Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kleurstof

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kleurstof

    wanneer moet ik me jonge goudvink mannen kleursof gaan geven, met welke leeftijd?

  • #2
    doe je niet mee met tentoonstellingen, dan zou ik het niet doen, kleurstof is slecht voor de lever, maar wil je het alsnog geven dan beginnen ongeveer als de jongen 6/8 weken zijn totdat ze volledig zijn uitgeruid dan krijg je ze mooi egaal rood, maar letop dat de rug niet doorkleurd dit is een zware fout.
    www.fretteren.eu

    Opmerking


    • #3
      Alleen de mannen kleuren?

      Hallo Geert, toen ik nog goudvinken kweekte kleurde ik alleen de mannen op . Ik ging als volgt te werk.
      Als de jongen uitvlogen, plukte ik een klein plukje veren op de borst. Deze kwamen na 3 weken terug. Dan kan je reeds de mannen van de poppen scheiden. Voor de rest ga je tewerk als naruch beschrijft. Denk er aan overdaad schaad (het doorkleuren zoals Naruch beschrijft). Vergeet niet om het zelfde plukje veren bij de mannen nogmaals te plukken ivb kleurverschil.


      Greetings Lucky

      Opmerking


      • #4
        Ik ben deze week bij een kweker geweest die jongen had bij de grote gele kwikstaart de jongen van de eerste ronde waren bijna geheel grijs de jongen van de tweede ronde beduidend geler deze kregen door het voer tagetespoeder ik weet dat het uit afrikaantjes komt maar verder niks over het toedienen en of het schadelijk is.Hij deed door zijn pinky,s en buffalo,s een beetje poeder tot het water geel kleurde. is er mischien iemand die iets meer weet over de toediening of het wateroplosbaar is en of je teveel kunt geven? groeten eddie

        Opmerking


        • #5
          terwijl betacaroteen geen invloed heeft op de gele lipochroomkleur. Caroteen wordt in natuurlijke vorm veel aangetroffen in plantaardige producten zoals wortelen en boerenkool.

          Zelf geen ervaring mee.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Als ik me niet vergis is tagetes het geelkleurstof dat men kan verkrijgen bij orlux(www.orlux.be) Yel lux

            Weet inderdaad dat de kweekgroep in helmond hetook gebruikt(e?)- tagetes.
            Het potje wat ik echter bij een andere kweker zag, die het had gekregen van de groep was van bovenstaand merk. Ik weet natuurijk niet of de inhoud en opschrift overeenkwam.

            Opmerking


            • #7
              Inderdaad: Orlux yel-lux:
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                ik ga ervan uit dat hij (geert2) niet de gele goudvink ( mutatie)heeft, dus heeft hij niets aan de gele kleurstof om zijn vogel op te kleuren.
                www.fretteren.eu

                Opmerking


                • #9
                  De kop van het artikel gaat over kleurstof en omdat goudvinken niet de enige vogels zijn die je kunt kleuren en ik vogels heb die geel zijn heb ik deze vraag gesteld groeten eddie

                  Opmerking


                  • #10
                    Tagetes

                    Tagetes is te gebruiken om elke kleur in een vogel te versterken/verbeteren op natuurlijke wijze.
                    Inderdaad geen doorkleuring van geel en dergelijke dus te gebruiken voor iedere vogel.
                    Voor roodfactorige vogels is bijvoorbeeld paprikapoeder vekrijgbaar in vergelijkbare vorm als Tagetes, dus niet die uit de supermarkt!
                    Deze dus niet aan vogels met geel geven omdat dit wel doorkleurt, een putter kan hier bijvoorbeeld oranje spiegels van krijgen.
                    De goudvinken worden hiervan goed rood maar minder als van het chemische canthaxantine. (is voor TT nog steeds noodzakelijk)
                    Spirulina is ook voor elke vogel te gebruiken, mits bij geelfactorvogels de dosering strikt wordt aangehouden, anders kan dit ook doorkleuren in geel.

                    Bij voorkeur de pure producten gebruiken (als je die kunt bemachtigen)
                    De bekende commerciele zijn veelal samengesteld cq versneden.

                    Doseringen: Spirulina 1 gram/100 gram voer, maximaal.
                    Paprika en Tagetes 1 gram per kg voer! (de pure dus!)
                    Voer alle genoemde producten geldt het hele jaar rond verstrekken...

                    Succes.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door geert2
                      wanneer moet ik me jonge goudvink mannen kleursof gaan geven, met welke leeftijd?
                      Nooit je doe de natuur geweld aan en het is niet bevordelijk voor de goezondheid van de vogels!

                      Opmerking


                      • #12
                        Kleurstof



                        War vinden jullie van safraan voor rood factorige vogels /
                        Het is verkrijgbaar in toko's , maar wel erg duur maar je heb er ook maar heel weinig van nodig , in een liter water een stuk of drie draadjes safraan op lossen en je heb een prachtige NATUURLIJKE kleurstof voor je vogels.
                        Als de toko eigenaar het niet in voorraad heeft even vragen of hij het voor je wilt bestellen. Dat kan altijd .
                        En als je niet veel in een toko komt kun je beter gelijk vragen of ze het hebben en voor je willen aan wijzen , want het zijn meestal kleine zakjes en vind die maar eens in een voor jou onbekende toko.

                        Opmerking


                        • #13
                          Voor zover ik weet kleurt saffraan geel (evenals koenjit) en wordt in mijn (indonesische)keuken voor gele rijst(nasi koening)gebruikt en zie ik niet in wat dit voor roodfactorige vogels voor nut heeft.
                          Zullen we dan maar gelijk aftreksel van rode bieten gaan geven,kleurde mijn moeder vroeger met pasen de eieren mee
                          mvg,
                          kingfisher
                          Mvg,
                          Kingfisher.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door geert2
                            wanneer moet ik me jonge goudvink mannen kleursof gaan geven, met welke leeftijd?

                            Nooit , geef hem boeren kool geraspte wortel en rozen bottels de boeren kool kunje fijn snijden en de rosenbotteles in zijn geheel in de diep vries doen en de wortel geraspt er in !
                            Zo heb je altijd wat op voorraad en als je het dan door het eivoer of zaad mend (een beetje vochtig ) dan eten zij het met een beetje geransoneerd voeren vanzelf op .
                            En dit kun je zonder enig bezwaar het hele jaar door voeren en ze krijgen dan een mooie natuurlijke kleur , zoals een goudvink hoord te zijn .
                            En grooste voordeel geen aantasting van de lever of ander darm stoornisse door het gebruik van chemise middelen !
                            Suceses met de kweek

                            Termeer

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik gaf m,n goudvink mannen vanaf net voor tot het einde van de rui 2 maal per week op zondag en op woensdag kleurstof. Door maar 2 keer te geven had ik geen last van rode ruggen, minder werk en goede resultaten op tentoonstellingen. Je moet wel opletten dat de dozering goed is.
                              Naar mijn mening is dit niet slecht voor de vogels, en zie ik liever een mooie rode goudvink dan een bleke.

                              Opmerking

                              Working...
                              X