PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke beplanting??

chickenhunter
17-06-2007, 12:07
Zou iemand mij kunnen vertellen welke planten ik het beste in de buiten voliere kan gebruiken??
het liefs van wat lagere beplanting zodat de kwartels zich er rustig in kunnen schuilen.

mvg,
Tom

rob 2
17-06-2007, 12:19
Tom kwartels hebben graag graspollen,hierin kunnen ze een kuiltje maken en hun eieren uitbroeden.Voor de aankleding van de voliere kun je bij een tuincentrum vragen naar 2e keus coniferen,wil met de prijs nog wel eens schelen terwijl ze voor de voliere goed zijn.Tropen laten in het algemeen de boel wel heel kanaries en europese cultuurvogels niet vrg Rob.

Ton Koek
17-06-2007, 14:48
ook buxusstruikjes zijn bij mijn kwartels erg populair, ze verschuilen zich er graag in af en toe.

chickenhunter
17-06-2007, 16:19
ik dacht dat buxxes giftig waren voor de volgens

Ton Koek
17-06-2007, 17:10
Dat heb ik ook wel eens gehoord maar ik heb ze al jaren in de volière, ook bij kanaries. De oranjekaakjes bouwen er zelfs hun nestje in.

Henk3
17-06-2007, 20:09
chickenhunter ik dacht dat buxxes giftig waren voor de volgens

Ik denk dat je in de war bent met taxus want die is wel giftig.

petra
17-06-2007, 22:07
inderdaad de taxus is giftig.
wat ook leuk is bamboe je heb verschillende soorten ervan.
groetjes petra

Ben86
18-06-2007, 17:45
haha ja bamboe is leuk maar het woekerd zoveel dat je je hele tuin binnen korste keren helemaal vol ermee heb. dus niet echt een aanrader, of weet je een die niet zoveel onder de grond woekerd en opeens aan de andere kant van je tuin ook omhoog komt?

mvg Ben

Ton Koek
18-06-2007, 18:37
Een bamboe kun je prima "in toom houden" als je hem plant in een cementkuip waar je de bodem uitsnijdt.
De vogels waarderen de plant zeer hier en het is een heel leuk gezicht de kleine vogeltjes te zien op een langzaam doorzakkende stengel.

chickenhunter
18-06-2007, 18:48
Bedankt voor de reacties,
als iemand nog meer planten weet dan hoor ik het graag.

maar ik zal de bamboe eens proberen om mijn voliere op te vrolijken.:) :D

petra
18-06-2007, 21:52
Als je geen mooie achtergrond in je voiliere heb kun je er een wilde wingerd in planten,prachtig om te zien als het blad rood kleur.
en de vogels vinden het er geweldig in.

ook een vlier is erg mooi in je voiliere je kunt hem kopen als struik maar ook hoogstam of halfstam dat lig aan de hoogte van de voiliere.
groetjes petra.

petra
18-06-2007, 21:53
Als je geen mooie achtergrond in je voiliere heb kun je er een wilde wingerd in planten,prachtig om te zien als het blad rood kleur.
en de vogels vinden het er geweldig in.

ook een vlier is erg mooi in je voiliere je kunt hem kopen als struik maar ook hoogstam of halfstam dat lig aan de hoogte van de voiliere.
groetjes petra.

De Kweker
19-06-2007, 20:54
Bamboe groeit zelfs onder de cementkuip zonder bodem uit en verspreidt zich dan toch door de hele voliere.

Ik heb ze in een neophema vlucht en deze korten de bamboe voldoende in om ze in toom te houden. Wel komen de bamboe uitlopers naast de vlucht onder een betonnen fundering van 60 cm diep naast de vlucht nog boven de grond.

Prachtige plant voor in de voliere, maar pas op voor het woekeren.

Een tip voor voliere beplanting zet er een paar wilde rozen in, zijn sterk, geven bloemen en rozenbottels, dus altijd wat kleur in de voliere.

petra
20-06-2007, 07:51
Hallo rozen zijn erg mooi maar ik ben bang dat wanneer je jonge goulds
heb dat die er met hun ogen in vliegen.
je moet zelf ook tegen rozen kunnen hoor zelf heb ik me er een keer aan geprikt,nou had een hand dat wil je niet weten zo dik.
nu blijk ik allergies te zijn voor rozen, dus ik bedoel maar pas op met rozen.
groetjes petra.

Henk3
20-06-2007, 08:38
Vogels zijn geen mensen, als ik kijk naar een struik/boom die tussen mij en de buren staat, dat is een plant met één en al stekels. En toch zitten er steeds veel vogels in. En die schijnen er helemaal geen last van te hebben. Maar voorkomen is beter dan genezen. Vooral als je zelf allergisch bent moet je zo'n plant niet gebruiken.

winterkoning
20-06-2007, 09:41
het verwonden van vogels aan stekels valt in de regel wel mee,het is meer zo dat de vogels met hun ring blijven hangen aan de doornen.(is bij mij wel eens gebeurd met een vuurdoornstruik die in de voliere stond)
sindsdien heb geen stekelplanten/struiken meer erin staan want er is keuze genoeg dus waarom zou je het dan opzoeken?
gr

Tenzi
21-06-2007, 18:51
Ik heb vele soorten planten in de voliere staan, ook bamboe. Er zijn ook bamboe-soorten die niet woekeren.
Daarnaast staat er liguster, hulst, fluweelboom, koninginnekruid, varens, diverse siergrassen, cotoneaster-soorten en andere kleine dwergstruikjes, coniferen, vlinderstruik, vlier (wel opletten, beide laatsten worden gauw te groot), hortenia's, mahoniestruik, pitriet, klimop (zowel klimmend als in struikvorm), klimhortensia, (dwerg-)spar, wilde roos, appelboom, els, kornoelje, lijsterbes en verder onkruid.
Veel onkruid wordt opgegegeten, vnl. door de dwergkwartels, maar een aantal soorten overleven het uiteindelijk wel. Een mooie groene bodembedekker is hondsdraf en deze smaakt ws. niet lekker, want de kwartels laten die met rust.

mh2004
23-09-2007, 13:27
Zelf wil ik in een schuurtje iets leuks inrichten met een rennetje eraan naar buiten.
Welke planten/struiken kan ik hier in zetten ivm het weinige directe zonlicht?

Ben86
23-09-2007, 22:36
opzich een niet al teveel woekerende bamboe is wel heel mooi even opzoeken op internet ik heb hele goede site's de laatste maanden hierover over mijn beeldscherm zien blinken. staat wel bij welke bamboe geschikt is hiervoor.

verder de standaart planten dennen enz. kunnen vaak ook wel, soms een afgedankte kamerplant? kom thuis met een paar nieuwe en zet die oude in de voliere toch? maar dit is een beetje afhankelijk van welke vogels u wilt/hebt. op de site zijn er al genoeg topics hierover geweest.
eventueel een bloemen/planten zaak in de buurt eens vragen naar mogelijkheden?

succes ermee
mvg Ben

mh2004
30-09-2007, 17:39
Ik zit zelf aan buxus te denken vanwege "het hele jaar groen" mag dat in een voliere met zebravinken?

Henk3
30-09-2007, 18:32
Dat kan volgens mij geen kwaad. Groeid niet heel erg hard.
Geen taxus want die zijn wel zwaar giftig.

jandb
27-11-2007, 02:59
als beplanting voor de buitenvolière, "om de kwartels mee te plezieren", zijn grassoorten een goede keuze. Mijn kwartels hebben als favorieten: pennisetum en zeggesoorten, ook heb ik ruwe smele in de volière, wat samen met pennisetum erg decoratief is. Een japanse esdoorn geeft ook nog is een erg mooie kleur. In de schuur zou je varens best als beplanting kunnen gebruiken (schaduwminnende soorten dan).

kamperfoelie (Lonicera Henry) vinden de vogels geweldig , de vogels durfen wel eens een plaatje pikken, maar dat vind ik niet erg. Ook is sneeuwbes best op zijn plaats in de volière, zorgt wel snel voor overwoekeren, Hop voldoet ook uitstekend, de kikuyubrilvogels vinden het geweldig om tussen de bloemen in de zomer naar insecten te zoeken, en het vormt een mooi natuurlijk dak, waar ze zich graag in verstoppen. Ik heb ook Miscantus zebrinus in de volière en een bamboe (fargesia), groeit vooral in de breedte maakt niet de lange wortelstokken zoals je dat o.a. bij de grootbladige soorten hebt, ik heb hem wel in een kuip staan, die ik ingegraven heb, tot net volledig in de grond, zodat ik de overlopende wortels te slim af kan zijn.

Voila, veel succes ermee,

grtn

Jan

J.J.
29-01-2008, 20:34
Hallo,

ik heb vorige week enkele bamboe's geplant in de voliere waar o.a. putters gehuisvest zijn.
Geen goede investering, alle blaadjes zijn er nu reeds deskundig verwijderd.
Ik heb er wel enkele coniferen instaan die niet/nauwelijks naar omgekeken wordt.

Heeft iemand nog een idee van een struik/plantensoort die putter-proof is?

Ton Koek
30-01-2008, 02:24
Je zou buxus kunnen proberen, in alle vormen en maten te krigen en behoorlijk sterk.

Berend R.K.
13-05-2008, 10:40
Aangezien het toch over planten gaat wil ik graag nog een vraag toevoegen. Welke planten/struiken zijn echte insectenlokkers? Dit voornamelijk voor de vogels die insecten eten en wel wat jachtoefening kunnen gebruiken.

Ton Koek
13-05-2008, 11:07
De vlinderstruik is natuurlijk de bekendste... Nog erg fraai ook.

Berend R.K.
13-05-2008, 11:19
De vlinderstruik is natuurlijk de bekendste... Nog erg fraai ook.

Die zit inderdaad in mijn vroegere voliere (die mijn vader heeft over genomen). De struik moet wel regelmatig gesnoeid worden en kan wel erg groot worden. Voor de rest groeit ie inderdaad makkelijk en heeft weinig aandacht nodig.

BertAlderliesten
23-06-2008, 14:08
ik had een buxus bij kanaries staan maar die werd helemaal kaal gegeten. toen dacht ik: "ik doe er een varen en een conifeer bij" maar die varen werd ook kaal gegeten dus die heb ik er weer uitgehaald. kan je die niet-woekerende bamboe ook bij interatuin ofzo halen? kan dat ook bij kanaries en zebravinken? heeft dat veel water nodig?

gr. Bert

J.J.
30-06-2008, 17:40
De niet-woekerende bamboe is van het soort "Fargesia".

Ik heb m gekocht in asten, bij de bamboegigant.
www.bamboogiant.nl .
Een lust om te zien, van kleine bamboe tot reuzen van een meter of 6!

Verder goede service etc, was zeer te spreken hierover toen ik daar was (alleen jammer dat de putters ook te spreken waren over de kwaliteit :) )

Voor het water hebben ze me toen gezegd dat bamboe's veel water nodig hebben. Maar volgens mij krulden de blaadjes als ze te weinig water kregen, dus je hebt het snel genoeg in de gaten.

Kanaries eten ook nogal eens wat groen, dus of ze van bamboe afblijven?? Ik betwijfel het.