaken konden zijn.
                          Nou dat heeft Alex duidelijk uitgelegd. Zou best docent aan een technische school kunnen zijn.
                          Kunstenaars hebben het altijd druk.
                          De vogels worden 's avonds gevoerd en krijgen 's morgens heel vroeg vers water en 's avonds nog een keer.
                          Natuurlijk kraanwater(gechloord dus). Help tegen van alles.Dus geen
                          ESB3 etc.nodig.
                          Jullie (Alex en jij) zijn allebei echte kanariefokkers,die ook zo veel mogelijk preventief werken,waarin ik me goed kan vinden.
                          Bedankt en
                          Vr.groeten van
                          Antoni





                          homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                          Opmerking

                          Working...
                          X