PDA

Bekijk Volledige Versie : Oorwormen en pissebedden.

petra
11-06-2007, 18:33
Hallo hebben jullie ook zoveel last van oorwormen en pissebedden(wij noemen die laatste kelderzoegen).

Wat kan ik er aan doen die oorwormen vallen gewoon op mij als ik de ren in kom ze zitten tussen de gleufjes van de deuren.

ook binnen gaan ze de voerbakjes in,volgens mij kan dat geen kwaad met het is zo vies die enge dinge aan je handen.
groetjes petra.:help

Zwartkopje
11-06-2007, 18:47
bloempotje met hooi vullen en op de kop op een stok prikken en in de voliere zetten. Paar dagen laten staan en dan na een nacht de inhoudweggooien. Ze zullen er namelijk ingaan zitten.(betreft oorwormen)

Succes

Henk3
11-06-2007, 19:15
dit probleem is denk ik zo verholpen als je de ruimte tussen de deur en het balkje boven de deur een beetje groter kan maken. B.v. de scharnieren iets laten zakken. Deze beestjes kruipen op plaatsen met weinig tussenruimte. En uit de zon. Als de ruimte dus niet groter is als de gaaswijdte, dan vliegen je vogels er niet door. Maar hou het op ruim een halve centimeter en je hebt denk ik het probleem overwonnen. Trouwens pissenbedden kun je ook goed eten. Je moet er genoeg van hebben maar gebakken schijnen ze ook nog heel gezond te zijn.

tropic
11-06-2007, 20:15
Een insekteneter in je voliere, die is verzot op pissebedden en oorwormen.
Je zal er geen last meer van hebben;:)

krien
12-06-2007, 06:44
kwarteltjes zijn er ook dol op.

gast VII
07-09-2008, 22:08
Ik denk niet dat die oorwormen en pissebedden schadelijk zijn voor de vogels of heb ik het mis ??
Wie weet er meer vanaf ?

Ton Koek
07-09-2008, 22:49
Ze zijn zelfs heel nuttig. Pissebedden eten organisch afval en zorgen dus voor een gezond bodemmilieu en oorwormen eten onder andere luizen.

Pissebedden leven alleen in een heel vochtig milieu, dus de volière (meer) afdekken helpt wel om ze weg te houden.

gast VII
07-09-2008, 23:39
Ze zijn zelfs heel nuttig. Pissebedden eten organisch afval en zorgen dus voor een gezond bodemmilieu en oorwormen eten onder andere luizen.

Pissebedden leven alleen in een heel vochtig milieu, dus de volière (meer) afdekken helpt wel om ze weg te houden.

eten die oorwormen ook luizen die mogelijks op de vogels kunnen verblijven of heb je het over bladluizen die op planten woekeren Ton ??

Ton Koek
08-09-2008, 01:10
Ze eten eigenlijk alles wat ze te pakken krijgen. Het zijn van nature planteneters maar ze eten dus ook kleline insecten. Bloedluis of zwarte luis dus ook, maar beestjes op de vogels zelf (vedermijt bv) kunnen ze uiteraard niet bereiken.

Er zijn overigens vele honderden soorten oorwurmen, de grootste is gevonden als fossiel en was 8 centimeter lang.

gerard 6
08-09-2008, 11:53
Ik heb mij eens laten vertellen dat pissebedden nogal veel ziektekiemen en schimmels met zich mee dragen.
Ik geef sindsdien dan ook geen pissebedden meer hier, maar als ik dan lees dat jullie er geen problemen mee hebben moet ik misschien die visie maar eens herzien.

toontje
08-09-2008, 21:47
ik breng juist oorwormen in mijn volière ,toen ik nog met grote parkieten kweekte zet ik ze uit in de blokken,oorwormen zijn verzot op bloedluis terwijl ze van de jongen vogels afblijven oorwormen werken net zo goed als de roofmijt voor luis en zijn heel goed te vangen

Nele16
18-10-2008, 12:30
Ik denk niet dat die oorwormen en pissebedden schadelijk zijn voor de vogels of heb ik het mis ??
Wie weet er meer vanaf ?

Dat denk ik ook. Volgens mij eten insecteneters ze gewoon op. Helemaal niet schadelijk. Ik had er ook last van, maar gelukkig nu niet meer door z'n insecteneten.. Ik zou er z'n vogel bij zetten. (andere oplossingen zou je aan andere moeten vragen want die weet ik niet)

ThomasD
18-10-2008, 20:09
ik breng juist oorwormen in mijn volière ,toen ik nog met grote parkieten kweekte zet ik ze uit in de blokken,oorwormen zijn verzot op bloedluis terwijl ze van de jongen vogels afblijven oorwormen werken net zo goed als de roofmijt voor luis en zijn heel goed te vangen

amai dat wist ik niet eens weer eens wat bjigeleerd
ga morgen meteen wat oorwormen vangen uit men wildzangvolière en bji men kanaries onderbrengen aangezien ze toch niemand kwaad doen

Henk3
19-10-2008, 00:20
http://www.beesies.nl/animals/oorworm.htm